woensdag 8 januari 2020

Gastblog: Met de i-Pace naar Val Thorens

Van Ronnie van den IJssel ontving ik afgelopen week een mooi reisverslag van zijn kerstvakantie trip naar Val Thorens met zijn gezin. Het is een mooi stuk geworden, Ronnie, bedankt!

-- Maarten


Voorbereiden vs. EV-rijden.

Even een uiteenzetting van de reis van Utrecht naar Val Thorens met de I-pace, samen met vrouw en onze tweeling dochters van 4 jaar. Het is t.b.v. skivakantie rond de kerst en dus druk, en de kerstboom moet mee. Graag wil ik uiteenzetten hoe ik het een en ander heb voorbereid en vervolgens hoe goed die voorbereiding is gebleken.

We hadden vroegtijdig al besloten om de reis in 2 dagen te doen. Niet alleen omdat een enkele reis minimaal 14 uur zou duren en ik alleen rijd, maar temeer omdat onze tweeling zo’n lange reis nog niet kan bolwerken. Bijzondere aan de reis is de combi van 1100km reizen, naar 2300m hoogte met daarbij een week stallen met minimumtemperaturen tot -13 graden.

Voorbereidingen


Als eerst maar eens gekozen om via ABRP de reis te plannen. Maar zomaar ingeven is iets te eenvoudig. Ik verwachtte dat we niet de enige zullen zijn die op vrijdagmiddag rond 12:00 uur, wanneer de scholen uit zijn, direct zullen vertrekken. De zaterdag erna zou ook wel druk zijn richting de wintersport gebieden. Zeker aangezien men i.v.m. weersvooruitzicht had afgeraden om die zondag nog de weg op te gaan en het is ook allemaal volgeboekt.

Mijn grote angst was dus niet om met lege accu te komen te staan maar dat ik met ’t hele gezin meer dan 3 uur moest wachten alvorens een laadpaal beschikbaar was in geval van drukte. Of dan als alternatief een piel-ladertje zou moeten gebruiken waar we alsnog 3 uur moeten laden.
Dus: zo min mogelijk laadstops om die kans te verkleinen.

De voorbereiding is dus gedaan met hett volgende in ’t achterhoofd:


  • Zo min mogelijk Laadstops maar wel optimale laadsnelheid in acht nemen.
  • Laadstops alleen bij punten met meerdere laders i.v.m. drukte
  • Laders altijd > 100kW (liefst >175kW), 
  • Geen Efecec 50kW laders omdat die in NL problemen geven met I-Pace. (Hoewel in NL deze laders van Allego gemodificeerd worden gok ik dat dit in het buitenland een lagere prio heeft)

Dan valt er nogal wat met de settings te “spelen”:

  • 200kg extra aan boord (gezin + bagage)
  • Nat weer, 5 graden, lichte wind tegen aanvankelijk, maar op laatste moment toch naar droog, 8 graden geen wind gezet met de laatste weersverwachtingen.
  • Optimale rij snelheid 110, 130 of 150 steeds alle drie blijven proberen. 
  • Default 110% van max snelheid (ervaring leert dat dit op Cruise Control nét geen boetes oplevert)

En dan nog iets, gedurende de overnachting wilde ik natuurlijk graag laden. We waren wat laat met boeken (week van tevoren Val Thorens geboekt i.v.m. slechte weersvooruitzichten Oostenrijk). Een groot probleem was een hotel vinden tussen Baden-baden en Bazel waarbij we én met 4 op een kamer kunnen met ontbijtje én waar een laadpaal op loopafstand is.

Dit is dan helaas ook niet gelukt, maar wel een ander hotel gevonden; 'Hotel Babylon' met een snellader op paar minuten afstand in Ringsheim.

Resultaat voorbereiding heenweg:


De optimale snelheid is 110 km/uur geworden. Het verschil is minutenwerk in vergelijk met 130 of 150km/uur. En deze hogere snelheden betekent veelal een laadstop extra…en dat wilden we juist niet.
Planning eerste dag:

Het doel is Hotel Babylon in Ringsheim. Gekozen via Booking.com ter hoogte van het Europapark. Doel is om daar na aankomst de meisjes op bed te leggen en daarna gaat papa een uurtje snelladen bij de naburige FastNed.

ABRP, Utrecht - Dannstadt


De laadstops worden: Ionity Sevenum, Ionity Brohltal, Innogy Dannstadt.
Steeds laden tot >86% en leegrijden tot 10% is de vuistregel geworden.

Planning Tweede dag:

Het doel is uiteraard Val Thorens. Maar dat ligt op 2300 meter hoogte dus met flinke reserve aan de klim beginnen. De laadstops worden: Ionity Grauholz, Move Bursins burger king, Ionity Aire fontanelles.

De terugreis gaan we gedurende de vakantie plannen waarmee we de ervaringen van de heenweg meenemen.

Probeem: De “Move”  bij Bursins accepteert niet één van m’n laadpassen die ik reeds in bezit heb. Ik heb daarvoor speciaal nog even een VanDeBron laadpas aangeschaft… die doet ’t wel schijnbaar. Gecheckt via ChargeMap en de laadpas na 2 dagen in de brievenbus en ge-activeerd.

De heenreis


Ionity Sevenum
Rond 13:00 uur zijn we vertrokken voor een reis van ongeveer 7 ½ uur volgens ABRP.
Ten eerste is opgevallen dat het verbruik niet zo laag ligt als de ABRP heeft voorzien. Steeds kwamen we met >10% positieve afwijking in de lading bij de volgende laadstop aan (ondanks echt de juiste settings qua weer en gewicht etc.)

Ten tweede is gebleken dat een laadstop van 20 a 30 minuten al gauw te kort is. Alvorens we een koffie gedronken hebben en iedereen naar de WC is geweest én de meiden zijn uitgespeeld zijn we veelal 45 tot 60 minuten verder.

Bij Sevenum hadden we de laatste van de 4 Ionity laadplekken. Bij Allego geen EV gezien. Op de foto was de buur alweer vertrokken:

Ionity Sevenum


Bij Brohltal hadden we pech. Het was etenstijd, naast de Mac en wat lieden die bij Sevenum later aan kwamen hadden ons ingehaald… we moesten 15-20 minuten wachten. Van de 6 bezette plekken waren bijna alle accu’s overigens (bijna) vol en stonden 3 auto’s al langer dan een uur. Maar, ook wij zijn gaan eten. De dames reeds naar de Mac,… papa inpluggen en later naar de Mac. Maar, de lange rij bij McDonald's bleek de boosdoener, de dames waren nog niet eens aan de beurt in de rij. We hebben zeker 30 minuten moeten wachten alvorens we aan de beurt waren om te bestellen. Dan nog op eten en toen was de auto nét vol toen we weer aan kwamen… ook een uur ☹.



Ionity Dannstadt
Bij Innogy Dannstadt was de enige lader vrij (pheew, dit was gokje). Het was al wat later op de avond. Bij deze lader heeft de auto een snelheid van 98kW gehaald. (Let op: alleen Credit Card, dat wist ik doordat ik al eens eerder met Innogy had geladen in een vorige trip door Duitsland. Je kunt hem ook via App eCharge opstarten. (Maar direct de credit card gegevens invullen gaat sneller)

De aankomst in Ringsheim was het alsnog rond middernacht. De vertraging niet alleen door de laadstops, maar ook de extra tijd genoten tijdens tussenstops, een extra plaspauze in downtown Vucht, flinke file rond Eindhoven, afslag gemist bij Dannstadt, werkzaamheden en omrijden in Ringsheim.

Hotel Babylon is prima hotel voor doorreis. Na het instoppen van de meisjes binnendoor 3,5km naar de Fastned gereden en een klein uurtje geladen en een tukkie gedaan.

De volgende ochtend rond 8:30 de reis naar Val Thorens aangevangen. Bij Grauholz de eerste stop. Van de 4 palen van Ionity was er geen enkele in gebruik bij aankomst.

Ionity Grauholz


Bij Relais de la Cote was er een set van 2 175kW palen van Move. Eén was er vrij. Hier prima geladen (op de foto de buur weer vertrokken):

Relais de la Cote
Zoals gepland door naar de Aire de Fontanelles in Frankrijk voor de laatste laadstop voor Val Thorens + wat reserve.

Maarrrr. De routeplanner hebben we niet via de I-pace of ABRP in de auto maar ik heb alle geplande laadstops ingegeven in de TomTom op de I-phone als “mijn plaatsen”.

Dit in verband met bewezen betrouwbaarheid bij verkeers situaties onderweg. De Mijn Plaatsen ingegeven als [dag.stop <naam>] en [ALT dag.stop <naam>] voor eerste alternatieve laadpaal. Dit ook voor m’n bijrijder.

Nu heeft de TomTom bedacht dat we in tegenstelling tot de binnendoor route langs het meer van Annecy (ABRP) moeten rijden via de Péage via Alberville. Dit is zo’n 40km óm, maar wel sneller. Het was inmiddels flink druk en er stond flink wat file. We hadden als doel met daglicht aankomen en dus de snellere TomTom gevolgd. Er zou genoeg reserve moeten zijn.




Maarrrr. Er was alsnog flink wat file en we hebben wel flinke tijd stil gestaan vanwege drukte. De meisjes moesten in de tussentijd weer plassen en we hadden flink geluk; de eerst volgende rustplaats Chateauneuf blijkt 1 Ionity station te hebben. Hier hebben we nog een kwartiertje opgetopt om zeker boven te geraken.


Aire de Fontanelles

De reis naar boven was echt heerlijk met de EV, gewoon ontspannen door de haarspeldbochten naar
boven rijden. Geen motor lawaai, geen geschakel, geen schakelfoutjes, geen probleem om een inhaal-actie te doen 😊. Met ongeveer 25% resterend kwamen we boven aan.

In Valtho kun je slecht laden. We waren laat met boeken dus de parkeer garages zaten vól!.  Dus parkeren op P3… op 1.2 kilometer onder ’t verblijf, buiten. Ik heb bij de P2 (overdekt) gevraagd of ik een nachtje aan de granny mocht hangen alvorens naar de P3 te verkassen. Dit mocht 😊, op een voor EV’s voorbestemd stukje garage:

Valtho P2


Maar, gedurende de ochtend had een andere EV-rijder zonder overleg zijn granny in dezelfde wandcontactdoos gestoken (hoewel de garage daarvoor aparte groepen had aangelegd zo lijkt het) en dus was de automaat getript en de accu niet vol. De volgende avond overeengekomen dat ik nog wel ’n nachtje mocht laden 😊. Dit waren precies de 2 dagen dat er 1m sneeuw was gevallen.

De derde dag was het wel klaar, ik moest naar P3. Maar voor dit kleine stukje toch sneeuwkettingen gelegd. Wederom geluk dat er nét iemand was weggereden uit P3, anders had ik een lege parkeerplek eerst moeten ontdoen van 1m sneeuw.....


Valtho P3

Bij P3 nog 289 km op de GOM staan.


Terugreis


De hele week heb ik regelmatig de GOM gecheckt via de telefoon. Die stond op 289km gedurende de week. Maar, er is die week ook nog zo’n 30cm sneeuw bijgevallen (én natte sneeuw die is gaan aanvriezen) en heeft men de P3 nog maar eens leeg geschoven met een shovel. Ik had de pech dat m’n auto iets verder naar achteren stond en dus bij vertrek een ijs muur van 120cm hoog en 30cm breed voor m’n auto stond ☹. Ik heb zeker een uur staan bikken, schoppen en vegen alvorens ik kon wegrijden.

Ingesneeuwd

Al die tijd verwarming laten mee helpen de ijsblokken rond de ruitenwissers en de lucht-inlaat los te krijgen.

Het spannende is natuurlijk het regenereren tijdens afdalen. De vraag is hoeveel regenereert de auto tijdens de afdaling. Wél, we zijn vertrokken met uiteindelijk 268km op de GOM (-5graden). Dit is gedurende de gehele afdeling een klein beetje gestegen tot 273km en alles ertussenin maar niet meer. ABRP had iets meer in gedachten:

ABRP is vrij positief over regenereren


Ofwel, van 92 naar 96% wat zo’n 13 km extra zou moeten opleveren. ABRP had gegokt dat we wat meer zouden genereren want de eerste laadstop zou na 311km zijn (Grauholz Ionity).

Met nog wat zuinig rijden en de kortste route binnendoor bij Annecy gingen we dat nog steeds niet halen (we zouden 300km gehaald hebben, maar toch iets teveel stress voor de mede reizigers).

Het alternatieve laadstation was een 160kW lader bij de Ibis in Neuchatel van Swisscharge (GoFast). Hier naartoe voor ’t eerst de melding “accu bijna leeg” bij 10% gezien. Deze laadpaal was echter nogal duur (57ct/minuut) en niet al te snel gebleken (max 80kW) Bij het Ibis hotel konden we niet eten op dat moment dus besloten we, na alleen een plasje, toch weer bij Grauholz (Ionity 4 x 350kW) te gaan laden en eten.

Dat was wel zo’n 40km om, maar kost daar slechts 8 euro en er was de mogelijkheid tot iets te eten. Tip: Let op dat er tussen Grauholz Ost en West er een brug zit. De laadpalen en het restaurant zijn dus op de terugweg ’t zelfde als op de heenweg. Dit betekent ook dat er dus geen alternatieve palen “aan de overkant” zijn als deze palen defect of bezet zijn.


Ionity Grauholz


Stadslader aan Kaiserstraße 9 in Rastatt
Na Grauholz konden we in één keer doorrijden naar Rastatt. Daar hadden we hotel Trang midden in het centrum geboekt voor een nacht welke een kamer voor 4 personen op loopafstand van wat laders heeft. Via Chargemap echter bleken alle laders buiten werking, maar ook stond er eentje er niet op (wél op ABRP).



Deze stadslader was echter gewoon in werking, niet heel duur, géén parkeergeld, én op loopafstand! 😊

De volgende ochtend eerst het lokale paleis bekeken en rond 12:00 uur gaan rijden richting Utrecht. Met ook een plasstopje zonder laden uiteindelijk om 14:40 uur aangekomen bij de FastNed van Limburg Sud (Autohof) en uitgebreid gegeten bij L’Osteria.

(Haha, heel nieuw pand, lekker eten, maar om van Fastned naar de hoofdingang te komen (30m) moet je echt door de struikjes of 100m omlopen)

Fastned Limbug-Süd
Om 16:36 weer gaan rijden richting parkeerplaats Hünxe waar we ook een koffie en een taartje genoten en wat plasjes hebben gedaan.

Hier geladen met een EnBW paal die ’t niet deed met de geijkte laadpassen, maar met de creditcard toch weer gered.

Hierna doorgereden naar huis. Aankomst met weer ruim 20% accu.

Mijn leermomenten:


  • Voorbereiding is niet perfect. Ik denk dat ik wat verkeerd vertaald heb naar vuistregels voor wat betreft verbruik
  • ABRP is niet altijd accuraat, zeker niet met temperatuur versus regenereren.
  • Laden liefst niet tijdens etenstijd.
  • Laadstops liefst zo lang mogelijk plannen. Ofwel, niet ABRP laten uitvogelen maar kies zelf laadstations als waypoint en 'gooi hem vol'.
  • Volgende keer in Tomtom routepunten toevoegen voor betere indicatie aankomsttijd.
  • Ik heb de volgende laadpassen:

    • TNM
    • E-flux
    • Plugsurfing + Plugsurfing Jaguar
    • VandeBron
    • SWD
    • Telekom
    • Maingau


Toch is dit niet genoeg gebleken bij wat exotische laadpalen. De creditcard bracht wél altijd uitkomst.


Eindoordeel:


Met de EV (Non-Tesla) naar verre bestemming kost wat hoofdbrekens vooraf. Op de bonnefooi naar ’t zuiden rijden is met gezin niet zo’n goed plan. Maar ik zou het nog wel met wat laadstops minder durven de volgende keer. Met huidig inzicht 1 a 2 per dag of 4 keer met 1 dag rijden. Hiervoor blijf ik graag 110 rijden want dat was wel erg ontspannen.

Ik ben naar mijn idee goed ingelezen op gebied van EV, laadpassen, tools (thanks to Maarten o.a.). maar het is een flinke kluif om te voorkomen dat je stress gaat ervaren onderweg in geval van lege accu, lange wachtrij, lange laadtijd, gebrekkige betaalmiddelen, defecte laders etc.

Ik ben van mening dat hierin een boel verbeterd moet worden alvorens iedereen dit zorgeloos kan doen, ofwel, dit gaat de EV opmars stuiten. Méér laadpalen alleen is niet voldoende; dan nog blijft de kans groot dat je met ’t verkeerde arsenaal laadpassen bij een paal staat en dat die paal defect is of nét bezet.  Net als de volgende op de route, of een extreem dure woekerpaal etc.

Ik pleit voor een verplichte deelname voor CPO’s aan een universele Europese laadpas die het verplicht bij iedere paal doet. De kWh prijs mag wat hoger zijn… maar hij moet het áltijd doen. Bij storing aan backend systeem moet stroomuitgifte gratis worden. Ook pleit ik voor verplichte weergave van de kWh of minuutprijs én op de paal én op een Europese databank te raadplegen via een onafhankelijke overheids App. Liefst ook via de brandstof prijs indicatie langs de snelweg. Dit geldt ook voor de actuele status van de palen.

Ook de tools moeten veel beter; alle tools zijn goed in 1 kunstje, maar nooit is er samenwerking. Zo laat Booking.com geen laadpalen zien, laat TomTom geen laadpalen zien maar houdt ABRP op zijn beurt geen rekening met eet-tijden, verkeersdrukte, overnacht laden en andere praktische zaken, en is onderweg nutteloos voor non-Tesla rijders.

ChargeMap is prima voor laadpaal status en features, maar niet alle palen staan erop en verder geen enkele relatie met routeplanning. De GoingElectric laat ook lang niet alles zien en ook weer geen bezetting zien.


Nawoord:


Dan is er nog de Jaguar Here navigatie. Daarvan heb ik eerder al eens geconcludeerd dat deze lang niet zo goed is als de Tomtom. Dit in geval van afwijkingen onderweg zoals afslag gemist, weg afgesloten, verkeersinfo oud etc. De Here heeft dan geen corrigerend vermogen. Maar de Tomtom via de telefoon vereist een externe GPS ontvanger want onder de voorruit van de I-pace komt nauwelijks iets binnen van GPS signaal. Deze externe GPS-ontvanger heeft echter blijkbaar de -13 graden op de P3 niet overleefd (Hulde aan Jaguar, die heeft alles overleefd).  Dus op de terugweg toch wat vertrouwd op de Here… maar ik ga tóch een nieuwe GPS ontvanger hálen t.b.v. de TomTom.

Even ter vergelijk van diverse sites:

Chargemap
GoingElectric

Shell Newmotion

ABRP


 
 

Geen enkele site vermeld álle palen. ABRP vermeldt de meeste palen qua aantal, maar Chargemap geeft er ook veel en inclusief status.




4 opmerkingen:

  1. Google Maps is een heel prima routeplanner. Laadpalen staan er wel op. Volgens mij ook op een Iphone te gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op Google maps staat helaas maar een kleine subset van de laadpalen en kan je bovendien niet filteren op vermogens/snelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verslag.
    In ABRP gebruik ik veel de optie "Take a look break here".
    Verder ben ik blij dat ik een Tesla rijd ipv een iPace.
    Ik laad vrijwel uitsluitend met Ionity maar de zekerheid van het Supercharger netwerk geeft rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen