zaterdag 23 november 2019

Wintersport 2020 (Deel 1)

Méribel

Méribel-Mottaret


Zo'n 1000km ten zuiden van de Domtoren ligt het dorpje Méribel. In dit dorpje ontdekten ze precies 80 jaar geleden dat het een perfecte uitvalsbasis is voor ski-liefhebbers. Inmiddels is het dorp een gerespecteerd onderdeel van het bekende Franse skigebied Les Trois Vallées (De drie valleien) aan de westzijde van de Alpen, welke uit meer dan 600km skipisten bestaat. De pisten zijn met elkaar verbonden door meer dan 180 liften. Het wordt daarom ook wel 's werelds grootste aaneengesloten ski gebied genoemd, waaronder ook het bekende Val Thorens valt.

Les 3 Vallées


Dát wil ik wel eens van dichtbij gaan zien. Het uitgestrekte gebied, de lange pistes en de variatie lijken me heel interessant om te gaan ontdekken. En dat gaat ook gebeuren. In de voorjaarsvakantie hoop ik met mijn vrouw en kinderen stilletjes de bergdorpjes door te zoeven, zonder uitstoot uiteraard maar mét heel veel zin in een goeie week skiën. We hebben een klein appartementje geboekt rechtstreeks aan de piste; compleet iets anders dan de voorgaande jaren, waar we voornamelijk voor hotels kozen in Oostenrijk of Italië.

Eigenlijk wilden we in 2020 naar een klein familiegebied zoals Kleinwalsertal of de Zugspitze. Maar omdat we dit jaar pas laat konden boeken was alles daar al vol, of veel te duur. Na lang zoeken hadden we nog een paar locaties op de shortlist waarbij Méribel uiteindelijk het beste uit de bus kwam. 


Verblijf: La Hameau du Mottaret
Kortom, werk aan de winkel. De wintersportreis is traditioneel gezien de lastigste reis om met een elektrische auto te volbrengen. Door de lage temperaturen neemt de actieradius en ook de laadsnelheid af en dat vergt extra aandacht. Het is geen toeval dat ik 'wintersport' als thema gebruik in de training 'EV voor gevorderden' volgende week bij Ecotap in Boxtel.


Dit wordt de derde wintersport die we met de Zoë gaan beleven en live-bloggen. In Februari 2018 deden we dat voor de eerste keer naar Pampéago, en begin dit jaar voor de tweede keer naar Maranza. Beide keren hebben we de reis naar Italïe goed volbracht; ontspannen geskied en zijn we op de juiste dag aan- maar ook terug gekomen. En we hebben van alles geleerd; Over optimale laadtijden in de lage percentages bijvoorbeeld en over drukke restaurants langs de snelweg in de spits.

Natuurlijk ging er ook van alles mis. Denk je bijvoorbeeld dat je alles goed hebt voorbereid, kan je nog steeds met een afgesloten snelweg worden geconfronteerd. Of kom je fossiele voertuigen tegen die je snellader blokkeren. Maar overal zijn we uitgekomen en hebben we er wel een maniertje op gevonden. 


Tegenslagen zullen er dus blijven. Dat maakt de uitdaging des te groter. Dit jaar gaan we er dus nog een schepje bovenop doen. De bestemming: deze parkeergarage in Méribel Mottaret.

De beste route bepalen is niet echt een gemakkelijke opgave met in een fossiele auto, gezien de discussies op het forum van wintersport.nl, dus ik denk dat dat met de Zoë niet veel eenvoudiger zal worden.


Planning

De eerste vraag die bij me opkwam toen ik de kaart van dit gebied bekeek, was of je het gebied ook goed via Duitsland en Zwitserland kan bereiken, en dat lijkt wel het geval. Frankrijk staat immers niet bepaald bekend om zijn super uitgebreide en super stabiele snellaad infrastructuur.

De route over Duitsland en Zwitserland zal qua wegen wat minder comfortabel zijn, maar deze staat in elk geval wel helemaal vol met snelladers. Het verschil kun je hieronder goed zien. Links zie je de snelladers langs de route in Frankrijk en rechts zie je de snelladers langs de route over Duitsland en Zwitserland.

Er zijn wel snelladers tussen Luik en Lyon maar het houdt niet echt over. In Duitsland struikel je er echter bijna over.

Snelladers Frankrijk
Snelladers D en CH

Chambéry


Zo'n 100km voordat je in Les 3 Valléés aankomt komen de snelwegen samen bij het plaatsje Chambéry, waar je zomaar 5 uur in de file terecht kunt komen op een zaterdagmiddag. Alle reisorganisaties werken met zaterdag als wisseldag dus alle bezoekers van het hele skigebied die zowel over Duitsland als over Frankrijk zijn gereden komen op zaterdag daar samen op dezelfde weg terecht, als een soort trechter. Je kunt er eigenlijk niet aan ontsnappen. Of toch wel?

De trechter bij Chambéry

Chamonix


Als het weer niet te slecht is kan je vanaf Bern via Montreux, Martigny en Chamonix rijden. Je komt dan langs de ingang van de Montblanc-Tunnel, maar hoeft deze gelukkig niet door. Deze weg brengt je vervolgens bij Albertville waar je de normale route weer oppakt. Het zal bij Albertville ook wel vrij druk zijn, maar zo ontwijk je in elk geval de drukte bij Chambéry.

Volgens tante Google ben je wél 40 minuten langer onderweg, ondanks dat het zo'n 50km korter is. Gelukkig hoef je pas bij Bern die keuze definitief te maken, al ga ik hem wel uitwerken voor het geval dat.

Chambéry ontwijken langs de ingang van de Montblanc tunnel

Er zijn dus mogelijkheden om tijdens de reis het traject nog aan te passen naar je voorkeur.Vooralsnog is het eerst zaak om te kijken hoe ver we op vrijdag avond kunnen komen. Ook hier weer verschillende ervaringen. De mensen die al wat langer mijn blog volgen weten dat we meestal 200-240km etappes rijden, dan in 1x volladen en dineren en dan nog een één stuk rijden naar het hotel. Twee jaar geleden onderweg naar Pampéago hebben we een overnachting gepland in Darmstadt, net onder Frankfurt. Dat ligt  ongeveer 400km hier vandaan.
Daarna moet je de volgende dag nog 730km rijden, wat best een pittige afstand is voor een Zoé in de winter.

Hotel 


B&B Hotels onderweg
Het liefst proberen we op vrijdagavond toch iets meer kilometers af te leggen, daarom hebben we dit jaar ook gekeken naar wat hotels verder op de route. Omdat B&B hotels ons goed bevallen pakten we hun kaart erbij en zagen we dat er ook in Heidelberg en Karlsruhe voordelige familiekamers zijn. We hebben daarom het Hotel in Darmstadt gereserveerd en bekijken op de dag zelf of de volgende plaatsen ook haalbaar zijn.

Je kunt tot 19:00 die dag het hotel kosteloos annuleren dus het enige wat je dan verder nog hoeft te doen is voor 19:00 het nieuwe hotel gereserveerd te hebben. Dit geeft ons de flexibiliteit om op de eerste dag zoveel mogelijk kilometers te maken, mocht het meezitten.

Laden bij de hotels


Op Chargemap heb ik de omgeving gechecked en in de buurt van vrijwel alle hotels staan snelle laadpunten op loopafstand. Erg fijn want dan kun je tijdens het vertoeven in het hotel de auto vlot opladen.

De eerste stop


De eerste stop wordt A3 Siegburg West na ongeveer 200km. Helaas is dat wel zo'n Innogy lader zonder paslezer, maargoed. Als backup (1b) plan ik een Allego nabij een Burger King een klein stukje verderop en van de snelweg af, bij automaterialen bedrijf A.T.U. (een soort Duitse Halfords)

Als we tijdens het eten 80% of meer laden dan halen we vanaf daar sowieso het hotel in Darmstadt want dat is vanaf daar nog maar 168 kilometer. Als we toch voor het hotel in Heidelberg of Karlsruhe willen gaan (+50 en resp. +100km) dan is het verstandiger een stukje verderop nog kort wat bij te plussen.

De tweede stop, hotel of kort bijplussen?

Eindigt de eerste etappe bij het hotel in Darmstadt dan laden we dus bij 1a of 1b en eindigen we bij 2a. 2b haal je eigenlijk niet vanaf laadstop 1, tenzij je bij 1b helemaal tot 100% laadt, maar die kans is vrij klein.

Als we kort gaan bijladen omdat we in Heidelberg of Karlsruhe willen overnachten dan zijn er veel verschillende opties zoals bijvoorbeeld de Allego in Groß-Kerau (3) vlak voor Darmstadt. Deze ligt op ongeveer 150km van 1a en 1b en is dus zeer geschikt om even nog wat bij te laden om een hotel verder te pakken. (2b of 2d)


Het plan wordt dan als volgt:

Stop Afstand Laadpunt omschrijving CPO  Link Laadpas/app Tarief / kWh
1a 203  Raststätte Siegburg West Innogy Chargemap DEW21 €0,31
1b 210  ATU Frankfurter Straße, Hennef  Allego Chargemap Get-Charge €0,29
2a 372 Darmstadt R.Boschsstr (Hotel) Entega ChargemapGet-Charge €0,29
2b 432 SW Heidelberg (Hotel) Ladenetz Chargemap Ladepay €8,- €0,20
3 363 ATU Groß-Kerau  Allego Chargemap Get-Charge €0,29
2d 475 Bahnhofstraße Karlsruhe (Hotel) ENBW Chargemap ENBW €0,29
Laadstops Duitsland







Dag 2 - Zaterdag 23 Februari


Op dag twee moet er zo'n 700km afgelegd worden en gaan we ergens bij Bern de keuze maken of we ten westen of toch ten oosten langs het meer van Genève richting Les 3 Valléés gaan rijden. 

Omdat ik nu nog niet weet in welk hotel we de nacht van vrijdag op zaterdag gaan doorbrengen neem ik het meest conservatieve scenario als uitgangspunt, 2a, Darmstadt. Vanaf daar is het nog 724km naar Méribel-Mottaret, en dat is dan de route via Chambéry. Naar het volgende laadpunt is het 199km. Als blijkt dat we toch 1 of 2 hotels verder gered hebben dan kunnen we overwegen om korter te stoppen bij stop 4 en/of iets harder te rijden naar stop 4.


Stop Afstand Laadpunt omschrijving CPO  Link Laadpas/app Tarief / kWh
4566 A5 Mahlberg-West EnBW Chargemap EnBW €0,29
5 756 A1 Shoppyland P4 Migros Chargemap gratis €0,00
Laadstops Zwitserland

De laadstop vlak voor Bern plan ik in op 190km.
P4 Shoppyland, Urtenen-Schönbühl

Er staan rondom Bern diverse 43kW laders, waarbij ik een grappige heb gevonden, in de parkeergarage van winkelcentrum 'Shoppyland'. Hier staat een dubbele ABB triplecharger, volledig gratis te gebruiken tijdens openingstijden. Dat zal mij benieuwen.

Aangezien we erg vroeg willen vertrekken vanuit het hotel, echt een uur of 05:00 ofzo, verwacht ik dat we ergens rond 10:30 in de omgeving van Bern kunnen zijn.

Vanaf Shoppyland kunnen we dan nog doorrijden tot vlakbij Lausanne, nabij het Meer van Genève, maar moeten dan toch echt gaan kiezen of we langs de oost of westkant naar beneden gaan. Via de westkant is wat langer, maar wel comfortabeler en sneller, als er tenminste geen files staan. Maar het wordt waarschijnlijk giga-druk op zaterdagmiddag bij Chambèry. De oostkant is dan naar verwachting minder druk maar daar kun je wel last hebben van wegafsluitingen ivm het weer met daarbij het risico dat je alsnog om de westzijde van het meer wordt geleid.


Westzijde 


Voor de route via de westzijde vind ik niet zoveel snelladers langs de route, maar toch een paar. Na een kleine 130km bereiken we een AC43 Lidl snellader nabij de plaats Etoy.

Om de drukte bij Chambèry te vermijden kun je ook langs de oostkant van het 'Bauges Massief' natuurpark richting Albertville rijden . Hier staan ook enkele snelladers waaronder eentje bij een restaurantje in Faverges, wat tevens direct de laatste AC43 is, op slechts 113km afstand van de Lidl bij Etoy.  Vanaf Faverges is het nog maar 69km tot Mèribel-mottaret. Dat halen we prima.

Eventueel kunnen we nog wat bij plussen bij een 22kW laadpuntje onderweg, bijvoorbeeld bij Huyndai Albertville, maar ik denk niet dat het nodig is.

StopAfstandLaadpunt omschrijvingCPO LinkLaadpas/appTarief / kWh
6883LIDL EtoyLIDLChargemapgratis€0,00
7996FavergesSYANEChargemapNewMotion€5 /sessie
Laadstops via westzijde Meer van Gèneve


Oostzijde



Dan nu het scenario via de Oostzijde van het meer. Ik plan de etappes wat korter omdat het hier serieus bergachtig wordt. Na 135km staat er een laadpunt van Evite bij een groot commercieel centrum langs de Autoroute du Rhône. (A9) Je weet wel, zo'n supergroot terrein waar altijd meerdere bedrijven zitten. Zo ook een groot benzinestation, hypermarche en Tesla Supercharger. Die Evite/Move snelladers staan trouwens bekend om de torenhoge tarieven die ervoor gevraagd worden. Zo betaal je met Plugsurfing deze drie componenten:

1,78 CHF per sessie    (€1,60)
0,107 CHF per minuut  (€0,10/min)
0,66 CHF per kWh.  (€0,59/kWh)

Een laadstop van een uur / 40 kWh zou hier met Plugsurfing €31,36 gaan kosten en met Chargemap €29,16. Ter vergelijking met bijvoorbeeld de laadpas van Maingau (€0,40/kWh in Zwitserland) betaal je €16,- voor precies dezelfde hoeveelheid. Het loont dus de moeite om even uit te zoeken welke pas voordelig is.

Het is vanaf hier nog 169km naar Méribel-Mottaret.  Omdat er flink gestegen moet worden de laatste kilometers, kan het handig zijn nog even een korte stop te maken. 70km verderop, nog 100 voor de eindbestemming, staat de laatste 43kW AC lader op de route. Vlak voor het Chamonix viaduct nabij het dorpje Passy.

StopAfstandLaadpunt omschrijvingCPO LinkLaadpas/appTarief / kWh
6891 A9 Martigny RelaisEviteChargemapEins€0,31
7960AVIA PassySodetrelChargemapkiwhi€0,34
Laadstops via oostzijde Meer van Gèneve

Daarna zijn nog enkele 22kW laders mocht het toch nog lastig worden, maar ik vermoed dat we vanaf Passy het wel gaan halen, die laatste 100km. Toch kan het verstandig zijn om nog even tot 80% te vullen, de laatste 10km stijg je van 1000 naar 1700m....


We gaan verder in Deel 2

2 opmerkingen:

  1. hi,

    wij rijden ook vaak naar zwitserland ( ipace) doen eigenlijk alles met ionity, slapen net voorbij karhlsruhe in ettlingen hotel waldhalden!! ( laden bij de aldi in de buurt) net voor zwitserland boodschappen bij de aldi in Eimeldingen en sonnetanken !!, succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je tips, Hans! Leuk dat je al een standaard maniertje gevonden hebt wat voor jou goed werkt :) Aldi Sonnetanken werkt wel echt mooi hè.

    BeantwoordenVerwijderen