dinsdag 13 augustus 2019

Liveblog Slovenië [Deel 5]

Vervolg van [Deel 4]


Maandag 12 augustus 2019


We beginnen onze draai al aardig te vinden hier op de camping. Vananvond de auto maar even bij de laadpalen aan de ingang neergezet. Om 20:00 met 59% aangesloten en om 21:00 was hij alweer vol. 252 kilometertjes beloofde de Zoë toen ik hem loskoppelde en bij de tent parkeerde. 

Wat ik nog vergeten was te vertellen is dat het ons onderweg opviel hoe veel en hoe vaak we snelladers passeerden die keurig netjes stonden aangegeven op de bebording. 



Zoals we al eerder hadden opgemerkt is in tegenstelling tot Nederland het hier gewoon goed voor elkaar qua bebording. We zagen ze al in 
En nu kan dus ook Slovenië aan deze lijst worden toegevoegd. Het begint echt belachelijk te worden dat in Nederland die bebording er na 10 jaar lobby nog stééds niet is. We staan echt voor lul, internationaal gezien. 


Dinsdag 13 augustus



Het blijken dus toch gratis 22kW paaltjes te zijn, die hier bij de ingang. En die worden volop gebruikt, Tesla’s, Hyundai Kona’s, Mitsubishi Outlanders, van alles komt voorbij. 

Wel alleen maar Nederlanders, dat is wel typisch. Ze staan nooit erg lang, daar kan men in Nederland nog wat van leren. Alsof iedereen hier beseft dat je ze hier harder nodig hebt dan thuis. Als een soort Oranje supporter in het buitenland. Na een paar uurtjes wordt elke auto weer weggehaald om plaats te maken voor een ander. Het is best een lekker idee dat je ‘thuishaven’ in een vreemd land ook de plek is waar je altijd met je lege batterij weer terecht kunt. 

Het geeft je de mogelijkheid om zonder veel na te denken trips te kunnen maken op een enkele afstand van 125 km, waarbij je weet dat het op de camping wel weer goed komt. 

In Ljubljana
Natuurlijk kun je ook wel met je granny charger op zo’n camping werken, maar daar heb ik wisselende ervaringen mee. Doordat tent en caravan plaatsen vaak een beetje ‘flakey’ stroom aansluitingen hebben is een eigen laadpaal wel heel erg gemakkelijk.

Prettige bijkomstigheid is dat je weet dat je op camping-stroom straks op de terugweg toch een behoorlijk eindje Oostenrijk in rijden kunt. Al zal het om eerder genoemde redenen wel een laadsessie in het Sloveense grensgebied worden... 😏



Woensdag 14 augustus




Gremo na Elektriko app
Ik kreeg vanmorgen een mailtje van Gremo Na Elektriko terug. Nee, ze wilden hun laadpas niet opsturen, maar als ik hem perse wilde hebben dan moest ik hem maar komen ophalen in Ljubljana. (100km verderop). Dus ik bellen daarheen om een afspraak te maken. Uiteindelijk met Uršula in contact gekomen die er netjes eentje had aangemaakt en voor me had klaargelegd. 


  
Dus vandaag daarheen om dat pasje op te halen. Mooi excuus voor een tripje met m'n dochter die kant op. In 1 reisje 50% van het snelwegennet van Slovenië gezien.... 

Bij aankomst alleen de laadplek vrij natuurlijk. Maargoed ik had hun pas nog niet, dus maar even geladen met hun app. Werkte overigens prima.



Laadpunt van Gremo nabij hun hoofdkantoor
Uršula had gefixed dat de pas bij de bewaker van het pand lag. En inderdaad, ik moest een formulier ondertekenen en er werd €5,- van mijn tegoed afgeboekt en toen mocht ik hem meenemen.

Nog even een stukje door de stad gewandeld en toen zijn we weer teruggegaan. 

Ik ben ook nog langs een groot station van Petrol gegaan om hun laadpas ook te halen. Maar die geven ze niet meer uit. Ze verwijzen je nu door naar hun app, genaamd Petrol-OneCharge.

Het grappige is dat je tijdens het registreren verplicht een Sloveens adres op moet geven, maar dit mag ook een willekeurig adres zijn in Slovenië.

Uiteindelijk werkt het wel goed en vind je er ook alle gratis 22kW laadpunten mee zoals degene bij onze camping:


Zo kwam ik erachter dat het laadpunt in Krsko waar wij geladen hebben met Newmotion voor €0,12 per minuut dus ook gewoon een gratis laadpunt was....






Startscherm van OneCharge

Redelijke dekking door Slovenië
Krsko: Gratis



Het laadpunt bij de camping

Verder in Deel 6






5 opmerkingen:

  1. Heel leuk om dit vakantie verhaal (en je andere blogposts) te lezen als gloednieuwe EV rijder (Tesla M3)! Hele handige tips ook allemaal, super!!

    Ik vind het wel schokkend dat het ZO enorm complex is qua verschillende laadpassen die allemaal hun eigen verdienmodel en dus kosten-berekening hanteren! Bij dezelfde paal kun je van gratis tot stervensduur laden!!

    En wat je zelf ook al zegt: belachelijk dat we in NL geen fatsoenlijke aanwijzingen hebben waar je kunt (snel)laden! En we zijn zo trots dat op schiphol de pictogrammen zo goed zijn (prijzen gewonnen, in veel landen "gekopieerd"), maar met die EV laadstations...

    Anyway, nogmaals dank voor al je openhartige verhalen en info! Ik blijf ze graag volgen!

    Mvgr,
    Jops

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Jops! We blijven lekker bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Maarten,

    Leuk om te lezen dat het laden overal zo goed gaat. Ik heb daar zelf toch wat angst voor met mijn 24kWh accupakket.

    Had je overigens gezien dat de datums niet kloppen?

    Groeten, Wouter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nergens voor nodig Wouter. Laadpunten genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg mooie blog. Daar mijn vrouw Sloveense is, kennen we de route NL (wel, voor ons, België) naar SLO erg goed. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen - met een Hyundai Kona is er wel wat meer marge op afstanden & reserves die ik kan gebruiken, maar de 11kW/22kW laadpunten zijn dan weet niet interessant, wegens de 1 fase beperking op de Kona (7,2kW max op zo'n paal), en ik zie dat je deze toch wel erg vaak hebt gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen