vrijdag 7 juni 2019

Junivakantie liveblog [Deel 2]



Harde wind en onheilspellende luchten
Het was proppen met de bagage maar het is wederom gelukt. Met een vol batterijtje reden we 15:15 uit Apeldoorn weg waarna (zoals gebruikelijk op onze vakantieritten) al vrij snel de files begonnen waardoor we ongeveer 40 minuten vertraging hebben opgelopen. In drie uur tijd hebben we slechts 195km afgelegd. Dat viel me nog reuze mee, want we reden eigenlijk tussen allerlei onweersbuien door, het is de hele weg droog gebleven. Het waaide wel flink en dan ook nog precies uit het zuiden dus dat vond ik wat minder. 


Eerst wilden we gaan dineren bij vd Valk Urmond naast een Allego snellader, maar aangezien we nog meer dan 80km actieradius hadden besloten we toch maar te stoppen bij de laatste Nederlandse Fastned op de route, Knuvelkes.  Bij een tankstation dineren zagen we echter niet zitten dus 4km ervoor hebben we een McDrive gepakt en ons diner meegenomen naar Fastned.

Het was helaas erg druk bij de McDrive waardoor dit wel een half uur vertraging opleverde, tijd die je liever aan laden besteed, maargoed.

Fastned Knuvelkes / Eijsden
Toen we rond kwart voor zeven bij Fastned Eijsden/Knuvelkes aankwamen zaten er een paar andere vakantiegangers met een rode Opel Ampera-E op de grond naast de auto een spelletje te doen. We sloten de lader aan en begonnen aan de maaltijd. Na enkele minuten stopte er een Jaguar I-pace voor ons. Toen hij zag dat de CCS kabel op de lader voor ons reeds bezet was door de Opel, ging hij er weer vandoor. Zonde, want hij had gewoon naast de Zoe aan kunnen sluiten, CCS + AC gaat namelijk prima samen.

De batterij had nog een lading van 27% en dit percentage was bij het eindigen van de maaltijd al opgelopen tot 65%. Nog even de beentjes strekken en een plas doen en om half acht met 78% (201km) weer losgekoppeld.

De volgende etappe is richting Reims (FR). Reims is nét te ver vanaf Eijsden (280km) dus we zullen nog een (korte) lading nodig hebben. Deze gaan we pakken in de buurt van Charleroi, bij verzorgingsplaats 'Spy' aan de noorzijde van de A42. Vanaf daar dan weer richting zuiden, binnendoor naar een hotel of b&b in de buurt van Reims.

Etappe 2 van vandaag

Het klaart lekker op

20:30 

Dit ging al een stuk beter. Aangekomen op de verzorgingsplaats Spy en met nog 34% lading in de batterij aangesloten op de Allego/Total/Fast-E snellader aldaar.  Alle files zijn verdwenen en de onheilspellende lucht heeft plaatsgemaakt voor een helderblauwe hemel. We hebben maar een klein beetje nodig, want de volgende stop wordt het hotel. 

A42 Noord, nabij Spy

Newmotion - Niets....
Misschien is Reims toch wat te ambitieus voor vandaag, dan wordt het wel erg laat. We besluiten daarom een stadje vóór Reims, Charleville-Mézières te kiezen als eindbesteming. Terwijl de auto oplaad, zoek ik op booking.com even een hotelletje. Met een paar klikjes boek je familie kamer, voor de prijs van een volle benzinetank.

Na het boeken op zoek naar het dichtsbijzijnde laadpunt. Ik begin met de kaart van Newmotion. Dat valt tegen. Een leeg niemandsland op de kaart staart me aan. Tijd voor een andere aanpak.


Op chargemap vind je er wel een boel in de buurt 
Clem
Chargemap stelt me gerust, het hele dorp staat vol met laadpalen. Sommigen zijn wel bruikbaar met Chargemap pass maar anderen niet. De 22kW laadpaal die het dichtst bij het hotel staat is van het -voor mij- onbekende netwerk 'Clem'.  Clem blijkt en soort autodeel project waar je ook laadpalen mee kan reserveren. Ik bezoek de site, maar naast dat alles alléén Franstalig wordt weergegeven vind ik ook geen eenvoudige manier hoe ik het laadpunt kan reserveren. Volgens chargemap kan deze laadpaal wel met een laadpas bediend worden, (Authentication system: RFID card) dus ik besluit eens te kijken naar een pasje wat je in Frankrijk nooit in de steek laat: Kiwhi.

Op de site van Kiwhi vind ik dezelfde laadpunten als die Chargemap me liet zien, inclusief die ene lekker dichtbij het hotel. Bingo. De laadpalen in de buurt van het hotel zijn te bedienen met de Kiwhi pass.

21:00

We zitten alweer op 71%, ruim voldoende om die laatste 115km af te leggen. We gaan dus weer rijden. Adieu!



De kaart van Kiwhi / Easytrip

Met hetzelfde laadpunt

22:30 

Na een mooie route dwars door de Ardennen komen we bij het hotel aan. Terwijl we erheen rijden, komen we langs bovenstaande laadpaal. Hij blijkt echt op 50m afstand te staan. We parkeren de auto en ik ga eens proberen of we er een beetje power uit kunnen krijgen. De socket waar de kabel in moet, blijkt achter een metalen deurtje te zitten. Het deurtje kun je ontgrendelen met de laadpas, zo belooft de sticker mij. 
Clem PAM146

Maar niks hoor. De 'clem' laadpaal wil niets van mijn kiWhi of Chargemap laadpas weten, geeft een dikke rode streep licht, en op het display prijkt de melding 'Service indisponible'.
Het deurtje aan de zijkant
We besluiten eerst de kinderen maar even op bed te leggen, die laadpaal komt straks wel.

Zo gezegd zo gedaan en na het inchecken en de kinderen naar bed gebracht te hebben, wandel ik weer terug naar het laadpunt. Het lukt me niet om hem aan de praat te krijgen. Wat is hier aan de hand? Ik probeer de verschillende opties te ontdekken om het laden te starten maar wordt steeds weer naar die clem website verwezen. Zodra je daar het juiste laadpunt hebt aangetikt verschijnt er een foutmelding op dit laadpunt. 'Service tijdelijk niet beschikbaar' aldus Google Translate.




Wat blijkt, de laadpaal is daadwerkelijk in storing en blijkt geen internet verbinding te hebben. Meestal doen ze het dan niet zo best. Dat kun je zien op het scherm onderaan: 
Hartstikke duidelijk toch? Geen internet, zie je rechtsonder
Aan de overkant van de weg staat echter nog zo'n 'Clem' laadpunt. Misschien heb ik daar meer geluk. Deze geeft in elk geval met een groen wifi-icoontje 'Internet' aan, dus dat is al een stuk beter begin.

Maar nee hoor. Ook deze paal slikt mijn laadpassen niet. Ik merk dat ik die Clem laadpalen maar irritante dingen begin te vinden. Eens kijken in Chargemap wat we nog meer hebben. Een laadpaal van Ardenne Métropole, aan de Cours briand nummer 25. Niet van Clem dus. Top. Dat is niet zo ver weg, dus daar maar even kijken.

Ik rij een drukke straat in, met restaurants en barretjes. Hier ergens moet'ie staan... even goed kijken... Nee hè, weer dezelfde soort zuilen als die ik zojuist bij het park aan de praat heb proberen te krijgen. Ik besluit het nog 1x te proberen bij deze. Per zuil zijn 2 parkeerplaatsen gereserveerd, maar bij elke zuil is daar ééntje van ge-ice'd. ICE'ing is dus echt een Europees probleem aan het worden. De handhaving is kennelijk niet echt streng hier.

Naast de linkerpaal is nog één plaatsje vrij. Ik haal niet eens de kabel meer uit de auto, heb er eigenlijk weinig vertrouwen meer in dat déze het nu spontaan wél gaat doen. Ik houdt de kiWhi kaart voor de lezer. Plots hoor ik een klik en zwaait het deurtje een beetje open. Hij valt bijna weer terug in het slot. Verrék. Deze werkt prima!

Nog 1 plek vrij naast een dino-sap busje.


Snel pak ik de kabel uit de auto en sluit de auto aan. Er gebeurt niets. Ik kijk nog even goed en vind een grote sticker, waar op staat uitgelegd dat het laden pas begint als je het deurtje sluit.  De laadstekker zit daarmee opgesloten, waterdicht zodat er niets mee kan gebeuren. Als je de laadpaal weer unlockt met de pas, dan gaat het deurtje weer open, zo vermeld de sticker.  Ik hou er op zo'n doorreis eigenlijk niet zo van dat de kabel gelocked wordt, maargoed -bij een normale laadpaal gebeurt dat ook- dus feitelijk is dit niet veel anders.
Toch gelukt


Ik heb weinig keus. Het begint al laat te worden en ik wil terug naar het hotel. Ik druk het deurtje dicht. Klik. De lampjes kleuren blauw en ja hoor, we tappen prik uit de Franse grond. Yes! 22kW nog wel. De auto geeft aan dat hij over 2:25weer helemaal vol zit. Toch nog gelukt. 

Ruim op tijd voor morgenochtend 07:00, als we weer verder gaan.


 0:31


Tot morgen

Verder in deel 3


























8 opmerkingen: