zaterdag 7 december 2019

Goedkoop blijven laden bij Allego


Allego 



Allego is één van de weinige laadpaal aanbieders (CPO's of Charge Point Operators) die zo'n beetje elke laadpas accepteert. Vanuit berijders oogpunt is dat natuurlijk erg prettig. Er zijn weinig laadpassen die op de Allego infrastructuur een foutmelding geven en de kans op een succesvolle laadsessie zijn bij Allego dus het grootst. Daarnaast heeft dit een groot voordeel voor de mensen die op zoek zijn naar lagere tarieven voor hun mobiliteit. Je kan met allerlei laadpassen bij Allego terecht, uit allerlei landen.
Laden bij een Allego Publiek laadpunt (c) Allego

Laadpassen met allerlei tarieven: Gratis, flat-rate, 2 cent per minuut, 10 cent per kWh. Bij Allego werkt bijna alles. Als je je weg weet te vinden kan je veel geld besparen op je laadkosten. Daarnaast breidt Allego flink uit. Niet alleen met snelladers door Europa maar ook in Nederland hebben steeds meer gemeentes laadpalen van Allego staan waardoor de kans dat er eentje in jouw straat of buurt staat steeds groter is.


Laadpassen



Met ingang van vandaag is de Allego gratis-laden actie afgelopen, dus die laadpas werkt niet meer. Recentelijk hebben diverse buitenlandse aanbieders hun tarieven verhoogd. De roamingcontracten tussen E-Steiermark met Allego zijn vorige week zelfs stopgezet.

Met deze pas kon tot afgelopen zaterdag voor minder dan 12 cent per kWh geladen worden. Mits je binnen de bundel bleef, althans. Daarbuiten kon het erg kostbaar worden. Niet iedereen had de aankondiging meegekregen en zo kwam het dat sinds zondag mensen met hun e-Steiermark flatrate laadpas ineens een rood lampje zagen bij hun Allego laadpaal.

Het lijkt er dus op dat Allego het gesprek met de prijsvechters is aangegaan en de normale rekeningen, die de prijsvechters zullen moeten betalen, naar deze aanbieders heeft gestuurd. De prijsvechters op hun beurt zijn gaan inzien dat blijven stunten ook niet eindeloos kan blijven doorgaan, en passen hun prijzen naar boven aan of stoppen de samenwerking met Allego.

Het tijdperk van goedkoop laden lijkt daarmee voorbij. Al met al is er een steeds groter wordende groep EV rijders op zoek naar goedkopere alternatieven bij Allego, hoog tijd om in een blogpost weer eens uit te zoeken wat de mogelijkheden precies zijn. De meest gestelde vraag uit mijn inbox van afgelopen week is:

'Welke aanbieder is nu de goedkoopste bij Allego?' 

Aanbieders



De vraag welke aanbieder het goedkoopste is, is niet eenvoudig te beantwoorden. Ten eerste bestaat 'de goedkoopste' aanbieder niet. Dat komt doordat Allego verschillende tarieven per provincie, streek of zelfs binnen één stad hanteert, variërend van 18 tot 39 cent per kWh voor AC laden, tot 69 cent voor DC snelladen.

Dit heeft allerlei oorzaken, maar die discussie kun je beter op LinkedIn verder voeren met betrokkenen. Voor nu is het gewoon even een feit dat in een aantal provincies 15 tot 50% goedkoper geladen kan worden bij Allego door een andere Allego paal te zoeken.


Allego CPO tarieven voor regulier AC publiek laden in Nederland | Landkaart (c) Wikipedia CC


Gebruik de juiste laadpas, let extra op bij leasepassen


Woon of werk je dus in één van de gearceerde provincies, ga dan op zoek naar de lichtgrijze Allego-Ecotap laadpalen welke doorgaans het lage tarief kennen. Heb je zo'n laadpunt gevonden, controleer dit tarief dan in de Allego App 'Smoov' .

Screenshot uit Smoov app
Nu je weet dat het een voordelig laadpunt is, gebruik hier dan ook de juiste laadpas, dus eentje die géén extra tarieven toevoegt en ook niet eentje die vaste tarieven rekent. De laadpas van Shell/Newmotion bijvoorbeeld berekent op élke Allego AC laadpaal €0,34 / kWh.

Zo betaal je alsnog het hoge tarief. Plugsurfing maakt het nog gekker met zelfs €0,37 per kWh op deze laadpunten, maar ook Vattenfall, Eneco, Chargenow, Chargepoint en diverse andere laadpas aanbieders berekenen je tussen de €0,35 en €0,37 / kWh op deze voordelige laadpunten.

Leasepassen


Heb je een laaddruppel van je leasemaatschappij of autodealer gekregen, dan is de kans groot dat deze een chip bevat van bovenstaande aanbieders, en dan betaal jij (óf je werkgever) dus de hoofdprijs terwijl het CPO tarief van het laadpunt soms maar de helft is.

Kies dus voor een laadpas aanbieder die deze CPO tarieven 1:1 doorberekent. Dat is niet alleen fijn voor jouw portemonnee, maar ook voor die van je werkgever.

Buitenland


Er zijn buitenlandse laadpassen die lagere tarieven hanteren voor laden bij Allego, echter deze zijn vaak bedoeld voor lokaal gebruik binnen één gemeente én hebben steeds vaker in hun voorwaarden staan dat er voor het laden buiten het land van uitgifte andere voorwaarden gelden. Bijvoorbeeld dat bij meer dan 50% van de laadsessies in een ander land dan Duitsland de pas geblokkeerd kan worden.

Hoewel ik me afvraag af of dit weigeren conform Europees recht mág (Elektriciteit is fiscaal gezien een 'goed' en geen 'dienst')  is dit natuurlijk wel een risico bij het afsluiten van zo'n abonnement. Maar daar laat ik me graag een keer over voorlichten door een goede jurist.


Prijzen en aanbieders


Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de aanbieders van laadpassen die dit gratis doen of voor lage abonnementskosten, (tot max €7,- per maand) én aanbieders die aanvullende voorwaarden kennen. Deze voorwaarden zijn bijvoorbeeld een vast stroom abonnement thuis en/of een maandabonnement van €15,-. De aanbieders met deze aanvullende voorwaarden kunnen goedkoper zijn waardoor de prijzen dalen tot onder €0,23 per kWh, maar neem ik niet mee in de vergelijking omdat dat te specifiek wordt en daardoor de vergelijking scheef gaat. Daarom staan in deze overzichten de reguliere laadpas aanbieders zonder hoge vaste kosten.

Allego €0,34 laadpalen (Landelijk)


Aanbieders   per kWh  Transactiekosten   Bijzonderheden
 eins E-Mobil  €0,31   €1,-  vanaf 35kWh 
 E-flux vast   €0,34  €0,-  €2 per maand
 Vandebron  €0,34   €0,-  €1,50 - €3,50 p.m
 Justplugin vast  €0,34  €0,-  €4,- per maand
 Last Mile Solutions   €0,34  €0,01 - €0,12 Zie test 
 Smoov   €0,34  €0,25 Alléén app
 Andere aanbieders  €0,35-€0,40  €0,- tot €0,61


De goedkoopste aanbieder op de laadpalen met een €0,34 tarief is op dit moment Eins, die daar minder dan 31 cent rekent voor een geladen kWh.  Echter hanteert Eins wél een starttarief van €1,- per sessie. Dat betekent dat het kantelpunt ongeveer bij 35 kWh ligt voordat het goedkoper wordt dan deze 34 cent. Hiermee is dat alleen interessant voor auto's met batterijen van pakweg 35kWh en groter, en daar heeft de kleine man met een oudere Zoe of Leaf dus weinig aan.


Allego €0,29 laadpalen (Drenthe/Groningen)


Aanbieders  per kWh Transactiekosten  Bijzonderheden
 E-flux vast  €0,29 €0,- €2,- per maand
 Vandebron  €0,29 €0,- €1,50 - €3,50 p.m.
 Justplugin vast €0,29  €0,- €4,- per maand
 Last Mile Solutions  €0,29 €0,06 - €0,15 Zie test
 Smoov €0,29 €0,25 Alléén app
 Andere aanbieders €0,35 - €0,40 €0,- tot €0,61 €0,- tot €8- p.m.

Allego €0,18 laadpalen (Gelderland/Overijssel)



Aanbieders  per kWh Transactiekosten  Bijzonderheden
 E-flux vast  €0,18 €0,- €2,- per maand
 Vandebron €0,18 €0,- €1,50 - €3,50 p.m.
 Justplugin vast €0,18  €0,- €4,- per maand
 Last Mile Solutions  €0,18 €0,01 - €0,15 Zie test 
 Smoov  €0,18 €0,25 Alléén app
 Andere aanbieders €0,35 - €0,40 €0,- tot €0,61 €0,- tot €8- p.m.

Op de laadpalen met lagere CPO tarieven zie je dat de laadpassen met abonnement hier doorslaggevend zijn in de kWh prijs. Dit zie je ook bij de laadpassen met aanvullende voorwaarden terug. Het lijkt een beetje op de mobiele telefoon markt; hoe hoger de vaste kosten, hoe lager de kWh kosten. Dit gaat door tot bijvoorbeeld de laadpas van Waydo, die je voor €85 onbeperkt laat laden bij (onder andere) álle laadpunten van Allego. (Ook DC snelladen!)

Over snelladen gesproken, daar zie je weer hele andere tarieven.

Allego DC Snellaadpalen landelijk


Aanbieders  per kWh Transactiekosten  Bijzonderheden
 Maingau €0,35 €0,-
 eins E-Mobil €0,31 €1,-
 Vattenfall Incharge  variabel €2,75 € 0,28 / minuut
 Tiwag Mobil Plus €0,29 €0,- € 6,90 / maand
 Smoov  €0,69 €0,25 Alléén app
 Andere aanbieders €0,69 - €0,99 €0,- tot €3,- €0,- tot €8- p.m.


Voor de normale AC laadsessies kun je natuurlijk zelf gaan experimenteren met de buitenlandse laadpassen, maar het advies is om gewoon een Nederlandse aanbieder te kiezen die geen opslagen per sessie of kWh in rekening brengt. Dit levert in de meeste gevallen in Nederland het meeste voordeel op. Ook bij 'onbekende' en andere laadpunten kom je daarmee zelden voor verrassingen te staan omdat deze vaak lagere tarieven kennen die lager liggen dan €0,35 / kWh.

Wil je tóch een lager kWh tarief, dan zal er ergens toch een (financiële) concessie gedaan moeten worden of je krijgt te maken met aanvullende voorwaarden. Bijvoorbeeld een maandabonnement of een thuisstroom abonnement.

Over deze passen ga ik binnenkort uitgebreid bloggen.
Heb je geld bespaard n.a.v. dit artikel en wil je meer van deze blogs? Overweeg dan eens een donatie.
Alvast hartelijk bedankt en doe er je voordeel mee!

Maarten Hachmang







20 opmerkingen:

  1. Dank voor deze overzichten. Het blijft puzzelen. Ik heb een eigen afgedrukt lijstje met aanbieders, exploitanten en bijbehorende apps/cards in de auto liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn de transactiekosten eenmalig per laadsessie of zijn ze per minuut ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik mis Total Vroaming in je post. Dit is natuurlijk ook een bijzonder geval. Werkt deze nog steeds overal met 22ct?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga binnenkort een uitgebreide test posten over deze laadpas.

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een auto met een accu van 28 kWh. Ik laad sporadisch aan AC-palen in het wild en als ik dat al doe, dan is dat (veel) minder dan 25 kWh. Volgens mij is bij alle AC-laders Ecotap voor mij dan het voordeligst. Zij berekenen geen kosten anders dan 1 ct per kWh bovenop het CPO tarief. Als ik 20 kWh laadt, is dat 20 cent. Minder dan bijvoorbeeld de 35 cent die Justplugin als starttarief rekent. Ik moet ook wel meer dan 10 keer per maand zoiets doen, wil het goedkoper zijn dan een abonnement van 2 euro per maand. Die 1,= transactiekosten van Eins haal ik er al helemaal nooit uit.

    Zie ik dit verkeerd of ben ik een geval apart met een kleine accu, ca 90% thuis laden en 10% Maingau DC-snelladen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee hoor, Je bent helemaal geen geval apart, zelfs redelijk gemiddeld. et wel op dat bij een aantal AC palen voor iedereen ook een transactietarief geldt, dit zit in sommige concessies verwerkt en kost meestal rond de 50 cent excl. BTW.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik mis in de overzicht de aanbieding van Chargepoint. Zij rekenen op veel Allego laadpalen een tarief van 29 cent/kWh. Goedkoper dan het CPO tarief dat hier als landelijk wordt genoemd. Wel even opletten als je in de provincie bent, dan loont het om de Smoov app te gebruiken om te kijken of je toevallig bij een 18 cent/kWh paal staat

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kishan, bedankt voor je reactie.

    De US versie van Chargepoint berekent €0,34/kWh incl BTW bij de Allego's die ik heb gechecked. (https://www.chargepoint.com/nl-nl/)

    De NL versie van Chargepoint valt onder het Last Mile Solutions aanbod (https://chargepoint.nl/home).

    Wellicht ergens een ex. BTW prijs gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doelde inderdaad op Chargepoint US, maar zie inderdaad dat je nu gelijk hebt. Of ik heb een bedrag ex. BTW gezien of het is recentelijk verhoogd. Nog steeds geen slechte aanbieding gezien er voor zover ik weet geen starttarief wordt gehanteerd en geen maandelijks bedrag

      Verwijderen
  9. dag, vraagje: in Vriezenveen staat een allego-paal (koningsweg 26)maar deze heeft via de smoov-app een tarief van 0.34 /kwh ipv de hierboven genoemde 0.18 / kwh.
    wat zou de verklaring hiervoor zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoals je op de kaart ziet staan in Overijssel ook nog de '34 cent' Allego palen. De 18 cent laadpalen zijn later geplaatst en dus staan ze door elkaar. Meer info: https://www.linkedin.com/pulse/waarom-jij-1100-per-jaar-meer-betaalt-bij-de-allego-jouw-hachmang/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier in Arnhem kan ik niet laden bij Allego voor 18 cent. Alles is 34 cent.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nee hoor. De lichtgrijze palen van Allego & Ecotap samen zijn ook in Arnhem 18,2 cent.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ow, dan moet ik daar even goed naar kijken :) tnx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als ik bij Vandebron en bij E-Flux op hun website de laadpalenkaart raadpleeg, dan zie ik veel hogere tarieven voor Allegro laadpalen (in ieder geval bij de 18 cent laadpalen in Gelderland) dan in de Smoov-app. Kan het zijn dat de tarieven van deze laadpasaanbieders inmiddels hoger zijn geworden (dus toch een opslag rekenen?).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Unknown,

    Ja dat komt omdat de brondata voor die laadpalen kaart nog niet overal onderscheid maakt in de tarieven. Smoov is leidend voor het basis tarief. Als er op laadpastop10.nl CPO tarief of basis tarief wordt genoemd dan mag je daar op vertrouwen. Met genoemde aanbieders betaal je daadwerkelijk 18,2 cent en geen 37 cent.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kan het kloppen dat de tarieven van de lichtgrijze Allego/Ecotap palen behoorlijk verhoogd is?
    Bij mij staan ze nu op een tarief van €0,242 (incl btw)
    Beetje vreemd dat je eerst met een mooi scherp tarief een aanbesteding kunt winnen om nog geen 2 jaar later met meer dan 30% kunt verhogen, terwijl de kosten voor de stroom alleen maar zijn gedaald. Een correctie van 2-3% per jaar voor inflatie zou nog kunnen, maar dit is echt buitensporig.

    BeantwoordenVerwijderen