Het plan: Slovenië
Omgeving Mostec, Zuid-Oost Slovenië |
Camping Terme Čatež |
Voor het eerst gaan we zo'n waterparadijs camping met allerlei glijbanen proberen. Het zal mij erg benieuwen, de kinderen waren in elk geval enthousiast.
De camping is geboekt vanaf zaterdag 10 augustus, dus we kunnen woensdag of donderdag relaxed vertrekken. Ongeveer als in Nederland het slechte weer zijn intrede doet.
De route
De snelste route volgens Google Maps |
Maar dit jaar gaan we er meer tijd voor uit trekken. Omdat we maar 9 dagen op de camping geboekt hebben, besluiten we om van de trip zelf ook een vakantie te maken en onderweg nog wat bezienswaardigheden aan te doen. We gaan lekker relaxed de korte routes te nemen (Zie Frankrijk afgelopen juni) en vooral niet te stressen bij snelladers maar gewoon te chillen op de mooiere plekjes, waar wellicht geen snelladers staan maar veel meer te zien en te beleven is dan een snelweg-benzinestation. Daarom trekken we 2 tot 3 dagen uit voor de heenreis, de terugreis weten we het nog niet precies. Hierdoor hoeven we minder te haasten, en is een tegenvallertje hier en daar ook niet zo erg. Ben je sneller, dan kan inkorten altijd nog. Het is tenslotte vakantie.
Waarschijnlijk weinig files
Wat wel prettig is ten opzichte van de juni vakantie, is dat we niet op zo'n vrijdagmiddag-na-schooltijd vertrekken. De kans op drukte en dus files is daarmee een stuk kleiner. Omdat we tijd genoeg hebben hoef ik ook de planning niet in de puntjes uit te werken. Maar er zijn wel een paar dingen die voorbereid moeten worden. Een autobahnvignet voor Oostenrijk én voor Slovenië bijvoorbeeld. En even checken welke laadpassen ik zal gaan gebruiken onderweg.
Ik zal laadsessies in Duitsland en Oostenrijk nodig hebben, mogelijk ook in Slovenië, hoewel het vanaf de Oostenrijkse grens maar 120km is naar de camping. De Zoë heeft een actieradius van ongeveer 270km in de zomer, In theorie zouden we dus op Oostenrijkse stroom heen en terug kunnen, eventueel aangevuld met nog wat Granny Charging op de camping. (Aan het 230v stopcontact dus, voor de beginners onder ons).
Ander puntje; Laden in Oostenrijk kan nogal duur zijn.
Gelukkig door m'n werk met Laadpas Top 10 heb ik bijna honderd aanbieders tot mijn beschikking dus daar moet toch iets bruikbaars tussen zitten. 😃 Geeft me gelijk de mogelijkheid om wat Oostenrijkse pasjes te testen die ik nog niet gebruikt hebt, zoals 'Wien Energie' (Wenen), Lebensland en 'Energie Graz'. Verder ben ik ook wel benieuwd naar de werking van de app van 'Gremo no Elektriko' (Slovenië) en misschien kan ik daar ter plaatse ook nog wel een RFID kaartje scoren van de Slovenen.
ABRP vs Chargemap vs GoingElectric
Als ik de route bij 'a better route planner' instel met maximaal tot 80% laden en minimaal met 10% aankomen en een maximum snelheid van 110km/h dan krijg deze route. Ongeveer 12 korte stops van gemiddeld 20 minuten en een totale laadtijd van 5:40.
Verander ik de instellingen naar 90% laden, en met minimaal 5% aankomen en de maximumsnelheid naar 120km/h dan krijg ik deze. 10 laadsessies van gemiddeld 35 minuten en 6 uur laden.
Bij Goingelectric kun je dat soort dingen niet instellen, en daar krijg ik vijf snelladers voorgeschoteld met ook een laadtijd van ongeveer 6 uur. Dat kan ook met 5 uur want er zit een Aldi Süd laadpunt tussen die maximaal 22kW geeft.
Chargemap: Tientallen snelladers @ Munchen - Zagreb |
Chargemap laat zien dat er in elk geval ruim voldoende snelladers onderweg te vinden zijn, het aanbod van normale laadpalen is zo groot dat het niet eens fatsoenlijk op een kaart weergegeven kan worden. Dus aan de laadmogelijkheden zal het in elk geval niet liggen.
Verder in Deel 2
Alvast een goede reis en fijne vakantie.. ik ga je weer volgen uiteraard :-) Benieuwd waar je dit keer tegenaan loopt..
BeantwoordenVerwijderen