zaterdag 26 juni 2021

Zomervakantie 2021 [Deel 3]

 Vervolg van [Deel 2]

Goedemorgen!

Gisteren zijn we weer even bezig geweest met de bucket lists. De persoonlijke 2-do lijstjes van 3 dingen die je in mag vullen zodat we in de vakantie in elk geval 12 leuke dingen gaan doen die iedereen daadwerkelijk leuk vindt. Nou ja, in elk geval 1 van de 4 deelnemers 😀. Het voorbereiden alleen al zorgt voor de nodige voorpret. 

Over precies drie weken ga ik met de Zoë een 3-daagse rit maken, van Apeldoorn naar Napels in Zuid Italië. De kortse tolvrije route bedraagt minimaal 1841 km. Ik beschouw het dus een prestatie als ik de dagteller onder de 2000 km kan houden.

Na een overnachting in de omgeving van Füssen aan de Duits-Oostenrijkse grens heb ik de 2e overnachting in de omgeving van Sansepolcro (ongeveer 100km ten oosten van Florence, in Arezzo) gepland. De derde dag haal ik mijn gezin in de middag van de luchthaven op en herenig ik ze met hun bagage 😄 vervolgens gaan we in een paar weken weer 'road-trippend' terug naar Nederland. 

Maargoed, eerst naar Napels dus. Voordat je er bent heb je al drie etappes van 600-700km erop zitten. Twee hotel overnachtingen. Tien snelladers. Nul tolpoortjes. Een paar dagen alleen met de auto en jezelf en natuurlijk je Spotify playlists. Heel even waan ik mij een heuse Wiebe Wakker, voor een dag of drie dan. Wel wat kleiner en wat minder stoer. Kleinigheidje blijf je houden. 

Ik kijk er erg naar uit de grens weer over te steken en weg te zijn en van deze ervaring te gaan genieten. Niet dat de Deutsche Autobahn naar de Oostenrijkse grens nu zo'n unieke ervaring biedt, maar vanaf Oostenrijk valt er nog genoeg te zien en wordt het uitzicht prachtig, in Italië natuurlijk ook. Geen grote tolwegen daar, want ik reis 100% tolvrij zoals je in Deel 2 hebt kunnen lezen. Met alle uitdagingen die daarbij komen kijken. Welke laders zal ik tegenkomen, hoe is het langs de kleinere wegen met de (snel-) laders gesteld? Vind ik er voldoende in Zuid-Italië of valt het nog wel tegen?

AC laadpunten in Napels (C) Maingau

Hoe de hele reis qua avonturen verloopt ga ik bijhouden op Polarsteps. Zie ook het grote vierkant hieronder, als je zelf de app hebt kun je bij elke stap ook commentaar achterlaten. Dat vind ik geweldig, doe dat dus vooral! 

Ik hoop dat het weer net zo mooi wordt als in de vorige zomer, goed voor je actieradius én je humeur. 


Corona


Een extra uitdaging dit jaar zijn natuurlijk de Covid regeltjes. Hoewel mijn vrouw en ik tegen die tijd volledig gevaccineerd zijn + een groen vinkje hebben voor het Digital Corona Certificate (DCC) moet je nog steeds aanvullende maatregelen treffen. Tot de Italiaanse grens is het eenvoudig. In Duitsland en Oostenrijk mag je 24 uur verblijven als je maar doorrijdt. Je mag ook de noodzakelijke stops maken, zoals plaspauzes en tanken (lol), dat staat in de officiële papieren. Ik neem dan maar aan dat je EV laden daar ook onder valt. Maar of een hotel overnachting ook is toegestaan?  Voor de zekerheid maar even een 'einreise anmeldung' invullen kan wellicht geen kwaad. 

Voor Italië moet je ondanks dat je volledig gevaccineerd bent nog steeds een Passenger Locator Form (PLF) invullen. Het mag ook met één formulier voor het hele gezin, maar omdat ik met de auto ga en mijn vrouw en kinderen twee dagen later naar Napels vliegen zullen zij op Schiphol waarschijnlijk al tegen de eerste checks aan lopen. Aangezien kinderen nog niet gevaccineerd worden in Nederland moeten zij max 48 uur van te voren getest zijn voordat ze Italië in kunnen. Mijn vrouw moet voor haarzelf en de kinderen dan ook een PLF invullen en meenemen.  We kunnen in elk geval weer reizen, moet je maar denken. 


Ongebruikte laadpassen

Als je meer dan 100 pasjes hebt dan ontstaat er een (luxe)probleem: Je gebruikt ze veel te weinig. Sommige pasjes verlopen na een bepaalde tijd als je ze niet gebruikt en andere heb ik nog nooit gebruikt. 

Bij Duferco bijvoorbeeld moest ik de laadpas heractiveren voor een jaar, (voor €7,-) om de 200kWh tegoed die er nog op stond niet verloren te laten gaan. Als ik tijdens de reis wat tijd over heb ben ik dus van plan wat te gaan experimenteren met voornamelijk buitenlandse pasjes die ik nooit gebruik. Eens kijken wat er nog van werkt en wat het kost enzo. Maar eerst maar eens vertrekken. 

Downloaden dus die Polarsteps app bij Google of Apple en dan zie ik je vanaf 17 juli daar!

Verder in [Deel 4]


5 opmerkingen:

  1. Had je bericht gehad dan van Duferco?
    Mijn pas is inmiddels een jaar oud, maar ik zie nog steeds een tegoed staan. Of ik begrijp de app niet, dat kan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De pas werkte van de zomer niet meer. Mailtje gestuurd, toen zeiden ze dat hij niet meer geldig was. Kon hem verlengen via https://mobility.dufercoenergia.com/ en dan bij het opwaarderen op Rinnova klikken. Het kost €6 voor 12 maanden.

      Verwijderen
    2. Ah, dan zal ik daar ook wel tegenaan gaan lopen. In de app (en account) zie ik het niet.
      Dan nog een tip: Ik las dat je het had over tol in Oostenrijk. Maar om de bergdorpen te ontlasten van druk verkeer, zijn een aantal trajecten op A1, A7, A12, A14 en A26 eind december 2019 tolvrij gemaakt.

      Verwijderen
    3. Ik zou het even doen voor de zekerheid. Toch zonde als je je tegoed niet kunt gebruiken. Waardevolle tip van die tolvrije trajecten! Heb je daar ook een bron of linkje van Marcel? (Ik ga sowieso even zoeken).

      Verwijderen
    4. Gevonden: https://www.asfinag.at/maut-vignette/vignette/#lg=1&slide=0 Helaas niet op het traject dat ik van plan ben. Toch bedankt!

      Verwijderen