Is dit een reële angst? Laat ik voorop stellen dat het best een legitieme vraag is. Er zijn ontzettend veel EV's bijgekomen in de laatste paar maanden en al deze bestuurders gaan natuurlijk ook met die auto's rijden. Tijd voor een feitelijk onderzoek.
KPMG
Bud van der Schrier, Partner Global Strategy Group van KPMG, verwacht dat zaterdag 22 februari 2,6% van de 56.500 EV's met een actieradius van 300km of meer naar Oostenrijk vertrekken.
Bud gaat er daarnaast vanuit dat al deze auto's alleen gaan opladen bij Tesla Superchargers en Ionity stations. Hij heeft het daarbij over 450 'superchargers'.
Volgens van der Schrier kunnen in Zuid Duitsland in de middag lange wachttijden bij laadstations ontstaan. Wachttijden zouden kunnen oplopen tot 75 minuten per auto.
Voor alle wintersporters die van plan zijn om elektrisch naar Oostenrijk te gaan rijden, adviseert KPMG om de reis zo te plannen dat de laadstations in Zuid Duitsland op zaterdag 22 februari worden vermeden tussen 12.00 en 16.00. Van der Schrier: “Reizen op vrijdag en zondag lijkt dan ook een veel beter plan.”
Illustratie KPMG |
Ik vraag me af of de component 'menselijk gedrag' wel aandacht heeft gekregen in het onderzoek. Zoals ik het lees bevat het diverse aanname's en uitgangspunten van mensen met brandstofauto's en zoals zij met zo'n brandstofauto op wintersport gingen, volledig afhankelijk van tankstations.
Verder valt op dat KPMG alleen maar het Tesla en Ionity netwerk omschrijft. Terwijl mensen al meer dan 5 jaar met EV's op wintersport gaan en er tot 2 jaar geleden geen Ionity station onderweg naar Oostenrijk was te vinden. Waar komt die voorliefde voor Ionity vandaan, waarom wordt er zoveel nadruk op Ionity gelegd? Was het niet gemakkelijker voor KPMG om gewoon álle snellaad netwerken te benoemen, of zegt dit mogelijk iets over de opdrachtgever voor het onderzoek?
Om te onderzoeken of er niet te snel conclusies worden getrokken heb ik besloten hier ook eens grondig naar te kijken. In totaal betreft het volgens het onderzoek 1469 EV's die naar Oostenrijk gaan. Hiervan bestaat ongeveer de helft uit Tesla's. Dat zijn er dus 735. Laten we daar eens mee beginnen.
Tesla rijders
De Tesla rijders zullen veelal laden bij Tesla's eigen Superchargers. Langs de populairste route naar Oostenrijk (Keulen, Frankfurt, Stuttgart, Ulm staan zo'n 18 supercharger stations met gemiddeld zo'n 16 snelladers per station. Dat zijn 288 'superchargers' voor voor 735 voertuigen.
Als je een afwijkende route neemt, laten we zeggen maximaal 50 tot 100km omrijden, of over Munchen naar Oostenrijk reist dan kun je nog eens 10 superchargers toevoegen en kom je aan ongeveer 468 snellaadpalen voor deze Tesla's.
Laten we als uitgangspunt nemen dat Tesla's Supercharger netwerk voor 20% belast wordt door regulier gebruik op de zaterdag. Dan houden we 374 superchargers over voor 735 auto's.
Dat betekent dat in de situatie dat voor elke Tesla rijder die op hetzelfde moment tussen Nederland en Oostenrijk bij een Tesla supercharger wil laden er een halve fysieke Supercharger beschikbaar is. Natuurlijk vertrekt niet iedereen op hetzelfde tijdstip maar zelfs al zouden ze dat toch doen dan mist het KPMG onderzoek een aantal cruciale elementen:
Tesla Supercharging netwerk |
1) Tesla houdt tijdens het navigeren rekening met de bezettingsgraad van de snelladers en past de navigatie daarop aan
Plan je op zaterdagmorgen 08.00 vanuit Utrecht je reis naar Ischgl dan zal de Tesla navigatie je niet langs dezelfde superchargers sturen als waar die andere 200 bestuurders net zijn 'ingepland'. Door dit algoritme verdeelt Tesla de berijders over de supercharger 'stalls'. Hierdoor loop je minder risico op volle Superchargers.2) Mensen vertrekken niet op hetzelfde moment, zeker tijdens de terugreis is er veel variatie.
De cijfers worden alleen problematisch als iedereen op dezelfde tijden zou vertrekken. Echter EV rijders zijn geen brandstof rijders en gedragen zich dus ook niet als zodanig.3) Tesla bestuurders vertrekken volgeladen van hun bestemming
Als je aankomt bij je hotel of appartement dan wil je uiteraard volgeladen weer terug. Veel hotels hebben inmiddels laadpunten of stopcontacten aangelegd voor hun gasten om tijdens de vakantie de auto vol te druppelen. Er staan ook diverse oplaadpunten in de ski dorpjes en parkeergarages. Vooral in toeristische gebieden zijn relatief meer laadpunten dan in de rustiger gebieden. Laadpalen worden gezien als toerist-trekker en daarom zie je ze juist veel bij ski pistes en grote ski resorts.Ik verwacht daarom dat het donkerblauwe stuk in de illustratie van KPMG daardoor nauwelijks serieus druk van terugrijdende Tesla's krijgt omdat de meesten gewoon Stuttgart zullen halen als zij 100% opgeladen vanuit Oostenrijk vertrekken. Ook omdat hun actieradius een stuk hoger zal liggen omdat ze vanuit de bergen vertrekken. Daarnaast zullen zij natuurlijk vaak voor de middag dit stuk doorkruisen in plaats van in de middag aangezien dit voor deze terug reizigers het eerste deel van de route betreft.
4) Tesla's kunnen ook bij alle andere (snel)laadpunten terecht.
Nu.nl had samen met Allego dit punt als énige meegenomen in hun analyse en ook de andere netwerken benoemd. Hierover staat helemaal niets genoemd in het KPMG stuk. Er zitten al aardig wat High Power Chargers (HPC's) bij van 175kW of meer. Zowel van Fastned, Allego maar ook andere aanbieders. Het meerendeel is natuurlijk nog 50kW. Het risico van het teruglopen van laadsnelheden wordt echter wél aangestipt, dat is natuurlijk een goede reden om juist bij een willekeurig andere 50kW snellader te gaan staan omdat die 50kW misschien niet extreem hoog is, maar wel vrijwel altijd gegarandeerd 50kW bedraagt, en misschien wel op een bestemming gesitueerd is waar je wél graag even wilt wachten, in plaats van een tochtige snellader naast een Shell benzinestation.5) Niemand gaat langer dan 10 minuten wachten op een laadpunt
Als bestuurders een volle snellader aantreffen waar er daadwerkelijk langer dan 5 minuten gewacht moet worden dan zoeken mensen alternatieven. Tesla bestuurders kunnen de drukte van Superchargers vooraf in hun navigatie zien. Dit verkleint de kans dat mensen 'tot 75 minuten' extra moeten wachten.Een kleine greep niet-Tesla snelladers tussen Arnhem en Tirol (c) Chargemap |
Niet-tesla rijders
Gedrag
Een EV rijder rijdt niet hetzelfde als een brandstof rijder. Dat is in allerlei onderzoeken reeds aangetoond. Een EV rijder rijdt rustiger, neemt meer tijd voor zijn reis, zeker EV rijders van andere merken dan Tesla ontwikkelen een geheel eigen rijstijl die goed bij hun actieradius past. Ze plannen dus hun reizen beter, plannen lunch en diner-stops slimmer en ook overnachtingen onderweg naar hun bestemming. Toch een belangrijk element wat ik niet in het bericht terugvind. Bij dit gedrag hoort ook laden bij duizenden AC laadpunten onderweg (en op bestemming)
Ionity?
De meeste EV rijders komen toevallig bij Ionity als deze stations voorkomen in het gebied waar ze een logische stop inplannen. Natuurlijk zijn de Ionity liefhebbers er wel, maar dat geldt met name voor de voertuigen die ook daadwerkelijk sneller kunnen laden dan 50kW. Dat zijn er slechts een handje vol. De rest van de EV's kan dus heel goed terecht bij de 50kW laadstations van allerlei andere aanbieders. Zo zijn er tussen Utrecht en Tirol nog meer dan 400 snelladers van allerlei aanbieders zoals Fastned, Allego, E.On, Innogy, EnBW, Lidl, Ikea, Kaufland en nog vele anderen.
KPMG onderschat de vindingrijkheid van de bewuste EV rijder anno 2020. In diverse blog artikelen vind je mogelijkheden en tools genoeg die je een onbezorgde reis met je EV naar Oostenrijk opleveren, met daarbij nog eens tips hoe je dit zo voordelig mogelijk kunt doen.
Kortom, ik vind het KPMG onderzoek eenzijdig, voorbarig en onrealistisch. Het zal druk worden bij de Superchargers en de andere snelladers, dat zeker. Maar Zuid-Duitsland om die reden op zaterdagmiddag mijden lijkt mij overdreven. Wat vind jij? Comments below:
Het zijn steekhoudende argumenten inderdaad. Ik vermoed dat de vertraging bij de laadstations ook wel mee zal vallen.
