zondag 4 april 2021

Zomervakantie 2021 [Deel 2]

Vervolg van [Deel 1]


Zoals ik in het vorige deel al aangaf wil ik dit jaar niet meer de gratis snelladers afstruinen maar comfortabel via snelladers op luxe stations naar Napels. Door de roadtrip van 2020 (en een klein beetje door thuisbezorgd 😉) heb ik 700km met &Charge gespaard, die ik onderweg op kan maken aan laadsessies met Maingau en Plugsurfing

Verder heb ik ook nog allerlei pre-paid pasjes waar tegoed op staat zoals van Chargepoint USEVway en ook nog 200kWh van Duferco Energia.  Dus over laadkosten dit jaar totaal geen stress. 

Italiaanse tolpoortjes (C) Ciaotutti.nl

Onder deel 1 van deze blog gaf iemand commentaar die met een Zoe naar Napels is gereden. Hij/zij had dezelfde ervaringen als ik in de bergen. Een waardevolle tip die ik las was aanschaf van de Telepass voor de tolpoortjes, wat me aan het denken zette. Kosten voor het laden is namelijk één ding, tolkosten kunnen ook stevig in de papieren lopen, sterker nog, met een elektrische auto is de kans dat je meer kosten aan tol maakt groter dan je kosten voor het laden. 

Tijd om eens in te duiken dus.  

Toltrajecten Oostenrijk (c) Asfinag

Ik besloot uit te rekenen wat de geplande reis aan tol zou kosten. In Nederland en Duitsland heb je geen tolkosten. Eventueel als je via Frankrijk zou reizen heb je nog de Franse tolwegen maar dat was ik toch al niet van plan. Via Duitsland en Zwitserland kom je op de volgende kosten: 

  • Tolvignet Zwitserland: €41,45 (jaar)
  • Tolkosten Italië Como - Rome €48,- (enkele rit) 
  • Tolkosten Italië Rome - Napels €18,10  (enkele rit)

Totaal €107,55 dus, plus nog eens minimaal €64,10 voor de terugreis. Bij het roadtrippen door Italië, wat onderdeel van het plan is, ben je ook nog een aantal tientjes kwijt. Kortom ongeveer €200,- is een realistische inschatting. 

Dat is een serieus bedrag waar je ook enkele hotel overnachtingen van kunt betalen. Eens kijken of de kosten dalen als we over Oostenrijk gaan. Een tolvignet voor Oostenrijk kost €30,75 voor 2 maanden en is dus voor één vakantie een tientje goedkoper, echter voor de Brennerpas en/of de Karawankentunnel wordt ook nog losse tol (Streckenmaut) berekend, respectievelijk €9,50 en €7,40 waardoor je ook hier minimaal €40,- kwijt bent.  In totaal dus €50 als je over dezelfde route terug gaat. 


Maar 75% van de kosten komen dus uit Italië zelf. Zoals op onderstaande afbeelding te zien is bijna elke snelweg van formaat in Italië een tolweg. Wat is het alternatief? 



Toltrajecten Italie (C) Ciaotutti.nl


Ik besluit de route op Google maps eens te plannen met het vinkje 'vermijd tolwegen'. Ik wist niet eens dat je 100% zonder tolwegen Zuid Italïe kón bereiken maar kennelijk is dat niet zo moeilijk. Mits je de juiste wegen volgt in elk geval. In plaats van 1778km wordt het traject 1851km. Er komt dus 73km bij, maar op 1800km is dat niet zoveel (4%) en bovendien heb ik tijd. 

Kortom, challenge accepted! Voor de heenreis ga ik proberen om tolvrij Napels te bereiken. Wel leuk, zo'n extra uitdaging. Ik ben ook wel benieuwd wat ik onderweg allemaal tegen kom, en vooral wat dit dan voor de snelladers onderweg betekent. Vind ik er dan nog wel genoeg?

Ik ontdekte dat ook Chargemap bij het routeplannen ook de functie 'Avoid Tolls' heeft 😅. vermoedelijk gaat dat nog wel van pas komen. 





NB

/update 26-04: Ook in de Tomtom aan boord zit uiteraard een functie om tolwegen te vermijden. Handig. 

Ik kan eigenlijk niet wachten tot het Juli is om aan die reis te beginnen. Om vast een beetje in de sfeer te komen kun je nu in de Nederlandse supermarkt ook het Italiaanse Birra Moretti kopen, dus daar moeten we het samen met een lente zonnetje maar even mee doen!

Het smaakt wel een beetje anders als de Italiaanse Birra Moretti moet ik zeggen (of komt dat door gebrek aan Italiaanse beleving?) dus ik ben van plan een paar flesjes uit Nederland mee te nemen om samen met de eigenaar van Agriturismo 'l Albara een vergelijkend warenonderzoek te doen tussen de 'echte' en de Nederlandse Moretti. 

Proost!

Verder in [Deel 3]




9 opmerkingen:

  1. Als wij via Oostenrijk naar Italië gaan kopen we altijd 2 vignetten voor 10 dagen. 1 voor de heenreis en 1 voor de terugreis. Die zijn €9,50 per stuk bij de ANWB. Scheelt toch weer €10 tov een 2 maanden vignet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, da's waar. Maar dan moet je nog steeds die Streckenmaut betalen toch?

      Verwijderen
    2. Dat wel ja, voor de Brennerpas moet je inderdaad nog wel betalen.
      Wij gaan trouwens altijd via de Fernpas en dan zou je in principe de snelweg helemaal kunnen ontwijken. Dan hoef je ook niet eens een vignet te kopen. Zelf nooit gedaan, maar is ook nog een optie. Ook is het mogelijk om parallel aan de Brennerpas te rijden. Dat betaal je zelfs helemaal geen tol.

      Verwijderen
    3. Dat is dus precies het idee. Tolvrij Napels bereiken :)

      Verwijderen
  2. Ben benieuwd hoeveel langer je over doet om tol volledig te ontwijken, ik schat 5 tot 6 uur meer. Wel ene leuke manier op de omgeving te verkennen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, ik was degene voor het advies van de telepas voor de tolwegen in Italië. Het ging mij niet zozeer over de kosten maar de snelladers staan niet langs de tolwegen dus je moet van de tolweg (ongeveer 3km). Bij het verlaten van de tolweg kan er file staan bij de tolpoortjes. Dat is natuurlijk extra tijd. Ik probeerde buiten de grote plaatsen een snellader te vinden om de files te voorkomen. Met een telepas kan men zo doorrijden. Ik heb geen idee hoe langer het duurt als men de tolwegen ontwijkt. Men gaat dan door dorpjes, ook wel leuk natuurlijk.
    Eimert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Eimert! Ik las inderdaad al dat je dat bedoelde hoor, om tijd te besparen! Dat van die kosten was gewoon iets waar ik zelf ineens over ging twijfelen. Dat die snelladers net buiten de Autostrada staan is inderdaad ook mijn ervaring met die tolpoortjes van de vorige jaren. Het zal -zoals Pjotter ook aangeeft- wel een stevig langere reistijd betekenen.... maar dat geeft niet :) Een keer wat anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In Holland of Duitsland ben ik gewend om eerst de stekker in de auto te steken en dan de laadpaal met de laadpas of app te activeren. In Italië gaat het net andersom, eerst se laadpaal activeren en dan de stekker erin. Een klein detail maar stond wel een tijd te prutsen��, zelfs een andere laadpaal opgezocht totdat ik er eindelijk achter kwam��.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is ook per auto weer verschillend. Ik heb het verschil met mijn Zoé in Italië niet gemerkt. Probeer wel altijd zo min mogelijk tijd tussen aansluiten en laadpas te laten. Enige uitzondering is als de aansluiting op de laadpaal fysiek dicht zit door een klep of een plastic deksel. Dan zit er niets anders op dan eerst de pas aan te bieden anders kun je de kabel niet aansluiten.

    BeantwoordenVerwijderen