zaterdag 17 juli 2021

Zomervakantie 2021 [Deel 7]

 Vervolg van [deel 6]


Het goede nieuws is dat twee laadstops tot aan Fussen gelukt is, en dat de totale reistijd ondanks ongeveer 30min file in totaal toch ongeveer op de 12 uur is uitgekomen.

Ik heb aangetoond dat routeplanners ook maar gewoon algoritmes zijn en dat je de voor de reis echt geen 5-11 stops nodig hebt, maar het ook in 2 stops kan doen. De reistijd is daarbij minstens net zo kort, bij sommige routeplanners zelfs een stuk korter.   

Kortom altijd zelf blijven nadenken. Over nadenken gesproken, misschien had ik zelf vanmiddag ook wat langer moeten nadenken.

De laatste etappe was eigenlijk niet zo relaxed, ik heb het gebied hier nogal onderschat. Ik had voor de zekerheid nog tot 96% geladen maar 100% was beter geweest. 

Tot een kilometer of 70 voor Füssen hield ik steeds 14km over. Daarmee bedoel ik het verschil tussen afstand te reizen en afstand die je nog kunt reizen met de huidige batterij stand. Als ik een heuvel op ging, 'verdampte' deze 14km verschil, ging ik heuvel af dan had ik ineens 17-18km 'over'.

Hoe dichter ik bij Füssen kwam, hoe kleiner het verschil werd en een kilometer of 40 voor Füssen stond er nog 40km op de bereik-meter (GoM). 

Ik bleef rustig doorrijden met 96km/h maar ik zag het verbruik toch oplopen en dit ging niet meer omlaag. Kennelijk toch een aanzienlijke stijging in de weg. Nog even getwijfeld bij een snellader langs de snelweg om 5 min bij te plussen, maargoed ik vond dat het moest kunnen. No guts no glory, nietwaar? 😎

Een kilometer of 20 voor Füssen gaf de auto aan dat er nog 10km bereik in zat. Gelukkig kwam er een km of 10 voor de afrit op de snelweg door de regen een matrix aanduiding dat iedereen 80km/h moest rijden en vanaf daar heb ik de cruise control op 66 km/h gezet. Het was verder gelukkig wel rustig dus ik zat niemand in de weg. 

Toen ik 5km voor de afrit kwam gaf de Zoë de bekende 'streepjes' aan, dat betekent dat het echt bijna op is. Je kunt dan nog 10km (rustig) rijden.  Vanaf de afrit moest ik nog een kilometer of drie. 

Toen ik het dorp inreed en nog zo'n 2km te overbruggen had verscheen de melding 'beperkte prestaties'. Dit heb ik 1x eerder meegemaakt, je kunt dan maximaal 35km/h rijden en na ongeveer 2 km stopt de auto er dan echt mee. 😲 Nu begon ik hem toch wel een beetje te knijpen. Ik zat zo op mijn dashboard naar het verbruik te turen dat ik een verkeerde straat in sloeg. Hierdoor kwam er nog 800m bij.   

Na een spannend ritje door het dorp waarbij ik als ik een bejaarde met 25km/h door de straatjes reed bereikte ik de Allego snellader naast de McDonald's met nog 0% bereik over. Aangesloten, en de lader functioneerde gelukkig perfect. Pfew...  Het is maar goed dat ik alleen rijdt want dit had mijn gezin denk ik niet heel relaxed gevonden 😁  

Maar hey. Eind goed, al goed. En dan nu op zoek naar een schone onderbroek. 

Verder in [Deel 8]


1 opmerking:

  1. Leuk, altijd spannend om te kijken of je het haalt!
    Nu deel 8 met tol ontwijkend rijden. ik ben benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen