zaterdag 25 januari 2020

Waarom de Tesla Model 3 rijder voor drukte bij de snelladers zorgt


Vorige week vroeg ik me af of de verontwaardiging rondom de prijsverhoging van Ionity terecht was of niet. Daarna postte ik een blog met een taartdiagram over dat Ionity eigenlijk maar een kleine speler is in snellader-land.  En hoewel dat feitelijk gezien juist is, kreeg ik er toch vragen over, en dan met name over het gebruik van de Ionity snelladers langs de vakantieroutes richting de bekende vakantielanden.

De vraag komt van mensen met auto's die heel snel kunnen laden met de CCS stekker, zoals de Audi E-Tron of de Jaguar i-Pace, maar het meeste van Tesla Model 3 rijders.

De Typische Tesla Rijder en het supercharger netwerk


Voordat mijn inbox weer overstroomt: Laat ik voorop stellen dat er veel Tesla rijders zijn die wél precies weten hoe het buiten de Tesla-bubbel werkt. Wat ik nu ga schrijven gaat met name over de beginners en de Tesla rijders die zich niet willen verdiepen in andere mogelijkheden. Binnen de Tesla-community weten gevorderde rijders wel welke doelgroep ik daarmee aanspreek. 

Als je alle elektrische rijders in groep zou verdelen zijn de Tesla rijders absoluut een aparte groep. Ze worden ontzorgd, verwend en echt in de watten gelegd door Tesla. Eén van die aspecten is het feit dat ze overal supersnel (+100kW) te kunnen laden door middel van de SuperChargers. (SuC's)

Ze zijn zich vaak niet bewust dat er complete andere netwerken met snelladers langs dezelfde routes staan, en omdat de Tesla navigatie die bovendien niet "kent" en ze er dus ook niet automatisch heen stuurt, hoeven ze hier ook geen kennis van te nemen. Dat gesloten ecosysteem heeft voor en nadelen.

De voordelen:

* Het SuC netwerk is ongekend goed dekkend. Er zijn anno 2020 zo'n 514 locaties met samen bijna 5000 laadpunten.
* Als Tesla rijder zie je direct waar er laadplekken bij de SuC's vrij zijn en waar niet.
* De navigatie en andere software van Tesla is daar compleet op ingericht
* Tesla warmt te batterijen voor het laden op om maximale snelheden te halen
* Tesla bepaalt of jij snel of langzaam laadt; maar doorgaans is het vermogen hoog
* De andere netwerken worden ontlast omdat de meeste Tesla rijders hier niet komen
* De betrouwbaarheid van het SuC netwerk is hoog
* De prijs van het SuC netwerk is concurrerend en voor diverse rijders zelfs nog gratis.

Om die reden krijg ik dus ook weinig vragen van Tesla rijders. Als ik met Tesla bestuurders over bijvoorbeeld Fastned sprak, en of ze daar bijvoorbeeld weleens kwamen, dan was het antwoord altijd: "Fastned? nog nooit geweest, veel te traag, de Superchargers zijn voor mij comfortabeler, sneller, eenvoudiger en gesitueerd op mooiere plekken. Ik kan er altijd laden met snelheden van 500km/uur dus dat is voor mij snel genoeg."

De ervaren niet-Tesla rijder zal bovenstaande zin als geen ander herkennen. Die heeft het namelijk nooit over 500km/uur. Tesla is de enige autofabrikant die laadvermogen in km/uur uitdrukt. De rest van de markt heeft het over laadvermogen in KilloWatts. Maar Tesla niet.  Zij begrijpen dat de meeste mensen geen biet geven of een laadpaal nou 50 of 175kW aan vermogen kan leveren, maar 300km/uur bijladen is iets wat iedereen uitstekend begrijpt. Zie hier één van de ontzorg-voorbeelden uit Silicon Valley in actie.

Kortom in de meeste blogs en artikelen die ik over laden en snelladen schrijf, hou ik met de Tesla bestuurder geen rekening. Die redt zichzelf wel.

Sinds de Model 3 is alles anders


Massa's Model 3's zijn er de afgelopen maanden afgeleverd. Nauwelijks geïnformeerd en zonder laadpas werden onervaren EV bestuurders in halfvol geladen Model 3's de A10 opgestuurd, onderweg naar huis. De weken erna overspoelden deze groentjes letterlijk de Nederlandse laadinfrastructuur, zich veelal niet bewust van laad etiquette of hoe een niet-Tesla snellader of laadpaal werkt. Maar ook bij de Superchargers zelf ging van alles mis. Ze zijn letterlijk in het diepe gegooid, en laten we eerlijk zijn, met Tesla rijders kan dat vaak ook gemakkelijk, júist vanwege dat ontzorgen waar ik het net over had. Dat doet Tesla wel echt goed. De EV-leercurve is kort als je maar in de Tesla bubbel blijft zitten.

Nog 1 plekje vrij op een vrijdagmiddag in Januari
Dit ontzorgen kent helaas ook wel wat nadelen, die nu pas goed zichtbaar worden:

* Tesla rijders zijn vaak onbekend met andere snellaad netwerken en hun betaalmethodes
* Tesla rijders hebben geen idee van de verschillende vermogens die langs de routes worden aangeboden
* Tesla rijders boeken hotels als de Supercharger uitvalt of onbereikbaar is (Dit gebeurt gelukkig niet vaak)
* Tesla rijders in het buitenland vertrouwen doorgaans 100% op de SuC infrastructuur
* SuC's worden steeds drukker en steeds vaker moeten mensen in de rij aansluiten

De niet-Tesla rijder of EV rijder in het algemeen


Niet-tesla rijders kunnen niet laden bij deze Superchargers. Het werkt technisch simpelweg niet. Rijdt je een ander merk auto dan ben je dus aangewezen op andere snellaad netwerken. Deze netwerken leer je als EV rijder in de loop der tijd kennen. Bijna iedereen die niet in een Tesla rijdt heeft wel eens geladen bij Fastned, Allego of Ionity.

Ze hebben er daarom vaak 'the hard way' achter moeten komen welke aanbieders er zijn, welke apps deze aanbieders aanbieden, hoe alles werkt, en daarmee hebben zij een voordeel. Ze zijn zich vaak  bewuster van de verschillen tussen de laadpalen en de netwerken en hebben meer ervaringen bij deze snelladers. Waarom je je auto wel of niet op de 50 of 175kW laadpaal aan moet sluiten bijvoorbeeld, welke passen je nodig hebt, hoe je een snellaadpaal met een Zoë deelt of wat het verschil is tussen een 1-fase en een 3-fase AC laadpaal.

Dit is tevens de reden dat je zo weinig Tesla's tegenkomt bij deze netwerken. De meeste Leaf bestuurders hebben wel eens een praatje gemaakt met een BMW i3, Zoe, Opel Ampera-E, Kia E-Niro of Hyundai Kona bezitter.

Maar nu komt het, de oude modellen Tesla's konden alleen écht snelladen bij de andere snelladers door gebruik te maken van een Tesla adapter. Dat is een losse kabel die vaak bij de snellader hangt, die van een ChaDeMo aansluiting een Tesla-type2 aansluiting maakt zodat hiermee toch op hoge vermogens geladen kan worden. Dit vonden de meeste Tesla rijders maar gedoe en dat was naast het kostenaspect vaak een extra reden om vooral de Superchargers te blijven bezoeken.


De Tesla Model 3

De Model 3 met CCS geeft dynamiek


De Tesla Model 3 is de eerste Tesla met een CCS stekker. Hierdoor kunnen zij nu ook [native] gebruik maken van de voordelen van de niet-Superchargers, zonder adapter dus. En zij gebruiken dan ook steeds vaker de High Power Chargers (HPC's) van Fastned en Allego, maar ook de stations van Ionity. Komt bij dat Superchargen voor de meeste M3 eigenaren niet meer gratis is.

Je zou kunnen zeggen dat de CCS aansluiting van de Model 3 de bestuurders van de twee gescheiden werelden bij elkaar brengt. De geïnteresseerde en geïnformeerde Tesla Model 3 rijder voelt zich net zo thuis bij de HPC's van de andere netwerken als bij de SuC's

Brengt me gelijk tot het volgende probleem, bij de niet-Tesla laadinfrastructuur wordt het nu ook stukken drukker. En daarom neemt de druk op Fastned, Allego en Ionity toe. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er deze voorjaarsvakantie zal gebeuren als het wintersport seizoen losbarst en of er lange rijen bij de Superchargers gaan ontstaan richting de wintersport gebieden.

Zoals ik in September schreef over de problemen van CCS-laders in Frankrijk, gaan we deze problemen dus vaker tegenkomen. De timing van Ionity met hun CCS snelladers is daarom precies goed en lost dit probleem op.

Dit maakt voor de typische CCS-rijder wel de afhankelijkheid van Ionity groter. In een volgende blog plan ik vier reizen via de populaire vakantieroutes met een EV die snellaad met  de CCS stekker, en ga ik onderzoeken in hoeverre de CCS-rijder eigenlijk afhankelijk is van de Ionity stations op deze routes.



6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vraag: hoe vind je het snelste uit welke pas bij welke aanbieder het voordeligst is?
    zijn daar apps voor of is het proefondervindelijk?!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proefondervindelijk, gecombineerd met ervaringen uit het verleden en logisch nadenken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je heb dus altijd leergeld... jammer dat dat zo moeilijk is om dat in een app te erbij te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Maarten. Herkenbaar. Ik ben zelf gestart met een Zoe. Hierdoor leren denken en plannen als een tja als wat. Een niet Teslaer. Met erg veel ervaring (en dankzij jouw tips) zeer ervaren geraakt met roadtrips door Europa en gebruik EV in het algemeen. Eind 2018 Tesla aangeschaft en maart 2019 geleverd gekregen. Met oude EV Mindset Model 3 gaan rijden en dat is zo extreem veel makkelijker. Vanaf september 2019 merk ik verandering. Model 3 kopers met andere Mindset bij de supercharger maar ook elders. Grotere drukte en minder sociaal gedrag bij de SuC. Maar ook bij andere snelladers..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor je reply Hans, dat zijn ook de signalen die ik krijg. We zullen zien waar het naartoe leidt.

    BeantwoordenVerwijderen