maandag 27 januari 2020

Met CCS op vakantie [Deel 1 van 3]

CCS autozijde + stekker van snellader



Vandaag ga ik uitzoeken hoe de bekende vakantieroutes naar het zuiden zijn uitgerust met CCS snelladers. Hoewel ik zelf geen CCS aansluiting op mijn auto heb zitten krijg ik daar wel vragen over, dus here we go:


Inleiding

De trouwe lezer weet dat ik al jaren met mijn gezin in de Renault Zoé op vakantie ga, door heel Europa. De Zoé heeft daarbij als voordeel dat hij op heel hoog vermogen (tot 22kW / 100 kilometer bereik per uur) kan laden bij de normale laadpaal waardoor er bij een etentje in restaurantje al ruim 200 kilometer bijgeladen is en je in de praktijk alweer volgeladen op pad gaat.

Nou is 100km in een uur bijladen op zichzelf niet zo bijzonder, dat kan elke moderne elektrische auto bij elke snellader, maar het mooie eraan is dat de Zoé dit bij elke laadpaal kan. Natuurlijk moet de laadpaal wel dit vermogen leveren, maar dat is in het buitenland geen probleem. Zo heb je dus voldoende mogelijkheden buiten de snelladers om. Dit maakt de Zoé veelzijdig op vakantie en geeft peace-of-mind op de langere trips.

Het gemak van een 22kW laadpaal


In Frankrijk en ook in Duitsland zijn de publieke palen allemaal 22kW. In Nederland is het merendeel nog 11kW, maar zie je ze ook steeds meer, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam. Het is de nieuwe standaard voor aanbieders als Vattenfall en Allego dus in elke woonwijk kan straks buiten de spits met 22kW geladen worden. Ga je op zondagmiddag 200 kilometer verderop bij oma op bezoek, dan kan je na 2 uurtjes aan de laadpaal bij oma in de straat alweer 100% volgeladen terug.

De Zoé is de enige EV die dat nu al kan. Er is één Tesla model S (Dual Charger) die tot 17kW kan laden, alle andere auto's laden bij deze laadpalen op maximaal de helft van het vermogen (11kW) en dan alleen nog maar de moderne EV's zoals de Audi E-tron en de Tesla model 3. 11kW staat gelijk aan ongeveer 50km/h bijladen.

Heeft je auto geen 3-fase (krachtstroom) ondersteuning en kan hij op wisselstroom (AC) maar 7,2kW of 3,6kW laden dan gaat er steeds 1/3e van de snelheid af. Je laadt een e-Golf dus bijvoorbeeld met 33km/h en een Jaguar i-Pace met slechts 16km/h en daarmee is traag AC laden dus niet echt geschikt op een vakantie doorreis. Behalve voor overnight laden, of op de camping, daar is het uiteraard prima voor.

CCS - Combined Charging System 2 / Combo2


Heb je dus een auto die op AC niet harder kan laden dan 11kW dan ben je voor de langere vakantieritten overgeleverd aan de snellaad optie van je wagen. Voor Nissan Leaf's is dat ChaDeMo (50kW) en voor alle andere auto's is dat met de CCS Combo2 stekker zoals hier rechts afgebeeld.

Het voordeel van CCS is dat je er ontzettend hoge laadsnelheden mee kan behalen, tot wel 350 kW. Het nadeel van CCS is dat dat dus alléén bij snelladers kan.  Op vakantie ben je met alle andere EV's dus overgeleverd aan de snelladers.

Europese snellaad netwerken

Welke auto's hebben CCS ?

  • Seat Mii Electric
  • Kia E-Niro
  • Porsche Taycan
  • Skoda citigoE iV
  • Volkswagen E-Up!
  • Volkswagen E-Golf
  • Kia E-Soul
  • Audi E-Tron
  • Hyundai Kona
  • Tesla Model 3
  • Renault Zoe ZE50 (2020)
  • MG ZS
  • Hyundai Ioniq
  • BMW i3
  • Opel Ampera-E
  • Jaguar i-Pace
Daarnaast hebben ook diverse elektrische motorfietsen een CCS aansluiting. 

Zoals je ziet ontbreekt de Nissan Leaf en de Renault Zoé (t/m 09-2019). Deze auto's snelladen op een andere manier dan CCS en hierdoor kunnen zij in Frankrijk bijvoorbeeld ook bij allerlei supermarkten terecht die snelladers hebben met alléén maar ChaDeMo (leaf) en AC43 (Zoe). De meeste laadpalen met CCS bieden echter ook deze twee standaarden aan waardoor deze guide ook voor Leaf en Zoé rijders interessant is. 

Ik ga er voor dit artikel vanuit dat elke auto of motor met CCS snellaad poort een actieradius heeft van minimaal 80km en gemiddeld 200km. 


Vakantie Corri-doors

Maar terug naar de vraag. Hoeveel CCS snelladers zijn er eigenlijk langs de vakantieroutes?

TEN-T kaart
En wat zijn eigenlijk de typische vakantieroutes? Als je de kaart van de Trans-European Transport Network (TEN-T) bekijkt die voor de Europese Commissie is gemaakt dan geeft dat wel een beetje een indruk. Hoewel de gekleurde routes zijn ingekleurd voor vrachtverkeer van en naar de diverse buitengrenzen van Europa kun je er toch wel een paar vakantielijnen in ontdekken.
Ik ga er drie onderzoeken.

1) Utrecht - Bordeaux
2) Arnhem - Marseille (Route du Soleil)
3) Utrecht - Rome via de Rijn-routes en Zwitserland



Het goeie nieuws is dat er diverse bronnen zijn om deze informatie te vinden, het slechte nieuws is dat niet één bron 100% accuraat is.


CCS-Map

Op CCS-Map.eu vind je een van de compleetste kaarten van CCS laders in Europa met vrijwel alle CCS laadpunten die bekend zijn. Dit geeft je al een globaal overzicht van de laadpunten langs de route die je wilt volgen. De kaart is vooral geschikt om snel te scannen of er veel of weinig laadpunten in de regio aanwezig zijn. Je kunt de laadpunten ook aanklikken voor detailpagina's van Plugshare, Chargemap en GoingElectric. De rode punten zijn Tesla Superchargers, hier kunnen alléén Tesla's laden. Voor dagelijks gebruik of gebruik onderweg vind ik de site minder geschikt. Ik gebruik daarom meestal Chargemap en soms A Better Route Planner (ABRP).  ABRP gebruikt de database van GoingElectric en heeft daarom een kleinere database dan Chargemap, maar hun routeplanner is voor gevorderen wel erg uitgebreid en je kunt er allerlei dingen aan instellen zoals het percentage batterij dat jij graag over houdt als je aan komt rijden bij een snellader.

Utrecht - Bordeaux


We gaan dus naar Chargemap.com en klikken bovenaan op 'Search'

search van chargemap
Bij Departure vul je Utrecht in, en bij Destination 'Bordeaux'. Bij 'Sockets and Speed of Charge' geef je een minimum power op van 43kW en bij Plug Type vink je alles UIT behalve Combo CCS EU.


Vervolgens druk je op 'search' en Chargemap laat de route zien met de alle CCS laders die in een straal van 10km rondom deze route liggen.

Wat direct opvalt is dat er voldoende laadpunten zijn om de reis te kunnen volbrengen, én de grote hoeveelheid snelladers tussen Utrecht en de Franse grens. Zo te zien heb je tot Frankrijk gemiddeld elke 10km wel een Allego of Fastned snellader op dit traject staan dus we gaan snel verder naar een lastiger stuk van deze trip, het traject Arras - Parijs.



Arras - Parijs



Snelladen filter
Vanaf de Franse grens tot aan de snellader net onder Arras staan 5 CCS snelladers op een traject van 80km. Dat is dus goed te overbruggen. Van sommige snelladers kun je direct op de Chargemap kaart zien of ze ook bezet zijn of niet. De plaats Vémars -een voorstadje van Parijs-  ligt 150km ten zuiden van Arras maar er staat slechts één enkele CCS snellader in het midden van deze route. Elke auto met CCS die deze 150km dus niet in 1x kan overbruggen is dus overgeleverd aan deze snellader van Izivia, op de verzorgingsplaats 'Ressons (westzijde)'

Is deze bezet/defect of 'iced' is, dan kan je er niet terecht. Afhankelijk van je actieradius is het daarom waarschijnlijk verstandiger om rondom Arras vol genoeg te laden zodat je Ressons zonder problemen over kunt slaan als het moet, want vanaf Vémars staan er snelladers genoeg langs de route door Parijs.

Direct aan de route een stuk of zeven, en in de stad Parijs staan ook al een stuk of 20 CCS snelladers.

De meeste snelladers in Frankrijk zijn onderdeel van het Corri-Door netwerk van Izivia, zoals Sodetrel tegenwoordig heet. Het is daarom verstandig om een laadpas mee te nemen die werkt op het Corri-Door netwerk. Dat kun je bij Laadpas Top10 filteren bij de 'snelladen' menu optie.



Utrecht - Bordeaux

Na Parijs


Na Parijs tot aan Bordeaux zijn er geen grotere etappes dan 80km tussen de snelladers, bijna alle snelladers zijn ongeveer om de 50 kilometer afstand. Dus met een actieradius van 200km (e-Golf) heb je per etappe al gauw 3 snelladers en nog 50km bereik over. Je kunt onderweg natuurlijk ook checken welke vrij is.  Verder valt op dat rondom de grotere steden zoals Tours en Bordeaux veel meer aanbod van CCS snelladers is.

Stade Paul Rebeilleau, Poitiers
Dit zijn de snelladers van de grote netwerken langs de route:

Nederland:  Fastned 2x, Allego 3x, Ionity 1x
België: Allego 6x
Frankrijk: Izivia 17x, Ionity 3x, overige 19x  (BP, Lidl, e.Leclerc en anderen)

Hou er rekening mee dat bij de 'overige' laadpunten andere laadpassen benodigd kunnen zijn. Je kunt ze checken door het laadpunt in Chargemap te bekijken en dan bij 'compatible passes'.

Laadpassen en overig aanbod


De bekendste Franse passen zijn Sodetrel/Izivia, Chargemap pass en KiWhi. Er zijn er ook veel snelladers die 100% gratis zijn, zoals de dubbele CCS snelladers in Orleans bij Caudalie-Enterprise , of in Poitiers waar je binnen 1km diverse CCS snelladers hebt, bij de Lidl en bij het hoofdkantoor van Oregies .


Onderweg



Had je je nog niet zo goed voorbereid of ben je al onderweg? Of loopt de reis misschien anders?  Kijk dan onderweg in de chargemap app, ABRP, of die van bijvoorbeeld Plugsurfing. Stel twee filters in, zet het vermogen op 43kW of hoger, en stel je 'stekker' in op alléén CCS Combo. Filter 'Type2' dus UIT, anders vind je ook de normale Type2 laadpalen en die zoek je nu juist niet op deze reis.

Binnenkort volgt deel 2, waar ik de Autoroute du Soleil volledig ga uitwerken.

Tot slot nog een foto van een mooi 22kW Frans laadpleintje welke 4 jaar geleden al was aangelegd in de parking onder de Notre Dame. Adieu!


Laadpleintje in de Parkeergarage onder de Notre Dame (eigen foto, 2016)

We gaan verder in [Deel 2]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten