Het is prachtig weer deze 2e pinksterdag, tijd om de start balans eens op te maken. Ik ben samen met Aarjan langs allerlei laadpunten gegaan, hij in zijn e-Golf en ik op de Rubrider (E-step). We hebben bijna 30 laadpunten uitgebreid gefotografeerd.
Alle laadpunten moeten vanaf vandaag een ad-hoc betaaloptie bieden en een manier om het ad-hoc tarief te raadplegen. Hoe ver zijn ze?
Tijd voor een overzicht van de informatie die je op een laadpunt aantreft of die juist ontbreekt.
Publieke infrastructuur
Prijsinformatie op het display |
Allereerst de publieke infrastructuur. We hebben de volgende laadpalen onderzocht en gefotografeerd:
3x Allego
4x Engie
6x EVNet
1x Ionity
Ionity
Ad-hoc betaling via QR code |
Wat opvalt is dat Ionity de enige CPO uit dit rijtje is die exact de kWh prijs op de laadpaal laat zien. Zowel op het display, als met een QR code die je naar een betaalpagina brengt is Ionity de koploper als het om laadprijs transparantie gaat. Bijzonder hieraan is dat Ionity géén lid van e-Violin maar is wél de enige lijkt te zijn die volledig aan de consumentenwetgeving én de gedragscode van de branche organisatie E-Violin lijkt te voldoen.
Fastned
Update 02-06-2020: Fastned is weliswaar niet getest maar ook Fastned laat exact de tarieven aan de laadpaal zien, biedt mogelijkheid om te laden met hun App, (ad-hoc dus) én geeft daarbij netjes een melding dat de laadtarieven met een laadpas af kunnen wijken van de gecommuniceerde tarieven. Omdat de transparantie van Fastned voor mij zo vanzelfsprekend is ben ik vergeten Fastned te benoemen, maar ze verdienen zeker een eervolle vermelding in dit overzicht als CPO die de zaakjes keurig voor elkaar heeft.Allego
Allego doet het goed. Alle Allego laadpalen bevatten
Allego helpt je op weg |
Kortom Allego laat zien dat ze hun rol als CPO serieus nemen en transparant hun tarieven communiceren. Dit geldt zowel voor oude Allego laadpalen als de nieuwe Allego/Ecotap laadpalen.
Engie Laadpaal zonder info |
Engie
Engie heeft nog veel werk te doen. Op alle vier de gecheckte publieke Engie laadpunten staat nergens informatie over de tarieven. Géén QR codes, geen stickers. De website die genoemd wordt:
http://ev.cofely-gdfsuez.nl/
Is onbereikbaar.
Alleen een korte instructie en een storingsnummer. Dat is uiteraard volstrekt onvoldoende voor een laadpaal in het publieke domein.
EVNetNL / E-Laad
QR Code scannen |
Dan EVNet. Op vijf van de zes onderzochte palen is geen
informatie te vinden. Geen stickers, geen QR Codes, geen websites. Het enige wat je vind is het storingsnummer wat je kan bellen.
Op nummer zes vonden we gelukkig een sticker met 2 QR-codes, waarbij de ene code je naar chargepoint.nl doorstuurt (zonder tariefsinformatie) en de andere naar deze onbeveiligde website. Als je daar vervolgens kiest voor EVnet kun je via 'tarieven' wel hun tarieven vinden maar echt gebruikersvriendelijk is dat natuurlijk niet.
Kortom EVNetNL scoort vooralsnog ook een dikke onvoldoende qua transparantie.
Geen tarieven | Geen QR Codes | Geen websites |
Semi-publieke infrastructuur
Van de semi-publieke infra hebben we de volgende laadpalen gechecked:Chargepoint 1x
Ecotap | Geen tarieven |
Eneco 1x
EV-box 7x
Newmotion 2x
NLMab 1x
Bij geen enkel laadpunt kon je de tarieven raadplegen of een laadsessie zonder laadpas starten. Er lijkt geen enkele aanbieder te zijn die ogenschijnlijk voor 1 juni iets heeft gewijzigd om aan deze eisen van de van de minister te voldoen.
De Ecotap laadpaal had wel een QR code, maar aangezien daar geen web-adres achter zat kan je daar eigenlijk niets mee, je browser op je telefoon snapt natuurlijk niets van 'E7503' tenzij je op zoek bent naar Elmer's E7503 8-Ounce Advanced ProBond Professional Multi-Surface Bond With 100-percent Weatherproof Glue: Home Improvement. Dan wel.
Q-Park | Nergens tarieven |
Ook in de parkeergarage van Q-park, waar we laadpunten van Newmotion tegen kwamen, was helemaal niets rondom het starten of de tarieven terug te vinden.
De beloftes van de minister lijken op het punt van ad-hoc betaalopties op (semi)publiekelijk toegankelijke palen dus helaas niet te worden waargemaakt.
Ik heb gezien de resultaten er ook weinig vertrouwen in dat dat daadwerkelijk nog gaat gebeuren. Hiermee blijft het gros van de laadpunt aanbieders dus onwettig opereren, terwijl 1 stickertje per laadpunt dit probleem had opgelost.
Op de laadpunten met de displays (Alfen) was ook in het display overigens geen tarief informatie te raadplegen. We hebben nog een lange weg te gaan.
EV-Box semi-public. Geen tarieven. |
To be continued!
/edit 02-06-2020 11:04
Fastned expliciet benoemd.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenHeb zelf een Semi-publieke laadpaal, en weet wat de kWh prijs is. (dus dat kan ik er opplakken)
BeantwoordenVerwijderenHelaas is het lastig te weten welke pas welk start tarief hanteert..
Maar hoe regel ik een ad-hoc betaling? zonder pas?
zou mijn provider dat kunnen regelen? NLMab?
zal ze eens vragen.
Je provider hoort dat te regelen. Je kan ze in elk geval helpen door het door jou ingestelde kWh tarief er met een stickertje op te plakken.
BeantwoordenVerwijderenGeweldig! Er is dus nog een Aarjan met een e-golf😃
BeantwoordenVerwijderenIk heb 'm nu 2 dagen.
Geweldig blog Maarten, keep up the good work!!!
De link "http://ev.cofely-gdfsuez.nl/" doet het trouwens wel zo heb ik net ervaren.
BeantwoordenVerwijderenWij zijn een particuliere financiële instelling die natuurlijke of juridische personen ondersteunt bij het bereiken van hun projecten door verschillende financiële oplossing te verlenen met een inter -interest -tarief.
BeantwoordenVerwijderenNeem voor meer informatie contact met ons op op het volgende adres: corinaalvaro03@gmail.com