dinsdag 24 december 2019

Gastblog: Met de Ioniq naar Engeland


14 november kreeg ik een mailtje van Henk uit Hoogeveen. Henk ging over een week zijn Ioniq ophalen en kon wel wat tips gebruiken. Ik vroeg of ik een reis verslag mocht ontvangen van deze dappere ontgroenings-trip en die kwam eergisteren in m'n postvak terecht. 

Enjoy!


Beste lezer:

Ik wil u graag deelgenoot maken van ons eerste elektrisch avontuur naar het VK met onze Hyunday Ioniq (28 kW) uit 2017. Net 26 maanden oud -met 13068 km op de teller gekocht- dus bijna nieuw.

Hyundai Ioniq
Wij kregen de auto op 15 november 2019 en gingen op 23 november voor een week naar het Verenigd Koninkrijk voor familie-bezoek en vakantie.

Ik had Maarten een e-mail gestuurd en zijn antwoord met een link naar de Schotlandreis met een KONA  bleek nuttig.

Volgens Maarten was Engeland een vrij lastig land vanwege de versnippering van de aanbieders. Vanwege geen praktische ervaring met elektrisch rijden en naar zo'n “lastig” land gaan heb ik aardig wat tijd gestoken in voorbereiding en dat was zeker nuttig.


Wij zijn inmiddels al meer dan een week terug uit Engeland.
We gingen met de volgende apps/betaalmogelijkheden op pad:

1.    Shell recharge
2.    Ecotricity
3.    Polar instant
4.    Chargemap
5.    Podpoint
6.    Ionity
7.    Smoov
8.    Plugshare

De Ioniq heeft per saldo bij koud weer ca. 180 km bereik. Ik had besloten dat na maximaal 100 km weer wilde kunnen laden. Ik heb A Better Routplanner gebruikt om de route voor te bereiden, dat is een handige app, maar kan nog wel verbeterd worden.

De heenweg via Hoek van Holland (200 km) was gemakkelijk met 1 x FastNed en 1 x Allego. We wilden met de batterij zo vol mogelijk de ferry op.

In Engeland moesten we van Harwich naar Kettering (195 km) en had ik 5 mogelijke oplaadpunten opgeschreven, zodat ik altijd een alternatief achter de hand had.

Harwich - Kettering



Dat bleek niet echt nodig te zijn, we hebben uiteindelijk bij 3 plekken geladen, vooral om te kijken of onze laad passen werkten, en dat deden ze. Ook om te kijken of de laders werkten, en dat deden ze ook. Op 1 plek zelfs gratis vanwege provider update van software of zoiets.

In Engeland konden we opladen aan het stopcontact van onze dochter. Grote ritten hebben we daar ook niet gemaakt, en 100-150 km is geen probleem als je thuis weer kunt laden.

De terugweg was via Dover-Duinkerken op een zaterdag, zéér druk op de weg. Weer had ik 5 laadplekken geselecteerd, met als laatste Lidl vlak bij de haven in Dover.
Het was druk op de weg maar ook bij het eerste laadstation, uiteindelijk na 45 minuten waren we dan weer op 80% Dit duurde lang want er stond een KONA lekker lang te laden.

Door de drukte verloren we veel tijd en hebben we maar 1 keer extra geladen. We konden nét op tijd de ferry halen, maar in plaats van weer 80% vol te zijn zaten we op 60%, effectief 90 km.

We hadden de terugreis al een hele tijd geleden geboekt, dus de 460 km vanaf Duinkerken naar Hoogeveen was met onze Lexus IS 200 (uit 2004) geen probleem. Met de Ioniq werd het een uitdaging.
Laadpunten in Duinkerken

We kwamen om 9 uur ’s avonds aan in Duinkerken, zelfs met de Lexus zouden we pas om 1 of 2 uur ’s nachts thuis zijn gekomen. Ik had gepland dat we met 75% in de batterij van de ferry te komen dan zouden we gemakkelijk Jabbeke kunnen halen (76 km vanaf Duinkerken), maar met maar 90 km (effectief dus 50) leek met dat al té spannend. 

In Duinkerken was 1 laadplek met type 2 laders (12 stuks waarvan 11 in bedrijf) dus dan maar een paar uur daar laden en ondertussen eten en dan ’s nachts in een hotel slapen leek ons de beste optie.


Parking Duinkerken
De laadpunten waren er wel, ik kon ze door het raam van de parkeergarage zien. Er stond maar 1 auto aan, maar helaas was de parkeergarage gesloten van zaterdag avond 19:00 tot Maandagmorgen 7:00. De website was niet toegankelijk dus dat kon ik van tevoren niet zien.


Taxichauffeurs die we vroegen of er laadpalen waren in Duinkerken barsten in lachen uit: laadpalen, nee die zijn hier niet… (Maar ze hadden dus ongelijk, want een paar honderd meter van hun standplaats stonden er 12).


Daar stonden we dan om half elf ’s avonds, het was gelukkig droog, maar fris.
We besloten om bij hotels te vragen of we konden slapen én laden. In het eerste hotel hadden ze wel kamers, maar geen laadmogelijkheid. De zeer vriendelijke en behulpzame receptionist heeft ons een paar hotels opgegeven in de buurt.

Bij hotel Welcome een 10 minuten lopen kwamen we tegenmiddernacht aan en de eveneens vriendelijke receptionist had een kamer. We konden wel laden in de garage onder het hotel zijn hij, maar hij wist niet hoe dat ging en waar het stopcontact zat.. Zijn collega die de volgend ochtend om 6 uur zou beginnen wist dat wel. Desgevraagd mochten we even in de garage kijken en wel ja duidelijk zichtbaar was daar een stopcontact. We hebben heerlijk geslapen en de volgende ochtend was de batterij weer 100%.

Welcome Hotel


Jammer genoeg geen tijd om Duinkerken te bekijken, maar wel de moeite waard, een aantal mooie gebouwen. Dat doen we dan later maar eens.

De terugreis was voorspoedig, maar duurde lang omdat ik voor de zekerheid vaak wilde laden (uiteindelijk 6 keer gedaan). 1 van de geplande laadpalen bij Van de Valk in Antwerpen bleek er (tijdelijk) niet meer te zijn, maar voor de rest waren de geplande palen er en konden we laden. Zo duurde de terugreis dus lang, maar het was heel leerzaam.

Achteraf (kijk je een koe in haar kont, zei mijn moeder altijd), achteraf dus hadden we terug moeten reizen vanaf Harwich naar Hoek van Holland. 

En wat ook gekund had: in Steenvoorde op 46 km stonden snelladers, maar die keuze hadden we niet gemaakt omdat we toch ergens wilden slapen en bij Steenvoorde kon dat niet.

Met de EURO-shuttle Folkstone-Calais hadden we gratis kunnen laden in Folkstone én in Calais. Bovendien zijn er in Calais nog meer laadmogelijkheden, Maarja de ferry vanuit Dover was maar €67,00 en Harwich-Hoek van Holland met de nachtboot kost minimaal €160,00.

Nu hebben we €120,- uitgeven aan het hotel en veel vaker geladen aan de snellader; dus duurder.

Samengevat: We hebben er veel van geleerd, én lang in het donker rijden, vooral in het buitenland, vonden we zelfs met de Lexus al niet leuk meer. Maar als je opzoek bent naar laadpalen op een groot Tankstation dan lijkt met het helemaal een crime, dus lange ritten in het buitenland: altijd overdag in de toekomst.

Want het is vaak wel wat zoeken naar de laadpaal op grote parkeerplaatsen/tankstations, voor je het weet zit je weer op een éénrichtings-oprit naar de snelweg…zonder dat je geladen hebt. Gelukkig is ons dat nog niet overkomen.

Als laatste: de Ioniq is een heerlijke auto, enigszins vergelijkbaar met de Lexus qua rijervaring, maar stiller, fijnere stoelen, en ook nog daarbij adaptive cruise control en lane-keep-assist.


Henk ter Steege, 21-12-2019



1 opmerking:

  1. dag maarten lees je artikelen vaak maar had een vraag die laders voor de bussen openbaar vervoer zijn ook duur voor hoeveel kunnen die laden 35-cent de groet jan goos 79

    BeantwoordenVerwijderen