zondag 9 juni 2019

Junivakantie liveblog [Deel 4]

Vervolg van deel 3

Het laatste stukje




10:00


Na een prima nacht + goed ontbijt in het hotel vertrekken we richting de camping, met nog 174 km actieradius. Na een half uurtje passeren we een bordje 'Bienvenue en Dordogne', en wat een mooie streek is dit zeg. Rotswanden, watervallen, eeuwenoude muren en kantelen die uit de rotsen tevoorschijn lijken te komen, erg mooi.


We zien ook steeds meer laadpalen verschijnen in de dorpjes, ook gewoon zonder app ofzo , bij pleintjes, marktjes, of andere strategische punten in de buurt. Deze worden ook goed aangegeven met bebording, welke door het hele land hetzelfde pictogram kent.



Deze bordjes leiden je naar het 22kW laadpunt hier in de buurt van SDE24 / MObiVe. Handig op een strategische plek waar een aantal wegen samenkomen en bij een bistro'tje met een hotel. Goed over nagedacht dus. Daarnaast hebben ze goede afspraken gemaakt met roaming partijen, want de laadpunten hier werken met vrijwel alle Nederlandse laadpassen.  

11:45

Receptie van de camping
Bij aankomst op de camping worden we ontvangen en naar de tent geleid. Omdat we even moeten wachten besluit ik het laadpunt wat ze hier hebben neergezet (Flow) even aan te koppelen. Maar dit laadpunt van EV-box geeft niet eens een groene ring, en heeft geen stroom.

Even gemeld en van de week komt de 'technische man' van de camping er even naar kijken. 

Als iedereen een beetje gesettled is ben ik toch nieuwsgierig of op deze camping de auto wel wil opladen op de campingplek zelf. De eigenaar vertelt dat elke plek 10 Ampère stroom heeft. De Renault Zoe kan laden op 8 Amp, maar liever op 10. Maar de Zoé is ook ERG kieskeurig als het om aarding of bijvoorbeeld voltage schommelingen gaat. Op campings heb ik daarom meestal weinig succes met mijn Granny charger, behalve bij een gloednieuw toiletgebouw ofzo.



Maargoed, tijd om te testen dus!  Met een blauwe CEE naar schuko adapter sluit ik de Granny charger aan en stel hem in op 8A. (1840W)  Ik hoor een <click-click> geluid  en zowaar begint de auto met laden. Yes!


Laden op 8 ampère 
Granny Charger test
Resterende tijd: 18:00



Maar helaas, na een half uurtje ofzo vind de Zoé de campingstroom toch niet stabiel genoeg, en stopt de auto alsnog met laden. Van de week dan maar even het laadpunt bij de receptie uitproberen. En mocht dat óók allemaal nog niet lukken dan hebben we altijd het 22kW laadpuntje van hierboven nog. Er zitten van die handige deurtjes aan de zijkant die je stekker veilig en droog vergrendelen....

Ik zal vanavond nog de statistieken hier plaatsen.


Voorlopig eerst wat andere prioriteiten. 
Tot de terugreis!




Cijfers en stats van de heenreis


Cijfers boordcomputer

Totaal gereden afstand: 1162 km
Gemiddelde snelheid: 66.2 km/h
Gemiddeld verbruik: 17.5 kWh /100km
Totaalverbruik 204 kWh.

Wat opvalt is de lage gemiddelde snelheid en het hoge verbruik. Voor beide zijn goede verklaringen. Zo hadden we de gehele reis erg veel wind frontaal, 100% uit het zuiden, kracht 4-6. Daarnaast hebben we tussen Luik en Bourges alles regionaal gereden, waar de gemiddelde snelheid lager ligt. 

Als laatste hebben we wat files gehad, plus bijvoorbeeld nog een half uur in de McDrive stilgestaan, dit heeft een negatieve invloed op de gemiddelde snelheid. Ik denk dat de echte gemiddelde snelheid ongeveer 80~85 km/h is geweest.


Laad-stops heenreis


Nr, Land, locatie, hoeveelheid, prijs, laadpas, laadduur in uren:minuten 

1) Nederland, Apeldoorn, 41kWh, gratis zonnestroom, 4:00 (Nacht)
2) Nederland, Fastned Knuvelkes Eijsden, 21,6 kWh, €9,49, Maingau0:45 
3) Belgie, Aire de repos de Spy E42 14,7 kWh, €4,26, Telekom Ladestrom, 0:30 
4) Frankrijk, Charleville Mezieres, 32,8kWh, €0,70, Kiwhi, 2:30 (Nacht)
5) Frankrijk, Champfleury, E.Leclerc, 17kWh, €9,-, Sodetrel 0:45 
6) Frankrijk, Villeneuve de Dondrage, 4kWh, €0,-, Chargemap 0:10
7) Frankrijk, Gien, Auchan, 31 kWh, €0,- , zonder pas 1:05
8) Frankrijk, Chateaux-Roux, 27kWh, €10,99, Sodetrel 0:50
9) Frankrijk, Intermarché Limoges, 20kWh, €7,-, Sodetrel 0:34
10) Frankrijk, Intermarché Brive la Gaillarde, 24kWh, 10,99, Sodetrel 0:49 

Stats heenreis


Totaal geladen: 233 kWh
Totaal geladen onderweg: 192kWh
Totale laad-duur onderweg (over 3 dagen, excl nachten): 4:30 
Totaal kosten: €52,43
Totaal gem. per kWh: €0,23


Hoge kosten snelladen @ Corri-Door


- 104 kWh bij diverse aanbieders, €14,45
- Corri-Door/Sodetrel €37,98 voor 88kWh (€0,43/kWh gemiddeld)

Wat hier vooral opvalt zijn de hoge kosten bij de snelladers van Sodetrel/Corri-Door. Maar dat die duur zijn dat wist ik eigenlijk al wel. De laders zijn perfect, altijd hoge snelheden en vrijwel geen storingen, máár de keerzijde is dat het tarief pittig is. Met de Sodetrel (voordeligste) pas kost het laden hier €0,20 per minuut (€12,- per uur) en door deze prijsstelling (per minuut) is het dus erg onverstandig om het laatste deel van je laadsessie hier uit te voeren, aangezien de batterij de tweede helft van de laadsessie aanzienlijk minder snel geladen kan worden.
Bij Corri-Door met je Zoé dus even snel van 0-60% knallen is prima, wil je voller dan kan je beter ergens aan een langzamer paaltje gaan hangen.

Zo hebben we in Champfleury bijvoorbeeld 17kWh voor 9 euro geladen, (55-89%) maar in Limoges kregen we meer dan 20 kWh voor 7 euro. (10-55%) 

De eerste laadsessie kostte dus €0,53 / kWh en de tweede laadsessie €0,35 / kWh. 

Oftewel opladen als je bijna leeg bent, scheelt bij Corri-door erg veel, de ene laadsessie is zomaar 60% duurder dan de andere.   

Overige cijfers


Totaalgebruik kWh heenrit bruto: 226 kWh
Totaal geregenereerd door afdalen/remmen: 22kWh
Totaalgebruik kWh netto: 204 kWh


En weer verder in Deel 5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten