maandag 20 mei 2019

Factcheck: De Engie Zuid Holland laadpas


De Engie-Ev-box laadpas



Engie levert een laadpas van EV-box voor gebruik in Zuid-Holland. Ze hebben er zelfs een speciale actiepagina voor gemaakt: https://www.engie.nl/laadpalen/gemeenten/laadpas-zuid-holland


Engie claimt zelfs de goedkoopste laadpas voor alle Engie laadpalen in deze regio aan te bieden. Dit zijn een groot deel van alle publieke laadpalen met een gekleurde (EV-box) ring. Dat kan voor veel mensen dus een behoorlijk verschil in de jaarlijkse laadkosten betekenen.

Twee weken geleden vroeg ik jullie op dit blog, op het forum van tweakers  en op twitter op om deze laadpas van Engie Zuid-Holland aan te vragen en te testen, om te zien of Engie zijn belofte waar kan maken m.b.t. de claim 'laden voor het laagste tarief' .

Na een kleine 10 telefoontjes met Engie en Ev-box in 3 weken is het volgende beeld ontstaan:

Groep 1.


Deze groep (waar ikzelf ook in zit) hebben na de aanvraag een generieke Engie laadpas ontvangen. Dit is een normale EV-box pas met daarop ook het Engie logo. Bij activatie in het ev-box backend wordt je geconfronteerd met jaarlijkse abonnementskosten van €54,45 per jaar voor publiek laden en nergens wordt 'Zuid-Holland' genoemd. De meeste mensen hebben bij de confrontatie met deze kosten hun laadpas registratie niet volledig voltooid, wat uiteraard verstandig is.

Zit je in deze groep dan kan je een melding maken via 088-7755450 of via ev.sgzh.nl@engie.com om toch een Zuid-Holland pas te ontvangen. Met die nieuwe pas zal bij het aanmelden op https://backoffice.ev-box.com de jaarlijkse abonnementskosten verdwijnen en de juiste opties verschijnen, namelijk die van....

Groep 2. 


Deze groep heeft een begeleidende brief gehad waarin een abonnement van €6 per maand wordt aangeboden. Zij hebben een Engie laadpas ontvangen waar wél het juiste profiel aan zit. Zij kunnen in het backoffice kiezen voor dit abonnement of zónder abonnement en hierbij horen twee tarieven.

Het tarief mét abonnement bedraagt in Zuid-Holland €0,33 /kWh.
Het tarief zónder abonnement bedraagt in Zuid-Holland €0,38 / kWh

Aangezien de actiepagina benadrukte dat de aanbieding een laadpas betreft zónder abonnementskosten, gaan we verder met het tarief van €0,38 per kWh. Als je púúr naar de prijs per kWh kijkt lijkt dit natuurlijk bij lange na niet het 'laagste tarief' te zijn, sterker nog, €0,38 per kWh wordt als behoorlijk hoog beschouwd. Hoger dan de standaardtarieven van alle andere laadpaal én laadpas aanbieders in Zuid Holland. Maargoed, dat doet nu niet terzake.

Geen starttarieven


Door het wegvallen van de hoge start tarieven van €0,60 per keer op de Engie laadpalen én laadpas transactiekosten van gemiddeld zo'n €0,18 per sessie is deze pas bij de meeste laadsessies dus zo'n 78 cent goedkoper. Het verschil met marktconform (€0,35) is 3 cent. 78/3 = 26 kWh, Dat betekent dat voor laadsessies tot 26 kWh deze laadpas inderdaad goedkoper is.

Bij grotere laadsessies ga je meer betalen door het hoge kWh tarief van €0,38.
Nuon bijvoorbeeld berekent hier €0,35 per kWh, maar wordt dus pas goedkoper vanaf 26 kWh.

Door het stevige starttarief wat Engie & EV-box rekent op de publieke laadpalen zijn er geen concurrerende aanbieders die zónder laadpas-abonnementskosten (3x woordwaarde) onder deze tarieven kunnen komen.

Er zijn drie uitzonderingen:

1) Bij laadsessies van > 26kWh is de concurrentie goedkoper
2) Bij laadpassen met grote abonnementen betaal je lagere kWh tarieven
3) Bij flatrate laadpassen

Aangezien de gemiddelde laadsessie slechts 8kWh bedraagt én dit over een laadpas zónder abonnementskosten gaat (appels:appels vergelijken), luidt de

Conclusie:

De stelling van Engie dat met deze laadpas in de deelnemende gemeenten voor het laagste tarief kan worden geladen is: WAAR.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten