dinsdag 20 augustus 2019

Liveblog Slovenië [Deel 8]

Vervolg van deel 7

Statistieken

Laadstops heenreis

Nr, Land, locatie, hoeveelheid, prijs, laadpas, laadduur in uren:minuten



1) Nederland, Apeldoorn, 41kWh, 100% zonnestroom, zonder laadpas. 4:00 (Nacht)
2) Duitsland, Tank & Rast A3 Neustadt / Wied, 35,25 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:13
3) Duitsland, Kaufland Aschaffenburg, 30,91 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:21
4) Duitsland, Ikea, Fürth, 18,74 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:01
5) Duitsland, Regensburg Kirchmeisterstr. 20, 32,05 kWh, €2,60, NewMotion 1:05
6) Duitsland, Passau, 18 kWh, €5,22 Telekom 0:45
7) Oostenrijk, Liezen, 30,6 kWh, €18,36, Maingau 1:10
8) Slovenië, Lidl Maribor, 20 kWh, €0,00 zonder laadpas, 1:00
9) Slovenië, 230v Granny charge bij appartement, 20kWh, €0,00 , Zonder laadpas, 12:00
10) Slovenië, Petrol krsko 2, 25kWh, €8,40, Newmotion, 1:18

Overige stats



Totaal gereden afstand: 1743 km (370 'lokaal)
Gemiddelde snelheid: 62.8 
Gemiddeld verbruik: +/- 15.6 kWh /100km
Totaalgebruik kWh heenrit bruto: 206 kWh
Totaal geladen: 272 kWh
Totaal geladen onderweg: 231kWh
Totale laad-duur onderweg 8:45 (excl granny-charge nacht).  
Totaal kosten: €34,58 (waarvan meer dan de helft 1 laadsessie Oostenrijk)
Totaal kosten gemiddeld per kWh: €0,127
Totaal kosten per kilometer €0,025  

Laadstops terugreis


Nr, Land, locatie, hoeveelheid, prijs, laadpas, laadduur in uren:minuten


1) Slovenië, Camping Terme Catez, 41kWh, €0,00, zonder laadpas , 2:00 
2) Oostenrijk, Kelag Klagenfurt, 11kWh, €0,00, NewMotion, 0:22
3) Oostenrijk, Lidl Villach, 23kWh, €0,00, zonder laadpas, 0:50
4) Oostenrijk, Kelag Heiligenblut, 11kWh, €2,93, TNM App, 1:15
5) Oostenrijk, Hochtor, 21 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:10
6) Duitsland, München Solalindenstr, 33 kWh, €9,90, Rheinhessische, 4:10 (Nacht)
7) Duitsland, Wurzburg Dettelbach, 35kWh, €7.45, Newmotion 1:25    
8) Duitsland, Oberhonnefeld, 25 kWh €7,45, Newmotion 1:06
9) Duitsland, Ikea Duisburg, 22kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:07

Overige stats terugreis


Totaal gereden afstand terugreis:1356km
Gemiddelde snelheid: 72.2 
Gemiddeld verbruik: +/- 13.9 kWh /100km
Totaalgebruik kWh bruto: 189 kWh
Totaalgebruik kWh netto: 146 kWh
Totaal geladen: 222 kWh
Totaal geladen onderweg: 181 kWh
Totale laad-duur onderweg 7:16 (excl nacht).  
Totaal kosten: €24,89
Totaal kosten gemiddeld per kWh: €0,137
Totaal kosten per kilometer €0,0182


Totaal gereden afstand hele vakantie: 3099 km (waarvan 370 'lokaal')
Totale elektriciteitskosten hele vakantie: €59,47

Lessons learned


Over Slovenië


In Slovenië is het qua laadinfrastructuur best goed voor elkaar. Redelijk wat AC laadpunten, op de snelweg elke 30km borden naar snelladers die met de App van Petrol / Onecharge te bedienen zijn of met NewMotion laadpas. Behalve Newmotion zijn vrijwel álle andere Europese laadpassen waardeloos in Slovenië.

In Slovenië zijn volop gratis laadpunten, ook van Petrol zelf, bij hun benzinestations.
Omdat Slovenië zo klein is, zijn er relatief weinig snelwegen en snelladers. Er zijn ook kleinere regionale aanbieders en ook Gremo Na Elektriko is een redelijk grote aanbieder. Bijna alle reguliere laadpunten bieden 3-fase 32A aan stroomsterkte (22kW)

Granny Charging (stopcontact laden) in Slovenië lukte zelfs op een zeer afgelegen locatie uitstekend. 


11kW laadpunt bij Intermarket Brezice


Over EV vakantie trips met een 41kWh Zoe: 


500 kilometer per dag door Europa reizen is prima haalbaar, ook met tegenslagen
750 kilometer per dag is goed haalbaar als er niets tegen zit. 
De snelladers in Oberhonnefeld (D) leveren geen 'echte' AC 43kW.
Het verbruik kan tot 7x zoveel toenemen bij steile hellingen of passen c.q. zeer bergachtig gebied
Laden op de top van een pas or berg is prachtig mooi, maar dan moet je die top wél eerst halen.










2 opmerkingen:

  1. 750 km/dag lukt inderdaad als je via snelwegen kan rijden. In het grootste stuk van Noorwegen zijn geen snelwegen, en dan zou ik inderdaad max 500 km/dag aanbevelen.

    In berggebieden kun je beter niet naar de GoM kijken, maar met energie rekenen. Bij normale belading van een ZOE (zeg 2 personen) kost 1000 meter stijgen 5 kWh EXTRA. En bij het afdalen krijg je er dan 4 kWh van terug.
    Met meer personen en bagage wordt de benodigde energie ietsje groter.

    In ieder geval gave reis! Ik ben in 2016 met mijn ZOE met 22 kWh batterij eerst Zwitserland rondgereden (Wave Trophy), en daarna in Oostenrijk omgeving Graz (Bad Gleichenberg) geweest. Erg gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, de energie is inderdaad een veel duidelijker graadmeter. Echter ben je niet altijd in de gelegenheid om precies te zien hoeveel energie er dan exact geladen is. Vaak weet je wel van ongeveer een uur 22kWh is dan 20kWh maar soms kan je er ook naast zitten. Anyway de Hochtor zal ik niet snel vergeten! Thanx Harm!

    BeantwoordenVerwijderen