Laadpaalklevers.
Een hardnekkig probleem
in EV land. Althans, overdag. ’s Nachts heeft niemand er echt moeite mee dat je
blijft ‘kleven’ en begrijpt iedereen dat je niet om 03:00 uit je bed gaat om je
auto te verplaatsen. Maar overdag is het een ander verhaal.
Het is natuurlijk best vervelend
als je in de middag bij een laadpaal komt en daar is een reeds volledig
opgeladen EV op aangesloten. Het zou fijn zijn als mensen hun voertuig verplaatsen
naar een andere parkeerplaats als de batterij vol zit. En dat gebeurt ook wel
mondjesmaat, maar helaas nemen mensen vaak die moeite niet, en in lang niet
alle gevallen kán het ook daadwerkelijk.
Dat komt omdat mensen andere
plannen maken tijdens het parkeren; ze hebben een werkoverleg, zitten in het
theater of bioscoop, of zijn gewoon bij een vriend op bezoek en zitten net aan
hun tweede cola’tje.
Nee, ik heb echt niet de illusie
dat iemand zijn bezigheid na een uurtje even wil afbreken om de auto te
verplaatsen. Dat was al zo in de tijd van de verlopen parkeerkaartjes.
Maar nu
hebben Bas Gerzon van Pitpoint en Rick Wolbertus (Promovendus Hogeschool
Amsterdam & TU Delft) dat samen onderzocht. Ze
claimen dat het 'stimuleringstarief' korte metten zal maken met de
laadpaalklevers. Maar liefst 80% van de parkeerders zou er gevoelig voor zijn. Maar
ik betwijfel het.
Het stimuleringstarief
Wat ís het ‘stimuleringstarief’
eigenlijk? Het stimuleringstarief is een
netter woord voor 'connectietarief'. ‘Connectietarief’ is op zijn beurt weer een ander
woord voor ‘rotatie tarief’. ‘Rotatie tarief’ is dan weer een ander woord voor ‘stekkergeld’,
wat een synoniem is voor het bekendere 'boete tarief'. Een BOETE tarief dus. Betalen voor het
niet-meer-laden-maar-je-auto-toch-lekker-niet-weghalen bij een laadpunt. Het
idee van het stimulerings rotatie connectie stekkergeld
boetetarief is als volgt.
Als je laadsessie gereed is maar
je toch de laadpaal bezet houdt, dan betaal je bijvoorbeeld één euro per uur
dat je aangesloten blijft. Mensen houden niet van betalen, dus om kosten te
voorkomen zou dit moeten ‘stimuleren’ bij een volgeladen batterij de auto even te
verplaatsen.
Wat er vervolgens met het
opgehaalde geld gebeurt vertellen de uitbaters niet. Dus ook niet of het
bijvoorbeeld wordt aangewend om extra laadpalen bij te plaatsen bij laadplekken
met een hoge bezettingsgraad. Als mensen hun auto niet verplaatsen, heb je als
EV rijder die net aan komt rijden verder dus weinig aan dit boete tarief. Maar naast dat niemand dus écht zijn
auto verplaatsen wil, zijn er nog meer redenen waarom het niet werkt.
Ten eerste de
zakelijke rijder. Deze groep is nu ruim 95% van alle EV rijders en deze groep
interesseert het weinig welk tarief ze bij de laadpaal betalen. Ze moeten ergens zijn, en parkeren + laden
daar. Wat het kost is van ondergeschikt belang. De vragen die ik via laadpas top10
ontvang zijn dan ook best vaak van particulieren of ZZP’ers. De meeste
ondernemers vinden het maar gezeur.
Een andere reden is het feit dat
je steeds meer flatrate laadpassen hebt. Met deze laadpassen kan je onbeperkt
laden voor een vast bedrag per maand. Met zo’n laadpas is er geen prikkel
mogelijk, immers de boetes worden door je pas-aanbieder betaald en als
gebruiker van zo’n pas merk je daar niets van.
En als laatste krijg je als EV
rijder al te maken met heel veel regeltjes en tarieven. Nóg een nieuw tarief
hier aan toevoegen maakt het er niet overzichtelijker op. Naast het tijdstarief, sessie
tarief, ingebouwd parkeertarief, venstertijden
en ‘minimale
afname’ tarief ook nog een stimuleringstarief
?
Hier mag je alleen laden met een vergunning voor sector4 noord. Behalve als je met de fiets van de andere kant komt, ofzoiets. |
Wat wél werkt
Wat wél werkt is de oplossing van Eneco in hun parkeergarage. Tussen vier parkeerplaatsen in, zit een dubbel laadpunt. Op dit laadpunt kan je laden zoals overal, máár na precies 3 uur wordt je sessie beëindigd en de kabel automatisch ontgrendeld aan de paal zijde. Hierdoor kunnen de gebruikers van de parkeerplaatsen er omheen deze socket gebruiken door de kabel van de laadpaalklever er uit te halen. Voordeel hiervan is tevens dat je vooraf precies weet wanneer je kabel ontgrendeld wordt. En eventueel terug kan gaan voor het starten van een nieuwe laadsessie voor als je nog langer wilde laden.
Kortom, laten we stoppen met die verschillende regeltjes en
tarieven voor de EV rijder, en laten wat creatiever zijn dan ‘boetes’. Daar
wordt het voor iedereen eenvoudiger en vooral voordeliger van.
Nog fijner is wat ze hier in Eindhoven op high tech campus hebben: Meer dan 10 laadpunten naast elkaar. En door middel van load-balancing een optimum zoeken tussen prijs van de aansluiting (vastrecht enz.) en snel laden indien mogelijk.
BeantwoordenVerwijderenhttps://nl.chargemap.com/high-tech-campus-parkeergarage-p0-eindhoven.html
Maar zal uiteraard wel duurder zijn om aan te leggen.
Bij die Eneco optie kan je laadkabel dan gestolen worden of is het mogelijk om die te vergrendelen aan je auto?
Ik denk inderdaad dat er gedacht moet worden in oplossingen als laadrotondes(parkeerplaatsen) waarbij er meerdere (PH)EV parkeerplaatsen zijn die in de (snoer) buurt van de palen staan, waarbij afgeronde laadsessies beeindigd worden en opgeladen auto's ontkoppeld kunnen worden. Efficienter gebruik van laadpalen is in het belang van zowel gebruikers als exploitanten en markeert volgens mij de toekomst van de EV infrastructuur.
BeantwoordenVerwijderenHier ligt wel een enorme uitdaging voor de (ruimtelijke) ontwikkeling van laden in parkeergarages en op openbare laadplekken. In het ontwerp van de laadplaatsen zou hier al rekening mee gehouden moeten worden. Naar de toekomst toe: een cruciaal speerpunt!
Ik realiseer me ook wel dat flexibiliteit in het gebruik van laadsockets de nodige veiligheidsconsequenties met zich mee brengt maar die moeten gewoon opgelost worden!
Misschien werkt beide wel. Boete bij volle accu en de laadkabel ontkoppelen aan de laadpaalzijde.
BeantwoordenVerwijderenAls iemand anders aan kom rijden heeft hij de mogelijkheid om de laadkabel eruit te trekken. Mits er een parkeerplaats er naast vrij is natuurlijk. Als dan ook nog de "boete" apart geregistreerd wordt, kan de werkgever overwegen om de "boete" bij lease-rijders zelf te betalen.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenNuttige informatie over zelf een laadpaal bij huis heb ik kunnen vinden op:
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.zakelijkelektrischleasen.nl/
Goede tip voor mensen die er nog weinig over weten