Die van het huidige jaar (Deel 1, 2, 3, en 4) staan nog fris in het geheugen, voorál die lange files in deel 2, op de heenweg. Als de voorjaarsvakantie begint dan is dat in Nederland per regio bepaald. Per regio nemen we vervolgens als een stel Lemmings allemaal dezelfde snelweg en willen we allemaal langs hetzelfde fastfoodrestaurant aan de A3.
Skigebied Gitchberg - Jochtal (Tirol-Sud) |
Dát gaan we dit jaar dus anders aanpakken. Voor 2019 staat Hotel Edelweiss in Maranza (Italië) als bestemming ingevuld in de Tomtom. De bestemming is iets noordelijker, maar nog steeds wel in Zuid-Tirol/Italië.
De reis erheen wordt dus heel anders als dit jaar.
Bijna iedereen vanuit regio midden Nederland neemt de A12 via Arnhem richting Oberhausen en dan in Duitsland de A3-A67-A5-A8-A7 route. (Keulen, Frankfurt, Stuttgart). Bij Füssen of Kempten passeren de meeste mensen vervolgens de grens met Oostenrijk.
Om het echt compleet anders te doen reizen we nu op vrijdagmiddag/avond via de A1, 30, 33, 44 naar Osnabrück en vervolgens Kassel. Hiermee kunnen we op de vrijdag reeds 30% van de reis afleggen zonder er gelijk nachtwerk van te maken. In Kassel is het hotel reeds geboekt, om vervolgens op de zaterdag de reis Kassel - Neurenberg - Munchen - Innsbruck - Maranza te maken. (ongeveer 700km)
De hele route is wel wat langer dan de kortste route vanaf Apeldoorn, maar hopelijk wel sneller vanwege minder files tot in elk geval de Oostenrijkse grens. Twee etappes dus.
Dag 1, etappe 1: Apeldoorn-Kassel (331km)
330 km is helaas nét iets te ver voor één lading.
Even kijken bij Fastned Paderborn
Toch denk ik niet dat het gaat lukken. Vorig jaar was de langste etappe 233km en toen hadden we slechts 3% aan batterij-capaciteit over. Beter is het om nog even een kwartiertje bij bijv. Fastned Twente te gaan staan. Vanaf daar is het nog 185km naar Fastned Paderborn dus even bijplussen naar 80% en dat Duitse Fastned station wordt gemakkelijk bereikbaar.
Voordeel van deze optie is dat we waarschijnlijk tussen 18:00-19:00 wel bij Paderborn aankomen en je kan dan tijdens het diner lekker lang doorladen waardoor je met een volle batterij nog maar 70 km naar Kassel hoeft te rijden.
Tot aan 100 km range kan je bij het hotel 's nachts goed bijladen met de granny charger, dat scheelt daar dan weer wat gepuzzel. Ik heb een nieuwe Granny charger van marktplaats gehaald, die kan ook op een wat harder worden ingesteld (13A) dan de Renault granny charger, die vast op 10A staat ingesteld.
Kassel
In de buurt van het hotel zit (nog) geen laadpunt al zijn ze daar vanuit de hotel organisatie wel mee bezig. Bij het naar Friedrichsplatz in het centrum aldaar, waar twee snelladers staan met AC43 die compatible zijn met Ladenetz, dus makkelijk te gebruiken met o.a. de Nuon laadpas of de nieuwe Maingau flatrate mochten de plannen wijzigen.En als er nog geen laadpunt bij het hotel zit dan is dat geen ramp, we krijgen in elk geval een kamer op de begane grond, zodat in de avond & nacht ook zo'n 15-20 kWh aan de granny charger bijgeplust kan worden.
Dag 2: Kassel - Munchen - Maranza (724km)
We zullen waarschijnlijk 3x gaan snelladen waarbij de eerste twee keer tot minimaal 80%. We rijden met een volle batterij uit Kassel weg, en wat ook erg fijn is aan dit traject dat er tussen Wurzburg en Neurenberg drie grote snelwegen liggen, kortom minder kans op problemen.
Maarja, hoe plan je een reis met snelladers langs een route met verschillende snelwegen? En wat kom je allemaal onderweg tegen? De vorige wintersport gebeurde er van alles op de terugweg. Hierdoor zijn we een aantal keer van ons oorspronkelijke plan afgeweken en moest er ter plekke een nieuw plan worden bedacht.
Omdat de kans groot is dat het dit keer ook zo zal gaan, heb ik een ander plan. Op de GoingElectric routeplanner heb ik een route geplot tussen Kassel en Munchen waarbij ik als actieradius ongeveer 30% van de echte actieradius opgeef (70km). Daarna hetzelfde voor Munchen - Maranza. Hierdoor krijg je een lijst met behoorlijk wat snelladers op dit traject. Deze lijst neem ik gewoon mee en hieruit kies ik dan snelladers op het moment dat het nodig is. Dat wordt de basis voor de reis.
Daarnaast kan je bij de snellaadpunten van Allego vaak alle goedkopere laadpassen gebruiken, is Allego is best goed vertegenwoordigd op dit traject, en ze zitten ze vaak op strategische plaatsen nabij restaurants en supermarkten. Dus Allego krijgt dit jaar een voorkeursbehandeling.
Vrijdag 22 Februari volgt deel 2. Dan gaan we weer livebloggen!
Gebruikte sites:
Laadpassen die ik mee neem:
Maingau én Maingau+
Nuon (voor Ladenetz)
BMW Chargenow
Duferco EnergiaNuon (voor Ladenetz)
BMW Chargenow
NewMotion
Apps voor onderweg:
NewMotion (EU)
Plugsurfing (EU)
eCharge Innogy (Duitsland)
Moovility (Duitsland)
Smatrics (Oostenrijk)
Intercharge (Duitsland)
D-Mobility (Italië)
Enel X (Italië)
En we gaan hier verder [deel 2]
Die truc met de GoingElectric routeplanner is wel slim, maar hoe weet je of al die laadpunten ook werkelijk in gebruik zijn en geen storing hebben? Tijdens mijn trips naar Franrkijk heb ik eigenlijk altijd Chargemap erbij en let ik op de live statussen van de laadpalen. Pas tijdens de eerste stop plan ik dan definitief de tweede stop. Ben je niet bang dat als je nu een lijst uitdraaid (november 2018) dat je in februari een grotere kans loopt, op kapotte, niet werkende, niet bereikbare of verwijderde laders?
BeantwoordenVerwijderen100% zekerheid heb je niet. De lijst draai je gewoon uit vlak voordat je vertrekt. De beschikbaarheid van de snelladers is over het algemeen goed. Bij alle reizen die ik door Europa gemaakt heb, heb ik slechts 1x een alternatief moeten zoeken omdat een snellader niet werkte. Daarnaast check ik onderweg nog even de laatste comments op GoingElectric of Chargemap en dat geeft ook wel een betrouwbaar beeld.
BeantwoordenVerwijderenHet kan wenselijk zijn om Wurzburg te vermijden vanwege files. Rij dan via Schweinfurt/Erlangen. Is veel rustiger en mooie route. Omdat ik in Twente woon ken ik de Kassel route erg goed. Wel tamelijk veel hoogteverschillen ivm Sauerland en de rijn routes. Succes!
BeantwoordenVerwijderenMvg
Hans Hol (JopieZoe)