(c) Sunny Blog |
De laatste tijd krijg ik veel vragen over welke laadpas je het beste mee kan nemen naar je vakantiebestemming. In de media verschijnen waarschuwingen over laadpassen die in het buitenland niet werken en verrassingen qua tarieven in vakantielanden.
Hoewel dat zeker een feit is, hoef je voor de kostenbesparing geen wetenschappelijke laadpas studie meer te doen. Voor de meeste vakantie trips valt doorgaans maar enkele tientjes over de hele vakantie te besparen.
Daarnaast heeft iedereen natuurlijk al een Nederlandse laadpas van een Nederlandse aanbieder. En die is al best wel goed bruikbaar op vakantie.
Veel uitzoekwerk voor weinig geld?
Tijdens mijn roadtrip door Europa in 2020 heb ik 3500 kilometer gereden voor €134,- aan stroomkosten. Ik heb zes verschillende laadpassen gebruikt. Voor mij is dat een soort sport, ik had immers de hele reis kunnen volbrengen met 1 Nederlandse laadpas. Dan waren de kosten ongeveer €204,- geweest.
Je kunt dus met verschillende laadpassen €68,- besparen op een reis van 3500 kilometer. Of dat de moeite waard is moet je zelf beslissen. Ik denk dat het eenvoudiger is om geld te besparen door eens een tolweg te vermijden of onderweg een croissantje van de bakker te eten in plaats van een dubbel hamburger menu.
Dekking is veel belangrijker
De meest voorkomende reden waarom mensen meer dan één laadpas meenemen is niet om een lager tarief te realiseren, maar voornamelijk om er eentje achter de hand te hebben en daarmee teleurstellingen bij de laadpaal te voorkomen. Als je laadpaal niet werkt is dat vervelender als dat je een (iets) hoger tarief betaalt dan met een andere laadpas aanbieder.
Het tarief is in het buitenland vaak ondergeschikt aan de dekking. Het komt neer op de volgende drie vragen:
1) Werkt mijn huidige laadpas in mijn vakantieland?
2) Welke backup-laadpas neem ik mee voor het geval mijn huidige pas weigert?
3) Hoe voorkom ik 'verrassingen' ?
Om met het antwoord op vraag 1 te beginnen; het goede nieuws is dat bijna alle Nederlandse laadpassen de beste roaming overeenkomsten hebben van alle laadpassen in Europa, en daarom op ongeveer 200.000 laadpunten op het hele continent worden geaccepteerd.
Hieronder vallen ook de snelladers langs de grotere vakantieroutes. Je reguliere Nederlandse laadpas is op steeds meer plekken in Europa nu dus al het makkelijkste betaalmiddel en heeft als voordeel dat je alle kosten overzichtelijk op de voor jou bekende laadfacturen vermeld worden, waardoor je overzicht houdt.
Het kán natuurlijk gebeuren dat je in een gebied komt waar jouw laadpas minder dekking heeft, en een laadpas uit dit land zélf op elke straathoek wordt geaccepteerd. Dan is het handig om een 2e, 'backup' laadpas bij je te hebben. De lijst met de beste backup laadpassen staat hieronder per land aangegeven.
Toch is dat in veel gevallen ook helemaal niet zo erg (meer). Nu de batterijgroottes van de EV's toenemen is het gemakkelijk om even in je laadpas app te kijken op welk laadpunt in de buurt je wél terecht kunt, daarnaast zijn er ook verschillende andere oplossingen voor dit probleem. Een backup-laadpas meenemen is in de grote landen als Duitsland en Frankrijk tegenwoordig vooral een kwestie van gemak.
Hoe voorkom je verrassingen?
Dan vraag 3. Hoewel Nederlandse laadpassen in Europa prima werken zullen deze aanbieders je nog steeds met variabele tarieven confronteren. Als je daar niet zo mee bezig bent kan dat vervolgens weer tot financiële verrassingen leiden.
Regulier (AC) laden
Bij reguliere AC laadpunten zijn de verschillen meestal niet groot. Als je een uurtje gaat laden bij een Zwitserse 11kW laadpaal met Newmotion voor 10 cent per minuut, (€6,-) of je betaalt €0,50/kWh (€5,50); het verschil is maar €0,50. Tot je de hele nacht blijft staan.
Dan betaal je met laadpassen met tijds-gebaseerde tarieven ineens €50,- (ja, ook als de batterij al vol zit) waarbij laadpassen die afrekenen in kWh je misschien 20 euro had gekost voor 40kWh.
Om zo'n onaangekondigde verrassing van €30,- te voorkomen is het handig een laadpas mee te nemen met vaste AC tarieven.
Met de laadpas van Eneco bijvoorbeeld betaal je op alle AC laadpalen in Europa €0,36/kWh met een starttarief van €0,60. Ook als met alle andere laadpassen op zo'n laadpunt een minuut tarief wordt afgerekend. Dit geldt helaas niet voor de snelladers.
Snelladen
Bij snelladers zijn de verschillen groter. Met Plugsurfing betaal je in Duitsland €1,09 per kWh bij een willekeurig Ionity station waar dit met een willekeurige andere Nederlandse laadpas €0,79/kWh kost.
Maar denk niet dat alleen Ionity hoge tarieven heeft. Ook bij andere snellaad netwerken kunnen de kosten oplopen. Kom je met je Shell/Newmotion laadpas bij deze snellader van Moon in het Zillertal van Oostenrijk, dan is 60 cent per minuut het gangbare tarief.
Zellbergeben 16 - Zellberg, Oostenrijk |
Maar hoe kom je nou van deze hoge tarieven af? Reis je vaak via snelladers dan is een vast DC tarief per land een aantrekkelijke optie. Dit kan je met bijvoorbeeld de laadpas van Maingau doen, zij hebben vaste DC tarieven per land.
Voor AC zijn er meerdere aanbieders die Europa-breed met vaste tarieven werken. Zoals je kunt zien wordt de gemiddelde Nederlandse laadpas in Europa al behoorlijk geaccepteerd. De kans is dus groot dat je helemaal geen andere nodig zult hebben op je vakantie reis.
Lijst met backup laadpassen per land
Land | Primaire laadpas | Backup laadpas |
---|---|---|
Nederland | NL laadpas | Andere NL Laadpas |
Belgie | NL laadpas | Maingau |
Luxemburg | NL laadpas | Maingau |
Duitsland | NL laadpas | Maingau |
Oostenrijk | NL laadpas | Eneco of ANWB |
Zwitserland | NL laadpas | Eneco of ANWB |
Frankrijk | NL laadpas | Izivia of Chargemap |
Italie | NL laadpas | Enel-X Juicepass |
Spanje | Electromaps | EVWay |
Portugal | Miio | Electromaps |
Slovenie | Shell/Newmotion | Gremo na Elektriko |
Zweden | NL laadpas | MER |
Noorwegen | NL laadpas | MER |
Denemarken | NL laadpas | Clever |
Finland | NL laadpas | Helen |
Algemene vuistregels
Nog een paar algemene weetjes:
- AC (regulier) laden is altijd goedkoper dan DC (snel) laden
- Grotere snellaad aanbieders zijn vaak voorspelbaarder qua prijzen dan de kleintjes
- Je kunt in heel Europa op veel plaatsen gratis laden. Ook DC (snel). Bijvoorbeeld bij grote supermarktketens zoals Aldi, Kaufland, Lidl, E.Leclerc, Super-U, maar ook bij bijna elke vestiging van IKEA en op nog veel meer plaatsen.
- Hoe meer bebouwing in je omgeving, hoe meer (kans op) laadpalen waar jouw laadpas werkt.
Fijne vakantie!
Wel gaaf om uit te zoeken, maar ook erg veel werk.
BeantwoordenVerwijderenElke keer als ik jou spannende verhalen lees prijs ik mij gelukkig met een tesla.
Ik check alleen welke super-chargers goede voorzieningen en leuke wandel plekken hebben.
Altijd "plug and play" voor vaste goedkope prijs en zelfs gratis voor de mijn model!
Hoop dat andere merken ook nog zo'n systeem opzetten.