zaterdag 29 februari 2020

Wintersport 2020 (Deel 8)

vervolg van deel 7 

Liveblog: Terugreis van Les Menuires naar Nederland


Goedemorgen allemaal, en hier zijn we dan weer, alive and kicking vanuit de auto onderweg naar de lage landen. Vanochtend rond 08.00 werden de verse broodjes gebracht zodat we die tijdens de koffie en thee konden smeren en beleggen voor ontbijt en lunch bij de laad-stops. Nadat dit klusje geklaard was en de sleutel weer ingeleverd bij de receptie konden we rond 08.30 vertrekken.

Syane Annecy. Na 7% zei deze lader 'poef'
De bergweg was helemaal schoongeveegd en we hadden gelukkig geen sneeuwkettingen nodig. Ik neem ze trouw elk jaar weer mee, maar heb ze nog nooit hoeven te gebruiken. De files zoals we die op de heenweg op de N90 hadden, stonden er vandaag niet en na een uurtje touren kwamen we alweer bij Faverges aan.

Omdat er nog 50km op de GoM stond reden we toch maar door naar de snellader in Annecy. Annecy is een drukke stad voor autoverkeer en het duurde een tijdje voordat we de lader bereikten.

10:20 Annecy


Toen we de Zoë aansloten was er nog 5% batterij over dus precies goed. De Burger King die ernaast zit was helaas nog niet geopend maar we mochten toch even van het toilet gebruik maken. Toen we terug bij de auto kwamen was de hele snellader uitgevallen. Betrouwbare laders, die Syane / E-born dingen. Dit is de 2e snellader al van dit type die het simpelweg niet doet. De batterij was wel iets bijgeplust tot 14% maar daar komen we niet mee in Zwitserland. 7km verderop stond nog een snellader, dit keer bij de Auchan in Epagny.

10:45 Epagny


Hier aangekomen nog precies 1 plekje vrij maar wel een Nissan E-valia busje die op ChaDeMo stond te laden. Nou ja laden, hij was aangesloten maar laden deed'ie niet. Maar goed ook, want die DBT laders kunnen maar 1 auto tegelijk opladen.

kWh meter achterzijde van DBT lader 
De KiWhi pas werkte prima en het laden startte op 28kW met de batterij nog 11% gevuld. Auchan to the rescue! Niet echt snel maar de batterij was nog koud. Na een paar minuten begon de snelheid af te nemen tot een kW of 18 en bleef daarna schommelen tussen de 18 en de 22 kW. Dat zou betekenen dat we hier nog minstens 1:30 hadden moeten wachten tot we op 80% zouden zitten. Na een half uurtje vonden we het wel welletjes en zochten daarom de volgende snellader op de route op, en dit bleek een dubbel station van CNR te zijn vlakbij Frans-Zwitserse grens bij een Centre Commércial in het plaatsje Neydens.

11:45 Neydens


CNR Neydens
Deze lader is trouwens goed betaalbaar, €0,11 per minuut met Newmotion of €5,- per keer met Freshmile. Omdat ik nog €20 tegoed op de Freshmile laadpas had staan en ik deze nu eindelijk een keer gebruiken kan heb ik de Freshmile pas hier gebruikt. Auto aangesloten met nog 20% en deze lader levert wél echt 43kW. Dat scheelt een slok op een borrel. We halen even een kopje koffie bij het nabijgelegen winkelcentrum en 40 minuten later zitten we alweer op 80%.



Om 12:45 zijn we weer op pad gegaan richting Basel. Omdat we voor Basel een kilometer of 50 tekort kwamen qua actieradius  besloten we nog even te stoppen nabij Bern.

14:45 Bern


Het werd de Go-Fast in het noorden van Bern. Omdat Newmotion €34,- voor een volle lading wilde hebben, heb ik de Eins laadpas er langs geswiped waardoor de laadsessie rond de €10,- uit kwam.


Swisscharge ERB Bern
Het was een grappig laadstation waar ze de laadplekken gemarkeerd hebben als invalide parkeerplaats. Eerst dacht ik even dat alleen invaliden hier mochten laden maar al gauw drong het tot me door dat ze de laadplekken hebben gecombineerd met invalide-parkeerplaatsen omdat het waarschijnlijk (nog) weinig voorkomt dat de plekken bezet zijn. Op een grote parkeerplaats van energiereus EWB valt verder niet veel te beleven 

Omdat we wel een uurtje zouden staan gingen we een stukje wandelen naar de bewoonde wereld.  Na een klein kwartiertje wandelen waren we bij het academisch ziekenhuis van Bern. Aangezien ziekenhuizen overdag altijd geopend zijn, schone toiletten en een restauratie hebben was dit een prima tijdsbesteding.

Na een broodje en een sapje wandelden we weer terug naar de snellader, die een mooie 96% lading op het display van de auto had getoverd. Rond  16:00 vertrokken we weer richting Basel, echter op de snelweg naar Basel stond inmiddels een kilometer of 20 file.

Snellader markering Zwitserland
De alternatieve routes waren al niet veel beter waardoor we maar gewoon zijn aangesloten en hierdoor pas een uur later dan gepland  (17:40) Duitsland bereikten. Wat opvalt overigens is dat de snelladers langs de snelwegen hier allemaal goed aangegeven worden, ze hebben de letters 'EV' erbij gezet.


17:40 Duitsland


De batterij is door al dat filerijden wel bespaard gebleven en daarom zat er bij de grensovergang nog ruim 60% aan capaciteit in. (+/- 140km). Nog even doorrijden voor het avondeten dus.


18:40 Fastned Herbolzheim 

Fastned Herbolzheim
Na een paar stevige hoosbuien hadden we er wel even genoeg van en we stoppen bij Herbolzheim. Hier staat een mooi Fastned station (mét AC43❤️) met allerlei voorzieningen in de buurt. Met nog een procentje of 25 sluiten we aan en we maken een wandelingetje naar McDonald's. Na het eten rond 19:40 rijden we weer weg met weer 86% / 220km op de GoM, voor de laatste etappe naar het hotel.

21:30 Hotel Heidelberg


We boeken een kamer bij B&B Heidelberg en komen hier rond 21:30 aan. Vanaf hier weer vaste procedure. Kids op bed, en papa naar de dichtsbijzijnde snellader of laadpaal. Heidelberg blijkt niet erg uit te blinken in laad infrastructuur. Bij de voormalige kazerne van de V.S. zit nu het stadhuis gevestigd en daar staat 1 snellader voor de deel-auto van de stad. Voor de rest nog een handjevol laadpalen van Stadtwerke Heidelberg en hier en daar nog wat in parkeergarages of op privé parkeerplaatsen nabij hotels.

21:45 Stadtwerke Heidelberg

Snellader SW Heidelberg
Het hotel blijkt 800m van de snellader van het stadhuis vandaan te zijn. Hier zijn de laatste kWh's van de eerste reisdag te halen. Ik rijd er naartoe en moet een terrein op dat ogenschijnlijk door dikke hekken is afgesloten maar waar je met de auto toch doorheen kan. Achter een groot gebouw in een donker straatje staat ineens een snellader. Ik parkeer zó dat ik het hek nog kan zien. Ik hou niet van laders achter een hek. Hoewel er op Chargemap 24/7 beschikbaar bij staat ben ik toch benauwd dat ze op een of ander moment ineens dat hek dichtdoen en dan sta je daar. 

De snellader is een ABB triplecharger met AC22, ChaDeMo-50 en CCS-50.  Helaas de AC maar 22kW socket dus, maar vooruit dan maar, ik moet toch die blog nog typen dus ik heb de tijd.

Bovendien zijn de 43kW snelladers minimaal een minuutje of 20 rijden hier vandaan en die 40 minuten die die reis kost, kan ik net zo goed hier even nuttig besteden.

Ik sluit de laadkabel aan, en haal de Eins-laadpas langs de paslezer.


€0,01 bitte

❌ Niet geaccepteerd.

Vreemd. De Maingau pas dan.

❌ Niet geaccepteerd.

Oke, misschien Plugsurfing?

❌ Niet geaccepteerd.

Raar. Ik kijk nog eens goed. Er zit een handgeschreven sticker op waarop staat  dat er tijdelijk alleen een bank-kaart betaling mogelijk is, van €0,01. Goed dan, bankpas voor de bankpas lezer, en ja hoor, ✅ Acceptiert! .

De lading begint (vanaf 19%) en ik neem plaats op de bijrijdersstoel om verder aan m'n blog te werken. Ik check mijn bank app en zie dat er inderdaad 1 cent is afgeschreven door Stromladesaule/Stadtwerke Heidelberg.  Grappig hoor, 1 cent per laadsessie, waar vind je dat nog, 24/7 in het openbaar? Taxi rijders zullen wel een goeie business hebben hier.

Na een tijdje typen begint het ineens ongelooflijk te regenen. Ben blij dat ik toch het wandelingetje naar het hotel niet gedaan heb, dat was ik namelijk wel van plan, die 800 meter.

23:00 Einde liveblog terugreis dag 1/2 

Inmiddels is de auto alweer tot 78% bijgeladen dus ik denk dat over een minuut of 20 we wel weer achterin de 90's ziten.  Ik ga nog wat dingen afronden en morgen gaan we weer verder livebloggen.
Het was een mooie dag, 652km van de 1100km gereden en morgen dus nog 448 te gaan. Tot morgen!

Door naar [Deel 9]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten