zondag 6 juni 2021

Laden als een god in Frankrijk (Deel 2)

Vervolg van Deel 1 (2018)

Een balkon-route in Frankrijk (c) Dangerous Roads


Vanaf aanstaande woensdag mogen van de Franse overheid volledig gevaccineerde mensen Frankrijk weer bezoeken zonder dat ze een recente PCR test hoeven te laten zien. Twee weken na de 2e prik of 4 weken na een Janssen-prik ben je welkom, al vind de Nederlandse overheid dat nog steeds geen verstandig idee voor niet-noodzakelijke reizen en moet je 10 dagen in quarantaine bij terugkomst. Behalve voor reizigers naar Corsica, want Corsica is 'geel' en dan gelden er geen beperkingen.

Hoe je hier dan ook mee om gaat, Frankrijk lijkt stukje bij beetje steeds meer van het slot te gaan en de kans is groot dat bij deze dalende corona cijfers nog voor de zomervakantie de meeste maatregelen wel zijn opgeheven. Goed nieuws voor de Croissant liefhebber dus.

Drie jaar na het oorspronkelijke artikel over laden in Frankrijk is het tijd voor een update. Hoe staat het ervoor, voor de elektrische rijders richting het populairste vakantieland van Nederland? 


Regulier laden / AC 


Het land van stokbrood en brie heeft inmiddels een redelijk dekkend laadpalen netwerk van reguliere wisselstroom (AC) laadpalen zoals je die ook in Nederland kent. 

AC Laden in 'Ay - Champagne' (eigen foto,2019)
Het is leuk om de buurt van je bestemming al een beetje te verkennen op de kaart met AC laadpunten, om zo al een beetje te weten hoe het met de laadpalen in de buurt zit. Bijvoorbeeld met deze kaart van Freshmile. 

Heb je een elektrische auto met een zogenaamde 3-fase lader dan heb je geluk, die kan met hogere  AC vermogens (van 11 tot 22kW) overweg. Hiermee kan je in Frankrijk best goed uit de voeten, al is het  natuurlijk nog lang niet zo fijnmazig als bij ons. 

In de meeste steden en grotere dorpskernen vind je meerdere laadpalen die minimaal 20kW leveren. Heb je dus bijvoorbeeld een Volkswagen ID.3 die op 11kW laadt, dan kan je daar zo'n 50~60km per uur bij laden. (11kW*5,5km)


Dat is natuurlijk te traag om op een volle lading te wachten, maar prima voor een bezoek aan een bezienswaardigheid of een wandeling waar je na enkele uren de batterij weer weer op peil hebt, en daarmee dus prima bruikbaar in de buurt van je vakantiebestemming. Kwestie van een restaurantje en/of supermarkt in de buurt van de laadpaal uitzoeken, zoals ik je in Juni 2019 liet zien

Gebieden met Type3 sockets (c) Newmotion
Op steeds meer campings worden ook laadpunten geplaatst en ook de grotere hotelketens hebben inmiddels ontdekt dat een eigen laadpaal het verblijf van een EV rijder veel aangenamer maakt. 

Waar dit ook handig voor is, is het gebruik als alternatief voor gebieden waar er bijna geen snelladers zijn of als je toch onverhoopt tegen verrassingen aanloopt. 

Heb je geen 3-fase AC lader in je auto dan moet je bij deze laadpunten meer geduld hebben. Op de AC laadpalen haal je dan een snelheid van 3.7 tot 7.2 kW wat overeenkomt met zo'n 20 tot 35km per uur aan bereik. In de praktijk is dat geschikt voor bestemmingsladen en bij hotel overnachtingen, en minder als snellaad-alternatief. 

Op ongeveer een kwart van de laadpunten in Frankrijk kom je nog een Type3 aansluiting tegen. Vooral in Parijs komt dit nog veel voor. 90% van deze laadpalen zijn inmiddels ook van de reguliere Type2 aansluiting voorzien. Soms tref je een laadpaal aan die alléén maar Type3 heeft, al komt dit wel steeds minder voor. Of dan kom je bij zo'n paal en dan is de Type2 aansluiting bezet en de Type3 nog vrij. Het kan dan handig zijn een Type3-kabel mee te nemen, hoewel de meeste mensen het ook prima redden zonder deze kabel. 

Je kunt deze natuurlijk online bestellen, maar voor flesje rosé mag je er ook een van mij lenen. (Ik heb er  hier nog twee liggen). Stuur me een berichtje via Linkedin of Twitter mocht je dat willen. 








Snelladen / DC


Snelladen is bij de Fransen andere koek, ze zijn in 2014 voortvarend begonnen langs de tolwegen met een groot netwerk van snelladers, maar na het het uitschakelen van 90% van dit 'Corridoor' netwerk in 2019 is het aanbod van snelladers tot een dramatisch dieptepunt gedaald. Vooral langs de tolwegen ironisch genoeg. 

Gelukkig zijn er veel partijen die dit probleem onderkenden en hebben zij extra druk op de snellaad-uitrol in Frankrijk gezet. Er komen steeds meer snelladers bij supermarktketens, benzinestations en ook het Ionity netwerk is inmiddels al flink uitgebreid in Frankrijk. De helft van deze stations staan echter niet direct aan de tolweg. De tolweg is voor EV rijders dus niet de meest logische keuze voor de goed voorbereide chauffeur, immers langs de alternatieve routes kom je meer snelladers tegen, zoals hier in het dorpje Villeneuve-la-Dondagre. 


Snellader van Auchan/Passpass in Valencienne

Toch is de kwaliteit van de snelladers en de snellaad-netwerken nog wisselend. Een station met 4 laders waarvan er 3 niet werken is iets wat je in Frankrijk zomaar tegen kunt komen. Een bordje met 'HS' oftewel 'horse service' (buiten dienst) op het laadpunt is de schrik van elke EV rijder. 

Het goede nieuws is dat deze problemen elke dag een beetje minder worden en dat Frankrijk hun snellaad infrastructuur steeds serieuzer neemt door het plaatsen van nieuwe snelladers. De vraag is, waar staan ze precies?



Snelladers vinden


In mijn ervaring kun je de meeste informatie terugvinden in de app of op de website van Chargemap. Ze hebben ook een eigen laadpas die in Frankrijk goed bruikbaar is, al is die wel wat aan de prijs. Het voordeel van Chargemap is dat de informatie heel compleet is en vooral de gebruikersfeedback bij de laadpunten is erg waardevol, vaak accurater en completer dan de aanbieders het je zelf vertellen. 

Het nadeel van Chargemap is dat er ook veel laders bij zitten van o.a. autodealers en plaatsen die niet 24/7 door een grote operator worden uitgebaat. Je kunt hier overigens wel op filteren. 

Het is dus best een goed idee om als aanvulling de apps van bijvoorbeeld Shell Recharge en Plugsurfing te installeren. Omdat zij als grote laadpas aanbieder rechtstreekse koppelingen hebben met de bedrijven die laadpunten exploiteren hebben zij vaak een completer beeld van de officiële laadpalen op de openbare wegen die 24/7 bereikbaar zijn. Ook in deze apps kan je filteren op snelheid, bijvoorbeeld op  laadstations van 100kW als je een ID.4 rijdt. 

Aire de Ressons-Est (c) Felix Hamer
Wil je alleen maar zo snel mogelijk naar Bordeaux, focus je dan op de snellaad-netwerken:

In Noord-West Frankrijk, zo tussen de Belgische grens, Parijs en Normandië zijn er inmiddels een stuk of 14 grote snellaad stations van Total te vinden. Check ze zelf op deze kaart

Ionity heeft inmiddels zo'n 75 locaties in Frankrijk geopend. Detail informatie over welke stekkers bij  welk station is te vinden, lees je bij onze vrienden van ionity.ev-info.eu




Laadpassen

Kies een laadpas met een goede dekking in Frankrijk. Dit kan je checken door bij LaadpasTop10 bovenaan bij 'goede dekking in' te filteren op 'Frankrijk'. 

LaadpasTop10

Neem naast een Nederlandse laadpas met roaming in Frankrijk  ook een lokale laadpas mee zoals Freshmile of Kiwhi. Bij beide  laadpassen heb je geen abonnementskosten. Zo kom je nooit voor verassingen te staan. Een goede voorbereiding is tenslotte het halve werk. 


Bon voyage & au revoir!

1 opmerking:

  1. Ik heb een Renault Zoe Q90. Hiermee ben ik naar Italië geweest. Dat ging prima. De volgende uitdaging wordt misschien Spanje.
    De Renault Zoe Q90 gebruikt voor snelladen wisselspanning (AC) met een vermogen van 43kw en een type 2 stekker. Dit is eigenlijk een uniek systeem. De norm wordt voor snelladen met een CCS stekker. Het voordeel van AC 43kw is dat deze snellader meestal vrij is en met de juiste laadpas goedkoper dan met CCS. Helaas wordt de AC 43kw minder bijgebouwd. ChaDeMo is ook een uniek systeem. Deze gebruikt de Nissan maar hier heb ik geen ervaring mee

    BeantwoordenVerwijderen