vrijdag 21 februari 2020

Wintersport 2020 (Deel 4)

Vervolg van deel 3

Liveblog - Goeiemorgen!


Het is vrijdag 21-02-2020, 08:00. Als je dit leest dan heeft de planner-functie van blogger zijn werk goed gedaan en is deze blog online verschenen terwijl ik aan het rijden ben.

Still uit de clip van 'Just Cruisin' - Will Smith
Als alles volgens schema verloopt dan ben ik een kwartiertje geleden de Duitse grens gepasseerd, is de A12 daar de <3> geworden, en ben ik aan het chillen op dezelfde classic playlist als die van Will Smith, op een te hoog volume door de speakers. Ik ben in mijn eentje onderweg naar de Lidl in Bad Honnef, stop 1 van 4 van vandaag.


Mijn vrouw is nog aan het werk en de kinderen zijn nog op school. Vanmiddag rond een uur of vier nemen zij de trein naar Schiphol en daarna het vliegtuig naar Basel/Mulhouse alwaar ik ze vanavond rond 20:15 op zal halen. Mijn doel is om rond die tijd de volgende doelen bereikt te hebben:

✅ Ingechecked bij het hotel nabij Basel
✅ Maaltijd genuttigd
✅ Auto weer 100% volgeladen voor morgenochtend

Maar.....daar heb ik lekker de hele dag nog voor. Eerst etappe 1 van 4. Etappe 1 bestaat uit een trip van 233 km, wat met een volgepakte Zoë op winterbandjes met tegenwind best een uitdaging kan zijn. Ik rij daarom niet sneller dan 100km/h en verwacht rond 09:30 bij de triplecharger aan te komen.


Zodra ik er ben ga ik ongeveer 70 minuten laden, want vóór 11:00 wil ik de snelweg weer op zijn voor een van deze drie stops, dat wordt dan stop nummer 2:

Kaufland Pfungstadt (152km)
Kaufland Mannheim (189km)
Kaufland Schwetzingen (200km)

Tot later!

Just Cruisin'



[06.50] Vertrek vanuit Apeldoorn


En nogmaals goedemorgen dames en heren, jongens en meisjes. Ik ben een nachtmens, dus voor mijn gevoel moest ik midden in de nacht opstaan vanmorgen om 06.15, maar het resultaat was dat ik voor 07.00 al onderweg was naar de Duitse grens.

Baustelle ergens in de buurt van Siegburg
Ik heb gisteren zuinig de batterij leeggereden om eens te kijken hoeveel de auto aan zou geven wat ik met deze banden + weersomstandigheden zou kunnen halen. Vanochtend was de auto volledig volgeladen en gaf de GoM 219 kilometer aan. 14 kilometer te weinig voor de afstand van 233km die ik af wilde leggen. Daarnaast was het slechts 1 graad boven het vriespunt, dus tijdens m'n ochtendkoffie de auto maar even opgewarmd op laadpaalstroom.

Zo tegen 07.00 ben ik weggereden met de cruise control op 102. Het verschil tussen de actieradius en wat ik tekort kwam bleef tot aan de Duitse grens tussen de 10 en 20km schommelen, dus werd helaas niet kleiner. Als ik zo door zou blijven rijden zou ik echt 15km tekort gaan komen.




Terwijl de zon opkwam lostte dit probleem zich gelukkig vanzelf op door files en wegwerkzaamheden vanaf Hunxe, waardoor ik de laatste 60km zo'n beetje 75 achter een vrachtwagen heb gesurfd en ook nog 15 min serieuze file gehad bij Ohligser Heide. Er staat daar ook een snellader, dus even getwijfeld om 'tijdens' de file maar te gaan laden, uiteindelijk toch niet voor gekozen, omdat het verschil tussen actieradius en af te leggen afstand daar zo'n beetje was verdwenen. Alles goed en wel, zelf nog een klein plusje van 12km op de GoM gezien dus vol vertrouwen naar de Lidl.

5km voor de afslag stijgt de A3 met 5%. Eerst een bord dat waarschuwde voor met 1.5km stijgen, dat was niet echt optimaal voor het bereik. Daarna nog een bord met 2.5km stijgen, en toen verdween de +12km als sneeuw voor de zon. Tegen de tijd dat ik bij de afrit was gaf de auto al de bekende streepjes aan, en adviseerde me toch dringend te gaan laden.

[09:58] Stop 1 - Lidl Bad Honnef


Snellader Lidl Bad Honnef
Omdat ik een paar 'plan B' laadpalen had ingepland baalde ik daar wel een beetje van, immers Plan B kon ik nu wel vergeten. Gelukkig werkte de laadpaal bij de Lidl perfect en met maar liefst 2% capaciteit over arriveerde ik op het parkeerterrein.

Als een echte Hollander voor €2,- een heerlijk kopje Lidl koffie en 2 croissantjes gehaald en achter het glas genoten van het ochtend zonnetje. Ik merk dat ik nog even moet wennen aan het feit dat er vandaag tijd genoeg is om de 660km te volbrengen. Onbewust ben ik toch een beetje aan het haasten, terwijl het nota bene vakantie is. Maargoed.





Nog best wel lekker ook

[10:56] Op naar Stop 2 


De eerste 230km  zit er in elk geval op, de batterij is alweer op 80% dus ik ga er maar weer even een einde aan breien. Nog even een 2e kop koffie halen en dan kom ik rond een uur of 14:00 weer in de lucht.  Tot straks!













[13:35] Stop 2 - Kaufland Pfungstadt


20 minuten file waarschuwing
Toen ik de snelweg opdraaide zag ik behoorlijk wat ski-boxen voorbij komen, veelal wintersporters met z'n tweeën of met kleine kindjes nog (<5 jaar, nog zonder leerplicht). Je kan duidelijk zien dat dit de populairste route is naar alle wintersportgebieden.




Na een half uurtje cruisen waarschuwde tom-tom voor een ongeluk een half uurtje verderop met als gevolg 22 minuten file. Ik had daar niet zo'n zin in dus ik heb de omleiding gekozen.



Best wel een mooie route, op de B-wegen mag hier veelal 90 of 100 worden gereden dus het schiet ook wel redelijk op. Al betwijfel ik of het sneller was, het is in elk geval mooier en leuker.  Zo kwam ik midden in Wiesbaden terecht, een veel grotere en ook mooiere stad dan ik me had voorgesteld.





Omrijden
Als ik in de stad linksaf wil slaan wordt de kruising opeens geblokkeerd door enkele politie motoren en een politie busje. Het duurt even tot er tot me doordringt wat er aan de hand is, tot er vanaf links ineens een fridays-for-future klimaat demonstratie verschijnt. Daar wil ik wel even voor wachten hoor. Na een paar minuten zijn ze alweer doorgewandeld en kan het verkeer zijn weg vervolgen.


Via allerlei vage weggetjes kom ik tenslotte weer op de grote snelweg terecht. Ik kan lekker doortuffen en om 13:15 zie ik de Kaufland in Pfungstadt in de verte verschijnen.


Het is een gigantische Kaufland met een enorm parkeerdek. Er zijn 4 dubbele 22kW laadpalen en 2 ABB triplechargers. Het begint al wel drukker te worden. Bij de eerste triplecharger staat een Tesla Model X met Chademo adapter en een Zoë, bij de tweede triplecharger staat een BMW i3 die al voor 94% is volgeladen. Er is nog precies 1 plekje vrij voor mijn karretje en nog één AC aansluiting.



FridaysForFuture Wiesbaden
Met 15% aangesloten wandel ik tevreden de Kaufland binnen. Op de rolband naar boven zie ik dat aan de overkant van de straat een grote vestiging van Burger King gevestigd zit. handig om te weten voor als je weer eens op doorreis bent. Je bent dan wel aan de openingstijden van Kaufland gebonden want het terrein kan worden afgesloten met slagbomen.

Tot zover alles volgens planning, ik heb de laadkabel nog niet uit de kofferbak hoeven te halen en ook alle laadpassen blijven in de tas zitten. Ik zoek een prettig tafeltje uit om m'n blog bij te werken en bestel een grote thee.

Ik merk dat ik zelfs een beetje op moet schieten met m'n blog af te typen, je denkt dat je uren de tijd hebt maar een uurtje is echt zó voorbij, de thee is nog heet en de Renault app geeft om 13:45 aan dat de auto alweer voor 58% geladen is.


Ondertussen neem ik even de tijd om de meest logische volgende laadstop te bekijken. Via Chargemap plan ik een nieuwe route. Het is nog 289km naar het hotel. Dat wordt dus nog 2 laadstops vandaag. De eerste zal ergens rond half vijf zijn, het is dus handig iets te plannen nabij een tentje voor een warme hap. Maar als dat niet lukt dan eet ik gewoon wat later.

In Offenburg, ongeveer 177km hier vandaan, zijn twee vestigingen van Kaufland met een triplecharger, echter volgens Chargemap zijn de type-2 connectors defect. Je kunt helaas niet zien wanneer deze defect zijn gemeld dus dit kan maar zo een maand geleden zijn geweest ofzo.

Ik ga er gewoon naartoe en dan zie ik wel. Als het niet lukt zit er 8 km verderop nog een 43kW community laadpunt in Berghaupten. Die ene met die omgebouwde benzinepomp. Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Shit, het is alweer 14:11, ik ga afsluiten en naar de auto.
Cheers!

Snelladers Kaufland Pfungstadt

[17:04] Stop 3 - Kaufland Offenburg

De triple charger doet het prima, al vraag ik me wel af of het 'echt' 43kW is aangezien het voor mijn gevoel nogal langzaam ging. Nou ja, dat gaan we zo wel zien. Zo erg is het allemaal niet meer, want ik ben nog maar 100km van het hotel verwijderd. Er zat nog 9% lading in de auto batterij dus een keurige score.

Wat blijkt, schuin tegenover zit gewoon een McDonalds' restaurant. Sommige mensen  hebben ook altijd geluk.

Anyway, aangesloten, menu'tje besteld. Nu eerst even dineren.
Tot zo.

[17:30] Het laatste laadpunt bepalen


Zo, dat zit achter de kiezen. Het makkelijkste actiepunt, is van de lijst verdwenen. ✔ Tip: Eet nooit op een lege maag een dikke Bacon BBQ beef burger, ook al zit er een salade bij ipv patat, dat ligt nogal zwaar op de maag 🤢.

Even rustig uitbuiken dan maar. Toen ik hier naartoe liep trouwens, kwam er een Duitse lichtblauwe Zoë de parkeerplaats van Kaufland opgedraaid. Ik heb zo'n gevoel dat ik niet 5 minuten later aan had moeten komen anders was de snellader vast door die Zoë bezet geweest. Tijdens het aansluiten kwam er ook nog een gele Kona bij staan. Die Kaufland laders zijn wel populair zeg.

Mijn vrouw is inmiddels met de kinderen inmiddels op Schiphol aangekomen. Hun vlucht vertrekt om 18.30 en dan komen ze rond 20.00 op de luchthaven van Basel/Mulhouse aan.

Ik heb dus nog 2,5 uur waarin ik het liefst ook nog incheck en de auto helemaal vol laadt. Ik pak Chargemap er weer even bij.


Het hotel in Weil am Rhein is hier nog 120km vandaan. Vanaf daar is het nog 9km naar de luchthaven, om de hoek dus. Aan de noordkant van Weil am Rhein bevind zich nog een gratis snellader van de Kaufland in Lörrach. Ze zijn dagelijks tot 22:00 geopend. Handig!

Op naar Lörrach dus.
Mocht de snellader bezet zijn, dan is plan B deze Allego lader bij Eimeldingen.


[18:00] Vertrek Offenburg


Om 18:00 rij ik weer. Met 69% in de batterij durf ik het wel aan om 120km naar Lörrach te rijden. Als ik weg rijd geeft de GoM 154km aan. Een verschil van +34, dat moet dus goed komen. De avond valt en het wordt wat rustiger op de weg. Ik zet de cruise control op 110 en ik pruttel lekker door. Onderweg kom ik een stuk of drie snelladers tegen, direct langs de snelweg. Maar ik hou vast aan het plan, Kaufland Lorrach.

[19:34]  Stop 4 - Aankomst Lörrach

Bij de afrit naar Lorrach zie ik een groot winkelcentrum met ook de Allego snellader. De GoM geeft nog 14km aan, de afrit die ik moet nemen is nog 4km verderop. Rustig rij ik door. De Kaufland is weer gigantisch, zo groot dat ik 2 parkeerdekken heb af moeten zoeken naar de lader, die uiteindelijk naast het benedenparkeerdek bleek te staan.

Dit keer is het wel een echte 43-kW versie en beide plekken zijn nog keurig vrij.
Aangesloten, en direct naar binnen want als je moet, dan moet je :) Na de boodschap zoek ik een comfortabel plekje om even aan m'n blog te werken. Kaufland Free Wi-fi, here I am.

Alles tot nu toe geslaagd. Ik sta te laden op 18km van de luchthaven en 14km van het hotel.
Tot nu toe heb ik al 700km afgelegd zonder het gebruik van een laadpas en lijkt het erop dat we zonder laadkosten in elk geval Zwitserland bereiken. Best tevreden mee!


[20:00]

Waarschijnlijk landt over 10 minuten het vliegtuig met mijn gezin dus ik ga zo maar eens richting de luchthaven! Hier nog even snel de foto's in chronologische volgorde.






[22:00] De laatste Duitse kWhs op bestemming

Helaas had ik bij de Kaufland maar tot 75% kunnen laden toen ik alweer doorging naar de luchthaven. Dat ging trouwens wel lekker soepel, ik kwam net bij Arrivals aanrijden en toen stonden ze al buiten.

Friedlingen, Weil am Rhein
Nadat we naar het hotel waren gereden, ingechecked en de kinderen op bed hebben gelegd ging ik op speurtocht naar een beetje power. In de parkeergarage onder het hotel mocht ik wel even checken of ik een stopcontact kon vinden. Er zat een dubbel stopcontact maar daar zat een garagedeursysteem en een rioolpomp op aangesloten. Geen van beiden leek me erg verstandig om eruit te trekken. Dus toch de Shell/Newmotion app er maar even bijgepakt.

In tegenstelling tot wat ik dacht blijkt het dichtsbijzijnde laadpunt bij het hotel op 900m afstand te staan, op Duits grondgebied, onder de autobahn aan de Friedlingen, van 'NaturEnergie'. Een beetje een guur plekje is het wel zo 's avonds laat in het donker. De laadpaal zelf heeft wel een bijzonder modern ontwerp, groot display erop wat precies aangeeft hoe snel je laadt en hoeveel kWh je hebt geladen. Keurig.


Met Newmotion kost laden hier 13 cent per minuut. Ik moet ongeveer 15kWh laden maar omdat het de laatste paar procenten zijn gaat dat langer duren dan de gebruikelijke 40 minuten (@22kW) dus was van plan hier een uurtje te gaan staan, dan is'ie wel weer vol (€7,80).

Met Eins E-mobil betaal je per kWh €0,32 en kost dit dus €4,80. Voor die €3,- korting heb ik toch maar even de Eins sleutelhanger uit de tas gevist. (Voor de kenners, dat Mennekes/Amtron dingetje).

Leistung = Stroomsterkte
Je kunt aan deze laadpaal dus exact zien hoe de snelheid omlaag gaat. Hij begon op 71% met 21kW, nu op 81% is het nog maar 16kW en zo zal hij langzaam dalen tot ongeveer 5kW aan het einde nog.

De wachttijd kan ik gelukkig nuttig besteden met bloggen, het checken van Twitter en Tweakers, en de nieuws sites. Voor je het weet ben je een uurtje verder.

Als hij straks bij 99% is weer terug naar het hotel en dan m'n mandje in. Mooi dagje geweest, morgen nog 440km op #zwartesamstag waarbij ik me vooral zorgen maak over het laatste stuk (vanwege het stijgen).

We komen er heus wel, alleen hoe laat is de vraag :)

Morgen weer verder! Tschuss!

[Verder in Deel 5].

2 opmerkingen:

  1. Weer een leuke serie om te lezen! Ook leuk om de extra uitdaging aan te gaan om zoveel mogelijk gratis te laden. Wat zijn jouw ervaringen in het buitenland met de beschikbaarheid van deze laders bij b.v. de Lidl? Zijn deze vaak bezet of kun je er bijna altijd wel op rekenen dat je er (binnen afzienbare tijd) kan laden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, dat kan je allemaal in de vorige blogs terugvinden. Buiten openingstijden is de beschikbaarheid absoluut geen garantie, binnen openingstijden lukt het ook vaak wel, al moet je wel geluk hebben dat 'ie net vrij is. Er staan vaak ook locals te laden en ze worden ook nog regelmatig ge-iced.

    BeantwoordenVerwijderen