donderdag 8 augustus 2019

Liveblog Slovenië [Deel 2]

Vervolg van Deel 1

07:30 7:45

100% opgeladen, 259km
Na gisteren de hele dag op het gemakje alles ingepakt te hebben en de auto propvol hebben (op)geladen, gaan we vandaag fris en fruitig op pad. Een comfortabele 259km op de Guess-O-Meter (GoM), de dagtellers en boordcomputers op 0, en daar gaat de familie. De omstandigheden voor een EV trip zijn uitstekend, een temperatuur van 23-26 graden, de wind draait in de loop van de dag richting het oosten en er is geen regen voorspeld. 

We hebben ruim de tijd genomen, zaterdag rond 15:00 worden we pas in Slovenië verwacht en aangezien morgen pas ons autobahnvignet voor Oostenrijk geldig is, wordt het doel voor vandaag dus een bestemming vlák voor Oostenrijk. Dat kan dus Munchen worden (748km), of Passau (798km). Beiden liggen op ongeveer 60% van de totale reis afstand. 

Munchen of Passau?


Munchen of Passau?
De route over Munchen, gevolgd door Salzburg (AT) , Villag (AT) en de Karawankentunnel naar Slovenië wordt als aanbevolen route aangeven. De route over Passau (DE), Graz (AT) en Maribor (SLO) is echter 34 kilometer korter. Deze route kost je wel 25 minuten extra, aldus tante Google. 

Voordeel van de weg via Passau is dat je niet door de Karawankentunnel hoeft, waar apart tol voor moet worden betaald. Bovendien hebben we tijd genoeg en ik denk dat er meer te zien is. Maargoed, we gaan gewoon rijden en we zien het wel. 

Tot aan Neurenberg (580KM) hebben we nog de tijd om te kiezen, er kan nog van alles gebeuren aan onvoorziene dingen.

Vorig jaar bijvoorbeeld kwamen we in de file achter een ongeluk op de A5 bij Karlsruhe en hebben we de halve middag stilgestaan, waardoor we pas om 21:50 bij het hotel in Stans, Zwitserland aankwamen. (770km) Ik hoop dat dat lot ons dit jaar bespaard blijft. 


Laadstop 1 | A3 Fernthal West


Voor de eerste laadstop aimen we op dezelfde als vorig jaar, de Tank&Rast Triple charger bij Neustadt / Wied, Fernthal A3 West waar we ongeveer 10.00 willen aankomen. Niet specifiek omdat deze snellader nog steeds gratis is, maar gewoon omdat hij op een comfortabele afstand (233km) staat in verhouding tot onze actieradius en we hier al een paar keer succesvol geladen hebben. 

Mocht deze lader er toch geen zin in hebben dan is er 10km verderop nog een alternatief, namelijk het laadplein van Allego bij Oberhonnefeld, waar naast AC43kW ook nog een paar keer AC22kW getapt kan worden. 

Laadstop 2 zal ergens in de buurt van Würzburg of Karlsruhe worden. In de buurt van Würzburg zitten niet zoveel snelladers dus wellicht toch maar over Stuttgart.

En met die lading zou je theoretisch Munchen al kunnen bereiken.
Maar dat zien we later op de dag allemaal wel.

10:20

Keurig vrij
Het wordt steeds warmer en de lucht kleurt mooi blauw richting zuid-oost Duitsland. Nog geen files.
Toen we aankwamen bij Fernthal-West waren de parkeerplekken rondom de lader leeg, de lader doet het perfect. Kortom alles zit toe nu toe mee.


De actieradius meter gaf nog 25km aan (10%), dus we verwachten zo rond 11:30 weer te vertrekken. Tijdens een kop koffie werk ik de blog even bij en dan is het alweer tijd. Zo'n uurtje vliegt echt voorbij.  Er is niet zoveel snellaad aanbod rondom Würzburg, maar, no guts no glory.

De volgende lader wordt Wurzburg-Zuid, over 257km. Wellicht de lastigste etappe. 

12:22

M'n dochter en ik op het terras
Wurzburg zuid is bij nader inzien toch wat te ambitieus. Plus weinig backup in het geval dat je toch 'tot het gaatje' gaat. Kortom de volgende stop wordt deze snellader in Sailauf. Van dit laadpunt van ComfortCharge GmbH staat verder bijna niets op chargemap vermeld, dus dat is altijd weer een beetje spannend om te zien of er wel echt staat wat Chargemap belooft en of het ook goed werkt.

Als je dat dan ontdekt hebt kan je zelf Chargemap aanvullen met foto's, informatie en andere nuttige wetenswaardigheden over dit punt zodat je de community hier zelf ook goed bij helpt.

Nog 100km., 26 graden, half bewolkt en geen files. Heerlijk tripje tot nu toe.

13:50 

Delta Snellader in Sellauf
Toch nog een half uurtje vertraging opgelopen, natuurlijk gaat niet altijd alles volgens plan. De snellader bij Sailauf staat midden op een industrieterrein met hoge parkeerdruk en de AC 43 kabel is in gebruik door een Plug-in Hybride druppeladende landrover. 10 kWh geladen en de laadsessie klaar, maar helaas nog wel de kabel aangesloten en niet vrij te geven vanaf de lader zelf. Kaartje onder zijn ruitenwisser dan maar met het verzoek de volgende keer een telefoonnummer achter te laten.






Controleer stekker 

Druppelladende PHEV op een snellader.



Dan maar uitwijken naar de 22kW AC socket op deze lader. Maar die had er ook geen zin in. 'Check of de kabel goed is aangesloten'  was de melding die maar bleef terugkomen. Nog even met Comfortcharge (Telekom) gebeld, maar ook een soft-reset mocht helaas niet baten. Jammer.




Kaufland Aschaffenburg



Na 10 minuten proberen waren we er klaar mee en zijn we naar een andere snellader gegaan, op naar die van Kaufland in Aschaffenburg. Helaas wel 9km terug, maargoed. We kwamen bij de snellader aan en daar stond een Duitse Outlander de CHAdeMO socket bezet te houden. Gelukkig kunnen deze laders tegelijk AC+DC laden dus ik wist dat Type2 gewoon goed ging werken.

Handig

14:18 

We ❤️ Kaufland
De Kauflaund lader aangesloten, met nog 21%  / 53km op de GoM. Met een frisse apfeschörle, een broodje en een kopje koffie ontspannen we wat. Op de Kaufland Wi-fi kan ik vlot nog even het liveblog bijwerken.

15:40 

we zijn weer onderweg. 246km op de GoM en 96% bijgeladen, en toevallig alweer gratis. Bedankt Kaufland!

400km gereden, nog 350km te gaan. Op naar Passau.

17:36

570km gereden en weer gewijzigde plannen. Aangezien we nog anderhalve dag de tijd hebben voor de tweede helft lopen we wat voor op schema. We besluiten daarom Passau lekker te laten voor wat het is en boeken 100km eerder lekker relaxed een familiekamertje in Regensburg, ongeveer 680km van huis, dus al ruim over de helft. Gelukje is dat 200m bij het hotel een 22kW laadpaaltje staat. dus een klein wandelingetje zorgt ervoor dat we morgen weel volgeladen op pad kunnen.

Just Cruisin'


Omdat de afstand Kaufland Achaffenburg - Regensburg 290km is, is het comfortabeler om ergens in het midden nog een klein laadstopje mee te pakken en dan wat te eten. Omdat het in dit deel van Duitsland niet zwaar bezaaid met laadpunten is, pas ik het filter aan naar de 22kW laadpunten en vind er een stuk of 7 in Nuremberg. Daar besluiten we even bij Ikea in Fürth te gaan kijken, een keer wat anders. (De andere laadpalen zitten vaak bij autobedrijven e.d., weinig te beleven en te eten daar).

17:52 

Ikea Furth

Aangekomen bij de parkeerplaats van Ikea, staan er 2 triple chargers, maar direct voor de ingang, dus de helft van de plekken ge-iced.. Gelukkig ging er een Ioniq net weg, en konden we op die plek parkeren. Hoewel ze maar maximaal 22 kWh leverden, maakte ons dat niet uit want we hadden toch maar een klein beetje nodig.

Na een uurtje wat Zweedse lekkernijen weggetikt te hebben is er alweer 19 kWh bijgeladen. Van 21 naar 70%. Ruim voldoende om het hotel in Regensburg te bereiken.

Rond 19:00 vertrokken we daarom richting Regensburg waar we om 20:30 aankwamen. Het laadpunt wat zo lekker dichtbij stond, wás er inderdaad wel, maar stond achter een hek met zo'n poort erin voor autoverkeer. De poort stond open, maar mij niet gezien dat ik de auto achter zo'n poort zet die zomaar dicht kan gaan.

We besloten daarom eerst maar even in te checken enzo. Dat laden komt straks wel.
Op chargemap vonden we een stuk of 5 snelladers in de stad. Da's wel relaxed, om de hoek.

21:15 

Ergens rond kwart over negen reed ik dus de stad in, op snelladers jacht.

De eerste bleek wel een snellader te zijn, maar alleen 22kW AC aansluiting te hebben. Dit had ik gelukkig op de Chargemap foto's gezien (dat zie je aan de dunne kabel) dus gelijk maar even op Chargemap aangepast. De tweede zou bij een gebouw van TUV moeten staan, maar na 2x tegen de rijrichting, langs slagbomen en over prive parkeerplaatsen te zijn gereden kwam ik tot de conclusie dat díe er toch echt niet meer kon staan en is verwijderd of verplaatst.

Gelukkig stonden ze allemaal dicht bij elkaar, dus ik naar nummer drie. Drie keer is scheepsrecht, nietwaar?  In verschillende apps stond dit punt nog als enkele 22kW maar in Chargemap zou dit toch echt een volwaardige snellader moeten zijn. Ik vermoed dat hier eerst een 22kW paaltje heeft gestaan.

Gelukkig had Chargemap dit keer wél gelijk, en stond er een heuse GoFast-like / Rewag snellader met alle stroom-smaakjes en snelheden.

Snellader bij Dekra, Kirchmeisterstrasse 20, Regensburg.

Met 14% / 35km sloot ik om 21:25 de auto op de lader aan, en nu, 40 minuten later, zit er alweer 70% in. Ik wacht nog wel even, dat scheelt morgen weer. Bovendien is m'n blog toch nog niet af :)

22:30

We zitten inmiddels alweer op een 87% lading, prima zo. Ik ga weer terug naar het hotel.

23:10 

Final thoughts, stats en cijfertjes.

Eigenlijk was vandaag een topdagje zo. Een mooie 700km achter de rug. In 1 dag al over de helft. En dan hebben we nog anderhalve dag te gaan. Op 1 laad sessie na is het laden \wel goed gegaan, gezien de risico's die we daarmee genomen hebben. Geen veilige Fastned, Ionity's of dubbele Allego en EnbW laadpleinen ingepland, maar gewoon gegokt en 4 van de 5 keer gewonnen.

Op de boordcomputer zag ik dat we gemiddeld iets van 86km/h hadden gereden. Dat was ons o.a. door files en dergelijke nog nooit eerder gelukt, op zo'n lange reis. Uiteindelijk 12,5 uur van deur tot deur waarbij we echt rustig aan gedaan hebben. Dus niet sharp bij 80% lading weer door, maar gewoon, take it easy. Ook nog een 22kW laadpuntje meegepakt. kortom best wel tevreden zo.

Heenreis, Apeldoorn - Regensburg | 1e etappe


Totaal gereden afstand: 702 km
Gemiddelde snelheid: 86 km/h
Gemiddeld verbruik: 15.1 kWh /100km
Totaalgebruik kWh heenrit bruto: 104 kWh
Totaal geregenereerd door afdalen/remmen: - kWh
Totaalverbruik netto - kWh
Totaal geladen: 158 kWh
Totaal geladen onderweg: 117kWh
Totale laad-duur onderweg 4:30 + 1:05 bij Hotel voor dag 2.  
Totaal kosten: €2,60
Totaal kosten gemiddeld per kWh: €0,016
Totaal kosten per kilometer €0,0037 (Je leest het goed, 0,4 cent) 


Laad-stops heenreis | Etappe 1 


Nr, Land, locatie, hoeveelheid, prijs, laadpas, laadduur in uren:minuten

1) Nederland, Apeldoorn, 41kWh, 100% zonnestroom, zonder laadpas. 4:00 (Nacht)
2) Duitsland, Tank & Rast A3 Neustadt / Wied, 35,25 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:13
3) Duitsland, Kaufland Aschaffenburg, 30,91 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:21
4) Duitsland, Ikea, Fürth, 18,74 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:01
5) Duitsland, Regensburg Kirchmeisterstr. 20, 32,05 kWh, €2,60, NewMotion 1:05  

Waarbij nummer 5 eigelijk voor Etappe 2 is. Ik was van plan om Swiss Charge, Eins of Maingau gaan gebruiken bij het laadpunt in Regensburg, maar toevallig keek ik in de app van Newmotion en tot mijn verbazing bleek TNM hier plots best voordelig uit te vallen.

Dat heb ik in Duitsland wel eens vaker meegemaakt, TNM is soms heel duur, maar af en toe op AC zijn ze ineens toch voordelig. Bleek dat ze voor deze operator kennelijk €0,04 / minuut berekenen. €0,04 per minuut, * 65 minuten = €2,60

Ter vergelijking voor dezelfde lading bij de budget pasjes:

Swiss Charge: €11,65
Maingau: €11,20
Eins: €5,-
Fahr-E: €11,90

Zo zie je maar weer. het kan geen kwaad om hier en daar te dubbelchecken :)

Verder in [Deel 3]






.






4 opmerkingen:

  1. Goede reis. Ik zou het wel weten, lekker over München gaan en in de Hofbrauhaus van Englisher Garten crashen (jezelf, niet de auto...).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede reis Maarten!
    Terme Catez is een uitstekende bestemming, wij hebben er een half jaar gewerkt.
    Vooral met kinderen een waar paradijs.
    Vergeet niet met de bijzondere pont de rivier over te steken en daar in het restaurant aan de rechterkant van de straat iets te nuttigen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Maarten, leuk om dit te kunnen lezen.
    THX en ik wens je een fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja by the way, nog bedankt voor alle tips!



    Stefan, bedankt voor de tip in Munchen alleen hadden wij al voor Passau gekozen...

    Frank, cool een half jaar daar gewerkt, ik laat me verrassen!

    Jos, top, feedback is altijd erg leuk! Blijven refreshen he!

    BeantwoordenVerwijderen