donderdag 9 mei 2019

Hagenaar rijdt met zijn Hyundai Ioniq naar de Canarische Eilanden

Een paar weken geleden werd ik gebeld door een enthousiaste Hagenees. Zijn naam? Selmar, Selmar Will. "Ik ga naar de Tenerife rijden met mijn Ioniq" zei hij vastberaden. Maar hij kon wel wat hulp bij de voorbereiding gebruiken.  Zo gezegd - zo gedaan, dus na een gezellig consult ging hij goed voorbereid op pad.


Eerste snellader station in Spanje, Victoria Gasteidz 

Optimistisch ging hij op weg, het avontuur tegemoet, niet precies wetende wat hem te wachten stond.

Hij vertrok maandag 29 april om 06:00 uur, en kwam zaterdagmiddag de 4e mei al aan in de haven van Huelva, waar op zondag 5 mei de boot naar Tenerife vertrok.

Toen had hij er een rit van 2835 km opzitten, met maar liefst 19 laadbeurten, bij snelladers maar ook bij gewone 230v stopcontacten van bijvoorbeeld hotelkamers. Door Frankrijk reed hij grotendeels over snelwegen, waar plenty snelladers beschikbaar zijn. Dit systeem bleek in Spanje wat lastiger haalbaar. De lader-dichtheid is daar soms zo gering, dat hij enkele keren landwegen met lage snelheid over snelwegen of lokale wegen moest rijden om de actieradius op te krikken.

IBIL bij Repsol Sevilla
Hij ontdekte wel dat ChargeMap een prachtig systeem heeft waarop je de volgende lader kan plannen. Enkele keren was hij aangewezen op hotels van een bepaalde keten waar specifieke laders staan. Maar ook de Newmotion laadpas hielp hem op veel plaatsen.

Twee keer was het precair. De eerste keer omdat een snellader aan de A6 onder Parijs defect was, en hij deze weg verder moest volgen in de verkeerde richting, naar een volgende snellader. Deze deed het gelukkig wel. De tweede keer was bij een Auchan toen de snellader niet meer beschikbaar bleek vanwege een herinrichting van de openbare ruimte. Met nog 11 km in de batterij moest hij doorrijden naar een Auchan 5 km verderop. De laatste twee kilometer schakelde zijn auto over naar de schildpad-mode (30 km per uur) maar hij haalde het. Alleen was die lader wel langzamer, zelfs zo traag dat hij ruim 4 uur in de warme zon moest wachten totdat de auto weer vol was. Hieruit raadt hij anderen aan: als je denkt dat je het makkelijk haalt naar de volgende lader, verhoog dan niet je snelheid. Je weet immers nooit in welke conditie de volgende lader is, of dat de gedachte pas mogelijk niet werkt. Met een reserve in de batterij kun je nog een volgende lader bereiken.




230V granny laden bij de hotelkamer

Er zijn veel overzichten met laders, in apps zitten ook fouten. Maar er zijn soms ook meevallers, zoals de snelladers bij Avia (benzine) stations. En in Spanje is Ibil met snelladers actief, onder andere bij Repsol-tankstations, met een app voor je mobiel.

Granny chargen op de boot
Zelfs op de ferry van Fred Olsen (waar je bijna 2 dagen moet varen om Tenerife te bereiken) werd de auto geladen. Op Tenerife zelf is er een ander probleem. Alle pasjes waarmee je in Europa kan laden, werken niet op Tenerife. Daar ben je aangewezen op 2 gratis snelladers, tenminste, zo lang Ibil, de Spaanse Fastned, de 4 nieuwe snelladers nog niet heeft geïnstalleerd op het eiland; dat gebeurt later dit jaar.


Wil je zelf nou ook zo'n reis maken en heb je inspiratie nodig? 
Je kunt Selmar bereiken via selmarwill@me.com.



Laden bij de Lidl, Puerto Cruz, Tenerife

1 opmerking: