donderdag 1 juli 2021

Zomervakantie 2021 [Deel 5]

 Vervolg van [Deel 4]


Je moet best een aantal stapjes doen om Covid-proof een roadtrip door Italië te maken. Allereerst het moment dat je het land inkomt. 

Vaccinatiebewijs volwassenen

De moeilijkste stap is gezet; de buitenlandse QR codes uit de CoronaCheck app van mij en mijn vrouw worden door de Italiaanse scan app 'VerificaC19' met een groen vinkje beoordeeld.  ✅  

Als de Carabinieri me nu aanhoudt kan 'ie in elk geval checken dat ik gevaccineerd ben. Dat geldt trouwens ook voor Duitsland en Oostenrijk, waar ik gelukkig niet langer dan 24 uur hoef te verblijven en dus 'in transit' ben zoals op doorreis internationaal heet. 

Voor de zekerheid nemen we toch ook maar de geprinte QR code én het gele boekje mee, deze wordt in Duitsland en Oostenrijk ook geaccepteerd.

ePLF

De volgende stap is het Europese Passenger Locator Form.  

Deze kan je gelukkig digitaal invullen, maar ze willen wel álles van je weten. Wanneer je precies Italië in komt, (datum én tijd) uit welke land je komt, door welke landen je gereisd hebt, met welk voertuig je het land in komt, wat je eerste bestemming in Italië wordt, via welke grensovergang je Italië binnengaat, welke kinderen en mensen je nog meer meeneemt in de auto en wie er gebeld kan worden in geval van problemen. 

Als je alles hebt ingevuld krijg je een mailtje met een QR code en een link naar een PDF bestand waar ook een QR code op staat. Gelukkig mag je ook je hele familie op dit formulier vermelden zodat je het niet voor elk familielid hoeft te doen. In ons geval helaas wel 2x omdat mijn vrouw natuurlijk met de kinderen reist en wij later ook met zijn allen weer verder reizen.

Als je vliegt willen ze daarnaast precies van je weten welke vlucht je neemt, de vluchttijden, zelfs op welke stoel jij zit en op welke stoel je kinderen zitten. 

Kinderen

Omdat de kinderen tussen 6 en 17 jaar oud zijn moeten zij een negatieve PCR of Antigeen test kunnen overleggen die voor vertrek is afgenomen. De test mag maximaal 48 uur oud zijn. Aangezien mijn vrouw met de kinderen op maandagmiddag 19 juli gaat vliegen moeten zij dus voor zondag de 18e een afspraak plannen voor beide kinderen en een bewijs met negatieve uitslag afdrukken en meenemen.  Dit kan pas over enkele dagen, omdat de agenda van 'testenvoorjereis.nl' maar 2 weken vooruit gaat. 

Het goede nieuws is dat Italië ook sneltest uitslagen (Antigeen) accepteert waarbij je meestal binnen een paar uur de uitslag al ontvangt.  

Als dit allemaal gelukt is en alle formaliteiten dus zijn afgehandeld hoef je alleen de papiertjes en de apps maar ergens bij je in de buurt te houden. Dat is te doen. 

Ik vraag me wel af wat de bedoeling is als we tijdens de roadtrip in Italië besluiten een paar dagen in een ander land te verblijven. In theorie moet je de kinderen elke keer testen voordat je verder naar een ander land gaat. Dat lijkt me in de praktijk nogal een gedoe. En wat mij betreft ook een goede reden om tijdens de roadtrip voornamelijk in Italïe te blijven. Dan hoef je dat ook niet uit te zoeken ;-)

Verder in [Deel 6] 







2 opmerkingen:

  1. Ik ben dit jaar in Nederland gebleven en als ik al die draconische regels zie, blij toe!!
    wat een onzin allemaal... waar gaat het heen met de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha wat een gedoe maar het is niet anders! En wat als je een paar uur eerder of later het binnenkomt����

    BeantwoordenVerwijderen