donderdag 18 juni 2020

Slim op reis met je EV: Zo bespaar je meer dan 500 euro op je trip naar het zuiden

Geachte heer Ponsaerts,

Wat een leuk artikel heeft u geschreven in het AD vanmorgen, ik heb het met veel plezier gelezen. 
U bent helaas wel vollédig de elektrische rijders vergeten dus voor de compleetheid heb ik het stuk voor hen geüpdatet. 

Graag gedaan!

Maarten Hachmang



Disclaimer: Dit is een parodie op een artikel waarin delen van het oorspronkelijke artikel zijn gebruikt, conform de parodie-exceptie  in het auteursrecht. Het oorspronkelijke artikel van het Algemeen Dagblad is hier terug te lezen: 

https://www.ad.nl/auto/slim-op-reis-met-de-auto-zo-bespaar-je-meer-dan-200-euro-op-je-trip-naar-het-zuiden~a4df3b08/


PREMIUM
(c) Getty Images

Corona of niet, de zomervakantie staat voor de deur. Ook in deze bizarre tijd zullen we reizen. Al gaat de trip voor de meesten dit jaar niet verder dan het eigen land of de buurlanden en is de verwachting dat we vaker de eigen auto zullen pakken. Wie een tripje naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk slim aanpakt, kan al snel ruim 500 euro besparen op de reis, aldus laadpas-expert Maarten Hachmang. Hier enkele tips.

Sven Ponsaerts  Laatste update: door Maarten Hachmang 15:30


Kies je laadstation slim

Laden. Wie met de auto naar het zuiden en weer terug rijdt, ontkomt er niet aan. Omdat een Elektrische auto zo efficiënt is en niet 75% van de energie in warmte omzet, kun je voor weinig elektriciteit voordelig veel kilometers rijden. Wij vergeleken de prijzen in de belangrijkste autovakantiebestemmingen. Laden - zowel AC als DC - blijft het duurst in Nederland. Laadt dus over de grens. De decennia-oude tip om richting het zuiden langs Luxemburg te gaan om de batterij daar vol te gooien, blijkt ouderwets en heb je eigenlijk niets meer aan. Op een laadbeurt van 50 kWh kan je meer dan 22 euro besparen, volgens de actuele laadprijzen van LaadpasTop10. Ook Duitsland is meestal goedkoper dan Nederland als je AC gaat laden - daar win je zo'n 5 euro mee op een hele batterij.


Wie goed uitkijkt en de juiste laders of laadpas kiest, kan zelfs nog meer besparen. ,,Laden is het duurst bij de snelladers langs de autosnelwegen”, zegt Maarten Hachmang van LaadpasTop10. ,,Het loont vaak om deze te verlaten. Verder van de snelweg af zijn de discounters te vinden bij supermarkten van grote merken. De kWh prijs aan de lader kan er tot 99 eurocent lager liggen, wat al snel kan oplopen tot een voordeel van 20 euro per laadbeurt, aangezien deze laadbeurt bij de discounters vaak gratis is.” 

(c) NewMobilityNews

Geen tolkosten via Routes Nationales



De tolkosten zijn daarom de grootste hap uit het mobiliteitsbudget. Dit jaar stegen de toltarieven in Frankrijk opnieuw. De péage voor een retourtje Frankrijk of Spanje via de ‘Route du Soleil’ bedraagt nu al 162,60 euro. ,,Hier gaat de goedkoopste route richting Provence via Luxemburg”, weet Hachmang. ,,Via de A31, A6, A7 en A9 betaal je 54,60 euro. Via Lille en Reims is dat heen en terug samen toch 53,40 euro duurder.” De goedkopere route is ook slechts 30 kilometer langer - een kwartiertje langer in de wagen zitten. Bovendien staan langs deze routes ook veel meer snelladers via Luxemburg. 


Het alternatief voor wie helemaal allergisch is voor de péage: de ‘Routes Nationales’. Door de met rode bordjes aangegeven N-wegen te kiezen betaal je helemaal geen tol en bespaar je dus ruim 160 euro op de heen- en terugrit. Het traject maakt de hele rit slechts 40 kilometer langer. Hachmang: ,,Hou er wel rekening mee dat de maximumsnelheid op de meeste wegen sinds 2018 slechts 80 kilometer per uur is en je wel door heel wat dorpskernen en langs rotondes moet, waardoor de reistijd toeneemt. maar aangezien EV rijders wel gewend zijn aan het zogenaamde 'Slow Driving' is dit wellicht een minder groot probleem voor ze.” Zo duurt een tolvrije rit naar Marseille bijna vier uur langer. Het voordeel: je gaat door de meest pittoreske Franse dorpjes en vele uitgestrekte lavendel- en zonnebloemvelden.

Let wel goed op je snelheid: de Fransen controleren ook op de tolvrije parallelwegen waar maximaal 80 kilometer per uur mag worden gereden zeer streng. En veel.


Boetes: let goed op afwijkende snelheidsregels


Dat brengt ons bij de derde kostenfactor: snelheidsboetes. Jaarlijks lopen in flitsland Frankrijk zo'n 350.000 Nederlanders tegen de lamp. Dat zijn voornamelijk de brandstof rijders. Het is door de veelvuldig wijzigende maximumsnelheid bijna een kunst om boetevrij het land van Macron te passeren. ,,Toch hebben EV rijders daar nauwelijks last van”, zo stelt Hachmang gerust. ,,Omdat zij zuiniger rijden bij lagere snelheden hebben de meesten al jaren geen boetes meer gezien.” De minimumboete voor te hard rijden in Frankrijk: 90 euro, wat 135 euro wordt als je niet binnen 46 dagen betaalt. Rijd je meer dan 50 kilometer per uur te snel: 1500 euro boete. Hachmang: "Het klinkt wel heftig allemaal, maar zoals gezegd zullen de meeste EV rijders hier nooit mee te maken krijgen". 


(c) Photo News


Het gebruik van ‘flitsverklikkers’, is daarom niet nodig. Pas wel op met apps als Waze en Coyote die de exacte locatie van een flitser weergeven, die zijn net als in Duitsland, Slovakije en Zwitserland verboden op de Franse wegen. Het maakt niet uit dat je die alleen voor je routeplanning gebruikt.



Milieuvignet


Wie niet via Luxemburg naar het zuiden rijdt, moet er rekening mee houden dat de milieuzone van Parijs is uitgebreid. Want sinds een jaar valt ook de Boulevard Périphérique - de stadsring - binnen de zone waarvoor je een milieusticker nodig hebt die alleen vooraf online te koop is voor 4,21 euro (inclusief verzending). Voor elektrische voertuigen is er een aparte groene sticker beschikbaar. De milieuzone geldt alleen tijdens weekdagen, van 08.00 tot 20.00 uur. Wie Parijs dus doorkruist tijdens het weekend, hoeft geen vignet aan te schaffen. 


Ook in Duitsland heb je een milieuvignet nodig om in de meeste grote steden te mogen rijden. Voor elektrische auto's is daar vooralsnog de groene EURO-4 sticker nodig. Deze kost ongeveer 13 euro en is overal te koop





Disclaimer: Dit is een parodie op een artikel waarin delen van het oorspronkelijke artikel zijn gebruikt, conform de parodie-exceptie  in het auteursrecht. 
Het oorspronkelijke artikel van het Algemeen Dagblad is hier terug te lezen: 

https://www.ad.nl/auto/slim-op-reis-met-de-auto-zo-bespaar-je-meer-dan-200-euro-op-je-trip-naar-het-zuiden~a4df3b08/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten