Naar aanleiding van mijn vorige blogpost over Allego kreeg ik diverse vragen van mensen buiten de voordeel-provincies van Allego die zich afvroegen wat voor hun de mogelijkheden waren om goedkoper publiek te laden. Bijvoorbeeld mensen uit Amsterdam, waar veel laadpalen van
Daarom bij deze eenzelfde soort blog over Vattenfall.
Vattenfall
De vraag welke laadpas het voordeligst is bij Vattenfall makkelijker te beantwoorden. De Vattenfall pas zélf, genaamd Vattenfall InCharge, geeft je uiteraard hun eigen (cpo) tarieven, maar ook laadpassen die goed met Vattenfall onderhandeld hebben rekenen bij deze laadpalen dezelfde prijs als Vattenfall zelf. Soms zelf een klein beetje goedkoper. Hoe dan ook, een laadpas die CPO tarieven 1:1 doorberekent zal vrijwel dezelfde tarieven hanteren.
Vattenfall CPO tarieven voor reguliere Publieke AC laadpalen in Nederland | Landkaart (c) Wikipedia CC |
In tegenstelling tot Allego hoef je hier dus niet op zoek naar een specifieke goedkope paal, behalve dan misschien in Amsterdam, waar je laadpalen kan vinden die zijn geplaatst vanuit de concessie MRA (Metropool Regio Amsterdam, de rode kleur) maar waar ook veel reguliere Vattenfall laadpalen staan. Vind je daar een MRA paal dan laadt je ongeveer 7% goedkoper. Hoewel je het bij een Tesla of Jaguar dan al snel over een euro of twee per lading hebt is dat niet echt de moeite waard om voor om te lopen.
Laad je de auto aan de rand van Haarlemmermeer of in Den Haag (Zwart) dan scheelt dat dezelfde Tesla of Jaguar zo'n €3,- per lading, ongeveer 12%. Ook niet echt schokkend nog.
Het is duidelijk dat het meeste voordeel in de provincies Brabant en Limburg te halen valt, waar je ten opzichte van een reguliere laadpaal zomaar 33% goedkoper uit bent. Je laadt hier voor slechts €0,23 per kWh.
Gebruik de juiste laadpas
Woon of werk je dus in Brabant of Limburg dan heb je geluk. De voordelige laadpalen zijn tijdens de aanleg op een Openbare Google Maps kaart gezet. Let ook hier weer heel goed op welke pas je gebruikt, er zijn hier diverse laadpassen die je op deze laadpalen het hoge tarief van €0,34 tot zelfs €0,38 per kWh in rekening brengen.
Leaserijders: let op bij leasepassen!
Als je hier een Jaguar i-Pace vollaadt betekent dit dat je -bijvoorbeeld- met een laadpas van Athlon, Leaseplan of MTC exact 47% meer betaalt, oftewel tot ruim €10,- verschil per volle lading ten opzichte van bijvoorbeeld een laadpas van Vandebron of die van Vattenfall zelf.
Dit komt omdat de meeste leasemaatschappijen samenwerken met de grotere providers. Voornamelijk deze grotere providers hebben vaste prijsafspraken met grotere laadpunt exploitanten als Vattenfall. Ook al is het CPO tarief van de laadpaal stukken lager, dat maakt niet uit.
Voor de berijder wellicht niet interessant, maar besef dat de kosten toch ergens bij jouw werkgever óf in het leasebedrag verwerkt zitten.
Als je een bedrijf met leaseauto's in Zuid Nederland hebt, kun je met je bedrijf op deze wijze honderden euro's per maand op de mobiliteitskosten besparen, omdat de Provincies Brabant en Limburg de laadtarieven binnen de concessie goed hebben uit onderhandeld.
Veel providers laten de verschillende prijzen van de Vattenfall laadpalen niet op hun kaarten of in hun apps zien. Bij bijvoorbeeld Plugsurfing vind je heel veel Vattenfall palen niet eens in hun app terug. Maar de laadpas werkt er prima. Je komt pas achter de daadwerkelijke tarieven als je met je eigen laadpas er een keer geladen hebt en een maand later je factuur goed bekijkt. Laadt je veel bij Vattenfall laadpalen? Bekijk je factuur dan eens kritisch en zie wat je zelf besparen kunt.
Doe er je voordeel mee!
Maarten Hachmang | LaadpasTop10.nl
Een update over de Haagse vermeldingen van € 0,3025:
BeantwoordenVerwijderenper 1 januari 2020 zijn alle Nuon/Vattenfall (en ook de Ecotap palen) in Den Haag overgenomen door Engie. Tegelijkertijd is ook het CPO tarief verhoogd naar € 0,33.
De Nuon/Vattenfall pas is daardoor niet meer het goedkoopst, maar kan je het beste een Ecotap-pas gebruiken, die dmv afspraken tussen Ecotap en de gemeenteDH/Engie geen roaming-tarief in rekening brengt en enkel het CPO-tarief.