donderdag 30 januari 2020

Met CCS op vakantie [Deel 2 van 3]

Vervolg van [Deel 1]

Skyline Marseille (c) Shutterstock

Vandaag gaan we verder met het drieluik, dit keer de bekende

Autoroute Du Soleil


Er zijn meerdere varianten van de zonneroute richting Marseille. Elk land legt hem weer anders uit, maar hij eindigt vrijwel altijd bij de A7 richting Marseille waar het dan ook elke zomer weer vol staat met Nederlanders richting de Franse rivièra.

Ik ga de Nederlandse variant behandelen die in Amsterdam begint (A2/E25) via Eindhoven naar Maastricht en Luxemburg waar hij overgaat in de A6/A3 om vervolgens in Frankrijk de A31 te worden richting Metz, Nancy en Dijon.  Na Dijon gaat hij over in de A6 richting Lyon, alwaar de route nog één keer een naamswijziging ondergaat naar de A7, het laatste en tevens drukste stuk naar de badplaats Marseille.


In deel 1 heb ik je al uitgebreid uitgelegd wat CCS is, welke auto's de CCS aansluiting hebben en waarom je met een CCS auto op de snelladers aangewezen bent als je niet een week over de reis wil doen. We hebben de route de vorige keer gepland met Chargemap, deze keer wil ik je ook laten kennismaken met twee alternatieven, namelijk de routeplanners van ABRP en GoingElectric routeplanner dus laten we beginnen.

We vertrekken vanuit Amsterdam met een hele gemiddelde elektrische auto, een Huyndai Ioniq electric. Deze Hyundai heeft een batterij van 38kWh en een gemiddelde actieradius van 240km.

Met 100% lading op de meter vertrekken we op een vrijdagmorgen richting de zon. Het doel is om comfortabel zaterdag in Marseille aan te komen. Geen race tegen de klok dus, het is 1250 kilometer, dat is met geen enkele auto relaxed om op één dag te rijden.

Laadpaal en hotel voor overnight


Het eerste wat je dus doet als je twee dagen gaat rijden is kijken waar ongeveer de helft van de route ligt en daar een overnachting voor jou (en je auto) plannen.

Als je op Google maps kijkt naar de route en op 625km zou stoppen dan ben je bij de plaats Vittel. Het tweede wat je doet is even kijken op de laadkaart van Plugsurfing of Newmotion hoe het met de normale laadpalen in dat gebied gesteld is.

Vittel blijkt midden in de grote laadwoestijn van Frankrijk te liggen. Dat zal ik even toelichten. De laadwoestijn van Frankrijk is een gebied in de vorm van een omgekeerde letter C dat grofweg om Parijs heen ligt. Hij begint eigenlijk in Calais al, en dan rechtsom naar beneden richting Lyon en dan weer naar het westen, helemaal naar de Atlantische Oceaan.  Op onderstaande kaart kun je dat heel goed zien, alle stipjes zijn laadpunten, de blauwe pijl wijst naar Vittel.

Vittel ligt midden in de Franse laadwoestijn 


Laadpaal in Mirecourt
Je pakt de kaart van Newmotion en je vind helemaal niets in Vittel. Maar de kaart laat er wel eentje zien in het dorpje ernaast, Mirecourt. Hier staat een dubbele 22kW laadpaal van Freshmile, die ook op Google maps wordt weergegeven. In de comments van Freshmile en op Chargemap lees je berichten van diverse mensen die er succesvol geladen hebben, en daar zijn ook de foto's te vinden. In de app van Plugsurfing zie je dat de laatste 7 dagen deze laadpaal 100% beschikbaar is geweest. Mooi, dat is dan geregeld.

Omdat de laadpaal 22kW vermogen heeft kun je deze auto hier met 7,4kW opladen. Dat betekent dat de Hyundai in 5 uur (38/7,4) weer helemaal van leeg naar vol geladen is. Prima voor een nachtje dus.

De laadpaal is met zo'n beetje elke laadpas te bedienen, met Freshmile zelf natuurlijk, maar ook met de laadpas van Newmotion of Plugsurfing 

Let wel goed op de tarieven, want die verschillen hier behoorlijk. Plugsurfing lijkt zelfs meer dan een euro per minuut af te rekenen. Ik dacht eerst dat dat een fout moest zijn, maar bij andere Freshmile laadpunten in de regio berekenen zij ook dit tarief. Note to self: dit kan niet kloppen, uitzoeken.


