Dordogne |
Belvès ligt ongeveer 100km ten oosten van Bordeaux, op ongeveer 1120 kilometer rijden vanuit Apeldoorn. Een aardig ritje met de Zoé dus, maar dat maakt het juist avontuurlijk.
De kortste route loopt volgens Google via Antwerpen, Brussel en Parijs. Maar vanwege de filegevoeligheid van die route, vooral door de grote steden, kiezen we voor een klein stukje "Autoroute du Soleil" totdat de tolwegen beginnen. Kortom over Route National (RN) dus. In het verleden hebben we dat al eens eerder geprobeerd, toen nog met een ICE en een caravan. Dat was toen niet echt goed bevallen. Veel rotondes, langzaam verkeer en kleine dorpjes waarbij de snelheid terugzakte en de reistijd flink toenam. Uiteindelijk kozen we meestal op de helft van de rit alsnog voor de Franse tolweg, de zogenaamde Péage. Maar dat is alweer zo'n 15 jaar geleden. Inmiddels schijnt het nationale weggennet behoorlijk te zijn verbeterd en zijn er grote stukken aangelegd die om de dorpjes heen lopen inplaats van dwars er doorheen. Overigens betekent 'tolweg vermijden' zeker níet dat je geen snelweg rijdt. Er zijn nog best behoorlijke stukken snelweg over die tolvrij zijn.
Als je de kosten in de overweging meeneemt dan loont het in elk geval de moeite om het eens te proberen. Vanaf Metz naar Bordeaux retour ben je voor tol zo'n €175,60 kwijt. Kortom, we zijn nieuwsgierig hoe de route over Route National ons zal bevallen.De Zoe rijdt erg zuinig tussen de 80 en 100km/h en dat is een bijkomend voordeel, misschien halen we wel etappes van 280 km ofzo.
Een ander voordeel van deze strategie is dat we de Sodetrel/Corri-Door laders kunnen vermijden omdat deze behoorlijk prijzig zijn. Deze staan immers allemaal langs de snelweg. Dit is trouwens ook een nadeel, want er zijn ook gebieden waar in de wijde omtrek geen snelladers staan, behálve die van Sodetrel. Vooral ten zuiden van Parijs. Gratis laden wordt geen doel opzich, maar het is mooi meegenomen als dat wel ergens kan.
Wat ook erg fijn is van de Zoé meenemen naar haar heimat, is dat die een 3-fase lader heeft en heel Frankrijk vol staat met 3-fase 22kW laadpalen. Zelfs in de dunner bevolkte gebieden kun je daarom in elk dorp de Zoe in minder dan 2 uur helemaal volladen. Dat is bijvoorbeeld met een 1-fase (7,2kW) Hyundai Ioniq of met een Kia e-Niro een stuk moeilijker.
Als we de route door de bekende routeplanners halen dan geeft dit het volgende resultaat:
Google weet (nog) onvoldoende van laadpunten en laadtijden dus die geeft een reistijd van 12:51. Er moeten ongeveer 6 laadsessies bij van 1 uur, dus in totaal al snel een kleine 19 uur.
A Better Route Planner |
ABRP stuurt ons toch over Parijs. Ik heb bij Goal Arrival Charge 5% ingevuld.
Zoals je ziet plant ABRP 8 laadstops, waarvan de laatste twee een Corri-Door (Sodetrel) lader. Bij de meeste laadstops ga je weer rijden rond de 70% lading waardoor je kortere en efficiëntere stops hebt, van rond de 38 minuten. Totaal aan laadtijd 04:57.
GoingElectric
Chargemap |
Chargemap
Bij chargemap kun je wel 'avoid tollroads' aanvinken, maar deze route kan je niet delen. Chargemap stuurt me ook over Antwerpen, Brussel en Parijs en laat alle snelladers met Type2-vaste kabel zien. Bij Chargemap zie je daarnaast meteen dat het moeilijkste stuk, van Parijs naar Belvès, ook een paar snelladers bevat die (mogelijk) in storing staan.
Omdat we pas na schooltijd kunnen vertrekken zal de eerste etappe wel ergens tot omgeving van Maastricht reiken. Dan daar even wat eten + volladen en dan vervolgens zien hoe we in La France gaan komen. Tussen Luik en Reims zitten maar 2 snelladers, deze Allego en nog een Corri-Door op 210km van Luik. Misschien allebei maar even bezoeken.
Lees verder in deel 2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten