Het gebeurt iedereen wel een keer. Je houdt de laadpas voor de laadpaal. Waar je normaal een klik hoort en een blauw lampje ziet branden, hoor je een lange piep en brandt er plots een rood lampje. Wat nu?
Meestal is in zo'n geval het laadpunt defect. Maar een heel enkele keer komt het ook voor dat je laadpas wordt geweigerd. De laadpaal functioneert dan prima, maar toch kun je er niet opladen. Voordat je de hulplijn gaat bellen zijn er best wel mogelijkheden en oplossingen die je zelf al kan uitvoeren en die je in zo'n situatie kunnen redden.
Tip 1: De backup laadpas.
Een beetje een open deur, maar echt de makkelijkste oplossing: Leg een 2e laadpas van een andere provider in de auto. Bij voorkeur eentje zonder maandelijkse abonnementskosten. Die €0,35 per sessie die je bij een gratis laadpas moet betalen is een klein offer voor een succesvolle lading.
Tip 2: Gebruik je smartphone
In de buurt staan vaak ook laadpalen die met een app te bedienen zijn. Je kunt ze vinden in verschillende apps van providers. Per app dien je aan te geven dat je specifiek op déze 'app-bedienbare' palen zoekt. Wat hierbij een uitdaging is, is dat de informatie wat versnipperd is over diverse apps en dat je voor sommige apps eerst een account aan moet maken. De bekendste aanbieders op een rijtje:
Shell Recharge app filter |
Bij Filters, selecteer 'App-geactiveerde laders'
Allego: Smoov
Smoov app |
Zoek alle laadpunten met een 'S'
Bij het laadpunt details scherm kan je als betaalmethode je eigen laadpas aangeven óf creditcard/SEPA (incasso).
Dit geldt ook voor alle snelladers van Allego langs de hoofdwegen.
Bij Smoov is ad-hoc laden meestal even duur of zelfs iets goedkoper dan laden met een gemiddelde laadpas.
Vattenfall: Incharge
Vattenfall InCharge filter in app |
Bij Filters, selecteer 'Toon alleen Start met app'
Via 'meer/mijn laadpassen' kan je je creditcard informatie opgeven.
Fastned App |
Voeg in de app bij profiel een betaalmethode toe.
Kies voor Ideal/Creditcard.
Start de laadsessie door de grote gele knop in te drukken en de ladercode in te voeren.
Charge Assist App |
Pitpoint/Total: Joulz/Charge assist
Als je bij een Pitpoint / Total paal staat kun je via deze app de laadsessie starten. De betaling kan via Mastercard/Visa of via Apple Pay/Google Pay.
Er zijn nog meer providers die laden via een app ook ondersteunen. Er is helaas nog geen generieke app voor alle netwerken waarmee dit kan, al beweren sommige providers van wél. (spoiler: nee, dat is echt onzin) Vaak vind je verwijzingen naar de diverse apps op stickers die op het laadpunt zijn geplakt.
Tip 3: Ad-hoc laden
Laadpunt van EV-Net met QR Code |
Het scannen van de QR code kan bijvoorbeeld met de foto-app van je smartphone. Zodra de code gescand is wordt je naar een betaalpagina met opties tot laden met creditcard of paypal geleid. Het werkt op steeds meer laadpalen maar nog niet overal.
Hou er rekening mee dat Ad-Hoc laden soms erg duur kan zijn. Meestal vallen de tarieven wel mee, maar in het voorbeeld van hiernaast bijvoorbeeld kost het €30,- per sessie. De andere tips zijn dan een stuk voordeliger.
Tip 4: De pinpas
Een deel van de snelladers van Allego en Shell recharge is ook met een pinpas te gebruiken. Er is helaas nog geen handige manier om te filteren welke dit nu precies zijn, dit staat bij de snellader zelf aangegeven.
Plugshare filter scherm |
Tip 5: Bij de buren
Een groot deel van de laadpalen in Nederland zijn privé laadpalen. Ben je eigenlijk al op je bestemming maar moet je toch bijladen voor de terugweg, kijk dan eens door de straat naar de opritten waar elektrische auto's zijn geparkeerd.
De kans is groot dat er ook een privé laadpunt zit. Gewoon aanbellen en vragen of je even mag laden. De meeste EV rijders vinden het absoluut geen probleem en vaak zelfs een eer om een mede EV rijder even uit te brand te helpen met hun laadpunt en je een laadsessie aan te bieden.
Plugshare privé punten |
Tip 6: Plugshare
Er zijn ook EV rijders die hun privé of zakelijke laadpaal gratis ter beschikking stellen aan iedereen in zijn/haar omgeving die een lading nodig heeft. Geven is tenslotte leuker dan nemen. Je kunt je laadpunt dan aanmelden bij de app 'Plugshare'. In hun gelijknamige app klik je op de kaart op het filter icoontje en daarna selecteer je alléén 'privé-oplaadpunten'.
Heel Nederland staat vol met deze gratis gedeelde laadpalen waarvan de eigenaar het prima zal vinden als je de zijne eens bezoekt.
Tip 7: De Granny Charger
Als helemaal niets werkt kan je altijd nog je 230V lader gebruiken terwijl je bij iemand op visite bent. Hoewel dit echt een laatste oplossing is -en ook erg traag gaat- kan het je toch uit benaderde posities redden.
Gebruik een goed geaard stopcontact zoals in de keuken of van een zwaar apparaat zoals de wasmachine of wasdroger. Voel na een minuut of vijf even aan de stekker en het stopcontact of deze niet warmer wordt dan handwarm. Wordt'ie toch warmer? Gebruik dan een ander stopcontact óf verlaag (indien mogelijk) het laadvermogen naar 10A of 8A. (respectievelijk 2300-2070W)
Gratis laden bij de Lidl in Italië |
Tip 8: Gratis laadpunten
Gratis laadpunten kun je vaak zonder pas inschakelen óf met een willekeurige laadpas waarbij er niets wordt afgeschreven. Je vindt ze door in de app van Chargemap een filter in te stellen op 'Alleen gratis laadpunten'. Dit werkt ook goed in het buitenland.
Tip 9: Het servicenummer
Mocht alles nou tegenzitten, is je auto echt helemaal leeg terwijl je bij het enige laadpuntje in het hele dorp bent gestrand dan kan je altijd alsnog het servicenummer op de laadpaal bellen. Als je de situatie uitlegt heb je kans dat ze de laadpaal vanaf afstand voor je kunnen inschakelen zodat het laden alsnog begint. De kwaliteit per exploitant is wisselend, varierend tot 'ik bel u over een uur terug' en 'we gaan je melding doorgeven' tot 'ik start nu voor u de lader'.
Tip 10: Vraag bij de receptie
Bij sommige laders in het buitenland of bijvoorbeeld laadpunten zoals bij een attractiepark, autodealer of hotel zijn ze laders alleen te activeren met een pasje van de eigenaar. Vraag in dat geval altijd even bij de receptie/kassa hoe hun lader werkt en meestal krijg je direct het bedrijfspasje mee. Dit geldt ook voor banken/treinstations/gemeentehuizen en andere plekken waar je zomaar een laadpunt kan aantreffen. Soms moet een laadpaal zelfs worden 'aangezet'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten