woensdag 25 december 2019

Hoe Eneco thuisladen duur kan maken

Laadpunt van Eneco

Veel elektrische rijders hebben thuis ook een laadpunt. Soms gekregen van hun leasemaatschappij, soms verplicht via de baas gekocht of geleased, anderen halen er eentje van Marktplaats.

Hoe dan ook, een eigen laadpunt is makkelijker dan een stopcontact, en zorgt ervoor dat je auto sneller en veiliger weer opgeladen wordt, tegen hetzelfde tarief als de rest van de elektriciteit die je thuis gebruikt.

Als laadpunt eigenaar kun je ervoor kiezen om ‘publiek laden’ te activeren. Dat betekent dat iedereen met een werkende publieke laadpas bij jouw thuislaadpunt terecht kan. Dit heeft een aantal voordelen:

  1. Als iemand bij jou de auto komt opladen, hoeft die persoon je niet te betalen 
  2. Het ontlast het publieke netwerk in je buurt
  3. Het is een vorm van gastvrijheid, vooral als je je terrein ook als parkeerplaats aanbiedt.
  4. Je kunt met elke laadpas thuis terecht, ook als je werkgever bijvoorbeeld van aanbieder wisselt of als je van baan switcht.

Voor deze dienstverlening moet de laadpunt eigenaar betalen. De laadpaal leverancier vraagt een maandelijkse vergoeding van €5,- tot €10,- voor het leveren van deze dienst, daarnaast moet er een gasttarief ingesteld worden voor gast-laadsessies.

Gast tarieven



Bij de meeste laadpaal leveranciers kan je dat tarief zelf instellen. Je kunt er dan bijvoorbeeld €0,10 / kWh voor vragen of in sommige gevallen tot wel €0,50 per kWh. Het hangt erg van de situatie ter plaatse af wat in welk geval handig of wenselijk is. Zo kun je er bijvoorbeeld parkeerkosten in verrekenen. 

De meeste mensen stellen het gasttarief zó in dat ze er in elk geval zelf geen kosten aan hebben, dus  inkoop prijs plus een paar cent voor de onkosten.  Zo is het voor de eigenaar min of meer kostenneutraal te regelen.

Betaal jij thuis bijvoorbeeld bij Essent €0,21 / kWh dan kun je het gasttarief van je laadpunt ook op dat tarief instellen. Zo kost elke geladen kWh jou geen (extra) geld en laden je gasten ook tegen jouw gunstige thuistarief.

Whitelist



Als eigenaar zélf wil je zelf natuurlijk niet met extra kosten worden geconfronteerd als je je eigen laadpunt gebruikt. Daarom ontvang je bij de meeste aanbieders een laadpas waarbij [zodra je die gebruikt op het eigen laadpunt] er geen kosten in rekening worden gebracht.  

Soms kan je ook bestaande laadpassen ‘inleren’ zodat bijvoorbeeld jouw favoriete publieke laadpas ook op deze zgn. witte lijst (whitelist) terecht komt. De whitelist van je laadpunt is een lijstje met laadpasnummers welke geen kosten in rekening gebracht krijgen als die worden aangeboden bij het thuis laadpunt.


Kostenneutraal



Zo kunnen bijvoorbeeld jij en je partner kostenneutraal van deze functie gebruik maken. Wel zo eerlijk, omdat je als eigenaar natuurlijk ook zelf de energiekosten al betaalt. Anders zou je eerst de €0,21 aan Essent betalen voor de energie, en vervolgens nog het gastentarief in rekening gebracht krijgen.


Voorwaarde is dat je dus de laadpas gebruikt die op deze whitelist staat. Bij veel aanbieders is dat een pakket deal. Je krijgt een laadpunt, met 2 laadpassen erbij die reeds op deze whitelist zijn aangebracht. Alléén exact díe twee passen krijgen géén kosten in rekening gebracht bij gebruik van het laadpunt. Alle andere (publieke) laadpassen krijgen te maken met het gastentarief.


Als je werkgever bijvoorbeeld zakelijke laadpassen van E-flux aan hun berijders verstrekt, waar de kosten netjes van voldaan worden, dan kan je deze pas ook thuis gebruiken. Win-win, want de werkgever krijgt een nette BTW factuur en jij hebt thuis je gasttarieven kostenneutraal ingeregeld, waardoor je in principe niets méér betaalt dan als je laad met de passen op je whitelist. Het maakt dan dus niet meer uit welke laadpas je thuis gebruikt en dat is een mooie toekomstbestendige oplossing.

Aan het eind van de maand worden de geladen kWh’s voor het gastentarief opgeteld door de laadpaal leverancier en krijgt de eigenaar deze ‘opbrengsten’ uitgekeerd via een creditfactuur.


Keuzevrijheid



Er zijn ook energieleveranciers waarbij je het gast-tarief niet zelf aan kunt passen. Alle gasten krijgen dan een vast tarief in rekening gebracht, en de eigenaar krijgt dit vaste tarief dan ook 1:1 terug. Dit tarief ligt dan vaak in lijn met de gangbare consumenten marktprijs.

Éen van die aanbieders die een vaste vergoeding biedt is Eneco. Als je een laadpunt van Eneco thuis hebt, krijgen alle gasten een tarief van €0,22 per kWh op hun laadpas rekening te zien. Eneco vergoedt ditzelfde bedrag dan kostenneutraal aan de eigenaar van het laadpunt.


In eerste instantie lijkt dit een goed systeem waarbij de eigenaar van het laadpunt 100% ontzorgd wordt. Als de eigenaar van het laadpunt ook nog zonnepanelen heeft of een energieleverancier die een lagere kWh prijs vraagt dan blijft er nog een paar cent over van de geladen kWh’s voor de gasten, dat is mooi meegenomen voor de laadpaal eigenaar.

Stijgende energieprijzen



Maar wat gebeurt er als de energieprijs stijgt?  Een fanatieke lezer van mijn blogs die ik voor het gemak even Kees noem, kreeg hiermee te maken. Kees heeft al jaren een energiecontract en een laadpunt van Eneco. Bij Eneco betaalt hij het vaste stroomtarief van €0,22 per kWh. Zijn huidige werkgever stelt laadpassen van Vandebron beschikbaar bij de leaseauto’s en dus laadt hij thuis met de laadpas van Vandebron. Op de rekening van Vandebron komt netjes €0,22/kWh te staan. Hij krijgt van Eneco elke kWh vergoed voor €0,22. Tot zover alles prima.

Nieuwe energieleverancier


Kees switcht van energieleverancier. Per 1 januari gaat hij energie afnemen bij Greenchoice. Hij betaalt bij Greenchoice een vast tarief van €0,25 / kWh. 

Het gasttarief van zijn Eneco laadpunt staat nog steeds op €0,22 / kWh ingesteld. Dat betekent dat elke geladen kWh voor zijn gasten en hemzelf (met de Vandebron laadpas van zijn werkgever) dus 22 cent per kWh kost, maar de stroom die ervoor nodig is, moet hij voor €0,25 per kWh inkopen bij Greenchoice. 

Dit verschil van €0,03 per kWh komt voor rekening van Kees. Op een volle Tesla kost dat pakweg €2,50 per lading.  Niet alleen vervelend voor de gasten sessies, maar ook voor hemzelf. Ineens is het niet meer kostenneutraal en wordt hij met ongeveer €200 per jaar aan extra kosten geconfronteerd. 

Deze kosten kan zijn werkgever niet voldoen (ze staan immers niet op de Vandebron factuur), maar  Eneco ook niet, want Eneco betaalt €0,22 per kWh uit en geen €0,25.

Kees mailde Eneco hierover, hoe hij het gastentarief op €0,25 in kon stellen en zo kostenneutraal kon blijven laden. Eneco had duidelijk niet in dat scenario voorzien:

Geachte heer Kees,

Wij hebben uw verzoek goed ontvangen, alleen werkt het niet op die manier.

De verrekening, en het tarief dat wij daarbij hanteren, is niet gebaseerd op de prijs die u betaalt, maar op de marktprijs die Eneco ook naar haar klanten toe hanteert. Indien u stroom uit eigen zonnepanelen produceert of een daltarief geniet krijgt u ook +/- 22 ct / kWh vergoed. In dat geval zou u winst kunnen maken op de verrekening. Die +/- 22 ct is namelijk ook het tarief waarmee wij de laadpas belasten. Op de stroom maken wij geen winst.

Hopelijk heb ik het zo duidelijk uiteengezet,

Eneco stelt dus dat het vaste tarief kostenneutraal is en dat er andersom ook ‘winst’ gemaakt kan worden op elke kWh. Maar Eneco vergeet hierbij twee belangrijke dingen.

  • Klanten hebbben geen invloed op algeheel stijgende tarieven bij alle energieleveranciers.
  • Klanten van Eneco maken zelf vaak ook gebruik van andere laadpassen dan de whitelisted passen


Hoe meer de tarieven stijgen, hoe meer de eigenaar van het laadpunt dus mee moet betalen aan het laadgedrag van zijn gasten of van hemzelf, voor laadsessies met niet-whitelisted passen. In Kees zijn geval dus ook voor laadsessies voor zijn eigen werkgever.

En hoewel het voor Eneco zélf dus kostenneutraal is, is dat voor Kees dus zeker niet het geval.

Eneco maakt het bij stijgende marktprijzen hun klanten onmogelijk om dit kostenneutraal te kunnen blijven verrekenen met hun gasten en jaagt zo hun klanten (onbedoeld?) op extra kosten. 

Ik denk dus dat het voor Eneco tijd wordt om klanten de mogelijkheid te geven de hoogte van het gasttarief zélf in te kunnen stellen. Het is tenslotte hún laadpunt, zíj moeten de stroom inkopen en kunnen in hun situatie beter bepalen wat dit tarief hoort te zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een hele drukke plek in de binnenstad waarbij je de tarieven wellicht hoger wilt hebben, of een laadpunt op een boerderij vol zonnepanelen, waarbij de eigenaar misschien genoeg heeft aan €0,10 / kWh om het kostenneutraal te maken.

Gezien het feit dat dit bij diverse andere aanbieders geen probleem is zou Eneco dat toch ook moeten kunnen. Voor Eneco zelf hoeft dit niets te kosten; zolang het tarief aan zowel credit als debetzijde maar gelijk blijft. Dit kan door hetzelfde bedrag bij de laadpas eigenaar in rekening te brengen als dat er wordt vergoed op het laadpunt.



// Update 25-12-2019 20:30

Op Linkedin weet Paul van Dongen te vertellen dat Eneco elk halfjaar dit bedrag bijstelt aan marktconforme tarieven. Zo was de vergoeding eerder dit jaar 24 cent, en nu 22 cent. Dat valt dan mee, al is het natuurlijk nog niet hetzelfde als zelf het tarief naar eigen inzicht instellen.

// Update 26-12-2019 14:58

Pieter Noorman van Eneco stelt dat ze door deze werkwijze een te hoge rekening voor de werkgever voorkomen omdat thuis laders hiermee niet een te hoge vergoeding kunnen instellen. Ze proberen de vergoeding op dusdanig bedrag te stellen dat je hier ook daadwerkelijk stroom voor moet kunnen inkopen. 

Kennelijk lukt dit dus niet in alle gevallen is mijn conclusie; kijk maar naar het verhaal van Kees. Het feit dat Eneco communiceert en transparant de discussie aangaat is natuurlijk heel positief en juich ik toe.



5 opmerkingen:

  1. Dan heb je met Eneco de verkeerde paal gekozen, bij Newmotion kun je de prijs van gasten tot €0,45 instellen. en ook bij NL MAB in overleg op €0,36 laten zetten. Je moet de investering, onderhoud en abo kosten ook terug kunnen verdienen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet niet vergeten dat deze twee aanbieders voor elke laad sessie een starttarief hanteren. Dit kan oplopen tot 0,50 cent per sessie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij is het zelf instellen van het vergoedingstarief juist ongewenst. Veelal betaald de werkgever dit tarief en zal bij vrij instellen deze inplaats van werkelijke kosten een hoger tarief moeten betalen, omdat berijders dit niet goed instellen. Extra loon dus voor de in dit geval werknemer. De methode die Eneco hanteert is dan juist bescherming voor de werkgever in denk ik het gros van de gevallen. Natuurlijk is er een negatief scenario te bedenken voor alle methodes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het gaat erom dat je niet elke situatie of wijzigende situaties in een eenheidsworst kunt vangen. Ik beschrijf daarom de voor- en nadelen d.m.v. de feiten zodat mijn lezers zelf hun conclusies kunnen trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij mijn privé NewMotion laadpaal een gasttarief van €0,12/kWh ingesteld. Echter, NewMotion rekent zelf €0,31/kWh door aan elke laadpasaanbieder en steekt hiermee €0,19/kWh in eigen zak. Omdat ik van de NewMotion klantenservice geen reactie heb ontvangen, heb ik het tarief nu maar op €0,45/kWh ingesteld zodat NewMotion er in ieder geval niet meer aan kan verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen