zondag 14 juni 2020

Publiek laden in het Duitse binnenland

Morgen versoepelt het reisadvies voor Duitsland. Het aantal EV tripjes naar Duitsland zal dan ook toenemen. Niet elke laadpas werkt even goed in Duitsland, dus goede voorbereiding is key.

Langs de snelwegen en bij de grotere aanbieders kan je met de bekende laadpassen goed terecht, dus voor de reizigers die alleen 'door' Duitsland heen gaan zijn daar weinig uitdagingen. Ga je echter in Duitsland op vakantie dan wordt het een ander verhaal. Hoe zit het in het binnenland van Duitsland, in de steden en kleine dorpjes of in grote weidse stukken ertussen waar vaak de campings zijn?


Museum Leuchtenburg, Seitenroda
Stel je voor je bezoekt het Leuchtenburg Museum in het kleine dorpje Seitenroda.

Er staat één laadpaal voor de ingang die je wilt gebruiken. Deze laadpaal is niet te bedienen met bijvoorbeeld de laadpas van Plugsurfing en ook niet met die van EV-Box of Chargemap.

Op de laadpaal staat een logo van Ladenetz. Je hebt dan een laadpas nodig welke werkt op de Ladenetz laadpalen.

Voor een Nederlandse EV rijder klinkt dat al vrij snel als gedoe. In Nederland werkt elke Nederlandse laadpas immers op elke laadpaal.

Waarom werkt het in Duitsland (nog) niet zo?

Het simpele antwoord: In Nederland zijn in 2008 de netbeheerders bij elkaar om de tafel gaan zitten om een oplossing voor dit probleem te bedenken, en in Duitsland niet. Nou ja, in elk geval niet op landelijke schaal.

1156 Stroombedrijven



Duitsland is daarnaast ontzettend versnipperd als het om elektriciteitsbedrijven gaat. Zo hebben ze 1156 stroom aanbieders, waaronder alleen al 500 gemeentes. (De zogenaamde Stadtwerken)

Tijdstarieven Munchen
Hierdoor bestaan er in Duitsland inmiddels honderden laadpassen, waarbij sommigen maar op een paar laadpuntjes werken. Elke stroom aanbieder bedenkt andere tarieven, regeltjes en modellen waarbij er nog vaak met gratis-, tijds- of op vermogens gebaseerde tarieven wordt gewerkt. Dit maakt het er niet makkelijker op, zoals ik ook ontdekte toen ik bij een Hotel wilde laden in het oosten van Munchen vorig jaar.

Wat te doen als toerist?


Als toerist is het natuurlijk schier onmogelijk om verschillende dorpjes te bezoeken en dan elke keer bij de gemeente een laadpas te regelen voor de plaatselijke laadpalen. Naast dat het aanvragen daar vaak een tijdrovend klusje is met kopieen van legitimatie, papieren contracten, abonnementen, sepa-lastschriftmandaten (incassomachtigingen) en handtekeningen, is het bureaucratische gedoe vooral irritant als jij eenmalig ergens in een dorpje een Bratwurst wilt eten terwijl je ter plaatse je auto oplaadt.

Gelukkig kun je steeds meer laadpalen met een ad-hoc laadsessie starten, dmv het scannen van een QR code en betalen met paypal, zoals met Ladepay.  Al ben je dan wel afhankelijk van je mobiele telefoon en betaal je vaak meer per kWh.


Samenwerkingsverbanden


Omdat het aanvragen van ruim 1100 laadpassen ook geen optie is, zijn er in Duitsland verschillende samenwerkingsverbanden ontstaan. De bekendsten zijn Hubject en  Ladenetz. Hubject richt zich voornamelijk op de grotere (commerciële) netwerken en aanbieders en Ladenetz is een soort coöperatie waar veel (212+) gemeentes in vertegenwoordigd worden. Over Ladenetz heb ik al eerder van alles geschreven.


Netbeheerders geven naast laadpalen ook laadpassen uit en zij vervullen dan ook een soort van 'aggegrator' rol, oftewel ze zorgen er dan voor dat publieke laadpalen in hun gebied te gebruiken zijn met hun laadpas. Een goed voorbeeld hiervan zijn de laadpassen van EnBW of E.On. Omdat zij zo regionaal gericht zijn, doen ze ontzettend moeilijk om hun laadpassen aan mensen buiten hun verzorgingsgebied te verstrekken, het liefst hebben ze hun eigen regionale klanten. Als ik ze weleens opbel om te vragen hoe we dan als 'die Holländer' bepaalde laadpunten in hun verzorgingsgebied moeten gebruiken , dan zeggen ze consequent dat je dan maar een roaming partner of ad-hoc laden moet gebruiken. Maar dat is vaak duurder dan de tarieven die ze met hun eigen laadpas in rekening brengen, en op die vraag komt nooit een inhoudelijk antwoord.


Laadpas kiezen



Duitse Energienetten
Ga je dus Duitsland in dan is het dus prettig om een laadpas te kiezen van een aanbieder die met zoveel mogelijk partijen een overeenkomst heeft, zoals onder andere Vandebron, VattenfallEneco of Shell Recharge.  Dat scheelt je gedoe bij elk laadpunt. Het makkelijkste is dan om ter plaatse ook de bijbehorende app van die aanbieder te gebruiken, zo weet je zeker dat jouw pas ook daar werkt.

Mocht je puur op de prijs willen vergelijken dan heb je nog wel wat huiswerk te doen. Bij Ladenetz heb je veel keus en kun je grote voordelen behalen, maar dit uitzoeken is een klus.

Vast tarief


Als ik wil laden bij een Ladenetz laadpunt dan kies ik zelf meestal een provider met een vast tarief, om het tijdscomponent eruit te halen. Hierdoor kan je rustig overnight opladen bij een hotel zonder dat je achteraf een financiële verrassing in je inbox aantreft.

De tarieven staan dan vast voor elke kWh bij elk laadpunt en meestal berekenen die aanbieders ook geen boete tarieven, wat bij overnight laden natuurlijk prettig is. Mogelijk is dat wel iets duurder maar het reist wel relaxter.  Bij snelladers is het dan vaak juist goedkoper, zoals ik hier ontdekte bij het Friedrichsplatz in Kassel.

Tenslotte kan je bij Laadpastop10 ook filteren welke laadpassen met de grotere Duitse netwerken samenwerken. Zo is er onder andere een filter voor Innogy, Ionity, EnBW, Ladenetz en E.On. Hiermee kun je nog gerichter zoeken naar de beste laadpas voor jouw bestemming in Duitsland.

Ga je nou naar een plaats in Duitsland waar je alleen met laadpas xyz kan laden, laat het me dan weten, dan gaan we het uitzoeken en voegen we de laadpas toe aan de lijst.

Güte Urlaub und Viel Spaß!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten