donderdag 29 september 2022

Hoe hou je je laadkosten beperkt deze winter?

Maak je borst maar nat; we're just getting started.  Er gebeurt nu zóveel op de Europese gasmarkt dat het er niet erg waarschijnlijk is dat de energieprijzen snel zullen dalen. 


Indicatie laadtarieven sept' 22

De stroomprijs is nog steeds gekoppeld aan de gasprijs, dus de ene na de andere prijsverhoging vliegt je om de oren. Aan de snelweg gaan we in Europa al door de €1,- grens per kWh heen, en ook AC tarieven van 60 cent of hoger zijn helaas geen uitzondering meer. 

Het is een aardige puzzel om voor bescheiden tarieven je voertuig vol te laden. Omdat elektriciteit overal kan worden geladen, is de situatie dus voor iedereen [en elke locatie] weer anders. Dit maakt het lastig om een generiek advies te geven, maar dit geeft ook mogelijkheden. 


De thuislader

De typische thuis-lader heeft een eigen oprit met een laadpaal. Ruim 70% van deze groep heeft zonnepanelen op het dak. Afhankelijk van het soort energiecontract kan de thuislader vooralsnog erg voordelig uit zijn, bijvoorbeeld als hij/zij een meerjarig energiecontract met lage tarieven heeft. Of als er veel zonnepanelen liggen en er een energieleverancier in het spel is die netjes elk jaar saldeert.

De thuislader kan ook erg duur uit zijn, als er een nieuw variabel contract is afgesloten. Het verschil in kosten kan dan wel oplopen tot +300% ten opzichte van het oude contract. 

De hoeveelheid zonnepanelen spelen ook een rol, alsmede de manier waarop de energieleverancier met salderen omgaat. Als je in de zomer veel energie hebt teruggeleverd is het natuurlijk fijn dat je dit in de winter weer kunt gebruiken. Deze manier van salderen moet jaarlijks, aldus de ACM, maar omdat dit wettelijk niet duidelijk genoeg is vastgelegd gaan veel leveranciers hier toch anders mee om. 

Als je zo'n energieleverancier hebt die het bijvoorbeeld per kwartaal doet, dan heb je in de wintermaanden een probleem. Hoewel in maart je panelen misschien break-even draaien, de totaalsom voor het eerste kwartaal gaat over de periode januari, februari én maart samen, en dat betekent in bijna alle gevallen dat er in het eerste kwartaal bijbetaald moet worden. 

Moeilijkheid daarbij is dat overstappen momenteel geen optie is. Er worden alleen maar woekercontracten aangeboden en dat kost je onder de streep vaak nóg meer geld. 

Welke opties blijven er dan nog over?

Optie 1: Niet overstappen en variabel tarief accepteren. 

Heb je een contract met een stroomtarief tussen de 30 en de 40 cent per kWh dan zijn de stroomkosten weliswaar stevig omhoog gegaan, maar nog niet zó extreem dat je andere maatregelen nodig hebt. Misschien ga je wat minder rijden en plan je wat meer online meetings. Misschien heb je nog nachtstroom in je contract en kun je na 21:00 of 23:00 nog een paar cent per kWh besparen. Heb je zonnepanelen, overweeg dan een laadpunt dat meet hoeveel stroom je opwekt en hiermee je auto oplaadt in plaats van deze stroom terug op het net te zetten. (Solar integratie) zoals bijv. de Zappi of Wallbox


Optie 2: Tóch overstappen, maar naar een dynamische energieleverancier zoals Tibber, Frank of ANWB.


Dynamische energieleveranciers zijn interessant voor mensen mét maar vooral voor mensen zonder zonnepanelen. De hoeveelheid overstappers is momenteel groot, soms moet je twee tot drie maanden vooruit betalen om klant te worden. 

Heb je eenmaal zo'n dynamisch energiecontract dan krijg je op bepaalde momenten zeer lage energietarieven. Vaak is dat een middag in het weekend waarop de zon schijnt, en het liefst ook lekker doorwaait. Je kunt dan voor een paar cent per kWh je auto thuis volladen of je krijgt zelfs geld toe. 

Het voordeel hiervan moge duidelijk zijn, je bespaart zomaar €10 tot €40,- per lading van je auto. Het nadeel is natuurlijk dat je hiermee dan wel een week moet rijden, tot het volgende voordelige moment zich aandoet. Bovendien zijn deze momenten geen garantie, je komt er pas één dag van te voren achter dat je laadplanning er misschien anders uitziet.

Een ander nadeel is dat de stroom op alle andere momenten wel aanzienlijk duurder uit kan vallen ten opzichte van je huidige contract. Vanmorgen (29-09-22) tussen 08:00 en 09:00 was het tarief €0,73/kWh en vanavond tussen 18:00 en 19:00 zelfs €0,75/kWh. Ook de teruglevertarieven varieren bij dynamische contracten. 

Heb je dus geen zonnepanelen dan wordt het een kwestie van timen van je vaatwasser en wasmachine om de stroomrekening laag te houden, en veel mensen vinden dit maar gedoe. Heb je zonnepanelen, kijk dan goed naar hoe je leverancier met de salderingsregels omgaat en of je dus ook aan de timers vastzit of 's avonds de overdag opgewekte stroom kunt salderen.


Optie 3: Nog meer solar plaatsen

Zonnepanelen plaatsen is altijd een goed idee. Heb je thuis dus al zonnepanelen maar wek je nog niet genoeg op om je thuisgebruik én je auto af te dekken dan is bijplaatsen een goede optie. Hoewel er lange levertijden zijn op voornamelijk omvormers kan je ook eens kijken naar gebruikte sets zonnepanelen van particulieren of bedrijven die ze vervangen hebben. Zo kun je met een kleine investering toch dat schuurtje volleggen of een zonnedak in je tuin bouwen. Het rendement en dus de terugverdientijd zijn met deze hoge tarieven erg gunstig en eventueel kunt je ook met 100% zonnestroom je auto opladen. 


Optie 4: Stroom elders halen

Dit is eigenlijk een beetje terug naar het oude concept van 'tanken' en wordt steeds interessanter naarmate de thuis tarieven record naar record breken. Ongeveer 20% van de thuisladers doet dit nu.

Je kunt met diverse laadpassen voor een vast tarief van tussen de 38 en de 43 cent je auto in de straat opladen. Of bij de variabele passen soms nog aanzienlijk voordeliger. Woon je in de buurt van wat industrie of kantoorpanden dan is de kans groot dat er op loopafstand zelfs semi-publieke laadpalen met tarieven onder de 30 cent zijn te vinden. Bijvoorbeeld EV-Boxen van grote banken en verzekeraars die vanwege hun grote stroomaansluiting maar heel weinig voor energie betalen en daarom het tarief op de laadpaal erg laag hebben ingesteld. 

Controleer altijd de (parkeer)voorwaarden en vraag toestemming bij twijfel. Autobedrijven met laadpalen op eigen parkeerterrein vinden het bijvoorbeeld vaak niet erg als je buiten kantoortijden op komt laden, maar tijdens kantoortijden hebben zij zelf die parkeer- en laadplaatsen nodig. 


De publieke lader


Laadpas

Voor de publieke lader geldt eigenlijk ook optie 4 zoals hierboven staat beschreven. Anders dan de thuisladers hebben zij soms ook helemaal geen keuze, er staat bijvoorbeeld maar één dure laadpaal op loopafstand van je woning en meer opties zijn er niet. In dat geval is het uitzoeken van de voordeligste laadpas op die ene laadpaal soms de enige optie die nog overblijft. 

Bestemmingsladen

Wat je ook kan doen is slimmer omgaan met de bestemmingen die je bezoekt. Wil je ergens met iemand lunchen, kies dan een locatie met voordelige laadpalen, zoals bijvoorbeeld bij Ikea, waar je naast een broodje eten tegelijkertijd voor €0,25/kWh je auto vol kan laden. Of misschien is de laadpaal bij het kantoor van je gesprekspartner wel gratis. 

Je kunt ook privé creatief worden. Wil je op zaterdag een wandeling maken, parkeer dan eens bij een gratis of voordelige laadpaal elders in je omgeving en maak daar je wandeling met een vriend of vriendin. 

Dat kan in de stad zijn maar ook midden in de natuur. Er zijn veel campings met een hele rij voordelige laadpalen waar je best een kop koffie kan drinken en daarna een wandeling in de natuur kan maken. Als je na een paar uur terugkomt en je auto is volgeladen, dan heb je genoeg bespaard voor nog een kop koffie en een broodje. Als de camping eventueel gesloten is mag je er vaak wel gewoon parkeren, wandelen en je auto opladen. Maar ook hier is checken en bij twijfel overleggen/je gezonde verstand gebruiken vaak een goed idee.

Gratis laadpalen

Er zijn gemeentes en overheden die expirimenteren met 'incentives' voor de elektrische rijder. Zoals bijvoorbeeld in mijn woonplaats Apeldoorn, waar je kan parkeren in een parkeergarage die 300m verder lopen van het centrum is, maar wel gratis laadpunten heeft. Als je na een halve dag parkeren €5.- voor het parkeerkaartje kwijt bent maar wel 50kWh kon laden dan is dat parkeerkaartje ineens een klein offer voor een volle batterij.

De zakelijke lader

Over het algemeen heeft de zakelijke lader weinig boodschap aan laadtarieven. Tijd=geld en daarom staat deze groep voornamelijk bij snelladers want wachten, daar houden ze niet van. Toch is er voor deze groep wel een boel te besparen zonder dat dit wachttijd kost. Ze kunnen bijvoorbeeld abonnementen afsluiten bij Fastned en Ionity om de kosten te drukken, of 's nachts aan de laadpaal in de buurt hun auto opladen. (Thuislader Optie 4). Ben je een werkgever dan kan het gunstig zijn om laden op het werk te stimuleren, al hangt dit ook weer van het stroomcontract van je kantoorpand af. 

Ook het stukje m.b.t. bestemmingsladen kan zakelijk worden toegepast. Als de locatie van het gesprek niet uitmaakt, waarom zou je dan niet kiezen voor een lokatie met een gratis of voordelige laadpaal? 

Conclusie 

Er zijn verschillende mogelijkheden om te besparen op je laadkosten. Of je nu thuis, publiek of zakelijk laadt, doordat er overal laadplekken zijn is er volop keuze in de mogelijkheden. 

Als iedereen dit gaat doen wordt het wel een stuk drukker bij de laadpalen in de wijk of op bedrijventerreinen nabij woonwijken. Dat kan lastig worden. Aan de andere kant kun je stellen dat de laad infrastructuur in Nederland dan in elk geval wel voldoende gebruikt wordt. 


woensdag 7 september 2022

eMobility Apps: Je kan niet mét maar ook niet zonder ze

Ik heb teveel e-mobility apps

Historie

In 2015 bestelde ik mijn eerste laadpas. In tegenstelling tot wat veel mensen denken was deze niet van Newmotion (dat was nummer twee) maar van Vattenfall, wat toen nog NUON heette. De laadpas werkt 7 jaar later nog steeds bij elke test die ik uitvoer. Hoewel ik app van Nuon beter vond dan de huidige van Vattenfall gebruik ik de app af en toe nog steeds. 

Een goeie app

Iemand die net de keuze voor een elektrische auto heeft gemaakt en zijn eerste laadpasje besteld heeft, krijgt daar vaak gratis een appje bij voor op de telefoon. Handig, zo kan je eenvoudig en snel de laadpalen vinden als je onderweg bent. 

En laten we eerlijk zijn, bij de meeste apps werkt dat ook prima. Ben je in de buurt van je bestemming dan vind je zo een laadpaal in de buurt. 

Maar apps zorgen ook voor versnippering. Als je op de snelweg even snel een Fastned station zoekt, dan werkt de app van Fastned nét iets sneller en beter dan filtertjes aan en uitzetten. 

Groei

Dus zet je al snel de Fastned app erbij. Ga je op vakantie naar het buitenland dan komt daar bijvoorbeeld de EnBW of Ionity app bij. Wil je onderweg nog even langs een opengestelde Tesla Supercharger? Hup, download gewoon de Tesla app. 

En ineens heb je 10 apps, gebruikersnamen, wachtwoorden, pincodes, mijn-omgevingen, betaalmethodes en herstel-mailadressen. 

Twee jaar geleden schreef ik de blog 'Waarom een laadpas beter is dan een app'. Dit ging over het feit dat steeds meer aanbieders 'app-laden' aanbieden. Met meer dan 100 e-mobility apps op mijn telefoon dacht ik toen dat het hoogtepunt van de gekte wel bereikt was. Maar ik had natuurlijk beter moeten weten. 

Een mapje op je iPhone kan maar 99 apps bevatten. Nee, dat wist ik ook niet. Het tweede mapje is nu bijna vol. 

Kennelijk zijn we verslaafd aan apps. Of in elk geval een zichzelf respecterend eMobility bedrijf, die móet en zal een eigen app hebben.  Ook al verzuipt menig EV rijder erin, dat maakt niets uit. Maak gewoon een nieuwe. Waarom wordt er niet méér samengewerkt aan één grote super-app?

Waarom werken ze niet samen?

Ik denk dat dat komt doordat er veel bestaande, grotere bedrijven in drie sectoren vaak in de e-mobility stappen. De automotive OEMS, oliemaatschappijen en de energiemaatschappijen. Al deze bedrijven zijn zó groot, die maken zelf apps. 

Mercedes bijvoorbeeld maakt een eigen app, die gaan vast niet samenwerken met een partij als -laten we zeggen- Fiat. Vattenfall zal om diezelfde reden niet met Eneco een gezamelijke app lanceren en ook BP zie ik nog niet zo snel met Total samen een appje in elkaar zetten. 

Dan heb je ook nog allerlei kleine partijen die willen laten zien wat ze kunnen en daarom allemaal een unieke app maken met vet handige features zoals notificaties van een laadpaal van hatsieflatie die in een dorpje in Portugal ergens in storing is gegaan. 

Of kortingscodes die morgen ingaan waarmee je op een netwerkje in Finland 5% korting krijgt tussen 20:00 en 21:00 als je naast de kortingscode ook de maat van je ondergoed opgeeft en toegang tot al je contactpersonen toestaat. 

Soms heb je ze nodig

Hoewel ik het bestaansrecht van veel apps ernstig in twijfel trek, kunnen apps ook wel handig zijn, dat zal ik niet ontkennen. Tijdens de roadtrip in 2021 door Italië heeft de App van Enel-X (Juicepass) me enkele keren uit de brand geholpen omdat het display van de laadpaal kapot was. (Dag 16). Via de app kon ik het laden toch starten en stoppen. Ook onderaan de GrossGlockner HochalmStraße heeft de (toen nog) Newmotion app me eens gered bij een laadpaal die geen kaartlezer had

Er zijn ook mensen die vergeten een goede vakantie laadpas mee te nemen. Zij hebben ook baat bij Apps, zo kunnen ze deze overal installeren en direct gebruiken. 

Zolang de apps dus samenwerken met de laadpassen vind ik ze meestal wel handig en nuttig. De app van NextCharge bijvoorbeeld geeft je gelijk een push message als je het laden met je laadpas gestart bent en je kunt in die app dan realtime je laadsessie volgen. Leuk en innovatief. 

.. maar vaak is het gewoon ruk

Maar het ergste vind ik bedrijven die denken dat zo'n app de hele laadpas kan vervangen. Dan sta je bij een Allego laadpaal met de Bonnet app of MVV website te knoeien, blijkt ID 3548742 toch socket 2 te zijn, terwijl jouw auto op socket 1 aangesloten staat. Moet je 2 minuten wachten om Socket 1 te activeren maar is je auto al klaar met wachten en er gewoon mee gestopt. Nee, dank je wel. 

Dan swipe ik toch liever even een pasje erlangs. Werkt altijd. 

Over een jaar zal ik deze post weer eens updaten. Ik denk dat ik dan de 250 apps wel aantik. 

donderdag 11 augustus 2022

Laadkompas AC Tarieven Nederland aug/sep 2022

Wat is voordeliger, thuis of op straat je auto opladen?

Oordeel zelf met dit laadkompas.


Afbeelding mag publiek gebruikt worden mits als bronvermelding LaadpasTop10.nl wordt benoemd.


Rekenvoorbeeld:  Audi E-Tron 55 Quattro (86.5 kWh)


Energie contract uit 2021: (0,23 x 86.5) =  €19,90

Energie contract uit 2022: (0,8162 x 86.5) = 70,60 * 

Vattenfall laadpaal & E-Flux laadpas: (86.5 x 0,31) + 0,29  = €27,11


 *Normaal tarief Eneco 11-08-2022 incl 0,03691/kWh ODE + 0,04452/kWh Energiebelasting incl 9% BTW.


zondag 10 juli 2022

Zomervakantie 2022 [Deel 1]

Morgen reis ik met het gezin naar Zuid Europa om dinsdag precies dezelfde foto te maken als twee jaar geleden:


Villaganzerla, Italie


We hebben twee dagen voor de reis uitgetrokken. Dat 'reizen in twee dagen' is een gewoonte die we aangeleerd hebben tijdens het reizen met de Zoë wat ons ontzettend goed bevalt. 

Vandaag gaan we onze koffers inpakken en het huis netjes achterlaten. Er zijn geen corona regeltjes en er is geen geplande route. De auto is zelfs niet eens volledig opgeladen. Zo relaxed gaan we het doen dit jaar. Nou ja eigenlijk hebben we weer eens geen bal voorbereid, zo kan je het ook zeggen. Maar onderweg is er gelukkig nog tijd genoeg om keuzes te maken en bucket lists te maken. 

Wat kunnen dingen snel veranderen hè? Ik blik even terug naar een jaar geleden.

2021

Vorig jaar Maart onstond het plan om met de Zoe naar Napels te reizen en daar vrouw en kinderen op te halen voor een roadtrip vakantie, in april, mei en juni begon ik met plannen van een tolvrije route naar Napels en bestuurdeerde ik de kleine hobbeltjes onderweg waar ik in juli alle corona regels uitzocht.

In juli begon het avontuur echt, een laadstrategie van twee stops naar het Duitse dorp Füssen aan de Oostenrijkse grens. En dat lukte. Met de 2016-Zoe slechts 2x stoppen om Oostenrijk te bereiken voelde als een overwinning. In de volgende delen [8] , [9], en [10] lees je hoe de rest van de reis door Italië verliep. 

2022

Terug naar nu. We rijden inmiddels ruim een half jaar een Hyundai Ioniq 5, en dat is écht een wereld van verschil. De reizen die we hiermee gemaakt hebben (Hamburg, Les Menuires, Florence) gingen zo snel qua laden dat een plan maken ook daadwerkelijk niet meer nodig is. Met de Zoe moest ik per stop ongeveer een uur laden voor 35kWh. Met de Ioniq doe je daar 10 minuten over. 

In de meivakantie konden we hierdoor lachend in één dag vanuit Florence terugrijden met slechts 4  korte stops. 

In 20 minuten 53 kWh erbij



Dit jaar staat weer Italïe maar nu ook Frankrijk op de planning. Eerst een dag of tien naar Italïe en daarna nog een dag of acht naar Frankrijk. 

Met een paar ideetjes in ons hoofd gaan we op pad. Ik weet dat ergens in de buurt van Limbug a/d Lahn de batterij van de Ioniq leeg zal zijn en we kort bij een hypercharger stoppen om vervolgens ergens rond Basel een tweede stop te maken.


Laden bij Fastned Limburg an der Lahn




Afhankelijk van het tijdstip overnachten we daar, óf bij de volgende stop in Zwitserland. Of misschien zelfs wel Italië, als alles lekker smooth verloopt. Dinsdag cruisen we rustig naar het Agriturismo in Villaganzerla, waar we in 2020 al eens geweest zijn.

Na een weekje relaxen gaan we dan 600km naar het westen. Dit wordt het spannendste stuk van de reis met de minste hyperchargers. 



Hierna weer terug via de Route du Soleil of misschien wel over Zwitserland, even afhankelijk van de tolprijzen; voor Zwitserland hebben we immers nog een autobahn vignet.


De reis is aangemaakt op Polarsteps, reis je met ons mee?


maandag 13 juni 2022

De beste vakantie laadpas (2022)


(c) Blog.sunnycars.be

De vorige blog over 'beste vakantie laadpas' was een van de best gelezen topics van vorig jaar. Hoog tijd voor een nieuwe versie dus, want in EV land is geen dag hetzelfde.

Om te voorkomen dat het een kopie wordt van het vorige artikel ga ik dit keer niet stilstaan bij de vraag of het uitzoeken van de beste passen wel/niet de moeite waard is of lucratief is. Nee, dit keer pak ik het anders aan. Soms hoef je niet alles zelf te vertellen, maar is het al genoeg om je een beetje de weg te wijzen. In de basis is het overigens wel goed om te beginnen met dat vorige blog

Voor Frankrijk bijvoorbeeld heb ik recent nog deze blog geschreven over hoe we er nu voor staan. En het is nu alweer gedateerd, want Ionity heeft alweer een paar Franse stations geopend en ook Tesla heeft stations opengesteld. 

Dan is er nog de ANWB.  Op verzoek van de ANWB heb ik een aantal artikelen over dit onderwerp geschreven, ook op land niveau. Ga je naar één van de volgende landen, check dan deze artikelen:

Frankrijk / Italie / Zwitserland / Duitsland / België / Oostenrijk

Daarnaast zijn er steeds meer algemene richtlijnen die voor reizen door heel Europa gebruikt kunnen worden. De site Schnellladepark vond ik bijvoorbeeld erg handig in gebieden met weinig aanbod, deze geeft je in één keer een helder overzicht van de grotere laadstations, met het aantal laadpalen en de rijrichting. 

Schnellladepark.app


En dan is er nog deze kaart van Pump, waarop ze de dichtheid van Hyperchargers van 100kW of meer hebben weergegeven. Geeft veel inzicht en kan ook handig zijn bij het bepalen van je route.


Hypercharger dichtheid in Europa

Over het bepalen van je route gesproken, ook routeplanners zijn daarvoor erg handig. Inmiddels heb je al behoorlijk wat keuze. Kan je niet kiezen? Lees dan deze of deze test. 


ABRP

A Better Route Planner (ABRP)

ANWB

GoingElectric

Chargemap (Ook via App)

Pump App (iOS only)



Kom je er nu nog niet uit, kijk dan eens bij de Vereniging Elektrisch Rijders (VER) naar hun nieuwe project 'sturen met de buren'.  Je kunt daar aangeven dat je mensen zoekt die ervaring hebben met 'vakantie' en vervolgens een afspraak met ze maken. Zo hoor je alles uit eerste hand, hartstikke leuk dus. Wel even (gratis) lid worden natuurlijk. 


Als laatste dan de passenlijst om snel te zien of je goed zit:

LandPrimaire laadpasBackup laadpas
NederlandNL laadpasAndere NL Laadpas
BelgieNL laadpasMaingau
LuxemburgNL laadpasMaingau
DuitslandNL laadpasMaingau
OostenrijkNL laadpasEneco of ANWB
ZwitserlandNL laadpasEneco of ANWB
FrankrijkNL laadpasIzivia of Chargemap
ItalieNL laadpasEnel-X Juicepass
SpanjeElectromapsEVWay
PortugalMiioElectromaps
SlovenieShell/NewmotionGremo na Elektriko
ZwedenNL laadpasMER
NoorwegenNL laadpasMER
DenemarkenNL laadpasClever
FinlandNL laadpasHelen

Goeie reis!!



woensdag 20 april 2022

Laadtarieven voor reguliere laadpalen in Duitsland gestegen

Wie plannen heeft om de komende mei vakantie naar Duitsland te reizen doet er goed aan de laatste tarieven te raadplegen. Bij veel aanbieders zijn de tarieven voor reguliere Duitse AC laadpalen inmiddels aanzienlijk verhoogd. Nu kun je zeggen dat je in Duitsland toch alleen de snelladers bezoekt; in dat geval is deze kaart wellicht iets voor jou. 

Voor mensen die ook op straat willen laden, bij hun verblijf in de buurt, loont het de moeite even te kijken welke laadpas je meeneemt. Het verschil loopt al snel op tot €10,- per lading.

In Nederland zijn de stroomtarieven bij de laadpaal op straat nu gemiddeld 10% omhoog gegaan. In Duitsland stijgen de kosten soms wel met 40%. Zowel Duitse als Nederlandse laadpas aanbieders blijken niet erg goed in staat deze tarieven pro-actief met hun klanten te delen. 

Daarom maken ze bij de collega's van emobly.com al jarenlang een Ladekarten-Kompass. Als Nederlander heb je aan dit overzicht helaas niet veel, er staan aanbieders tussen die hun laadpassen niet naar Nederland verzenden, zoals EnBW, of aanbieders waarbij je meer dan 50% op hun 'eigen' netwerk moet laden zoals Stadtwerke München anders wordt de laadpas uitgeschakeld. Wat is voor Nederlanders eigenlijk de beste laadpas om mee naar Duitsland te nemen? 

Om antwoord op die vraag te kunnen geven heb ik voor de Nederlandse EV rijders een tarieventabel gemaakt met de tarieven voor de meest voorkomende Duitse netwerken waar je met gratis aan te vragen Nederlandse laadpassen (zonder abonnement) kunt laden.

Het verschil is aanzienlijk, tot wel €10,- per lading. Zoals je ziet komt Vattenfall goed uit de bus met Shell Recharge als goede tweede. 

Doe er je voordeel mee!


Disclaimer: Onderstaande is een richtlijn. Hou rekening met verschillende start- en boetetarieven na een aantal uren aan de laadpaal, deze zijn niet in dit overzicht verwerkt omdat er teveel aanbieders zijn en dit een rommelig geheel zou worden. Check altijd bij je eigen laadpas aanbieder wat het exacte tarief is bij het laadpunt waar je van plan bent te gaan laden. Bij twijfel neem contact op met je aanbieder. (MSP) 

Copyright: Deze afbeelding mag vrij gebruikt en verspreid worden, mits als bronvermelding LaadpasTop10.nl wordt genoemd.














zaterdag 16 april 2022

Bijzondere laadpalen [Deel 1]

Welkom bij deze nieuwe rubriek 'Bijzonder laadpalen' waarin ik een laadpaal inclusief de instructies helemaal uitpluis om te kijken wat we zoal tegenkomen in Europa en hoe het werkt.

Vandaag: Siege27.

Dit is een foto van een laadpaal (borne du recharge) van de Franse aanbieder 
"Syndicat Intercommunal de l'Électricité et du Gaz de l'Eure 27" oftewel Siege27 . 



Netwerk


Het Siege27 netwerk is een lokaal netwerkje met ongeveer 150 laadpalen in Normandie. Er zijn meer dan 100 van zulke SDE districten in Frankrijk. Het getal 27 verwijst naar het district nummer.

Betaalmiddelen


Shell Recharge en Plugsurfing worden hier geaccepteerd maar ook Franse laadpassen zoals Freshmile en Chargemap, alsmede Maingau. 

Met Franse bankpassen (carte bancaire (CB) kan ook contactloos worden betaald, alle creditcards die contactloze betalingen ondersteunen werken ook. Zelfs Apple pay wordt geaccepteerd. Heb je dus een iPhone en een betaalmiddel dat werkt met Apple Pay -zoals bij steeds meer Nederlandse banken inmiddels gebruikelijk is- dan kun je ook met je telefoon betalen zonder dat je daar extra apps voor nodig hebt. 

Ondersteunt jouw bank nog geen Apple Pay of heb je een Android telefoon, overweeg dan eens een gratis Debit card te nemen die dat wel kan, zoals bijvoorbeeld die van Revolut (UK) of N26 Bank (DE) waarbij je bij allebei ook een creditcard krijgt thuisgestuurd.

4 Aansluitingen


Zoals veel laadpalen in Frankrijk hebben dit soort laadpalen aan de éne kant een Type2 stopcontact en aan de andere kant een Type 3c stopcontact, wat in feite hetzelfde is, maar een nét iets andere stekker heeft waardoor je er een Franse laadkabel voor nodig hebt. Veel Franse laadpalen zoals deze hebben daarbij ook één of twee normale West-Europees (schuko) stopcontacten, die vaak aan de achterkant zitten verstopt. Dat schijnt te maken te hebben met wet- en regelgeving die voorschrijft dat alle soorten voertuigen er geladen moeten kunnen worden. Dus ook e-bikes enzo. 

Veel mensen denken dat deze stopcontacten altijd stroom hebben, zodat je tijdens het laden ook je laptop ofzo even bij kan laden, maar ook stroom uit deze stopcontacten moet betaald worden en daarom is daar ook een laadpas of in elk geval een transactie voor nodig. Wil je dit graag doen zorg er dan voor dat die transactie met een andere laad- of betaalpas plaatsvind omdat je anders je reguliere laadsessie weer stopt. De techniek in de laadpalen is nog niet zo intelligent dat je twee laadsessies met 1 pas tegelijk kan starten.



Franse Laadkabel (c) Harm Otten

Door deze verschillende aansluitingen staat in de Nederlandse apps zo'n laadpaal dan ook vermeld met meerdere tarieven. Eén tarief voor de 22kW Type2 en Type3 stopcontacten, en één tarief voor de normale stopcontacten (3,7kW). Een stopcontact/stekkertype wordt op een franse laadpaal overigens een PRISE genoemd.

Als we wat verder kijken dan zien we nog een touchpad met 10 cijfers, een hekje en een sterretje, twee kaartlezers, een display met de tekst "Veuillez appuyer sur une touche" (Druk op een toets),een paar knopjes met pijltjes erop, Groen en Rood voor bevestigen of stoppen, en een correctietoets. Elke 'prise'  heeft drie led lampjes, Indisponible (Buiten werking), En charge (laden), en Libre (vrij). 





Hieronder staat de prijslijst, zoals deze ook op de laadpaal te vinden is. Stel je eens voor dat buurman Henk van 68 jaar met zijn Nederlandse laadpas bij deze laadpaal komt en wil kijken wát het tarief hier nu precies is en hoe hij hier zijn auto op moet laden. 


Als we het tarievenblad wat beter bekijken dan zien we dat er ook een soort instructie op staat. 

Eerst zie je wat betaal logo's van de Franse banken + het Apple Pay logo, 

Daarna de tekst  'Bonjour, Veuillez appuyer sur touche' (Hallo, druk op een toets) gevolgd door de vraag 'Que souhaitez vous faire?' (Wat wil je gaan doen?

Je krijgt de volgende opties:

1 - Vous Brancher (Sluit de kabel aan

3 - Vous Debrancher (Verwijder de laadkabel)


Ondanks de vraag waar optie 2 (Laden?) is gebleven gaan we maar beginnen bij het begin van Stap 1: 


"Vous Brancher"  Sluit de kabel aan

Bovenaan staat 'identification :' oftewel 'identificeren met'  Met de volgende keuze opties:



1 - CB Sans contact (Contactloze Franse bankpas)

3 - Badge RFID (Laadpas)




Hier ontbreekt op magische wijze wederom nummer 2. Misschien was de -2- toets van het toetsenbord kapot, wie zal het zeggen. Het is in elk geval de bedoeling dat je je identificeert met je bankpas of laadpas. Er staat niet bij waar je die pas precies moet aanbieden. 

Kenners weten het, de zwarte kaartlezer rechts is in elk geval voor bankpassen, waardoor de witte kaartlezer onder het numerieke toetsenblok waarschijnlijk wel de kaartlezer voor laadpassen moet zijn. Maar het zou ook kunnen dat de laadpas bij de zwarte kaartlezer moet worden aangeboden. De instructies zeggen er in elk geval niets over.

Persoonlijk denk ik dat de volgende stappen alleen van toepassing zijn voor het afrekenen met bankpassen en creditcards. Ik vermoed dat als je de kabel in de laadpaal steekt en je laadpas langs de witte kaartlezer haalt, dit gewoon direct werkt. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.


Daarna: Entrez le numéro de la prise (Geef het stopcontact nummer op)



Voor deze stap is het de bedoeling dat je eerst rechts op het instructieblad naar dit blokje kijkt. Dit zijn alle stekkers en hun nummer. 

PRISE 1 is de typische Franse laadkabel aansluiting, klein aangeduid met Type 3. 

Heb je die dus bij je, dan kies je PRISE 1.

PRISE nummers 2 en 4 zijn de normale huis-tuin-keuken stopcontacten, die hier worden aangeduid met E/F. 

PRISE nummer 3 is diegene die Henk nodig heeft voor zijn normale Type2 laadkabel die hij in Nederland ook overal gebruikt. De goede kijker heeft gezien dat de stekker niet echt rond staat afgebeeld wat een beetje vreemd is. (Geen zorgen, in het echt is hij gelukkig wel rond). Daaronder nog de nummers 17 en 18 maar dat zijn geen prise's maar telefoonnummers van de politie en de brandweer. 

Henk zal dus het getal 3 in moeten toetsen. 

De volgende stap is aangeven hoe lang hij wil laden, in stappen van 30 minuten. Hiervoor heb je de pijltjestoetsen nodig. In het roze blok linksonder staan de tarieven. 

Een uur uur laden op 22kW kost €1,50, de uren erna €2,- per uur. Als je gebruik wilt maken van de normale stopcontacten  (prise domestique) kost dat €0,50 per uur. Daarna bevestigen met de groene toets. 



De volgende stap is het aanbieden van de bankpas. bij de kaartlezer. Om magische redenen is de laadpas is in deze instructie ineens verdwenen. 


De laatste stap is het aansluiten van de kabel op de aansluiting die je had gekozen. 




                


Gelukkig is Stap 3, de verbinding verbreken, een stuk eenvoudiger: 


Identificeren


kabel loskoppelen


 Merci !



 





Prijzen

Welnu, als Henk dit allemaal heeft uitgevogeld dan blijft de volgende vraag nog open; wat betaalt hij nu bij dit laadpunt? 

Laten we zeggen dat Henk een auto heeft met een 11kW boordlader en een batterij van 50kWh. De batterij is nog voor 20% gevuld. Hij zal dus 40kWh bij willen laden. 

Dit betekent dat hij ongeveer 4 uur nodig heeft om van 20 weer 100% te maken. Volgens bovenstaand schema kost dit dan €7,-. gemiddeld dus €0,18/kWh. Dat is best voordelig!

Laadt je hier met de laadpas van Plugsurfing dan betaal je meer dan 3x zoveel, maarliefst €0,59/kWh waardoor de laadsessie geen €7,- maar €23,60 kost. 

De overduidelijke winnaar is hier Shell Recharge. Met hun €0,02/min tarief laadt je 4 uur lang voor slechts €4,80 waardoor het kWh tarief op 12 cent uit komt. 

De laadpas van Plugsurfing is in dit geval 492% duurder

Je ziet het, ook hier loont het de moeite om even 5 minuutjes voordat je naar zo'n dorpje vertrekt eventjes te neuzen welk pasje je mee neemt. 

Je hoeft daarvoor echt geen tientallen laadpassen te hebben, ook met een paar kun je al snel €20,- besparen en daar kun je toch ook veel andere leuke dingen voor doen. 

 

Conclusie / verbeterpunten (update 16-4)


Taal

Zoals op Twitter opgemerkt door Marc Klaver (dank) zou een language knopje op deze laadpaal geen overbodige luxe zijn. Voor toeristen is dat erg prettig, zeker omdat er bij deze laadpaal zoveel mogelijkheden zijn. Bovendien zijn er veel ongebruikte knopjes (bijvoorbeeld het * op het numerieke toetsenbord) en er is een display dus dit had best een optie kunnen zijn. 

Kaartlezers

Daarnaast de vraag of er nu 1 of 2 kaartlezers op deze paal actief zijn, en als het er twee zijn, welke kaartlezer is voor welke pas? Ook dit moet stukken duidelijker. Wat mij betreft is het een goede ontwikkeling dat er steeds meer met contactloze betaalmiddelen betaald kan worden, maar als dat de instructie van de laadpas gebruiker om zeep helpt of de algemene instructies overhoop haalt dan is een 'domme' laadpaal ineens een stuk gebruiksvriendelijker.

Instructieblad

Dan het instructieblad, dat kan ook nog veel beter. Wat doen al die nood telefoonnummers daar? Alsof je met deze laadpaal kan bellen. En wie heeft stap 2 uit alle instructies verwijderd en waarom? Het lijkt erop alsof ze eerst een standaard (kort) instructieblad hadden voor laadpas gebruikers, en toen er betaalterminals in de laadpalen werden gezet ze het instructieblad hebben 'geupdate' waarbij ze de [ugh] customer journey [/ugh] volledig uit het oog zijn verloren.

Tariefstructuur

De opbouw van de tarieven is naast niet logisch ook nog eens niet eerlijk. Tijdsgebaseerde tarieven zijn altijd fout omdat 1) veel laadpassen alsnog een volume tarief (per kWh) toepassen en 3) je hierdoor bijvoorbeeld een hogere of een lagere prijs voor de stroom betaalt als de boordlader van je auto toevallig snel of juist langzaam laadt. Binnen de tijdstarieven wordt dan ook nog eens onderscheid gemaakt in aansluiting wat het nóg complexer maakt. 

Hoe moeten laadpas aanbieders in andere landen dergelijke tariefstructuren aan hun klanten doorbeekenen zonder het ook nodeloos complex te maken? Je kunt zeggen dat je omrekent naar (eerlijker) kWh prijzen, maar als mensen dan lang aangesloten blijven staan kost dit de provider geld. Bij korte laadsessies kost dit de berijder geld. Kortom het zal dan altijd een soort trade/off worden. 

Buurman Henk

Wie gaat dit aan Henk uitleggen? Nu zijn EV rijders slimme mensen, maar ik denk toch dat ze door de Franse CPO's nogal overschat worden. Henk zal wellicht moeite hebben met het bovenstaande punten, de meerdere kaartlezers, de tegenstrijdige tarieven in de verschillende apps en mogelijk vind hij bijvoorbeeld alleen de Franse connector en weet hij niet dat laadpalen in Frankrijk zowel Type3c als de voor Henk bekende Type2  aansluitingen hebben. Voorlichting is dus key.

Positieve punten

Gaat er dan helemaal niets goed hier? Jawel, wat positief is, is de ontwikkeling van meerdere betaalmethodes, hoe meer hoe beter. Wat ook goed is, is dat er een display op zit wat wat meer duidelijkheid kan geven dan alleen een piepje of een rood of groen lampje (hoewel dat in de basis ook niet zo ingewikkeld is). Voorwaarde is dan wel dat dit display dan ook nuttig wordt ingezet. 

Er staat een service telefoonnummer op het instructieblad, én er ís in elk geval een instructieblad. (er zijn ook laadpalen zonder enige vorm van instructie ). 

Als laatste is het tijdstarief hier best bescheiden. Als je tussen de 15 en 20 cent per kWh voor je energie betaalt dan is de tijd die je even nodig hebt om je te verdiepen in de manier waarop je deze paal moet gebruiken wellicht een klein offer. 

Dit was het weer voor deze keer, de volgende keer behandel ik een heel ander laadpunt. 

Goed weekend!


-- Maarten

PS
Wat zijn jouw ervaringen? 
Comments below of natuurlijk op Twitter