zaterdag 18 januari 2020

Ionity verontwaardiging, terecht of niet?




Gisteren maakte Ionity hun nieuwe tarieven bekend een einde aan het tijdelijke tarieven van €8,- per sessie. Gelijk het hele internet boos, zowel op Twitter als op Facebook. Er wordt zelfs met krachttermen opgeroepen tot boycots, vanwege de sterk gestegen tarieven. Maar er is ook ruimte voor nuance.

De verontwaardiging gaat voornamelijk om het gast-tarief wat Ionity in rekening gaat brengen door heel Europa: €0,79/kWh.

Fan-art van social media

Oorzaak


Waar komt deze (selectieve) verontwaardiging vandaan? Allego vraagt bijvoorbeeld al jaren €0,69 per kWh voor zijn DC snelladers en daar wordt ook wel eens over gemopperd, maar dat geeft veel minder ophef.

De oorzaak is tweeledig. Enerzijds komen er met name voertuigen bij Ionity die van de hoge snelheden van hun High-Power-Chargers (HPC's) gebruik kunnen maken. Onder andere Jaguar i-Pace's en Tesla Model 3's.


Gewenning?


Deze auto's zijn allebei geïntroduceerd in een periode dat Ionity €8,- per lading kostte en daar zijn deze berijders gewend aan geraakt. Het is een gunstig tarief, het volladen van een i-Pace van 0 naar 100% kost je nu €8,- per keer, omgerekend minder dan 9 cent per kWh.

Het opladen van een Tesla Model 3 Long range van leeg naar vol gaat per 1 februari nu €57,- kosten, een prijsverhoging van 700%. Met een Jaguar i-Pace volladen loopt het zelfs op tot €71,-, een prijsstijging van bijna 900%.

Geen wonder dat mensen gaan klagen, zou je zeggen. Toch is het is een vrije markt, en deze markt zien we hier aan het werk.

Terugverdienen


Een station met vier tot acht 350kW High Power Chargers kost serieus geld. Grofweg 1 miljoen per station. Als je er in een paar jaar 400 neerzet begrijpt iedereen dat je die dingen een keer wilt terugverdienen. Met €8,- per sessie voor iedereen gaat dat veel te lang duren. Bovendien worden de batterijpakketten steeds groter en dat maakt de business case ongunstiger.

Is €0,79/kWh een goed tarief is om deze kosten terug te verdienen? Misschien wel, al vraag ik me af of het moment van introductie niet te vroeg is.

Nieuwe tarieven per 1 februari 2020


Voortrekken van Duitse auto's


De investeerders in Ionity hebben in elk geval goed naar Tesla gekeken en geven korting aan eigenaren van laadpassen die in abonnementsvormen verkocht worden bij hun auto's. Berijders van deze auto's krijgen via merkgebonden laadpassen lagere tarieven:


  • Audi en Porsche: €0,33 / kWh, 
  • BMW: €0,30/min 
  • Mercedes/Daimler:  €0,29/kWh
  • Volkswagen: €8,40 per lading.

De vraag is of Ionity expres de niet-Duitse auto bij de stations wegjaagt met dit 'gast tarief'. Natuurlijk is het netwerk van de Duitsers en willen zij maximale vrije stations voor 'hun' auto's.
Maar of dit de juiste manier is....


Alternatieven


Voor de kostenbewuste berijders zijn er alternatieven.  Tesla rijders zullen waarschijnlijk vaker gaan laden bij de Superchargers voor €0,25 - €0,35 per kWh, rijders van alle andere merken auto's kunnen natuurlijk altijd bij Fastned en Allego terecht.

Daarnaast is er voorlopig nog het aanbod van Maingau voor €0,35 bij Ionity, al staat dit tarief ook onder druk en zal dat ook een keer eindigen. Verder heb je in heel Europa nog steeds honderden DC laders van supermarktketens, al zijn deze vaak wel beperkt tot 50kW.

We zullen zien hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Stay tuned.

Fan-art van social media



6 opmerkingen:

  1. Hoe zo Hyundai en Kia zijn ook toegetreden en die worden niet genoemd, je zou wel eens gelijk kunnen hebben chauvinistisch Duits

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net zoals hierboven al vermeld, is het bijzonder dat Hyundai en Kia niet genoemd worden, terwijl ze inmiddels wel gelijkwaardig partner zijn t.o.v. de Duitse oprichters in de alliantie.

    Hebben we eindelijk een universele laadstandaard (CCS) kun je eigenlijk alleen nog terecht bij snelladers van je 'eigen' merk (of je betaalt de hoofdprijs). Daarmee volgen ze eigenlijk Tesla, hoewel je daar helemaal niet kan inpluggen met een niet-Tesla, hier wordt het ontmoedigd.
    Dan zijn we straks allemaal dubbele netwerken aan het inrichten en wordt het voor nieuwe EV-rijders nog ondoorgrondelijker, waarom je op de ene plek wel/niet moet laden.

    En wat dan ook spijtig is, is dat er Europees geld naar Ionity is gevloeid, omdat ze juist een trans-Europees CCS-netwerk hebben beloofd. Dan is het eigenlijk ongepast dat bepaalde automerken voorgetrokken worden (met ook overwegend duurdere auto's, en dus denivellerend effect).

    Ben zelf blij dat mijn ZE50 ook nog steeds vlot 22kWh op AC kan laden op bestemming. Maar dit is geen leuke ontwikkeling. Had liever gezien dat ze voor iedereen eenzelfde tarief zouden hanteren van bijvoorbeeld €0,39 tot €0,69 per kWh.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Maarten je vergeet een paar belangrijke dingen:
    Met palen die je vaak niet kan ontwijken als je lange reizen maakt heb je geen andere oplossingen
    Je kan nu makkelijk 2x zo goedkoop met een diesel door Europa toeren.
    Maar hoofdreden is dat jij enbik daar aan mee betaald hebben met alleen al aan ionity 39 miljoen.
    En dan moet ik omdat ik geen Duitse auto heb de hoofdprijs betalen?
    Ik ben ook aandeelhouder van de firma Europa!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 39 miljoen subsidiegeld!
    Alleen al aan ionity!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn oplossingen genoeg, Rob. Toen Ionity er niet was reden we ook met allerlei ev’s Europa door. Lees mijn vakantieblogs eens, daar komt nergens een Ionity in voor.

    Het belastinggeld deel daar heb je een goed punt. In principe is de infrastructuur ook voor elke inwoner van Europa beschikbaar. Alleen tegen welke prijs, dat stond vast niet in de papieren en is dus marktwerking. Al vind ik het persoonlijk wel een hellend vlak.

    BeantwoordenVerwijderen