[Deel 2]
[Deel 1]
23 Februari 2019 - 06:00
De route met alle snelladers |
Goedemorgen! Vandaag vroeg uit de veren want we hebben nog iets van 770km af te leggen en willen niet te laat aankomen op onze eindbestemming.
We hopen dat deze route wat rustiger zal zijn dan de autobahn in de buurt van de Rijn, maar desalniettemin zal het vanaf Munchen alsnog wel een zooitje worden op de weg. Dus voor de zekerheid wat vroeger vertrekken kan geen kwaad. Behalve voor je nachtrust dan.
06:27
Inmiddels rijden we alweer eventjes, we zijn ter hoogte van Marburg en het is nog erg rustig op de weg.07:15
Tomtom in 2D stand |
Nog 50km op de GoM en keuze uit 3 laders: 1x Aldi in Fulda, 1x Allego/Slam/Ionity en daarna nog een snellader van Innogy. Het liefst zo ver weg natuurlijk maar sinds ze bij Innogy de kaartlezer hebben uitgeschakeld en ze je verplichten om met de eCharge app te laden, ga ik daar toch liever niet naartoe. Het zijn nogal gebruikersonvriendelijke laders als je het mij vraagt.
8:40
Allego Eichenzell |
Het is hier wel koud, een paar graden vorst. Op de laadkabels zat zelfs een laagje ijs.
Na een goed uurtje hebben we van 24% weer 93% gemaakt. Niet slecht met deze temperatuur, maar de volgende keer willen we hem toch nog wat meer leeg rijden. In absolute zin is 1:05 voor 69% niet echt veel.
Als je met 2% aan zou komen dan was je in dezelfde tijd tot minimaal 80% geladen. Het lastige daaraan is dat helemaal leegrijden natuurlijk niet zonder risico's is. Het beperkt je backup mogelijkheden en áls je dan al backup laadpunten moet gebruiken zijn die wellicht niet met dezelfde voorzieningen of op dezelfde vermogens als wat je aanvankelijk had ingepland.
We zijn nu op de absolute helft van de heenreis. Al met al best tevreden tot nu toe.
Brrrr |
9:48
Met nog 20% op de GoM rolden we binnen bij Fastned Uffenheim. Je ziet aan alles dat het nog een gloednieuw station is. Er staat een Nederlandse I-Pace te laden op CCS en in het Shell shopje ernaast maken we even kennis met elkaar. Altijd leuk om mede pioniers te ontmoeten die laadpastop10 ook kennen. Trots liet hij mijn zijn Telekom en Maingau passen zien, dat is altijd leuk.
Helaas was de pret voor korte duur, want na een kWh of 5 stopte de lader ermee. Ook de CCS lader van mijnheer i-Pace. Na het opnieuw aansluiten van de auto's gingen ze beiden weer verder, maar na enkele minuten werden de sessies weer zonder reden afgebroken.
Uiteindelijk zijn we hier 40 minuten kwijtgeraakt voor slechts 8kWh (20%). Hiermee konden we in elk geval de volgende 43kW weer halen, een triple-charger van EnBW bij de A7 Elwanger west.
11:15
Fastned Uffenheim |
Nog 7%. We rijden de mega drukke Esso voorbij naar een bomvol geparkeerde Raststatte. We hebben geluk, ondanks de parkeerdruk zijn de laadplekken vrij. Tijdens het aansluiten komt er nog een Duitser zijn BMW voor de andere snellader parkeren. Ik besluit er niets van te zeggen want ik heb geen zin in de confrontatie in mijn ferien-Deutsch. Het leek me ook niet het type dat -laten we zeggen- gevoelig is voor een moreel praatje. Naast hem zijn gelukkig nog wel plekken zodat de lader wel bereikbaar is voor andere auto's.
Deze lader doet het overigens een stuk beter dan die Fastned van daarnet. Om 11:45 hebben we alweer 51% aan stroom. Geeft ons mooi de gelegenheid om even met Google Maps te kijken welke van de drie probleem routes we richting Innsbrück gaan nemen. Het zal hoe dan ook geen pretje worden, maar gelukkig hebben we nog een mooi stuk dag voor de boeg.
12:28
We zijn vertrokken van Elwanger west en kwamen tot de conclusie dat Waze, Google Maps, Tomtom en boeren verstand het niet van elkaar konden winnen. Alledrie de routes zijn te druk en vol met files. Dan de kortste route maar via de Fernpas. Na Ulm aansluiten in een 20 minuten file, eindigen we met nog 9% lading om 14:30 in Kempten, jawel bij dezelfde lader als vorig jaar.14:30
Het gele McDonalds' auto'tje is alleen nu weggehaald. Maingau en Telekom doen het er nog steeds niet, maar met een creditcard kun je €7,50 per lading afrekenen, wat een zeer acceptabel tarief betekent voor een volle lading. Het was zó druk daar dat we ruim een uur hebben gewacht op onze bestelling en hierdoor konden we 16:00 pas vertrekken.16:00
Voordeel is wel dat de batterij weer tot 92% was opgeladen. Misschien wel genoeg om de Brennerpas te halen. Vorig jaar is dat ook gelukt. Toen hadden we wel 97%.
17:41
1 uur en 40 minuten later staan we zeg maar 54 kilometer verderop. Het is extreem druk op de Fernpas route, vanaf de Oostenrijkse grens staan we nu ongeveer een uur zo goed als stil. Misschien toch over Munchen? Ach, het is overal druk. Zal dus wel weer een latertje worden.
En hier: [Deel 4] gaan we verder.
19:40
Twee uur lader rijden we weer. De files en de Fernpas zijn gelukkig getrotseerd maar hebben wel veel tijd gekost. Aan het begin van de Fernpas kwamen we nog 35km te kort om de Brennerpas te halen, inmiddels zijn we weer wat gedaald en is er een plusje van 23km ontstaan. Mogelijk dus toch haalbaar. die Brennerpas. Met Duitse stroom naar Italië en het dure Oostenrijk gewoon overslaan. Who knows.
20:00
13km op de GoM en nog 11 te gaan. Het stijgt het laatste stuk nog best wel. 92 op cruise control en goed de metertjes in de gaten houden. Wordt uiteindelijk toch wel spannend. Vlak voor de Brennerpas springt hij op -- km; de bekende streepjes. Dan geeft de Zoë geen voorspelling meer over het aantal kilometer wat je nog kunt rijden. Meestal kan je er dan nog wel 6-10km mee rijden voordat de echte turtle mode (beperkte prestaties) inkickt.
20:13
Met nog maar 3% capaciteit bereiken we de Brennero Snellader. Phew... Voor ons inmiddels bekend terrein vanwege eerdere vakanties. Inmiddels flink uitgebreid ook met Tesla stalls, ook met CCS voor de M3. Na een broodje en een thee is er om 20:40 alweer 51% geladen. Het gaat echt veel sneller die eerste paar procenten.
Er moeten nog wat familieleden naar het toilet dus we rijden uiteindelijk exact na 1 uur met 82% weg. (174km). Ruim voldoende om het hotel te halen.
21:14
De laatste 50km. Ons kroost begint wat moe te worden na zo'n lange dag en liggen al half te slapen op de achterbank. Net als vorig jaar krijgen we de eerste 30 kilometer cadeau door het dalen van de weg. Als we de afrit nemen staat er nog steeds 174km op de GoM.
22:00
We zijn aangekomen bij Hotel Edelweiss. Mooi chique hotel met heerlijke zachte bedden. We kegen een plekje in de garage nabij een stopcontact maar ik kreeg de Granny charger niet goed aan de praat. Van de week maar even uitzoeken. Er zit nog 57% lading in, maar omdat het laatste stuk zoveel omhoog ging krijgen we er ook zeker 20% voor terug als we weer weggaan. Misschien laat ik het dus wel zo. Tot morgen!
23:30
Hier nog even snel een foto van de heenreis stats voordat ik in slaap val :)
Conclusie: Sneller en zuiniger dan vorig jaar maar toch wel een pittig reisje.
Van de week uitgebreide details met alle laadsessies pasjes en kosten. Cheers..
Conclusie: Sneller en zuiniger dan vorig jaar maar toch wel een pittig reisje.
Van de week uitgebreide details met alle laadsessies pasjes en kosten. Cheers..
Stats heenreis 2018 |
En hier: [Deel 4] gaan we verder.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te lezen! Wat zijn de ervaringen in Duitsland betreft beschikbaarheid van laders (lees: niet bezet door een andere EV die aan het laden is)?
BeantwoordenVerwijderenWe blijven volgen, top blog weer!
BeantwoordenVerwijderen