De plugsurfing tarieven bleken inderdaad niet te kloppen. 
Het wordt aangepast door Plugsurfing.

Als je met de Freshmile pas in 5 uur van leeg naar vol laad, dan ben je €9,- kwijt, maar laat je hem de hele nacht aan de laadpaal staan dan kost dat je 18 euro (10 uur). Met de Plugsurfing pas dan kost dezelfde hoeveelheid stroom in 10 uur je plots €624.- !   Maar ook de Newmotion pas is hier bizar duur als je langer dan een paar uurtjes aan de laadpaal staat á 12 euro per uur.  Oppassen geblazen dus, en meteen die Freshmile sleutelhanger bestellen.  Zie hier de toegevoegde waarde van de juiste laadpas en waarom een op tijd gebaseerd tarief gewoon een bizar concept is.

Laadpas Tarief  Bijzonderheden  Totale kosten 23:00 - 09:00
Freshmile €0,90 / half uur   Prepaid, min.saldo €9,-  €18,- 
Shell-Newmotion  €3,60 start en €0,20/min   €123,60 (!)
Plugsurfing  €1,04 / minuut per sessie en €0,05/min Staat verkeerd in de Plugsurfing app  €624,- (!!!) €31,04
Chargemap pass  €1,04 / sessie + €0,046 / minuut   €28,64

Wat het nóg gekker maakt is dat 40km ten zuiden van Vittel, - aan de rand van de laadwoestijn- in het dorpje Vauvillers en in de hele regio alle laadpalen 100% gratis zijn te gebruiken, en ja ook met de Newmotion laadpas.

Maargoed, ik heb nu eenmaal voor Mirecourt gekozen, dus we gaan verder met dit plan.


Hotel


Weer even terug naar Mirecourt.  Met 1 Google'tje vind je een 2-sterren hotel op 350m lopen. Even boeken, en het vakantiegevoel begint al meteen toe te slaan.

Hotel le Luth **, Mirecourt


De Route Plannen - Dag 1 - 


Nu we de stop hebben vastgesteld kunnen we dan eindelijk met de daadwerkelijke route beginnen.
Ik open ABRP en vul alle velden als volgt in:

ABRP in Actie (1)

Het resultaat is als volgt:

Resultaat ABRP

ABRP vind 3x CCS laden ruim voldoende en geeft je de gecombineerde reis- en laadtijd van 7:31.


  1. Laadsessie in Limburg, een kwartiertje bij Allego van 24 tot 52%, Laadpas:  Eins - €3,20
  2. Van 10 -> 57% of iets meer, 30 min laden bij de Allego naast Total Manhay, België, Laadpas: Eins - €6,40.  
  3. De laatste sessie is gratis bij de Lidl in Foetz, in het zuiden van Luxemburg. Hier moet je laden tot minimaal 69%.


Gezien de kosten van de laadpaal in Miracourt zou ik kiezen voor een extra kop koffie bij de Lidl en doorladen tot 100% zodat je met ruim 40% aan batterij in Mirecourt aankomt.

Door een beetje slim te plannen kun je gemakkelijk rond etenstijd bij het hotel aankomen, daar de auto tot 100% doorladen kost je een uur of drie, met de Freshmile laadpas kost dat maar €5,40. Dan kun je na het eten de auto loshalen en bij het hotel neerzetten, zodat je max 3 uurtjes aan die laadpaal hoeft én de volgende dag weer met een volle batterij verder kunt.

De Route plannen, Dag 2


In de loop van de morgen vertrek je lekker gedouched en uitgerust met een 100% volle batterij, vanuit het dorpje Miracourt. We starten ABRP nog een keer, en vullen Miracourt in en Marseille.

ABRP in actie (2)

Dit keer weer drie stops, 1x bij Corri-Door / Izivia waar een half uurtje geladen moet worden van 14 tot 68%. Dit kost met je met Newmotion ongeveer €9,-

Overigens een kleine waarschuwing op verzoek van enkele Tweakers, met de Corri-Door / Izivia laders zijn wisselende ervaringen. Check altijd goed of hij online is in de app van Chargemap, en wil je hem helemaal vermijden klik dan bij ABRP op 'Do not use this charger'. 



Op de kaart zie je ook de snelladers die eromheen staan, hier zijn nog een paar andere snelladers van o.a. Ionity die je ook kunt nemen, maar ook andere zoals deze gratis HPC CCS snellader bij Audi in Dijon. Die heb ik gevonden op Chargemap, hij zit niet in de database van ABRP, die is namelijk niet compleet. Gebruik dus altijd een paar EV routeplanners door elkaar als je alternatieven zoekt.

Daarna staat een lader van CNR ingepland, midden in Lyon. Hier blijkt gewoon een laadplein met 3 triple chargers te staan. Best wel relaxed. Daar kun je wel 37 minuten stoppen. Alle bekende laadpassen worden er geaccepteerd. (Newmotion/Kiwhi/Plugsurfing/Izivia/Chargemap/Freshmile).
Freshmile rekent hier €5 voor 45 minuten, en Newmotion ook, (11 cent/min)

Als laatste wordt een station van Ionity voorgesteld waar je van 10 tot minimaal 64% laden moet. Je kunt hier met bijvoorbeeld Maingau terecht voor €0,40 / kWh waardoor je hier ongeveer €8,80 kwijt bent. Heb je geen Maingau of moet je het nieuwe gasttarief betalen? Dan kost het je €17,40.

162km en anderhalf uur later kom je aan in het zonnige Marseille!

Statistieken


Totale reistijd enkele reis inclusief laden: 16:04 zonder files
Totale laadstops onderweg: 6x, van gemiddeld 25 tot 30 minuten.
Totaal aantal snelladers met minimaal 50kW CCS op of dichtbij de route:


* Nederland: 5x Fastned, 10x Allego
* Belgie: 2x Allego en 3x Lidl
* Luxemburg: 1x Allego en 1x Lidl
* Frankrijk: Corri-door/Izivia 11x, Ionity 4x, Lidl 2,
   Overig Frankrijk: 26x (CNR 14x, SDE07 4x, VW 2x, SICECO 2x, Avia, eBorn, Freshmile, SEDI)


Wat opvalt is dat naast Ionity vooral de overige snelladers in Frankrijk in opkomst zijn. CNR is de grootste aanbieder van laadpalen langs de route al zitten zij wel vrij zuidelijk, voorbij Dijon. Hier en daar nog een moeilijk gebied met slechts 1 Izivia lader en beperkte uitwijk mogelijkheden. Conclusie: het is al stukken beter dan een jaar of twee geleden, het lijkt erop dat de uitbreiding flink toeneemt. De laadwoestijn kan tot vervelende verrassingen leiden, probeer dat te vermijden.

Kosten


Met bovenstaande strategie: € 37,80
Met budget strategie via Lidl's en overige gratis laders: €0,- tot €15,-
Andere strategiën: duurder


Bon voyage!



[Verder naar deel 3]

1 opmerking:

  1. Dank voor jouw blog. Ik ben bekend met de laadwoestijn in la France. Er zijn meer mogelijkheden om gericht te zoeken. Je kunt zoeken op Tesla destination chargers. Daar kunnen vaak ook niet Tesla rijders terecht! Maar regelmatig zijn dat dure bestemmingen of resorts. Tegenwoordig kunnen je op booking.com filteren op bestemmingen met laden voor EV. Pas op. Een maal in Noord-Duitsland kwam ik terecht bij een Hotelier die een wandcontactdoos beschikbaar had. Altijd even checken. Iets te zuiden van Langres kwam ik terecht bij een elektricien die ook kamers aan bood en bed en breakfast. Gratis bij 22 kw kunnen laden. De man is gepassioneerd als het gaat over EV.
    https://www.booking.com/hotel/fr/chambre-meuble.nl.html?aid=397594;label=gog235jc-1DCAEoggI46AdIHFgDaKkBiAEBmAEcuAEXyAEM2AED6AEB-AECiAIBqAIDuALMgtvxBcACAQ;sid=b3e356ec02779f86981c8b97b6e8b289;atlas_src=sr_iw_btn;dest_id=-1437710;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;group_children=0;nflt=hotelfacility%3D182%3B;no_rooms=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;type=total;ucfs=1&#availability

    BeantwoordenVerwijderen