zaterdag 22 februari 2020

Wintersport 2020 (Deel 5)

Vervolg van deel 4

Weil am Rhein - Les Menuires

Dag 2, [07:20] Op naar Lac de Neufchâtel



Laadplein Rose de la Broye-Lully
Om 23:15 was ik gisteren weer terug op de hotelkamer. De auto met 99% lading in de parkeergarage gezet met een keurige 227km op de GoM. Na een redelijke nacht slaap zijn we vanochtend rond 7.15 weer uit het hotel vertrokken. We boeken er inmiddels geen ontbijt meer bij, dat komt bij de eerste laadstop wel. 

Het is grappig dat na een paar keer zo'n reis maken ook de kinderen aan dit ritueel beginnen te wennen. Iedereen weet precies hoe de reis gaat verlopen en wat hij/zij moet doen.

Aangezien het hotel zo'n beetje op de grens staat (vanuit het raam kijk je zo Zwitserland in) waren we daar binnen 5 minuten.

Het eerste laadpunt was "Rose de la Broye - Lully" op 151km van het hotel vandaan. Er staan daar meerdere HPC's en een triplecharger van "Move/EVite" met op hetzelfde terrein een Tesla Supercharger én een Ionity station. Stroom genoeg, dus. 

Even bijtoppen in Etoy
Deze triple snellader was er wel eentje met veel prijsverschillen, afhankelijk van de gebruikte laadpas kon je hier tussen de 8 en de 30 euro voor 26 kWh voldoen. We sloten om 09:00 aan met nog een ruim kwartje over, en na het ontbijt gingen we rond 9:50 weer weg met 83% lading, ongeveer 200km.  

Eigenlijk wilden we in 1x door naar Favergés (Frankrijk). Daar was namelijk de laatste laadstop, ofwel de plek waar de laatste snellader voor de laatste trip stond. Maar aangezien dat nog 170km was en we ook niet precies wisten of we nog gingen stijgen, besloten we onderweg bij de Lidl in Etoy maar even wat broodjes te halen en nog een procentje of 10/20 bij te plussen bij de snellader daar. 

Ondertussen begon op Twitter de hashtag #zwartesamstag her en der een beetje opgepikt te worden. De bedoeling was om te laten zien dat KPMG's "Zwarte zaterdag' nogal overdreven was, door foto's te posten van de snelladers die je onderweg tegen kwam.

[10:40] Lidl Etoy 



Lac d'Annecy
De snellader in Etoy was helaas bezet door een Tesla Model S op de AC stekker en een Model 3 op CCS. De eerste Tesla bestuurder die op AC 17kW zat te lurken, zat in zijn auto te chillen en wilde best even stoppen want hij had al genoeg stroom getapt. Nog een euromunt voor een Zwitserse Frank (CHF) geruild (muntje) voor de koffie automaat en de auto aangesloten om even wat bij te toppen. Na een minuut of twintig was er om 11:12 alweer 10kWh bijgeladen tot een lading van 84% waarmee we Favergés gemakkelijk zouden halen. 

Binnen een half uur waren we al bij de Franse grens, dat ging veel sneller dan verwacht. Een kwartier file meegepakt na wat drukte rondom de tolpoortjes, (baan afgesloten) en de gensovergang naar Frankrijk reden we 12:00 de grens over en kwamen toen in de drukte bij Annecy terecht. Prachtig mooie plaats trouwens met een groot park aan de oever van het gelijknamige meer. 

Na een uur door de stad ploeteren kwamen we er door en werden we getrakteerd op de prachtigste uitzichten op Lac d'Annecy. Met nog ruim 4 uur voor ons en slechts 100km te gaan maakten we ons geen zorgen. We besloten direct door te rijden naar Favergés om daar in het lente zonnetje (15gr!) de lunch te nuttigen. 

De snellader bij Favergés gaf een storing op de Type2 aansluiting. Jammer, de locatie was echt top. Gelukkig binnen 2km stond er alweer een 22kW laadpunt dat naast veel goedkoper ook nog eens naast een grote speeltuin met allerlei bankjes eromheen bleek te staan, vol in de zon. Echt een perfecte plek om even te chillen. Dit was er wel eentje met een fysieke klep die open en dicht gaat op basis van het swipen van je laadpas. En dáár had ik wat minder fijne ervaringen mee. 

[13:23] Faverges-Seythenex

Er werden maar een handjevol passen bij deze laadpaal geaccepteerd. De laadpas van Newmotion rekende een redelijk tarief  van €0,34/kWh dus die maar weer een keer gepakt. Hiermee ging de klep prima open en ook bij het stoppen van de laadsessie werd de klep netjes geopend zodat we ook de laadkabel er weer goed uit konden halen. 

Op 22kW laadt het natuurlijk niet zo snel, waardoor we echt wel een uurtje wilden wachten om van 42% een procentje of 80-90 te maken aangezien dit zeer waarschijnlijk de allerlaatste laadpaal zou zijn die we zouden bezoeken vóór de grote klim naar boven. Er stonden er nog wel wat in Albertville, maar gezien die files daar leek ons dat niet zo'n fijn plan. We hebben er in een uurtje toch nog 21 kWh's uit weten te halen waardoor we met 94% (228km) weer vertrokken. 


Laadsessie details

De laadsessie verscheen trouwens binnen 5 minuten in de app, kijk zo kan het ook, pluspuntje voor NewMotion hier. Helaas nog wel ex. BTW, dat kan nog wel wat beter. 

Er stond ruim 40 minuten file rondom Albertville dus we hoopten dat die 40 minuten ook wel wat zou afnemen. Helaas ontstond er door 2 ongelukken alleen maar méér file. Toen we uiteindelijk rond 15:00 instapten gaven de routeplanners zelfs aan dat er 2,5 uur vertraging zou zijn op dat traject.

Er jammer, maargoed we wisten dat we een flessenhals door moesten en dit was kennelijk het moment. 


[15:00] - [17:00] De hel van Albertville



Ik zal eerlijk zijn, de N90 vanaf Albertville was echt niet leuk. We waren blij dat we daar uit waren. Op een gegeven moment zei de navigatie zelfs dat we 3 uur en 10 minuten onderweg zouden zijn voor de laatste 59km (waarvan de laatste 40km zonder file) 

3:10 over 59km
Afijn, lange file kort; in 2 uur tijd hebben we 20km overbrugd. Daarna nog 40 minuten voor de laatste 40 km waarvan 18 de berg op.


Het was maar goed dat we extra bij geladen hadden, vlak voor de laatste 20km stijgen hadden we nog 179km op de GoM staan, maar daar was boven nog maar 78km van over. Natuurlijk krijg je op de terugweg hier weer 80% van terug, máár je moet wél eerst boven komen. Ik vraag me zelfs af of je met een EV met een kleinere batterij dan 20kWh uberhaupt deze berg op komt. Met een 22kWh Zoe raak je toch zomaar 80% van je lading kwijt in de trip naar boven toe. Dat redt je dus alleen als je 100% volgeladen naar boven poekelt. 


[17:30] Aankomst appartement


Het appartement is wat outdated maar verder van alle gemakken voorzien die je nodig hebt. Er zit zelfs een vaatwasser in, en wifi werkt (traag, maar het werkt). Het is ski-in en ski-out, je kunt dus vanuit het appartement direct naar de lift skiën. De auto staat gewoon op een grote parkeerplaats, er zijn hier NUL voorzieningen voor EV's. Zelfs een stopcontact kun je wel vergeten, dat is simpelweg te ver weg van het appartementencomplex. We zullen het op de terugreis dus met de halfvolle batterij + regenereren moeten doen. Dat wordt nog wat, want het gaat hier vanaf woensdag zo'n beetje non-stop sneeuwen.



Pistenbully voor je balkon langs
Gelukkig is het vrijdag en zaterdag overdag wel een graad of 5 waardoor de laag sneeuw die op de auto terecht gaat komen wellicht weer smelt. Maar dat zien we volgend weekend wel weer.

Er kwam hier zojuist zelfs een heuse pistenbully langs het balkon nog even het kinderweitje glad poetsen. Anyway, de blog wordt een paar dagen niet bijgewerkt want ik ga even een paar dagen van de pistes knallen hier. Maar eerst een lange douche en een goeie nacht slaap.
Cheers!


Door naar deel 6















Geen opmerkingen:

Een reactie posten