zaterdag 3 augustus 2019

Liveblog Slovenië [Deel 1]


Het plan: Slovenië


Omgeving Mostec
Omgeving Mostec, Zuid-Oost Slovenië



Camping Terme Čatež
Vorig jaar zomer hebben we met de Zoë een trip van 1380km naar Italië afgelegd. In twee dagen reden we naar de plaats Bucine in Toscane. Dat smaakt naar meer natuurlijk.  Dit jaar gaan we naar Slovenië, bij de plaats Brežice aan de oever van de Sava. Dat ligt vlakbij de Kroatische grens in Zuid-Oost Slovenië (Regio Jugovzhodna Slovenija)

Voor het eerst gaan we zo'n waterparadijs camping met allerlei glijbanen proberen. Het zal mij erg benieuwen, de kinderen waren in elk geval enthousiast.

De camping is geboekt vanaf zaterdag 10 augustus, dus we kunnen woensdag of donderdag relaxed vertrekken. Ongeveer als in Nederland het slechte weer zijn intrede doet.


De route



De snelste route volgens Google Maps
Hoewel de bestemming een stuk verder lijkt dan Toscane als je zo de kaart bekijkt, is het in werkelijkheid zo'n 120km dichterbij. De afstand vanaf Apeldoorn is 1264km om precies te zijn.

Maar dit jaar gaan we er meer tijd voor uit trekken. Omdat we maar 9 dagen op de camping geboekt hebben, besluiten we om van de trip zelf ook een vakantie te maken en onderweg nog wat bezienswaardigheden aan te doen. We gaan lekker relaxed de korte routes te nemen (Zie Frankrijk afgelopen juni) en vooral niet te stressen bij snelladers maar gewoon te chillen op de mooiere plekjes, waar wellicht geen snelladers staan maar veel meer te zien en te beleven is dan een snelweg-benzinestation.  Daarom trekken we 2 tot 3 dagen uit voor de heenreis, de terugreis weten we het nog niet precies. Hierdoor hoeven we minder te haasten, en is een tegenvallertje hier en daar ook niet zo erg. Ben je sneller, dan kan inkorten altijd nog. Het is tenslotte vakantie.

Waarschijnlijk weinig files


Wat wel prettig is ten opzichte van de juni vakantie, is dat we niet op zo'n vrijdagmiddag-na-schooltijd vertrekken. De kans op drukte en dus files is daarmee een stuk kleiner. Omdat we tijd genoeg hebben hoef ik ook de planning niet in de puntjes uit te werken. Maar er zijn wel een paar dingen die voorbereid moeten worden. Een autobahnvignet voor Oostenrijk én voor Slovenië bijvoorbeeld. En even checken welke laadpassen ik zal gaan gebruiken onderweg.

Ik zal laadsessies in Duitsland en Oostenrijk nodig hebben, mogelijk ook in Slovenië, hoewel het vanaf de Oostenrijkse grens maar 120km is naar de camping. De Zoë heeft een actieradius van ongeveer 270km in de zomer, In theorie zouden we dus op Oostenrijkse stroom heen en terug kunnen, eventueel aangevuld met nog wat Granny Charging op de camping. (Aan het 230v stopcontact dus, voor de beginners onder ons).

Ander puntje; Laden in Oostenrijk kan nogal duur zijn.

Gelukkig door m'n werk met Laadpas Top 10 heb ik bijna honderd aanbieders tot mijn beschikking dus daar moet toch iets bruikbaars tussen zitten. 😃 Geeft me gelijk de mogelijkheid om wat Oostenrijkse pasjes te testen die ik nog niet gebruikt hebt, zoals 'Wien Energie' (Wenen),  Lebensland en 'Energie Graz'. Verder ben ik ook wel benieuwd naar de werking van de app van 'Gremo no Elektriko' (Slovenië) en misschien kan ik daar ter plaatse ook nog wel een RFID kaartje scoren van de Slovenen.


ABRP vs Chargemap vs GoingElectric



Als ik de route bij 'a better route planner' instel met maximaal tot 80% laden en minimaal met 10% aankomen en een maximum snelheid van 110km/h dan krijg deze route. Ongeveer 12 korte stops van gemiddeld 20 minuten en een totale laadtijd van 5:40.

Verander ik de instellingen naar 90% laden, en met minimaal 5% aankomen en de maximumsnelheid naar 120km/h dan krijg ik deze. 10 laadsessies van gemiddeld 35 minuten en 6 uur laden.

Bij Goingelectric kun je dat soort dingen niet instellen, en daar krijg ik vijf snelladers voorgeschoteld met ook een laadtijd van ongeveer 6 uur. Dat kan ook met 5 uur want er zit een Aldi Süd laadpunt tussen die maximaal 22kW geeft.

Chargemap: Tientallen snelladers @ Munchen - Zagreb
Kortom hoe vaker je kort stopt hoe vlotter het kan, maar een uur of zes daar rekenen we wel op. Over 2 dagen verdeeld is dat voor beide dagen een lunch en diner van één uur, plús twee keer een stop van ongeveer 30 minuten. Best wel goed te doen.

Chargemap laat zien dat er in elk geval ruim voldoende snelladers onderweg te vinden zijn, het aanbod van normale laadpalen is zo groot dat het niet eens fatsoenlijk op een kaart weergegeven kan worden. Dus aan de laadmogelijkheden zal het in elk geval niet liggen.




Verder in Deel 2



1 opmerking:

  1. Alvast een goede reis en fijne vakantie.. ik ga je weer volgen uiteraard :-) Benieuwd waar je dit keer tegenaan loopt..

    BeantwoordenVerwijderen