woensdag 10 januari 2018

Laden als een God in Frankrijk

Frankrijk. 

Al jaren het populairste vakantieland van veel Nederlanders. Maar ook al jaren het meest problematische land als het om het opladen van elektrische voertuigen gaat. Waar je in 2012 al in Duitsland kon laden met je Nederlandse laadpas, zo mager was dit destijds in Frankrijk. Er kwamen wel laadpalen hoor, maar dit waren vrijwel altijd kleine regionale initiatieven, met eigen infrastructuur en eigen laadpassen.

Zodoende zijn de laadpalen in Frankrijk verdeeld over tientallen verschillende losse laad-netwerken. Een ramp natuurlijk voor buitenlandse laadpas bedrijven. Zo kon je tot in de zomer van 2017 met geen enkele Nederlandse pas in Frankrijk terecht, waar dit in een groot deel van Europa al jaren mogelijk was.

Er waren wel wat mogelijkheden, als Nederlander kon je bijvoorbeeld een Franse KiWhi-pass aanvragen die dan via een aparte procedure moest worden opgestuurd. Met deze pas kun je bijvoorbeeld gratis bij IKEA en Auchan snelladen. En op veel andere punten. Dit kan overigens nog steeds.

Pas in 2016 werden de eerste echt grotere netwerken uitgerold zoals Corri-Door langs de Franse autoroutes du péage, vergelijkbaar met Fastned hier. Al hebben ze niet van die mooie stations. Wel Fancy AC43/CCS/Chademo-snelladers om de ongeveer 180 KM.



Bij deze grotere projecten hoorde dan ook eigen laadpassen van het bedrijf Sodetrel. Die kon je in het buitenland ook aanvragen, maar daar zit een abonnement op van €25,- per jaar dus is voor de meeste Nederlanders niet zo interessant.  Bovendien dekken ze dan ook alleen nog maar de snelwegen en hier en daar een verdwaald laadpuntje in Marseille.

De echt grote doorbraken kwamen in 2017.

Plugsurfing begon in de zomer met toegang tot Sodetrel / Corri-door en daarna volgden al snel Chargemap en The New Motion. Ze sloten diverse roaming overeenkomsten met allerlei netwerken.

Het van oorsprong Franse Chargemap begon met het opzetten van een universele laadpas (eenmalig €20) waarmee je inmiddels op ongeveer 4000 laadpunten van 38 verschillende netwerken terecht kunt. And still counting. The New Motion heeft inmiddels roaming met een aantal netwerken, en met hun pas kan je nu op ongeveer 3000 (vaak andere) punten terecht.  Toch is dat niet genoeg om een  comfortabele hoeveelheid laadpunten om je heen te hebben door heel Frankrijk.

Gelukkig komt daar nu verandering in, want er is goed nieuws vanuit Last Mile Solutions. Deze Rotterdamse club beheert onder andere de backoffice van alle Nederlandse (LMS) laadpassen zoals die van Ecotap, NL-Mab, Evensnelladen, en Chargepoint.

Zij hebben het voor elkaar gekregen om aan te sluiten bij het samenwerkingsverband Gireve, wat in 2015 in opdracht van de Franse overheid is opgezet om interoperabiliteit tussen Franse netwerken te realiseren. Inmiddels hebben zij ruim 13.000 laadpunten over meer dan 50 netwerken gekoppeld.

Door deze koppeling kun je nu met alle LMS passen in één klap terecht terecht op vrijwel alle Franse netwerken Zij vertegenwoordigen met zijn allen ruim 13.000 laadpunten, of "Bornes" zoals ze ze daar noemen, verdeeld over heel Frankrijk. Natuurlijk ook de snelladers van Sodetrel. Aan app en site van de compatible laadpunten wordt nog gewerkt, maar gelukkig kan je op Chargemap ook vaak zien of een laadpaal werkt op het Gireve platform.


In de comments is nog ruimte genoeg voor mooie reisverslagen uit Frankrijk of nog verder!

Zoals bijvoorbeeld deze prachtige van Kapitein Rob. Hij ging inmiddels alweer meer dan 3 jaar geleden (Augustus 2015) en exact 3 dagen na de levering van zijn 21kWh (135km) Renault Zoe, van Amsterdam naar Avignon. Respect.

Mocht je dus naar Frankrijk willen gaan binnenkort, denk dan aan de volgende boodschappenlijst:

Laadpassen:  Kiwhi, LMS (Ecotap of andere), Chargemap, The New Motion, Plugsurfing
Apps: Chargemap, Freshmile, Kiwhi pass, Plugshare, Plugsurfing, NewMotion.
Gear: Goede 230v Granny charger. Franse T3 laadkabel heb je niet meer nodig, inmiddels is er T2 genoeg.

Bon voyage & Au revoir!




10 opmerkingen:

  1. Vraagje : moet je ook een abonnement nemen bij aanvraag van een Kiwhipas ? En is deze Kiw hipas nog nodig gezien de recente ontwikkelingen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en je moet er nog €20 tegoed opzetten. Die €20 raakt daarna eigenlijk nooit meer op omdat alle laadpunten nog gratis zijn.

      Kortom, het hangt er vanaf waar je in Frankrijk heen gaat.
      Wil je 3 weken heel Frankrijk door cruisen dan zou ik het wel doen. Wil je in een bepaald gebied een tijdje verblijven dan zou ik even de kaartjes naast elkaar houden:

      The New Motion: http://my.thenewmotion.com
      Chargemap: http://chargemap.com/map
      Kiwhi: http://www.kiwhipass.fr/1er-reseau-de-charge/je-decouvre-les-bornes-accessibles-avec-kiwhi.html

      Succes!

      Verwijderen
  2. Dank voor dit bericht, het staat inmiddels ook op Nissan Electric Club.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Begrijp ik het goed dat het ook mogelijk is te laden met behulp van de opgesomde apps? Dus zonder allerhande pasjes aan te vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, dat is NIET het geval. Met sommige apps kan je het laden wel starten, maar ik zou niet alléén op de apps vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is helaas nog niet helemaal voor elkaar. Ben in Frankrijk met Hyundai Kona en kon nog bij geen enkele Corr-door paal laden. Na enkele minuten slaan deze palen af en gaan vervolgens in storing. Noodgedwongen mijn reis moeten aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt als de snelladers die aan de autoroute staan, klopt dat? Ik was van plan met mijn nieuwe Kona naar Frankrijk te reizen maar dat lijkt me dan een no-go?

      Verwijderen
  6. Welke Corri-doors ben je geweest? En heb je ook contact met ze opgenomen? Hyundai's en de corri-door snelladers schijnt niet een hele goeie combi te zijn, heb daar al eens vaker wisselende reisverslagen over gelezen. Gelukkig zijn er nog best veel andere CCS-laders, kijk eens op https://ccs-map.eu.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook wij lopen steeds vaker aan tegen problemen bij Corri-door met onze Hyundai Ioniq. Maar dat is iets van het laatste jaar. In 2018 verliep laden nog probleemloos en waren wij enorm enthousiast ..... nu is het een kwestie van geluk - en veel bellen met de centrale voor resets.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Begrijp ik het goed dat laden in Frankrijk gratis is? Ik hen een Zoë dus ik hoop overal te kunnen laden in Frankrijk.

    BeantwoordenVerwijderen