zaterdag 30 november 2019

Wintersport 2020 (Deel 2)

....vervolg van Wintersport 2020 Deel 1




Les Menuires

Van Méribel Mottaret naar Les Menuires


Ken je dat verhaal van dat gezin die met hun elektrische auto naar het dorpje Méribel-Mottaret gingen? Die gingen niet!  Nou ja, in ieder geval niet naar Méribel-Mottaret.

Een week na de boeking belde onze tour-operator dat het appartement helaas volgeboekt was en dat onze boeking kennelijk een andere boeking had gekruist. Na een paar dagen samen met de operator diverse opties in hetzelfde gebied te hebben onderzocht is onze boeking omgeboekt naar een appartement in Les Menuires, 12km ten zuidwesten van Méribel en slechts 6km verder qua totaal afstand. Gelukkig blijven we dus in Les Trois Vallées en kunnen we nog steeds het gebied gaan verkennen.

Toch blijft het een flinke afstand, en vooral de vrijdagmiddag en -avond kan het pittig worden om zoveel mogelijk kilometers af te leggen. Het liefst vertrekken we 's ochtends vroeg zodat je twee hele dagen kunt reizen. Maarja, die schooldag hè. Het voordeel van een planning maken is dat je er vanaf kunt wijken. Het is immers maar een planning en er is nog niets definitiefs geboekt. Dat biedt ruimte voor creativiteit.

Vliegen?

Easyjet zonder bagage

Mijn vrouw zat daarover na te denken en ontdekte dat je voor €22 naar Basel kan vliegen. Ze stelde voor dat zij met de kinderen na schooltijd het vliegtuig naar Basel neemt zodat ik met de Zoë een stuk eerder kan vertrekken en ze daar 's avonds op kan halen van de luchthaven om zo een uur of vijf aan reistijd te winnen.

Hoewel ik eerst nogal sceptisch was vond ik het later toch wel een aardig idee. EuroAirport Basel-Mulhouse-Freiburg ligt ongeveer op 670 km hier vandaan en nog geen 10km verderop aan de Duitse grens in het dorpje Weil am Rhein staat een hotel met een familiekamer waar we kunnen overnachten.

Helaas is het vliegtuig niet elektrisch, dat is wel jammer. Hierdoor gaat toch een beetje van de charmes van de reis verloren. De prijs van de tickets was echter zo laag dat we met enige vlieg-schaamte tóch maar geboekt hebben.

In tegenstelling tot plan A bereiken we daarmee op de eerste reisdag ruim 300 extra kilometers, in totaal een kleine 700km, ten opzichte van de 380-400km die ik in deel 1 had uitgewerkt. Een tweede voordeel is dat je op een normale tijd in het hotel aankomt en een goede nacht rust kunt pakken om de volgende dag vroeg te vertrekken richting Les Menuires. De terugreis wordt er uiteraard niet gevlogen, want dan hebben we twee volle reisdagen tot onze beschikking.

Dag 1 opnieuw plannen


Stornieren
Kortom, een compleet ander plan voor reisdag 1 dus. Het hotel in Darmstadt is geannuleerd en we hebben nu het hotel in Basel/Weil am Rhein geboekt. Dat wordt dus een planning maken waarbij ik op vrijdag zelf de 700km naar Basel ga rijden. Ik vertrek 's ochtends rond 08.00 om zoveel mogelijk tijd voor tegenvallers te reserveren.

Als ik rond etenstijd bij het hotel ben kan ik vast inchecken en dergelijke, in de buurt even wat dineren voor zover nodig, en ervoor zorgen dat de auto weer 100% volgeladen is. Mocht het tegenvallen en haal ik het 's avonds niet om op tijd bij de luchthaven te zijn, dan kunnen mijn vrouw en kinderen in elk geval met de taxi naar het hotel en kan ik daar later alsnog aanhaken. Natuurlijk met een volle batterij zodat we zaterdag de laatste 440 km met 2 laadsessies kunnen volbrengen.

10 min lopen van hotel naar 22kW laadpaal
Hoewel het zonde is van de planning die ik tot nu toe had gemaakt, is het toch niet compleet waardeloos geworden. Een deel kan ik hergebruiken. De stops bij de hotels 2a, 2b en 2d komen te vervallen en ik ga van stop 1 direct naar Groß-Kerau (vlak voor Darmstadt) welke in dit nieuwe overzicht nummer 2 krijgt in plaats van de oorspronkelijke nummer 3.

Na een kleine 150km plan ik een stop bij de triplecharger Raststätte Baden-Baden-West omdat vlak na dit laadpunt er nog een paar (backup) snelladers zijn, en vanaf daar is het nog 165km naar het hotel in Weil am Rein / Basel.

Zo'n 6km voor het hotel staat nog een snellader (4) maar ook in de buurt van het hotel staan enkele 22kW laadpalen. Omdat het zo dicht bij het drielandenpunt Frankrijk / Duitsland / Zwitserland ligt staan de dichtsbijzijnde laadpalen in Frankrijk, waarbij je dus je auto in Frankrijk parkeert en naar het hotel in Duitsland loopt.

Als ik vroeg ben ga ik dus langs de laatste snellader voor het hotel (4) en laadt ik daar tot 75%. Is er dan nog steeds tijd over dan ga ik vast inchecken etc, en is er dan nóg steeds tijd over dan wacht ik gewoon bij dat laadpunt in Huningue, (FR) onderweg naar de luchthaven. Met 22kW heb je in een half uur ruim een kwart erbij geladen dus kan ik daar echt helemaal afvullen tot de 100% zonder dat ik een snellader bezet houdt.

Dit brengt mij op plan 2, waarin ik ook de delta's heb verwerkt. Omdat we onderweg meestal voor 80% laden probeer ik de delta's rond de 160-170 km te plannen, dat rijdt het prettigst en geeft nog voldoende zekerheid bij problemen. Behalve bij een volle lading (1a) en (5c), daar ga ik door de 200km heen.


StopAfstandDeltaLaadpunt omschrijvingCPO LinkLaadpas/appTarief / kWh
1a203 203 Raststätte Siegburg West              43kWInnogyChargemapDEW21€0,31
1b210 210ATU Frankfurter Straße, Hennef    43kWAllegoChargemapGet-Charge€0,29
2363156ATU Groß-Kerau                            43kWAllegoChargemapGet-Charge€0,29
3505142 Baden-Baden West                        43kWInnogyChargemapMaingau€0,35
4664159 Eimeldingen/Binzen                      43kWAllegoChargemapGet-Charge€0,29
4b671166Rue du Maréchal Joffre, Huningue 22kWIzyborneChargemapNewMotion€0,14 
Laadstops Duitsland tot aan het hotel 


Dag 2 - Zaterdag 23 Februari



Omdat we met dit nieuwe plan vanaf Basel kunnen vertrekken hoeven we deze dag maar 440km te reizen. Ik ga er vanuit dat we met 95 tot 100% lading vertrekken. Dat betekent dat we het laadpunt van Shoppyland (90km) helaas gaan missen maar wel het meer van Genève kunnen bereiken (200km). Ik plan de route verder via de westzijde, de oostzijde heb ik in deel 1 al uitgebreid uitgewerkt.


Hoogteprofiel van Basel naar 5c, LIDL Etoy

Er zit een laadpunt precies op 197km vlakbij Lausanne, dit is een triplecharger die bij een Renault garage op het terrein staat met een 22kW laadpaal als backup ernaast. Omdat het heuvelachtig is, weet ik niet zeker of we dat wel gaan halen.

Ik plan daarom het eerste laadpunt op 156km direct langs de A1 bij Restoroute de la Broye, vlak onder Lac de Neuchâtel dus dat wordt laadpunt 5a van de trip.  De triplecharger bij Renault (Lausanne) wordt dan 5b en als het echt lekker gaat kunnen we ook nog 15km verder terecht bij de Lidl in Etoy. (5c) die we nog kennen van deel 1.




StopAfstandDeltaLaadpunt omschrijvingCPO LinkLaadpas/appTarief / kWh
5a820156Restoroute Rose de la Broye LullyMOVE Groupe-eChargemapEins€0,31
5b868204RRG Nissan-Renault EcublensMove/EViteChargemapMaingau€0,31
5c 883219LIDL EtoyLIDLChargemapgratis€0,00
6996113-176FavergesSYANEChargemapNewMotion€5,-/sessie
7107175Parking de la CroisetteFreshmileChargemapFreshmile€4,-/120min
Laadstops Basel - Les Menuires  




Laadpunten nabij bestemming
In Les Menuires zélf is slechts 1 22kW laadpaal, in Parkeergarage de la Croisette. Aan de foto's te zien worden de enige 2 laadpunten die het dorp kent regelmatig verhuurd aan brandstofauto gasten, waarbij het bord 'alleen voor elektrische voertuigen vakkundig wordt afgeplakt met een plastic zak. Dat kan nog leuk worden. Er zit ook een 230V stopcontact op deze laadpaal, en ik heb een zwaar uitgevoerde 25m verlengsnoer bij me, dus mogelijk komt de Granny Charger hier goed van pas. In Slovenië vorig jaar heeft dit apparaatje ons een extra boost van 50% gegeven waardoor we eenvoudig 70km konden omrijden.


'Granny charger' voor gebruik aan stopcontact
Gelukkig zijn er in Val Thorens (9km verderop) wel een stuk of 10, maar dit is wel 750m hoger gelegen.

Ook in Saint-Martin-de-Belleville (10km terug, 300m lager) zijn enkele laadpalen waarvan eentje 22kW. Dit is wel een hele leuke trouwens, onder een soort van brug waar alleen EV's mogen parkeren, en dan (overdag) ook maar maximaal 1,5 uur.

Het fijne aan Zoë rijden is, dat je daar in 1,5 uur gemakkelijk 33 kWh bij kan laden. (~170 km)

Dat lukt met een 1-fase auto zoals een Kona of een e-Niro niet. zelfs de Tesla Model 3 laadt op 3-fase 'maar' 11kW en laadt in dezelfde tijd dus maar de helft aan bereik erbij.


Maar anyway, we gaan het allemaal meemaken !

Verder in Deel 3 !


















4 opmerkingen:

  1. Heb je de vliegtickets al geboekt? Of kan je die misschien ook gratis annuleren? ;-) Je vrouw en kinderen kunnen n.l. ook met de trein naar Basel. Ik heb even op NS-international zitten kijken: die dag vanaf €39,90. Reis je door Duitsland dan zijn kinderen t/m 14 jaar (oid) gratis. Ze komen alleen wat later aan (+/- 23:00 uur) maar rijden dan wel elektrisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha Alfons, lachen zeg, ik had dat niet echt als optie overwogen. Maar de tickets zijn al geboekt en betaald, en 23:00 wordt eerlijk gezegd ook wel wat laat qua bedtijd voor m'n kinderen. Maar bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. al eerder gereageerd, zeker niet door gekomen.
    duitsland ionity, new motion ben je voor €8 klaar. maar misschien niet met zoe???
    als je toch naar weil am rhein gaat rij ff door naar de aldi, ( rheinfelden geloof ik) gratis sonne tanken

    plezier!!
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Hans, veel Ionity's bieden geen AC laden aan, verder heb ik met de Zoë de beste resultaten (de kortste laadsessies) en de minste problemen bij de laders van Efacec. Voornamelijk Allego dus. Bedankt voor je tips!

      Verwijderen