zaterdag 15 juni 2019

Junivakantie liveblog [Deel 7]

Vervolg van Deel 6


22:00


Ik sta ergens op een parkeerterreintje in het wonderbaarlijke plaatsje 'Ay - Champagne', ergens in het midden tussen Parijs en Luxemburg. Ik heb zojuist de auto aan een 22kW laadpaal gekoppeld, zodat we morgen weer met een volle batterij bij het hotel (hier 5km verderop in Epernay) kunnen vertrekken.


Vanmorgen om 9:00 stond ik nog op de camping in Belvès. En nu zijn we alweer 650 km richting het noorden gereisd. De reis verliep conform planning en verwachting en dat was wel lekker, pech situaties zoals op de heenweg hebben we niet meegemaakt. 

Vanuit Belves zijn we met 95% lading naar de Corri-door in Limoges gereden. Gelukkig was deze niet bezet, want dit is één van de weinige snelladers in de omgeving. In een half uurtje 17 kWh bij geladen tot 64% (203km) en hop, door naar Auchan in Chateauroux 130km verderop, waar we met 8% aankwamen. 
Auchan Chateauroux

Hier troffen we een Citroen C-Zero aan de ChaDeMo aansluiting van de snellader, maar deze sessie was gelukkig net klaar. We stopten de sessie en hingen de ChaDeMo kabel weer terug. Nu kon de Type2-snellader gestart worden. Omdat we zo leeg waren ging het laden vrij snel, gemiddeld 41kW. 

Na een tijdje kwam de Citroen eigenaar (die overigens keurig zijn 06-nummer op het dashboard had achtergelaten) aangewandeld, hij was blij dat wij hem netjes hadden losgekoppeld. Prima gelunched bij Auchan, en toen de auto na een uurtje alweer tot 80% was opgeladen, door naar de Auchan in Gien (134km) , waar we op de heenreis een tijdje met de Leaf-dame hebben rondgehangen. 

Deze was gelukkig ook vrij, dus meteen aansluiten maar!

Zoals je ziet geen lange routes maar wat kortere etappes vandaag met altijd 1 of 2 snelladers als backup-scenario. Een ijsje aan de waterkant en een kleine 15kWh verder vertrokken we weer richting Villeneuve de Dondagre. (80km). Dat was die snellader bij de kerk die op de heenweg ‘poef’ zei.

We wilden wel wat later op de rit laden, maar na dit stukje is er een fors stuk niemandsland tot aan Reims. Dus we moesten wel een paar procentjes in de buurt van Dondagre meepakken, anders werd het wat té spannend. 

Omdat het al richting etenstijd ging hebben we tijdens deze rit de plannen aangepast en zijn we naar Sens gereden, een dorpje naast Villeneuve de Dondagre. In Sens staat de snellader een beetje in het stadscentrum met nog een dubbele 22kW laadpaal ernaast.  Hierdoor hadden we een snellader in de buurt van eetgelegenheden, én bij problemen direct een backup plan.

Samen met de Model3 aan de Efacec snellader


In Sens troffen we een Franse Tesla Model 3, aan de CCS stekker van deze Efacec lader. Gelukkig kan zo'n lader DC en AC tegelijk, dus we hebben ernaast geparkeerd en met de Sodetrel laadpas konden we hier prima terecht. Ook deze snellader, van SDY, is net als de Auchans volledig gratis te gebruiken. Een mooie meevaller.

Tijdens het eten even een familiekamertje geboekt in Epernay, en na een 50 minuten was ook deze lading tot 93% gestegen waardoor we met een comfortabele 247km op de GoM onze laatste 120km af gingen leggen. Met nog 110 km op de teller arriveerden we bij het hotel, waardoor ik met nog 37% ‘over’ dus nu in ‘Ay’ ben aangekomen. Erg fijn, want wachten op een volle lading is best wel saai. Gelukkig is MS-Word geduldig en kan ik mij altijd uitleven op een leeg documentje op de bijrijdersstoel. Tijdens het typen van dit blogje is de lading alweer gestegen tot 78%.

Ik ga er dus maar weer een einde aan breien. De foto’s en het posten etc doe ik in het hotel wel, daar kan je comfortabel aan een bureautje zitten.  Morgen maar eens kijken hoe dichtbij Maastricht we kunnen komen op een 100% lading. Nog 517km in totaal, dus in theorie zou het met 1 tussenlading moeten kunnen. Maar de realiteit zal wel 2 laders zijn. Eentje in België en ergens in Limburg nog een ofzo. We gaan het zien! Cheers!


14:30

Aangekomen in Apeldoorn. Alles conform verwachting, in 1x vanaf Epernay bijna helemaal binnendoor naar Spy gereden. (201km) en met 11% over daar even gebrunched. Ik was blij dat ik gisteren nog gewacht heb tot de 99%, anders hadden we deze etappe niet kunnen maken.
Na 45 minuten bij Spy waren we weer opgeladen tot 75%, door naar Fastned Swentibold vlak na Maastricht.

Toen we bij Swentibold aankwamen ging de zon even schijnen dus een puzzeltje gemaakt in de zon met een kopje koffie erbij en drie kwartier was zo voorbij. Van 24 naar 80% geladen. Nog een man met een Tesla Model S geholpen die dacht dat hij met zijn Tesla niet terecht kon, omdat ik de Type2 kabel in gebruik had. ChaDeMo adapter aangesloten en laten zien hoe je met een laadpas de laadzuil bedient. Toch nog een goede daad vandaag :)

Daarna in één keer naar Apeldoorn gepokkeld (170km) waarbij we nog 7% over hielden voordat hij thuis weer aan de laadpaal ging. Al met al een soepele terugreis zonder tolwegen gebruikt te hebben!

Cijfertjes en statistieken van de héén en terugreis in Deel 8







4 opmerkingen: