zondag 18 augustus 2019

Liveblog Slovenië [Deel 6]

Vervolg van [Deel 5]

Zondag 18 augustus 2019, 08:30


Oostenrijk was zo bereikt
Volgepakt, volgeladen  en lekker uitgerust vertrekken we van camping Therme Catez. We gaan proberen in twee dagen ons huis te bereiken. Als voorbereiding heb ik enkele etappes uitgezocht.

De eerste stop is direct in Oostenrijk, in het dorpje Klagenfurt. Dit ligt precies over de grens maar er moet wel een pas worden getrotseerd, namelijk die van Ferlach, bij de grensovergang. Aangezien het totale traject 192km is en we niet weten hoeveel er gestegen moet worden, rijden we daarom lekker zuinig, 98km/h op cruisecontrol.  Het tweede doel was lunchen bij het hoogste laadpunt van Oostenrijk op de Großglockner Hochalpenstrasse.

Na een prachtige pas die heel erg meeviel komen we met nog 60km over rond 11:00 aan in Klagenfurt, alwaar twee gratis snelladers van Kelag ons op staan te wachten. Op Chargemap had ik gelezen dat de laders er na ongeveer 40 minuten mee stopten. Dit is voor deze etappe genoeg. Echter na een klein half uurtje laden stopte de lader ermee, (10kWh, van 25 tot 47%) en deze was niet meer te starten. Ook de andere snellader had er geen zin in. Na een minuut of 10 proberen besluiten we maar naar het volgende punt te gaan. Dat soort verassingen horen er ook bij, als je gratis laders bezoekt. We verliezen hier weer wat tijd, maar dat is niet zo erg.

Lidl Villach

12:23 Villach


We komen aan bij de volgende gratis snellader, namelijk bij de Lidl in Villach. We sluiten hier aan met 32%, en we spelen lekker in de schaduw op het gras een potje skip-bo met de kinderen. Het potje skip-bo was nog niet afgelopen, (net nu ik aan het winnen was....;-) maar de batterij was om 13:10 alweer op 85% dus toch het spelletje opgeborgen en weer gaan rijden.

Het volgende doel is de top van de Edelweisspitze bereiken op de Großglockner Hochalpenstrasse. Deze toeristische route -die niet het hele jaar geopend is- kost normaalgesproken €36,50,- voor doorgang met de auto, maar met een elektrische auto krijg je €10,- korting en mag je deze dus voor €26,50 doorkruisen. Volgens Tomtom bereiken we dit punt rond 15:30. Een beetje late lunch dus, maargoed wat maakt het uit. De route is prachtig, het is hartstikke rustig en lekker weer. Dus we pokkelen rustig door.

Op naar de Großglockner Hochalpenstrasse


We zitten ons zo te vergapen aan de watervallen, meertjes en prachtige omgeving dat we pardoes een afslag missen en hierdoor moeten we een kilometer of 16 omrijden. Een beetje balen, maar ach het is vakantie, dus niet teveel over nadenken. De GoM (Guess-o-Meter) stelt ons gerust en geeft aan dat we nog 70km 'over' hebben tot het laadpunt op de Großglockner.  Dat lijkt ons ruim voldoende. Naar mate we de bergen naderen worden de wegen steiler en steiler en de kilometers op de GoM smelten als sneeuw voor de zon. Elke gereden kilometer lijkt er wel twee of drie kilometer van de GoM af te gaan. Dat gaat best wel hard zo. Bij de tolpoort van de straat zelf geeft de GoM nog 30km aan, waarbij het nog 9km rijden is naar het ingestelde laadpunt.

Stijgen, stijgen, en nog eens stijgen


Rustig rijden we verder. Haarspeld. Nog een haarspeld. 20km over nog. Dat moet te te doen zijn. Nog maar 8.2km tot het laadpunt. We stijgen en stijgen en de kilometers verdwijnen. Het wordt steeds spannender. Als we 2.1km van de de top zijn zien we voor ons een paar zeer steile haarspeldbochten die nog genomen moeten worden waar de auto's en motoren zichzaggend honderden meters boven ons doorgaan. De GoM is al een tijdje irritant aan het piepen en geeft nog 7km aan. We stoppen even om te parkeren en te overleggen. Zou 7km genoeg zijn om nog ongeveer 500m te stijgen over een afstand van 2.1 km?  Misschien kunnen we het nog een kilometertje proberen, maar heb je daar een plek om veilig te keren als het toch niet genoeg is? Erg ruim zijn die bergpassen niet. Een kilometer of zeven terug in het dorpje Heiligenblut staat een laadpuntje en we hebben ook best trek. We durven het toch niet aan door te rijden en besluiten het lot maar niet te tarten.

We keren dus om vlak voor onze bestemming, we zullen er later achter komen of we het uiteindelijk nog gehaald zouden hebben.

Bij het afdalen krijgen we weer 25km terug. In het dorpje 'Heiligenblut' staat een 11kW laadpuntje van Kelag die te activeren is met de app van NewMotion. (€0,05/min) Wat een fijn moment als je ziet dat de laadpaal vrij is en je de klik van de laadpaal hoort die bevestigt dat het laden begint. Plots maakt de prijs me ineens een stuk minder uit, als er maar een beetje extra power geladen wordt.

Na een kop koffie en wat versnaperingen is er na 1:15 weer 11kWh bijgeladen. (€2,96).
11kW Heiligenblut
om 17:14 zit er 37% lading in. (93km). Nog steeds twijfelen we of we hiermee de komende 15km gaan halen, zó steil zijn de hellingen hier. Zodra we het punt wél bereiken vinden we
hier in elk geval een (gratis) 22kW laadpunt, al schijnt er één van de twee zijdes defect te zijn.

Je moet er toch niet aan denken dat er boven een of andere plug-in hybride of een benzine auto dat ene laadplekje bezet houdt als jij daar met je laatste vonkjes binnen komt rollen. De absolute top van de berg (Edelweißspitze) is tenslotte nog een kilometer of 8 verder en ligt nog iets hoger.



17:14 Poging 2 




Laden in Heiligenblut
Maar hey, no guts no glory en 37% should do the trick. Omdraaien en weer opnieuw beginnen kan tenslotte altijd nog :) We koppelen af en rijden rustig naar boven. We beginnen dus met 93km op de GoM. Na 8 km klimmen bereiken we het punt waar we net gekeerd waren. De GoM staat nu op 37km. We zijn in de afgelopen 8km dus 56 kilometer 'kwijtgeraakt' aan het stijgen (!). De verhouding is dus 1:7 (voor elke echte gereden kilometer zijn we 7 kilometer actieradius verloren).

Dan nu het stuk vanaf het punt waar we gekeerd hadden. 2,1 kilometer voor Hochtor. De eerste keer hadden we hier nog 7km op de GoM over. Nu 37. We rijden door tot het nog 900 meter tot de laadpaal is. Nu staat er '30' op het display. Met andere woorden, als we door waren gereden, waren we op dit punt met een lege batterij gestrand. Je kon de laadpaal al zien vanaf daar, zó dichtbij waren we 2 uur geleden.




Het punt waar we gestrand zouden zijn bij doorrijden van poging 1


17:40 Hochtor, Großglockner

Hochtor!
Het laadpunt is vrij. En doet het. Yes! Het voelt als een overwinning dat we dit punt bereikt hebben. De GoM geeft nog 27km aan en de batterijlading is nog maar 15%. In 25 minuten zijn we maar liefst (93-27=) 66 kilometer kwijtgeraakt. Om je een indruk te geven hoe veel dat is; op een rechte weg hadden we hier dus nonstop 160km per uur voor moeten rijden om dit verbruik te halen.

Whoa! Zo heftig hebben we het nog niet eerder meegemaakt, behalve misschien in Pampeago dan, waar ik in de laatste 8km voor het ski-resort ook iets van 40km op de GoM kwijtraakte.







Hochtor 2 








Het lunchje van 15:30 werd uiteindelijk een avontuur van drie uur maar ik had het absoluut niet willen missen.





18:50 - Op naar Duitsland

Het blogje is afgetypt, namens mijn kinderen bedankt 'FreeWiFiGrossglockner' voor jullie service en de batterij is weer opgeladen tot 65%. (115km) Ik ben benieuwd hoeveel we nog kunnen regenereren op weg naar beneden.


19:40 - Maximum Regeneration

De daling wordt ingezet
We stegen inderdaad nog een meter of 50.  Daarna gingen we als een raket naar beneden en moesten stevig bijremmen om niet te hard te gaan. Soms reden we stukken 90 km/h én regenereerden we tegelijkertijd met 40kW aan energie terug. Hierdoor hadden we na een half uurtje zo'n 25 km gereden en ook nog eens 100 km bijgeladen.

Uiteindelijk na drie kwartier kwamen we in Zell am See en was de GoM verdubbeld van 115km naar 236km. Als je daar de kilometers bij op telt die we ook nog hadden gereden (40) dan hebben we zelfs 159km 'extra' gekregen vanaf het laadpunt bij Hochtor.

Dat kwam ons wel goed van pas want na het dineren in Zell am See wilden we nog doorrijden naar Munchen. Helaas zit er geen snelweg tussen de populaire ski gebieden en Duitsland maar gelukkig wel grote stukken waar je 80 en 100 mag rijden. De afstand vanaf daar was ongeveer 170 kilometer en die konden we nu in 1x rijden, zonder tussenstop.

23:00 - München


Uiteindelijk kwamen we rond 23:00 aan bij B&B hotel Munchen-Ost met nog ongeveer 40km aan actieradius over van de stroom van de Großglockner Hochalpenstrasse. Als het een vlakke weg was geweest hadden we hier minimaal 90% geladen moeten hebben om zo'n rit van 210km te kunnen maken. Nu is dat met 65% dus al gelukt en hielden we nog 15% over ook.

Solalindenstraße Munchen. 
Nadat we de kinderen op bed hadden gelegd heb ik de auto even aan een nabijgelegen laadpaaltje gehangen. Op 1 minuutje lopen staan twee dubbele laadpalen van Stadtwerke Munchen. Deze zijn te activeren met NewMotion (dúúr, Start €1,19, daarna 2 cpm én €0,48 / kWh)  Maingau / Nuon á €0,35/kWh, BMW Chargenow á €1,20 per uur 's nachts óf een willekeurige Ladenetz laadpas.

De goedkoopste laadpas voor Ladenetz die ik heb is die van RheinHessische. Dat is een hele eenvoudige aanbieder zonder allerlei fancy apps en features, maar met hele nette prijzen in Duitsland, zo berekenen ze bijvoorbeeld €0,30 per kWh op elke Ladenetz compatible laadpaal.

Aangezien het om een 11kW laadpunt ging en het laden dus een uur of vier gaat duren wil ik geen laadpas met tijdstarieven gebruiken maar liever een met kWh tarieven. Met de Rheinhessische gaat deze laadsessie dus ongeveer 10 euro kosten (+/- 33 kWh) en dat is prima. Met Newmotion had dit ongeveer 24 euro gekost.



Overdag 4 uur met parkeerkaart. Mooie oplossing.

En verder met deel 7


1 opmerking:

  1. Je zegt: "én regenereerden we tegelijkertijd met 40kW aan energie terug."
    Maar je bedoelt natuurlijk: "én regenereerden we tegelijkertijd met een vermogen van 40kW."
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen