zondag 13 juni 2021

De PUMP app uitgebreid getest.



Al een tijdje zingt het rond op de socials en diverse fora. 's Werelds snelste routeplanner noemen ze zichzelf. De jongens en meisjes van de nieuwe routeplanner app voor iOS genaamd 'PUMP'.

Dat moest ik natuurlijk zelf even zien en testen. Wat maakt deze app zo uniek of bijzonder? En is'ie echt zo snel als ze beloven?  Let's go!


Installatie

Allereerst, de app is vooralsnog alleen beschikbaar voor iOS gebruikers. Er is dus nog geen versie voor Android. Minpuntje. Gelukkig is hij wel voor iPad beschikbaar, dus dat scheelt wellicht wat voor Android bezitters die ook een iPad hebben rondslingeren. Je kunt de app hier downloaden uit de Appstore. 


Eerste gebruik

De app doet eenvoudig en zeer snel aan. De vensters reageren vlot, geen verplichte kost zoals accounts die aangemaakt moeten worden, mobiele nummers die je door moet geven of andere lastige vragen. De app gaat direct naar het startscherm wat er zo uit ziet als hier rechts is weergegeven. 



Koppelen van je voertuig

Via de hamburger menuknop rechtsboven kom je in het settings scherm terecht waar je je Elektrische auto kan koppelen. Op die manier kan de app uitlezen hoeveel batterijcapaciteit je nog in de auto hebt.

Ik rijdt een Renault Zoe, dus ik kies het juiste model en moet mijn gebruikersnaam en wachtwoord van 'My Renault' invullen.   Aangezien ik twee Renault Zoe's in mijn account heb krijg ik eerst de vraag welke Zoe ik dan wil koppelen: 





Zodra het juiste voertuig is geselecteerd duurt het een seconde of 10 voordat het voertuig volledig gekoppeld is.



Waarna hij als 'verbonden' verschijnt:



Waarna het hoofdscherm ook met deze informatie wordt uitgebreid:



Bestemming kiezen


Voor mijn zomervakantie naar Zuid Italië ben ik van plan de eerste stop in de omgeving van Füssen te maken, dus ik besluit om als bestemming het plaatsje Füssen op te geven, aan de Duits-Oostenrijkse grens. Ik typ 'Fussen' in en de kaart springt direct naar het kleine dorp. In een overzicht zie ik meteen welke laadpalen in de buurt zijn van het centrum van Fussen en hoe lang dit lopen is. Ik druk op de grote knop 'Plan Trip'




Binnen 5 seconden is de route met alle laadstops gepland. Wat opvalt is dat er geen extra vragen over stekkers of voertuig gevraagd worden. Dat hoeft ook niet; want dat heb je natuurlijk al opgegeven bij de keuze van je auto. Hij begint met het huidige percentage van je batterij. Bij alle stops staat vermeld hoe lang je moet rijden, hoe lang je moet laden en tot welke batterijpercentages je moet laden om zo snel mogelijk weer door te kunnen. 







Vanuit dit reisoverzicht kun je, voordat je daadwerkelijk gaat navigeren ook direct 'avoided operators' opgeven. Ik besluit de duurdere laadpaal aanbieders eruit te filteren en meteen wordt de route herberekend.




Informatie over de laadstops


Als je een laadstop aanklikt dan zie je direct de (verwachtte) beschikbaarheid, welke laadpunten er nog meer staan, en een indicatie van de kosten met de populairste laadpassen. Er zitten ook gratis laadpunten in verwerkt die op je route liggen. 




Navigeren


Onderaan staat een grote knop met 'Start Navigation'. Je kunt kiezen voor Google Maps of Apple Maps. Ik kies voor Google maps en de route wordt direct doorgezet met de juiste stops erbij:


Het navigeren laten ze dus aan Google of Apple over, wat vóór en nadelen heeft. Het nadeel is dat Google Maps of Apple maps je niet kan vertellen of een laadpunt bezet raakt of andere laadpaal specifieke informatie geeft. 

Het voordeel is dat deze 'maps' apps wel live-verkeersinformatie of ongevallen laten zien, dingen als snelwegen of tolwegen kunt vermijden en daarmee al een behoorlijk volwaardig alternatief zijn voor bijvoorbeeld Tomtom Live.  

Ik besluit nog een tweede (pittiger) testje te doen. De route naar Napels. Hier heeft PUMP duidelijk wat meer moeite mee, zo'n 15 seconden duurt het tot de volledige route gepland is. De lijst met avoided operators wordt zichtbaar langer, door de uitbreiding met Italiaanse operators. 
 



Ook de beschikbaarheid van de Italiaanse snellaad stations van Enel zit erin verwerkt. 


Conclusie Algemeen


Ik ben zeer positief verrast door de PUMP App. Hij doet wat wordt beloofd en zelfs nog beter dan dat. De informatie over de laadpunten voor zover beschikbaar is uitgebreid, intuïtief weergegeven en handig, zonder dat je overladen wordt met informatie zoals EVSE ID's waar een normale EV rijder toch niets mee kan.

De app is razendsnel, houdt rekening met voorkeuren zoals het uitfilteren van Ionity stations voor reizigers met een kleine beurs, én kan eenvoudig je route doorgeven aan jouw favoriete routeplanner die op je mobiel gebruikt. Aangezien deze routeplanners tegenwoordig allemaal samenwerken met Apple's Carplay is het een fluitje van een cent om binnen 5 minuten de complete route vanaf het moment dat je de app gedownload hebt - op het grote navigatiescherm van je elektrische auto weer te geven. 

Het sluit daarbij aan bij het gegeven dat als je elektrisch gaat roadtrippen dat het klassieke route plannen van vroeger (de route plannen, afdrukken en op papier meenemen in de auto) helemaal niet handig is. 

Hoewel de gevolgde weg hetzelfde blijft verandert je voorkeur voor laadpunten al als je een lunch of toiletstop inplant of als er een laadstation bezet is. Hierdoor komt het relatief vaker voor dat tijdens je route je opnieuw een planning nodig hebt. In deze behoefte voorziet deze app uitstekend. 

Voordelen:


* Snel en eenvoudig
* Handig voor gebruik onderweg 
* Veel beschikbare 'live data'
* Niet zo uitgebreid als ABRP 
* Voertuig koppeling maakt het nog bruikbaarder onderweg. 
* Combineert met handige features uit Google maps zoals 'vermijd tolwegen of 'vermijd files'. 
  

Nadelen:


* Nog niet alle operators aanwezig (bijv. Fastned ontbreekt)
* Minder uitgebreid als ABRP
* Je kunt (nog) geen voorkeursnetwerken of voorkeurs laadpassen aangeven
* De route kan nog niet worden ge-exporteerd naar andere routeplanners zoals Sygic, Tomtom of Waze.

 

Ik ga deze app absoluut gebruiken bij mijn trip naar Napels over een maand. Mogelijk dat ik daarna nog een vervolgpost over PUMP maak. Blijf me volgen!


1 opmerking:

  1. Ik heb een Android toestel niet gebruiken dus kan deze app niet gebruiken.
    Zelf gebruik ik chargemap. De filters zijn erg handig oa Type stekker, vermogen (met kleurtjes aangegeven) en langs de snelweg of niet. De foto's is ook erg handig want soms is het zoeken naar de laadpaal. De laadpaal doorsturen naar bijvoorbeeld Google maps is ook handig. Maar inderdaad, je kan in Google Maps niet zien of deze laadpaal inmiddels bezet is. Gelijk rij ik in een Zoe Q90 en heeft een uniek systeem dus de AC 43kw is meestal vrij. De route helemaal uitstippelen vind ik niet handig. Als de laadpaal bezet, storing of niet bereikbaar is, klopt je planning niet meer. Bij de laadpaal zoek ik de volgende laadpaal op. Daar heb je tijdens het laden alle tijd voor.

    BeantwoordenVerwijderen