BeantwoordenVerwijderenLos van dat is het sowieso beter om een dagje eerder of later te vertrekken. Waarom zou je met je EV in de rij willen gaan staan tussen al die ICE's op filevormende zaterdag?
Proof is in the eating. Wellicht zijn er meerdere ev rijders die foto's kunnen nemen en eigen ervaring kunnen delen op de genoemde zaterdag.
BeantwoordenVerwijderenHelemaal mee eens. Laat iedereen foto's en filmpjes maken, dan kunnen we het daadwerkelijke effect zien! Zet ze op Twitter #zwartesamstag oid.
VerwijderenNeem een Supercharger als Leonberg (Stuttgart). 20 laadpunten. Stel dat elke auto een half uur laadt, dan komt er elke anderhalve minuut een plaats vrij. Een wachttijd van 75 minuten betekent een rij van 50 auto’s. Niet erg realistisch. KPMG, wat wil ze hiermee?
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenTesla-rijders hadden er stiekem toch last van. Of ze willen/weten niet van andere snelladers.
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.rtlz.nl/life/artikel/5033186/tesla-file-laden-laadstations-wintersport-zwarte-zaterdag
Tesla’s op skivakantie in de laadpaalfile: "Mensen hebben uren staan te wachten" - https://www.hln.be/auto/tesla-s-op-skivakantie-in-de-laadpaalfile~a9da51e6/
BeantwoordenVerwijderenAls dieselrijder-die-overweegt-EVrijder-te-worden, probeer ik hier zo objectief mogelijk naar te kijken (en dus de berichten van beide kanten kritisch te beoordelen ;-)). Wat punt #1 betreft - dit is de eerste keer dat ik hier iets over hoor/lees. Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk. Waar kan ik hier meer over vinden?
BeantwoordenVerwijderen#2 Wie op zaterdag reist vertrekt meestal toch wel 's ochtends denk ik, terugreis idd anders maar voor heenreis is dit argument toch maar heel beperkt van toepassing.
#3 Klopt waarschijnlijk helemaal voor Duitsland; hopelijk beginnen de Franse hotels aan een inhaalbeweging.
#4 Helemaal juist, lijkt me - maar veel Tesla S/X laden natuurlijk gratis bij Tesla - dus misschien veel mensen in die 2 files die bewust daarvoor kozen.
#5 Die drempel van 5min lijkt me enorm laag - je moet ook kijken wat het alternatief is. Alternatieve laders zoeken en er naar toe rijden kost ook tijd, en wie weet kom je daar ook in een laadpaalfile te staan en/of betaal je meer. Dus ik schat 20-30min wachttijd eerder als realistische limiet, maar dat verschilt natuurlijk van mens tot mens (en van het tijdstip - als het etenstijd is maak je van de nood een deugd). Alleszins "uren wachten" zoals in de krant gesteld wordt, dat slaat natuurlijk nergens op.
Wat het voor mij persoonlijk wel erg moeilijk maakt is dat Frankrijk blijkbaar serieus achterop hinkt. Wij doen al bijna 20 jaar een vast traject (winter en zomer, vaak op 'zwarte zaterdagen' wat verkeer betreft) naar de Franse Alpen met als deel daarvan de A39 tussen Dijon en Bourg-en-Bresse; waar voor zover ik kan zien enkel 2 (!) Ionity HPC zijn, 2 CorriDoor 50kW die momenteel uit liggen, en een handvol Tesla SuC. Met een niet-Tesla heb je dus 4 laders op een strook van 200km... en als ik het goed zie, zelfs geen alternatieven "weg van de snelweg". Als ik dan denk aan hoe overvol de parkings (waar deze laders staan) elke keer weer zijn...
Een mogelijk drastischer alternatief is een omweg via de A6 tot Macon maar daar is het al niet veel beter (en op de zomerse zwarte zaterdagen zal het daar wellicht nog erger zijn). Ik wil mijn vakantieroutine wel een beetje aanpassen, maar ik wil nu ook geen slaaf van de EV worden en uren vroeger opstaan of uren later aankomen. Anderzijds zou het wel erg stom zijn om voor de 2 of 4 zwarte zaterdagen per jaar terug een ICE te nemen... ik overweeg dus zelfs om een EV te nemen en die enkele weken per jaar een ICE te huren...(in de hoop dat dit maar 1 of 2 jaar nodig is en dat de infra in Frankrijk daarna wel op peil komt). Of heb ik nu onterecht "laadpaalfile-anxiety" ?