maandag 13 mei 2019

Schotland roadtrip met een Hyundai Kona Deel 1

Schotland




Een trouwe lezer van mijn blog uit Friesland, Sy Guia IV, mailde mij dat hij in Juli met zijn Kona naar Schotland vertrekt. Schotland & Het Verenigd Koninkrijk staan niet echt bekend om de eenvoudige laad infrastructuur dus dat kan best een uitdaging worden. In Engeland tuimelen de verschillende aanbieders en netwerken over elkaar heen en niemand wil met elkaar samenwerken. Kortom laden daar is een zooitje.

Gelukkig voor hem is het een avontuurlijke man die met zijn gezin al eens naar Engeland en Denemarken is gezeild. Dit alles heeft hij ook geblogd. Hij laat zich dus niet tegenhouden door wat ongemakken en gaat er gewoon voor. Geweldig toch!

Ik adviseerde hem in elk geval de reis en laadstops voor Engeland goed voor te bereiden en te proberen enkele RFID passen te bemachtigen van de laders waar je langs moet om eventuele uitdagingen zoveel mogelijk te beperken. Trots mailde hij me het volgende verhaal, wat ik graag met jullie wil delen.

-- Maarten


Beste lezers,

Deze zomer reis ik met de Kona vanaf Friesland via Calais richting Schotland. Meestal gaan we met de boot op vakantie (ook over zee) maar al hobbelend naar Schotland viel wat minder in de smaak aan het thuisfront, dus we gaan met de auto met zijn vieren, de hond en de noodzakelijke dakkoffer. We kiezen voor de kortste overtocht. Heen met de trein en terug met de boot. Ook omdat onze hond mee gaat en varen op zee doen we vaak genoeg. Kosten IJmuiden – Newcastle vielen ook best tegen, daar kun je een ruime week voor in een luxe chalet!

Ik laad misschien 10x per jaar openbaar, ondank de 40 – 45K kilometers per jaar. Maar nu zullen we er aan moeten geloven. Goede voorbereiding is het halve werk en ook leuk om te uit te pluizen.

Schotland

In Schotland kun je gratis openbaar (CCS) laden! Ha, eerste vinkje is gezet. Er wordt, op forums, wel aangeraden een pasje aan te schaffen, want je moet je anders aanmelden door te bellen. En dat schijnt niet altijd soepel te lopen. Helaas is het niet mogelijk een pas aan te schaffen als “niet UK inwoner”. Er wordt mij per mail verzekerd dat ik echt alleen maar hoef te bellen (24/7 bereikbaar), “no problem sir!”. In een aantal counties is het niet meer gratis, maar voor toeristen is dit niet van toepassing. Dus bellen en laden maar!

Nu hebben we 3 huisjes geboekt en we mogen overal de granny charger gebruiken, dus ik verwacht daar niet veel gebruik te hoeven maken van “Charge place Scotland”.
Dus de laad focus ligt op Engeland.

De verschillende mogelijkheden

Voor een aantal maatschappijen (waaronder de grootste, met de meeste laders langs de snelweg) heb je geen pas of app nodig, je kan dan gewoon betalen met je bankpas. Ideaal dus! De Ecotricity CCS laders (ook wel “electric highway” genoemd) blijken echter een probleem te hebben met de Kona. Iets met de software communicatie tussen auto en lader. Onderzoek loopt al een half jaar, maar levert niet echt iets op. Ecotricity schijnt vaker vreemde (software?) problemen te hebben. 

Sommigen hebben hier trouwens weer geen last van met dezelfde modellen, maar de Kona is op dit moment absoluut “no Go” dat isduidelijk.  AC laden i.c.m. Kona is overigens weer geen probleem.

De tweede maatschappij in de UK is Polar, hierbij is wel een pasje nodig (of een app, maar die schijnt een groot drama te zijn). Ook deze pas is, ondanks aandringen, niet te bestellen voor een “niet UK inwoner”. Valt dus ook af, de spoeling wordt dunner…

Newmotion en Plugsurfing (omdat ik erg weinig openbaar laadt, zijn dit mijn enige passen) hebben wel een aantal laad mogelijkheden, maar niet voldoende om met een lekker gevoel op pad te gaan, dus we zoeken verder.

Gratis door de UK

Veruit de beste site om het totale netwerk (en ervaringen per laadpaal) te vinden in de UK is ZapMap. Je kan naar hartenlust filteren, de site werkt lekker intuïtief. Filter op “Free to use” is ook mogelijk. 



Als we 300km kunnen overbruggen tussen de laders en ze werken allemaal, dan blijken we gratis naar Schotland en terug te kunnen komen!  Voor de Lidl laders heb je de app Podpoint nodig.

Ik zoek verder, plan wat met GoingElectric en ga een beetje rekenen met de ideale mix tussen laden, range en pauzes. De Kona laadt snel tot ongeveer 73%, dan wordt het minder en daalt de snelheid richting de 20kW. Ik wil minimaal 50km over houden aan de onderkant om de volgende paal te halen. Met volle belading en een dakkoffer zal het daarbij niet erg efficiënt gaan worden.

Laad conclusie

Kona = 64kW
Reserve: 55km bij 18kWh / 100km is dat 17% ofwel 10kW
200km rijden met 18kWh / 100km = 36kW.
36kW laden van 17% naar 73% = ca. 35 minuten.

Dus 2 tot 3 uur rijden, een half uurtje – drie kwartier de benen strekken en weer door (de hond moet er toch ook regelmatig uit).

De zoektocht gaat verder.

Instavolt is een kleinere maatschappij waar je ook gewoon aan de paal kunt betalen met je bankpas. En zo blijken er meer te zijn, maar dat is mij iets te onzeker.

Uitzicht over het Glenfinnan viaduct, Highlands, Scotland
Ik zoek een werkende laadpas met een redelijk gespreid CCS netwerk. Die vind ik uiteindelijk bij Geniepoint. Nadeel (of eigenlijk ook een voordeel i.v.m. laadpaalklevers) is dat je £10,-  betaalt na 1:15 uur. Pasje zelf kost ook £9,-

In Folkestone (waar de trein aan komt) is een Instavolt en Geniepoint lader, dus we willen aankomen met een redelijk volle accu en gaan dan deze laders testen. Als ze niet werken hebben we een back-up plan met de Newmotion pas, maar zullen we wel langer moeten laden, wat omwegen moeten maken en lopen we wat risico als een van de laders het niet doet.

Zo kom ik uiteindelijk op onderstaand lijstje met ruim voldoende back-up.
  1. Newmotion => eigen pas.
    • 25p/kWh ≈ (€0,29)
  2. Plugsurfing => eigen pas. Deels Newmotion en deels Alfa Power dekking (Zijn verschillen tussen Plugsurfing en Newmotion / Alfa Power).
    • 33p/kWh ≈ (€0,38)
  3. Podpoint => nodig voor Lidl. App getest, laden succesvol gestart zonder kaart o.i.d. te koppelen.
    • Gratis
  4. GeniePoint => Account aangemaakt; Creditkaart gekoppeld en pasje ontvangen.
    • 30p/kWh ≈ (€0,35) plus £1 per laadstart. Plus £10 na 1:15h.
  5. Instavolt => Geen app. Betalen met Debit / Creditcard aan de paal.
    • 35p/kWh ≈ (€0,41)
  6. Engenie => Contactloos betalen Debit / creditcard geen app of account nodig.
    • 36p/kWh ≈ (€0,42)
  7. Shell recharge (grotendeels zelfde als Newmotion) => Contactloos betalen Debit / creditcard geen app of account nodig.
    • 25p/kWh ≈ (€0,29)
  8. Alfa Power => Geïnstalleerd, creditcard gekoppeld lijkt te werken. Zeer beperkt aantal laders, maar wel 2 op de route.
  9. Ecotricity => Kona wil niet laden op CCS! (wel op AC). Betalen met Debit / Creditcard. App geactiveerd met een postcode van een hotel in de UK.
    • 30p/kWh ≈ (€0,35)
  10. Chargeplace Scotland => Bellen en gratis laden, ook in de Counties van Schotland waar nu wel betaald moet worden (valt onder Charge Your Car) Kaart is niet mogelijk voor niet UK inwoners.
  11. Charge Your Car => niet mogelijk voor niet UK inwoners. App schijnt een drama te zijn.
  12. Polar (BP Chargemaster) => Niet mogelijk voor niet UK inwoners. App schijnt een drama te zijn.
Halverwege hebben we een weg-hotel geboekt naast een lader van Ecotricity (Type 2 voor de nacht) vlakbij Stansted Airport, dus kunnen we met een beetje geluk de tweede dag weer met 100% op pad.

Gratis opgeladen naar Schotland:

  1. Folkestone
  2. 85km naar Lidl Bexleyheath (bij Londen)
  3. 300km naar Lidl Bentley
  4. 300km naar Moffat (Chargeplace Scotland)


Om dit te halen moeten we wel wat zuiniger rijder. Dit zou moeten kunnen met een beetje beleid, maar dat is geen relaxed gevoel, dus we gaan alleen voor deze optie als het niet anders kan.


Daarnaast is het wel prettig om op een leuke plek te laden in plaats van op een industrieterrein, het is tenslotte vakantie.  Ik ben heel benieuwd hoe soepel het laden gaat lopen, aanvullingen, tips en vragen zijn van harte welkom.

Sy Guia IV

---

Zoals je ziet heeft deze man al veel uitzoekwerk verricht! Ga je ook naar Schotland of zoek je gewoon contact, laat dan een tekstje achter in de comments below. Cheers mate!

-- Maarten









2 opmerkingen:

  1. Hey,
    Wij zijn ook van plan om een roadtrip Schotland te ondernemen... maar alles moet nog uitgeklaard worden.
    Eerst bekijken waar we willen naartoe gaan, dan kijken of dit doenbaar is met de Ioniq EV. Anders wordt het waarschijnlijk de Caddy van de schoonouders. Dat laatste zou ik wel spijtig vinden, maar ik vind het momenteel niet zo bemoedigend... deze blog en enkele posts op het ioniq-forum...
    Ik volg dit in ieder geval mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey!

      Voor zover ik begrepen heb laadt de Ionic EV wel op palen van Ecotricity en dat maakt het leven een stuk makkelijker! Misschien ken je deze site al: www.speakev.com maar hier kunnen ze je vast tips geven. Ecotricity is al wel een wat verouderd netwerk, maar betalen aan de paal met je bankpas schijnt goed te werken.

      Cheers!

      Verwijderen