zondag 11 augustus 2019

Liveblog Slovenië [Deel 4]

De auto laadt nog steeds
Vervolg van [Deel 3]

7:15


Goedemorgen allemaal !

Met een geweldig uitzicht over de heuvels van Slovenië begonnen we vandaag de dag met een stralend zonnetje. Na de spulletjes weer ingeladen te hebben en granny charger weer te hebben losgekoppeld beginnen we aan onze tour richting een ontbijtje.

Uitzicht vanaf het appartement
Was de actieradius boven op de berg nog 139km, onderaan is deze alweer gestegen tot 181km. We hebben dus 42km teruggekregen door regenereren! Lekker.

Hier onder aan de berg vinden we ons ontbijtje bij een hotel aan de voet van de heuvels nabij Thermen Zrece. We mogen aanschuiven in de ontbijtzaal en bij het parkeren spot ik nog een laadpunt in aanbouw, meteen maar even op Chargemap gezet.

Ik kwam er tijdens het ontbijt achter dat ik nog wat spullen vergeten was uit het appartement mee te nemen. Moest dus weer even terug de berg op, en weer naar beneden. Dit kostte me helaas 20km actieradius maargoed ik kon die spullen ook lastig daar laten liggen.
Wat een plek (1)

Anyway nog 162 over dus. Ruim voldoende voor de 80km die we nog moeten rijden, en aangezien we pas om 15:00 in kunnen checken hebben we tijd genoeg.

We besluiten daarom gewoon de aanbevolen (snelste) route van Tomtom te volgen in plaats van de grote snelwegen naar het westen en dan vervolgens zuidoostwaarts. We krijgen een route dwars door het heuvellandschap langs de oostgrens. Prachtig mooi, veel dingen gezien, ook wel Russische(?) invloeden getuigen de diverse torentjes die we zagen.






Na drie kwartier zigzaggen hadden we er rond een uur of 10:00 ruim 40 van de 80km opzitten, tot we plots een wegopbreking tegenkwamen. En geheel in Slovenische stijl, natuurlijk geen omleiding of wat dan ook. Gewoon een grote kuil in de weg; zoek het maar uit hoe je er voorbij komt. Het lastige was dat dit net een stukje noord-zuid verbinding was, welke cruciaal was om het zuidelijke deel van de heuvels te kunnen bereiken.

Weg afgesloten
Hierdoor moesten we een alternatieve route naar het zuiden vinden. Na een paar zandweggetjes en steile gravel-achtige weggetjes geprobeerd te hebben die nergens toe leidden, besloten we maar naar Celje in het westen te rijden en daarna weer naar beneden via Lasko uiteindelijk naar Catez. Een omweg van ruim 70 kilometer. Gelukkig hadden nog tijd genoeg en die halve lading aan het stopcontact van het appartement kwam nu goed van pas.

De gereden route

In Catez zouden we nog steeds 30km actieradius overhouden. En ze hadden een laadpunt op de camping, dus hier vertrouwden we op. Toen we 12:45 in de buurt van Krsko (rode pijl) waren, hadden we even genoeg van het bochtenwerk en wilden we stoppen voor een drankje. Op de hoofdweg zag mijn vrouw ineens een icoontje van een laadpunt op de navigatie voorbijkomen. Hoewel we nog voldoende km's over zouden houden was ik toch wel benieuwd of ik hier nu laden kon dus toch maar even proberen. We gingen tenslotte toch stoppen, en alle kWh's die je geladen hebt, die heb je maar vast binnen.


"Elektricna Polnilnica"


Het bleek een dubbel laadpunt van Petrol te zijn, eentje met RFID authenticatie. In chargemap zag ik dat naast de Petrol laadpas de Newmotion pas hier ook moest werken. En dat deed'ie inderdaad perfect. 12 cent per minuut, dat wel.

Na een drankje en een lekker ijsje wandelden we weer terug naar het laadpunt, al waar een voorgekoelde Zoë ons stond op te wachten. Dat was wel nodig trouwens want het was inmiddels alweer behoorlijk heet geworden.

Ik zag op de laadpaal dat 70 minuten later toch weer 25kWh erbij was geladen en de nieuwe actieradius was van 50 naar 176 gedaan. (+126)


Instructies in Sloveens én Engels
Hierna reden we in een half uurtje naar de camping. Bij de ingang zowaar een dubbel laadpunt van Petrol/Efacec met vier gereserveerde plekken voor EV's. Er stond een Nederlandse Outlander en later op de avond heb ik ook nog een Kona gespot.


Toen ik de Zoë even naast de Outlander aansloot leek ik 11kW te krijgen, misschien als je alleen op zo'n punt staat dat je zelfs 22kW ontvangt.

Ondanks alle stickers was dit er weer eentje in de categorie: aansluiten, laden. Zodra je de sessie met de auto verbreekt, stopt ook de laadsessie en wordt de kabel weer unlocked. Perfect, 11kW als service van de camping, dus. Handig voor (langere) trips.  Ik zal hier deze week nog wel een paar keer gebruik van maken dus.

Gratis 11kW op de camping

Ik zal in de loop van de week nog wel een [Deel 5] maken.


Laad-stops heenreis  


Nr, Land, locatie, hoeveelheid, prijs, laadpas, laadduur in uren:minuten

1) Nederland, Apeldoorn, 41kWh, 100% zonnestroom, zonder laadpas. 4:00 (Nacht)
2) Duitsland, Tank & Rast A3 Neustadt / Wied, 35,25 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:13
3) Duitsland, Kaufland Aschaffenburg, 30,91 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:21
4) Duitsland, Ikea, Fürth, 18,74 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:01
5) Duitsland, Regensburg Kirchmeisterstr. 20, 32,05 kWh, €2,60, NewMotion 1:05 
6) Duitsland, Passau, 18 kWh, €5,22 Telekom 0:45
7) Oostenrijk, Liezen, 30,6 kWh, €18,36, Maingau 1:10
8) Slovenië, Lidl Maribor, 20 kWh, €0,00 zonder laadpas, 1:00
9) Slovenië, 230v Granny charge bij appartement, 20kWh, €0,00 , Zonder laadpas, 12:00
10) Slovenië, Petrol krsko 2, 25kWh, €8,40, Newmotion , 1:18

Heenreis, Apeldoorn - Catez ob savi


(overal waar - staat, moet ik nog uitzoeken)

Totaal gereden afstand: 1380 km
Gemiddelde snelheid: - 
Gemiddeld verbruik: +/- 14.8 kWh /100km
Totaalgebruik kWh heenrit bruto: 206 kWh
Totaal geregenereerd door afdalen/remmen: - kWh
Totaalverbruik netto - kWh
Totaal geladen: 272 kWh
Totaal geladen onderweg: 231kWh
Totale laad-duur onderweg 8:45 (excl granny-charge nacht).  
Totaal kosten: €34,58 (waarvan meer dan de helft 1 laadsessie Oostenrijk)
Totaal kosten gemiddeld per kWh: €0,127
Totaal kosten per kilometer €0,025  

En verder in [DEEL 5]

3 opmerkingen:

  1. Is de app van Renault ook vernieuwd? Ziet er heel anders uit dan toen ik de Zoe had..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die is een maandje geleden ongeveer venieuwd. De auto versie was beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! een laadpaal van Petrol... :-D

    BeantwoordenVerwijderen