zondag 14 maart 2021

Zomervakantie 2021 [Deel 1]

Na al het positieve nieuws over reizen in de EU en de vaccins die er aan komen begint het hartje van een reiziger al gauw sneller te kloppen. De laatste grote corona-vrije reis was een jaar geleden en leidde naar Les Trois Valleés om daar nog een heerlijke week te kunnen skiën. 

Janssen Vaccin (c) NOS

How little did we know afgelopen zomer toen we vol frisse moed de wintersport reis voor dit jaar planden. We weten allemaal hoe het verhaal af liep. Hoe dan ook, onderdeel van het plan was een enkele vliegreis met Easyjet voor mijn vrouw en kinderen die naar Basel zouden vliegen. Die vliegreis ging natuurlijk niet door. 


Vanwege alle berichten rondom vouchers en de problemen die mensen daarmee hadden besloten we de tickets om te boeken naar een vlucht voor de zomervakantie. De tickets zijn tenslotte al betaald. Maar waar ga je naartoe?   Tijdens de roadtrip afgelopen zomer wilden we wel graag naar natuurgebied Cilento. Maar omdat dat vanaf Milaan nog zeker 1000km rijden is, hebben we daar in 2020 toch vanaf gezien.

Cilento


Maar nu zijn de kaarten anders geschud. Welke luchthaven ligt eigenlijk in de buurt van Cilento? Dat bleek Napels te zijn. Hup, omboeken naar Napels dus. Na een tijdje zoeken vonden we een betaalbare optie op maandag 19 juli. 

Aan mij de taak om die dag met de Zoë om 19.00 met alle bagage op de luchthaven te staan om ze op te halen. Vanaf daar rijden we verder richting Cilento of misschien nóg wel wat verder en dan cruisen we in een paar weken via allerlei agriturismo's en andere leuke plekken weer terug naar Nederland. 


Aangezien wij waarschijnlijk in de doelgroep zitten die het allerlaatst voor het Corona vaccin in aanmerking komt is het nog spannend of we daadwerkelijk op tijd zijn gevaccineerd voor de reis. We vertrouwen er maar gewoon op dat de reisverplichtingen dan wel versoepeld zijn en als dat niet zo is dan moeten we misschien in quarantaine. Eerst maar eens zien hoe het zich verder ontwikkelt. 

Ondertussen maak ik een mooie planning voor de reis naar de luchthaven van Napels. Dat is 1766km vanaf hier. Het zou dus in twee dagen kunnen, maar ervaringen uit het verleden leren me dat dat gewoon niet relaxed is. Ik ga er dus drie dagen voor reizen, op een rustig tempo. Dat betekent dat ik op zaterdagmorgen 17 juli lekker vroeg op pad ga en op zowel de zaterdag als de zondag zo'n 700km wil afleggen. Er blijft voor de maandag dan nog zo'n 370km over waarmee dat de eenvoudigste reisdag wordt.   

Maar de getallen kunnen tijdens de reis ook nog wel veranderen. Het hoeft allemaal niet zo strikt conform planning.

Vaste lezers van dit blog weten dat ik meestal probeer om de laadpunten van de route zo voordelig mogelijk te plannen. Maar dat doe ik deze keer niet. Ik ga dit keer niet voor de laagste prijs, maar voor maximaal comfort. De meest luxe stations met de meeste snelladers op locatie krijgen deze reis de voorkeur. 


Weil am Rhein




Via Google maps knip ik de route naar Napels in drie stukken. 

1) Apeldoorn - Weil am Rhein (675km)
2) Weil am Rhein - Florence (645km)
3) Florence - Napels (473km)

De eerste etappe loopt dus van Apeldoorn naar Weil am Rhein / Basel. Bij het drielandenpunt Duitsland/Frankrijk/Zwitserland staat op Duitse grond een fijn hotel en dat is 675km van hier. 

Het voordeel van die plek is dat je na de overnachting ontspannen aan je reis door de Zwitserse bergen begint, die route is overdag overigens ook veel mooier dan 's avonds.

Ik ga mijn route plannen met ABRP. Voor de eerste etappe komt ABRP met deze route, die bestaat uit 4 laadstops van gemiddeld ongeveer drie kwartier. In totaal zou het binnen 10 uur af te leggen zijn, ik voeg een uurtje speling toe voor files/wegwerkzaamheden, wat betekent dat ik tegen 18:00 ongeveer bij het hotel kan zijn. En dat is fijn want dat geeft wat ruimte om 's avonds nog wat dingen te doen zoals dit blog bijwerken.


De vorige keer toen ik in dat hotel bij Weil am Rhein was, heb ik geladen bij dit laadpunt. Dat ging toen heel goed, ik ben benieuwd of dat dit jaar weer werkt. 


Dag 2, naar Florence


De volgende etappe van Weil am Rhein naar Florence is misschien wel het mooiste stuk van de reis. Althans, ik houd erg van rijden door de bergen, langs de meren. door de Zwitserse tunnels en over de passen die me naar het prachtige Italië brengen. ABRP plant deze route voor mij. 
 
Wederom vier stops, wel wat korter, gemiddeld zo'n 37 minuten. De laatste stop ga ik vervangen door een normale laadpaal in de buurt van een hotel te plannen. 

Dit doe ik door de omgeving dan de bestemming te bekijken op laadkaarten van MSP's zoals bijvoorbeeld Plugsurfing of Newmotion. Ik kies dan een gebied waar veel laadpalen staan en in die buurt zoek ik dan een hotel. 

Als ik geluk hebt, dan is er eentje op loopafstand, zo niet, dan zijn er een paar opties: óf ik moet een goeie wandeling maken, óf kan ik een snellader in de regio zoeken. Een andere optie is een restaurant of hotel te vinden met een laadpaal 'aan huis' voor hun gasten. Als niets van deze opties wat wordt dan zit er niets anders op dan in de auto bij het laadpunt te wachten. 

Dit duurt met een Zoe bij een typische buitenlandse 22kW laadpaal gelukkig nooit langer dan grofweg 100 minuten (20-100%) voor 37kWh. Daarom kies ik daar vaak sneller voor dan op zoek naar een snellader. Een snellader scheelt wel veel tijd, maar je moet er eerst naartoe, én maar altijd tot max 80%. 

Omdat je bij een overnachting 's ochtends echt met een 100% volgeladen batterij wilt vertrekken is een reguliere laadpaal vaak de beste optie. Ik heb ook weleens 's nachts bij een hotel aan een 230V stopcontact opgeladen, maar omdat ik altijd leeg aankom krijg je er in 1 nacht maximaal een halfvolle batterij bij. Dat gebruik ik dus echt als het echt niet anders kan, zoals bijvoorbeeld helemaal bovenop de berg bij een B&B in Slovenie

Florence


Als je de kaart van Florence via de site van Newmotion bekijkt dan zie je dit. Ik heb een blauwe lijn gezet hoe de route (E35) van noord naar zuid om Florence heen loopt. 

In het oude centrum vind je natuurlijk de meeste laadpalen. Rondom de snelweg zitten er aan de bovenkant een paar en aan de onderkant een stuk of tien. Het is duidelijk te zien dat Italië laadpunten aan het bij bouwen is. Een jaar of drie geleden waren er misschien 3 laadpunten in Florence en moest je goed zoeken, nu zeker een stuk of veertig. 


Ik hoef natuurlijk niet het oude centrum in. Er is weinig tijd om rustig van de omgeving te genieten en bovendien heb je in oude stadscentra altijd parkeerproblemen of op zijn minst gedoe met parkeren en/of parkeerkosten. 

Voor deze reis is een hotel in de buurt van de snelweg veel gemakkelijker, al heb je daar vaak wel minder laadpalen. 


Tijd om booking.com aan te fakkelen. Bij booking.com gaat het erom je filters goed in te stellen. 

Zo kun je bijvoorbeeld filteren op 'only show properties with free cancallation' zodat je altijd kosteloos kunt annuleren, en dat is in deze tijd wel prettig. Ik vind honderden hotels in en om Florence. Ook langs de route. Veel meer eigenlijk dan dat Florence aan laadpunten heeft. Je kan ook instellen dat je een hotel zoekt met een oplaadpunt voor elektrische voertuigen. 

Nu zijn het er nog maar een stuk of veertig. Wat opvalt is dat als je 'electric vehicle charging station' selecteert dat vooral de duurdere hotels overblijven. Kennelijk is een laadpunt een criterium voor mensen met goede smaak, of met een een dikke portefeuille of een goed leasecontract natuurlijk :) 






Hoe dan ook, ik vind in het noorden vlakbij de A11 en een uitgebreid winkelcentrum een Novotel hotel voor een schappelijke tarief met een 'charging station' erbij. Helaas geen foto's van dit 'charging station' dus ik ben heel benieuwd wat dat dan precies is. Maar zelfs als het een traag 3,7kW laadpuntje is dan heb je in 1 nacht al snel een kWh of 37 erbij, en dat is bijna altijd 90-100% vol. 
Prima voor de volgende dag dus. 





Ik kijk opnieuw op de kaart van Newmotion en zie dat naast het hotel in elk geval ook nog twee publieke laadpunten zijn van 20kW en ik zie ook nog een Ibis hotel en een paar horeca gelegenheden. Dit gaat prima lukken.


Toch boek ik het hotel nog niet. Ik weet niet eens zeker of Florence wel een stop wordt. Besides kan je voor één persoon altijd wel ergens een hotelkamertje ter plaatse vinden.  Met het risico alles wel voor niets te hebben uitgezocht is dan in elk geval goed om te weten dat Florence voldoende laadpalen en hotels biedt en dus een handige plaats is om een overnachting in te plannen.

Dag 3 - Naar Napels

ABRP
De derde en laatste etappe van de heenreis dan. Van Florence naar Napels. Hier verwacht ik naast prachtig weer ook een hele mooie omgeving. Met de brandstofauto en de caravan zijn wij vroeger nooit verder dan Siena gekomen dus ik ben erg nieuwsgierig naar vooral het gebied van Rome naar beneden. 

Die reis duurde destijds ook al dagen, dus qua reistijd is er in de loop der jaren eigenlijk weinig veranderd. Rome zijn we ook een keer geweest met het vliegtuig, maar dan beperk je je toch een beetje tot die stad.

Als ik mijn gezin heb opgehaald is het denk ik fijn om eerst een hotel in Napels te pakken en de volgende dag rustig naar een Agriturismo in de buurt van Cilento te reizen. Dat is tenslotte vanaf de luchthaven nog 150km zuidwaarts.


Weer pak ik ABRP erbij. Die plant deze route, in totaal ruim 7 uur voor een kleine 500km, met een vrij kort en een héle lange lange laadstop.  Het eerste stuk is een etappe van 213km, waarbij ABRP me waarschuwt dat dit traject met maximaal 90km/h afgelegd dient te worden.  Dat moet toch handiger kunnen. Chargemap laat zien dat er zomaar 20 snelladers langs deze route zijn te vinden. 





Als ik inzoom op de chargemap kaart dan zie ik dat er weliswaar een boel snelladers zijn, maar lang niet allemaal dicht bij de snelweg. Bij Orvieto staat er eentje op 180km, maar dit is een enkele. De lader die ABRP voor me heeft uitgezocht blijkt deze dubbele snellader van Enel-X langs de A1 bij Frangellini te zijn. 

Het algoritme van ABRP lijkt dubbele stations dichtbij de route dus meer prioriteit te geven dan enkele stations een klein stukje van de route af. Ook al moet je daarvoor een stukje wat rustiger rijden, is dit wel een redelijk veilige strategie.  

Chargemap laat ze duidelijk zien


Als je op de ABRP kaart inzoomt dan zie je dat je wel de andere laders kunt zien, en in één oogopslag zie je meteen welke snel zijn (de bliksemschichtjes) of langzaam (de stekkers). Dit is handig voor als je onverwacht toch tegen problemen aanloopt, bijvoorbeeld als je veel moet stijgen of als er omleidingen zijn. 

Als ik rustig aan reis kan ik best een langere laadstop inplannen. Dan pak ik gewoon een boek erbij. Misschien lukt het zelfs wel met 1 laadstop. Afhankelijk van de laadmogelijkheden bij het hotel in Napels pas ik de strategie misschien nog wel aan. Of onderweg natuurlijk.

Maar dat ga ik allemaal in deel 2 verwerken. Cheers!



Verder in [Deel 2]

3 opmerkingen:

  1. Hallo, toevallig ben ik in de zomer 2020 met mijn Renault Zoe Q90 naar Napels gegaan. Niet in 1x maar heb wat dagen aan het Gardameer gestaan. Een CanZe in de auto is handig. Daarop kan men zien hoe snel de auto laad. Bij 70% nam de laadsnelheid flink af. Dus mijn etappe was ongeveer 130km met veiligheid marge van ongeveer 40km. Ook heb ik de Timmelsjoch (2509m) genomen bij Solden. De Renault Zoe rijd heerlijk in de bergen. Alleen bij het stijgen neemt het bereik sterk af, 50 a 60km ben je zo kwijt. Dus het was effe spannend of ik de top zou halen. Mooie van elektrische rijden is dat bij het dalen het bereik weer toeneemt dus fluitend ging ik de berg af en zat de 50 a 60 km bereik er weer bij. In Italië staan de snelladers niet langs de tolweg dus je moet er iedere keer vanaf om te laden. De telepas kan handig zijn, dan kan je doorrijden bij de tolpoortjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey, wat gaaf, je naam is helaas niet opgeslagen dus kun je nog een keer een bericht achterlaten met je Nickname of mail adres erin?

      Verwijderen
  2. Hallo,
    Ik heb de opmerking geplaatst. Blogger is nieuw voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen