Schotland |
Een trouwe lezer van mijn blog uit Friesland, Sy Guia IV, mailde mij dat hij in Juli met zijn Kona naar Schotland vertrekt. Schotland & Het Verenigd Koninkrijk staan niet echt bekend om de eenvoudige laad infrastructuur dus dat kan best een uitdaging worden. In Engeland tuimelen de verschillende aanbieders en netwerken over elkaar heen en niemand wil met elkaar samenwerken. Kortom laden daar is een zooitje.
Gelukkig voor hem is het een avontuurlijke man die met zijn gezin al eens naar Engeland en Denemarken is gezeild. Dit alles heeft hij ook geblogd. Hij laat zich dus niet tegenhouden door wat ongemakken en gaat er gewoon voor. Geweldig toch!
Ik adviseerde hem in elk geval de reis en laadstops voor Engeland goed voor te bereiden en te proberen enkele RFID passen te bemachtigen van de laders waar je langs moet om eventuele uitdagingen zoveel mogelijk te beperken. Trots mailde hij me het volgende verhaal, wat ik graag met jullie wil delen.
-- Maarten
Beste lezers,
Deze zomer reis ik met de Kona vanaf Friesland via Calais richting
Schotland. Meestal gaan we met de boot op vakantie (ook over zee) maar al
hobbelend naar Schotland viel wat minder in de smaak aan het thuisfront, dus we
gaan met de auto met zijn vieren, de hond en de noodzakelijke dakkoffer. We
kiezen voor de kortste overtocht. Heen met de trein en terug met de boot. Ook
omdat onze hond mee gaat en varen op zee doen we vaak genoeg. Kosten IJmuiden –
Newcastle vielen ook best tegen, daar kun je een ruime week voor in een luxe
chalet!
Ik laad misschien 10x per jaar openbaar, ondank de 40 – 45K
kilometers per jaar. Maar nu zullen we er aan moeten geloven. Goede
voorbereiding is het halve werk en ook leuk om te uit te pluizen.
Schotland
In Schotland kun je gratis openbaar (CCS) laden! Ha, eerste
vinkje is gezet. Er wordt, op forums, wel aangeraden een pasje aan te schaffen,
want je moet je anders aanmelden door te bellen. En dat schijnt niet altijd
soepel te lopen. Helaas is het niet mogelijk een pas aan te schaffen als “niet
UK inwoner”. Er wordt mij per mail verzekerd dat ik echt alleen maar hoef te
bellen (24/7 bereikbaar), “no problem sir!”. In een aantal counties is het niet
meer gratis, maar voor toeristen is dit niet van toepassing. Dus bellen en
laden maar!
Nu hebben we 3 huisjes geboekt en we mogen overal de granny
charger gebruiken, dus ik verwacht daar niet veel gebruik te hoeven maken van
“Charge place Scotland”.
Dus de laad focus ligt op Engeland.
De verschillende
mogelijkheden
Voor een aantal maatschappijen (waaronder de grootste, met
de meeste laders langs de snelweg) heb je geen pas of app nodig, je kan dan gewoon
betalen met je bankpas. Ideaal dus! De Ecotricity CCS laders (ook wel “electric
highway” genoemd) blijken echter een probleem te hebben met de Kona. Iets met
de software communicatie tussen auto en lader. Onderzoek loopt al een half
jaar, maar levert niet echt iets op. Ecotricity schijnt vaker vreemde (software?)
problemen te hebben.
Sommigen hebben hier trouwens weer geen last van met
dezelfde modellen, maar de Kona is op dit moment absoluut “no Go” dat isduidelijk. AC laden i.c.m. Kona is overigens weer geen probleem.
De tweede maatschappij in de UK is Polar, hierbij is wel een
pasje nodig (of een app, maar die schijnt een groot drama te zijn). Ook deze
pas is, ondanks aandringen, niet te bestellen voor een “niet UK inwoner”. Valt
dus ook af, de spoeling wordt dunner…
Newmotion en Plugsurfing (omdat ik erg weinig openbaar laadt, zijn
dit mijn enige passen) hebben wel een aantal laad mogelijkheden, maar niet
voldoende om met een lekker gevoel op pad te gaan, dus we zoeken verder.
Gratis
door de UK
Veruit de beste site om het totale netwerk (en ervaringen per
laadpaal) te vinden in de UK is ZapMap. Je kan naar
hartenlust filteren, de site werkt lekker intuïtief. Filter op “Free to use” is
ook mogelijk.
Als we 300km kunnen overbruggen tussen de laders en ze werken
allemaal, dan blijken we gratis naar Schotland en terug te kunnen komen! Voor de Lidl laders heb je de app Podpoint nodig.
Ik zoek verder, plan wat met GoingElectric en ga een
beetje rekenen met de ideale mix tussen laden, range en pauzes. De Kona laadt
snel tot ongeveer 73%, dan wordt het minder en daalt de snelheid richting de 20kW.
Ik wil minimaal 50km over houden aan de onderkant om de volgende paal te halen.
Met volle belading en een dakkoffer zal het daarbij niet erg efficiënt gaan worden.
Laad conclusie
Kona = 64kW
Reserve: 55km
bij 18kWh / 100km is dat 17% ofwel 10kW
200km rijden met 18kWh /
100km = 36kW.
36kW laden van
17% naar 73% = ca. 35 minuten.
Dus 2 tot 3
uur rijden, een half uurtje – drie kwartier de benen strekken en weer door (de
hond moet er toch ook regelmatig uit).
De zoektocht
gaat verder.
Instavolt is
een kleinere maatschappij waar je ook gewoon aan de paal kunt betalen met je
bankpas. En zo blijken er meer te zijn, maar dat is mij iets te onzeker.
Uitzicht over het Glenfinnan viaduct, Highlands, Scotland |
Ik zoek een
werkende laadpas met een redelijk gespreid CCS netwerk. Die vind ik
uiteindelijk bij Geniepoint. Nadeel (of eigenlijk ook een voordeel i.v.m.
laadpaalklevers) is dat je £10,- betaalt na 1:15 uur. Pasje zelf kost ook £9,-
In
Folkestone (waar de trein aan komt) is een Instavolt en Geniepoint lader, dus
we willen aankomen met een redelijk volle accu en gaan dan deze laders testen.
Als ze niet werken hebben we een back-up plan met de Newmotion pas, maar zullen
we wel langer moeten laden, wat omwegen moeten maken en lopen we wat risico als
een van de laders het niet doet.
Zo kom
ik uiteindelijk op onderstaand lijstje met ruim voldoende back-up.
- Newmotion
=> eigen pas.
- 25p/kWh ≈ (€0,29)
- Plugsurfing
=> eigen pas. Deels Newmotion en deels Alfa Power dekking (Zijn verschillen
tussen Plugsurfing en Newmotion / Alfa Power).
- 33p/kWh ≈ (€0,38)
- Podpoint => nodig voor Lidl. App getest, laden succesvol gestart zonder kaart
o.i.d. te koppelen.
- Gratis
- GeniePoint
=> Account aangemaakt; Creditkaart gekoppeld en pasje ontvangen.
- 30p/kWh ≈ (€0,35) plus £1 per laadstart. Plus £10 na 1:15h.
- Instavolt
=> Geen app. Betalen met Debit / Creditcard aan de paal.
- 35p/kWh ≈ (€0,41)
- Engenie
=> Contactloos betalen Debit / creditcard geen app of account nodig.
- 36p/kWh ≈ (€0,42)
- Shell recharge (grotendeels zelfde als Newmotion) => Contactloos betalen
Debit / creditcard geen app of account nodig.
- 25p/kWh ≈ (€0,29)
- Alfa Power => Geïnstalleerd, creditcard gekoppeld lijkt te werken. Zeer beperkt
aantal laders, maar wel 2 op de route.
- Ecotricity
=> Kona wil niet laden op CCS! (wel op AC). Betalen met
Debit / Creditcard. App geactiveerd met een postcode van een hotel in de
UK.
- 30p/kWh ≈ (€0,35)
- Chargeplace Scotland => Bellen en gratis laden, ook in de Counties van Schotland
waar nu wel betaald moet worden (valt onder Charge Your Car) Kaart is niet
mogelijk voor niet UK inwoners.
- Charge Your Car => niet mogelijk voor niet UK inwoners. App schijnt een drama
te zijn.
- Polar (BP
Chargemaster) => Niet mogelijk voor niet UK inwoners. App schijnt een
drama te zijn.
Halverwege hebben we een weg-hotel geboekt naast een lader van
Ecotricity (Type 2 voor de nacht) vlakbij Stansted Airport, dus kunnen we met
een beetje geluk de tweede dag weer met 100% op pad.
Gratis opgeladen
naar Schotland:
- Folkestone
- 85km naar Lidl Bexleyheath (bij Londen)
- 300km naar Lidl Bentley
- 300km naar Moffat (Chargeplace Scotland)
Om dit te halen moeten we wel wat zuiniger rijder. Dit zou moeten kunnen
met een beetje beleid, maar dat is geen relaxed gevoel, dus we gaan alleen voor deze
optie als het niet anders kan.
Daarnaast is het wel prettig om op een leuke plek te laden in
plaats van op een industrieterrein, het is tenslotte vakantie. Ik ben heel benieuwd hoe soepel het laden gaat lopen, aanvullingen, tips en vragen zijn van harte welkom.
Sy Guia IV
---
Zoals je ziet heeft deze man al veel uitzoekwerk verricht! Ga je ook naar Schotland of zoek je gewoon contact, laat dan een tekstje achter in de comments below. Cheers mate!
-- Maarten
Hey,
BeantwoordenVerwijderenWij zijn ook van plan om een roadtrip Schotland te ondernemen... maar alles moet nog uitgeklaard worden.
Eerst bekijken waar we willen naartoe gaan, dan kijken of dit doenbaar is met de Ioniq EV. Anders wordt het waarschijnlijk de Caddy van de schoonouders. Dat laatste zou ik wel spijtig vinden, maar ik vind het momenteel niet zo bemoedigend... deze blog en enkele posts op het ioniq-forum...
Ik volg dit in ieder geval mee :)
Hey!
VerwijderenVoor zover ik begrepen heb laadt de Ionic EV wel op palen van Ecotricity en dat maakt het leven een stuk makkelijker! Misschien ken je deze site al: www.speakev.com maar hier kunnen ze je vast tips geven. Ecotricity is al wel een wat verouderd netwerk, maar betalen aan de paal met je bankpas schijnt goed te werken.
Cheers!