maandag 29 juni 2020

Wintersport 2021 (Deel 1)

Les Menuires
Skieën in de drie Franse vallei'en was goed bevallen. Begin dit jaar beleefde ik hier met mijn gezin een heerlijke ski-week. Bij het boeken waren we eigenlijk ruimschoots te laat, wat voor veel gedoe zorgde. Dat gaan we dit jaar anders doen. Elk jaar nemen we tenslotte de lessons' learned van de voorgaande jaren mee, daarom nu midden in de zomer een blog over de volgende wintersport.

Historie

Het begint al een soort traditie te worden, met de Renault Zoé naar de sneeuw. Veel mensen vinden het maar gedoe met 4 mensen en ski-bagage in een klein elektrisch autootje en dan ook nog in de winter het (momenteel) moeilijkste EV land in, Frankrijk.

Natuurlijk is het anders dan met een brandstof auto of een Tesla, vanzelfsprekend. Het kost extra tijd, dat is een feit. Maar al met al vind ik de nadelen meevallen. Tenslotte maak je zo'n reis maar één keer per jaar, en heeft de Zoé ons nooit laten staan. We hebben de afgelopen keren elke sneeuw bestemming bereikt. Met -15 of +15 graden celcius, het is ons telkens weer gelukt. Dit zorgt voor een groot vertrouwen over onze reis in 2021.


2018: Zuid-Tirol, Obereggen, Pampéago, Italië
2019: Gitschberg - Jochtal, Italië
2020: Les Menuires, 3 Valléés, Frankrijk
2021: Les Menuires, 3 Valléés, Frankrijk II

Geleerde lessen

Vanwege het feit dat we op tijd boeken dit jaar, konden we voordelig een ski-in ski-out appartementje vinden, welke zich vlakbij diverse liften bevind. Wintersporten is al duur genoeg; dus een meevallertje is dan altijd welkom. We worden net als vorig jaar op de zaterdag tussen 16:00 en 19:00 bij het appartement verwacht om de sleutel op te halen. Helaas is dat nog steeds de norm, die zaterdag.

Om dat te halen zal ik op de vrijdag voor de voorjaarsvakantie gaan  rijden terwijl de kinderen nog op school zitten. Zij nemen na schooltijd met mijn vrouw de trein naar Schiphol alwaar EasyJet ze rond 20:15 bij EuroAirport Basel-Mulhouse-Freiburg op de grond zet. Wat zou het toch fijn zijn als dit in de toekomst met een elektrisch vliegtuig kan.

We hebben vorig jaar gemerkt dat deze combinatie voor ons heel goed werkt. Ik neem alle bagage mee en ga een dagje heerlijk cruisen en bloggen, mijn vrouw en kinderen vertrekken 10 uur later zonder koffers, en in een paar uurtjes zijn ze bij Basel waar ik ze 's avonds oppik. We overnachten in hetzelfde B&B hotel in Weil am Rhein, zo'n beetje op de Duits-Zwitserse grens op slechts 10 minuutjes rijden van de luchthaven. De volgende morgen beginnen we de trip hierdoor goed uitgerust en met een kleine 700km voorsprong ten opzichte van de fossiele brandstof rijders die op vrijdagavond of zaterdagmorgen vertrekken en hoeven we op de zaterdag nog maar 440km af te leggen.

Wat ik volgend jaar wel echt anders wil gaan doen is de laad strategie van dag 1. Dit jaar koos ik voor een extra challenge en reed ik 100% gratis naar Weil am Rhein via allerlei supermarkten.

Hoewel de planning strak was en ik alles gehaald heb (met nog 75% batterijlading precies op tijd bij de luchthaven) heb ik ook wel serieuze risico's genomen. Doorrijden tot de laatste 2%, vertrouwen op 1 kabel van 1 snellader in een redelijk wijde omgeving, dat soort dingen. Hoewel alles prima ging, besefte ik me later pas volledig dat de genomen risico's voor een serieuze vertraging hadden kunnen zorgen.
ABRP in actie

Dit jaar dus meer voor snelheid en zekerheid. Dat betekent kortere pauzes, vaker laden in de lagere percentages en weer verder rijden als de laadsnelheid af begint te nemen.  Dat punt bereikt de 41kWh Zoé ongeveer bij 56%, het neemt dan af van 43kW om bij de 80% ongeveer op 22kW uit te komen.

Een van de routeplanners die dit systeem al standaard heeft ingebouwd is A Better RoutePlanner oftwel ABRP. Volgens ABRP zou ik bij vertrek om 07:00 toch al voor 18:00 in Weil am Rhein kunnen zijn, waarbij ik Allego als voorkeursnetwerk heb aangevinkt. ABRP staat over het algemeen bekend om hun optimistische en rooskleurige voorspellingen, maar het is technisch mogelijk en dat maakt het dus een leuke uitdaging om in de middag nog de Zwitserse grens te kunnen zien. Één en ander valt of staat natuurlijk ook bij het ontstaan van files, iets wat op vrijdagmiddag nogal gemakkelijk gebeurt. Maar toch ga ik het proberen.

Ik neem daarom de oorspronkelijke lijst met laders van dit jaar als basis voor dag 1, waarbij ik de laadpas van Get-Charge eruit haal (die worden 1 juli overgenomen door Alpiq) en ook de laatste laadpaal in Frankrijk vervang door diegene die ik vorig jaar heb gebruikt vlakbij het hotel, een 22kW van Energiedienst.

Dag 1 


StopAfstandDeltaLaadpunt omschrijvingCPO LinkLaadpas/appTarief / kWh
1a203 203 Raststätte Siegburg West              43kWInnogyChargemapMaingau€0,35
1b210 210ATU Frankfurter Straße, Hennef    43kWAllegoChargemapEins€0,32
2363156ATU Groß-Kerau                            43kWAllegoChargemapEins€0,32
3505142 Baden-Baden West                        43kWInnogyChargemapMaingau€0,35
4664159 Eimeldingen/Binzen                      43kWAllegoChargemapEins€0,32
4b672165Hardstraße 4, Weil am Rhein           22kWNaturstromChargemapEins€0,32
Laadstops Duitsland tot aan het hotel 


Dag 2

Dag 2 zal ongeveer eruit zien als hoe het dit jaar ging; dus ook daarom hier weer ongeveer dezelfde planning. Een week of twee voor de daadwerkelijke reis loop ik de route nog een keertje langs en ga ik checken of er misschien nieuwe stations zijn bijgekomen die gunstiger liggen of gewoon om eens te proberen.

StopAfstandDeltaLaadpunt omschrijvingCPO LinkLaadpas/appTarief / kWh
5a820156Restoroute Rose de la Broye LullyMOVE Groupe-eChargemapEins€0,31
5b868204RRG Nissan-Renault EcublensMove/EViteChargemapMaingau€0,31
5c 883219LIDL EtoyLIDLChargemapgratis€0,00
6996113-176FavergesSYANEChargemapNewMotion€5,-/sessie
7107175Parking de la CroisetteFreshmileChargemapFreshmile€4,-/120min
Laadstops Basel - Les Menuires  



Verder in [Deel 2] 















1 opmerking:

  1. Lijkt me dat weergegeven laadprijzen de prijzen per kWh zijn van voor 1-9-2020.

    BeantwoordenVerwijderen