vrijdag 7 februari 2020

Met CCS op vakantie [Deel 3 van 3]

Vervolg van deel 1 en deel 2

Rome
In de zomer van 2018 reed ik met de Zoë naar Bucine. Dat is een klein Italiaans dorpje midden in het prachtige Toscane, nabij de plaats Arezzo, zo'n 220 kilometer boven Rome. Ik koos ervoor te overnachten in Stans, een klein plaatsje in Zwitserland waar je 's nachts ook de auto kon opladen.

Hoe de hele reis ging kan je hier uitgebreid lezen, in dit 7-delige blog die hier begint: [Bucine Deel 1]
Om te voorkomen dat dit artikel een herhaling wordt van die reis, heb ik dit keer voor Rome gekozen. Goed, Utrecht - Rome dus. Let's go:

Utrecht - Rome


De afstand tussen Utrecht en Rome bedraagt 1620 km dus het eerst wat we weer gaan doen is het midden zoeken, om een overnachting te plannen. Het exacte midden op 810km blijkt gewoon 4 kilometer van Stans vandaan te liggen. Dat scheelt, voor de overnachting heb ik dus al een betaalbaar hotel mét een gratis laadpuntje voor je: alle details staan hier in deel 2 van de reis naar Bucine.


De route met GoingElectric, dag 1
Kortom, op naar Stans. We gaan weer met de Hyundai Ioniq omdat de actieradius van 240km wat meer uitdaging geeft dan een auto die over ruim 400km actieradius beschikt.

Dit keer ga ik gebruik maken van GoingElectric, om twee redenen. De eerste reden is dat ik ABRP al uitgebreid in deel 2 heb behandeld. De tweede reden is; GoingElectric is heel sterk in Duitsland. En aangezien je bij de eerste snellading vanaf Utrecht al in Duitsland bent zal het grootste deel van dit blog zich in Duitsland afspelen. 

In de routeplanner van Goingelectric.de vul ik de plaatsnamen in. Bij Optionen geef ik aan dat het om een Hyundai Ioniq 2019 gaat en ik druk op 'Ladestops Ermitteln'.  De routeplanner geeft me 12 stops van 10-15 minuten. Dat vind ik wat veel. Bij Optionen kan je aangeven hoe lang je minimale laadduur moet zijn. Die staat standaard op 10 minuten, dus ik maak er 45 minuten van en plan opnieuw. Nu komt'ie met vier laadstops, dat is al een stuk comfortabeler.

De geplande route kan je hier openen. 

Stop 1/5: Leverkusen


De eerste stop, bij de letter B, is bij A.T.U. Leverkusen. Da's een soort grote Halfords waar je vaker Allego snelladers aantreft. Onderaan de afrit van de <A3>, vlak voor Keulen, staat de Allego triple charger, die je in 46 minuten van 15 naar 77% lading helpt.  Deze Allego is met zo'n beetje 70 Europese laadpassen te gebruiken waaronder alle Nederlandse laadpassen. 

Stop 2/5: Wiesbaden


E.On Medenbach West
162km verderop op de <A3> staat bij Medenbach West, Wiesbaden de volgende triple charger op je te wachten. Dit keer van E.On. 

Deze snellader werkt dus op minder laadpassen (een stuk of 40), maar uiteraard wel alle grote bekende namen zoals Maingau, Newmotion en Plugsurfing. 

Stop 3/5: Baden-baden


Zo'n zelfde Triple vinden we bij Baden-Baden West, die vorig jaar nog nog volledig gratis was, toen er nog een sticker van Tank & Rast op zat. Let goed op welke laadpas je gebruikt, de tarieven van NewMotion bijvoorbeeld zijn hier niet mals, €0,70 / kWh. Volgens GoingElectric sta je ook hier 45 minuten om van 10% weer 75% te maken (25kWh)

Stop 4/5: Basel

De volgende snellader is een 150kW net over de Zwitserse grens bij Basel aan de Grenzacherstrasse.
Let ook weer goed op de tarieven hier, Newmotion rekent je hier bijvoorbeeld €0,50 / kWh +  €0,15 / minuut waardoor je voor deze 25 kWh + 45 minuten zo'n €20 kwijt bent. Ter vergelijking; bij Maingau is het €0,40 / kWh dus dat bespaart je zomaar een tientje.

Stop 5/5: Stans

Vanaf hier is het nog 108km naar Stans, dus tot zover een makkie. De totale reis en laadtijd bedraagt ruim 10 uur, en is prima te doen. Dineer of lunch je ergens langer dan 45 minuten dan worden de volgende laadstop alleen maar korter. Het grappige is dat GoingElectric precies hetzelfde laadpunt suggereert als waar ik in 2018 ook geladen heb. Bij het stationsplein (bahnhofplatz) van het dorpje Stans. Hier kun je op loopafstand van het hotel gratis de hele nacht je batterij volblazen met waterkracht-stroom.  Het mooie is dat Stans een beetje op een heuvel ligt, waardoor je de eerste etappe op dag 2 een extra groot bereik hebt.


Dag 2: Stans - Rome


Stans - Rom via GoingElectric
Op dag 2 wordt het wat pittiger. 

De snellaadstations zijn dunner gezaaid en ook het aantal geaccepteerde laadpassen neemt af, vooral ná milaan. Daarom kan je qua voorbereiding het beste een laadpas bestellen van NextCharge, Duferco Energia of Enel-X Juicepass. Alledrie hebben ze een goede dekking in Italië, maar alle andere laadpassen hebben een veel mindere dekking, omdat ze geen roamingcontracten hebben met ENEL, Italië's grootste energie en laadpalen-reus.

We plannen weer een nieuwe route met GoingElectric. Ook hier weer 4 laadstops voordat we Rome bereiken. 


Stop 1/4: Coldrerio

In het staartje van Zwitserland moet je nog even volladen tot minimaal 83% bij een snellader van Go-Fast langs de A2. (Swiss-Charge). Hier worden alle bekende laadpassen nog netjes geaccepteerd. 

Stop 2/4: Parma


Bij Parma navigeert GoingElectric je naar een CCS snellader van een Audi garage. Dat lijkt me minder handig. De garage heeft beperkte openingstijden en snelladers bij garages van autodealers staan erom bekend altijd ge-iced te worden door de medewerkers en monteurs zelf. Daarnaast heeft deze garage strikte openingstijden en sluiten ze dus bijvoorbeeld tussen de middag tussen 12.30 en 14.30. Toch vervelend als je 12.31 aankomt. 

Ik klik daarom op het knopje 'ladesäulen anzeigen'  en ik zie dat er in Parma nóg twee snelladers zijn, eentje heel dichtbij, bij een supermarkt genaamd Conad. Deze is wel van Enel, maar daar hebben we een pasje voor bij ons.

Barberino

Stop 3/4: Barberino


Hey, Barberino, die herken ik. Daar heb ik ook geladen onderweg naar Bucine. Een prettige plek met een dubbele Enel snellader, alleen de snelweg erheen die steeg nogal in hoogte, waardoor de etappe nog wel spannend werd.

Stop 4/4: Ionity Valdichiana Outlet


De laatste stop voordat je Rome bereikt is een Ionity station met 4x een CCS snellader. Alle laadpassen worden hier weer geaccepteerd. Wel pittige tarieven nu natuurlijk, maar dat kan ook nog wel iets goedkoper.  Wil je niet bij Ionity laden, dan is er een kilometer of 5 verder nog een triple charger van Enel, in het plaatsje Chianciano Terme

Rome

Vanaf Valdichiana is het nog 189km naar Rome en dat haal je gemakkelijk. In Rome zijn laadpalen genoeg, en misschien zelfs wel op je bestemming. 

Goede reis!

(c) Europa-vakanties.nl
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten