donderdag 26 september 2019

LMS mega-test (Deel 1 van 2): Elf laadpassen aan de tand gevoeld

Vandaag deel één van de mega-test van de laadpassen van Last Mile Solutions (LMS).



Historie


De meeste bedrijven die laadpassen verstrekken kennen hun oorsprong in de energie sector. De bekendsten zijn natuurlijk de grote energiemaatschappijen die vrijwel allemaal zelf een laadpas uitgeven. Naast de laadpas ontwikkelen ze een zogenaamd eigen back-end, dat zijn ICT systemen die al je laadsessies registreren zodat ze aan het eind van de maand op een factuurtje in je inbox terecht komen. Verder moeten ze zorgdragen voor o.a. roaming agreements, klantenservice, helpdesk, etc.

Er zijn ook bedrijven die wel energie-gerelateerde taken uitvoeren, maar het uitgeven van een laadpas niet als primaire business hebben. Bijvoorbeeld laadpaal fabrikanten of zonnepaneel leveranciers. Om tóch een laadpas aan hun klanten te kunnen bieden maar men vaak niet de middelen en/of kennis in huis heeft maken zij gebruik van partnerbedrijven die deze middelen wel hebben.

Deze partners hebben vaak alle processen al ingericht en verkopen hun laadpas diensten 'white-label' aan de markt. Een van de bekendste bedrijven die dit in Nederland doet is Last Mile Solutions (LMS).

LMS is een bedrijf waar Mobility Service Providers (laadpas aanbieders) allerlei gerelateerde diensten kunnen inkopen of inhuren. Bijvoorbeeld Europese laadpassen, ICT infrastructuur om de transacties te verwerken, een laad-app, maar ook de factuurafhandeling.

Huidige stand van zaken


Inmiddels zijn er een flink aantal laadpassen op de markt die technisch gezien allemaal een LMS laadpas zijn. Je kunt ze herkennen aan het ID op de achterkant "NL-LMS-123456-7"  De meeste LMS laadpassen hebben goede tarieven, zij bekleden daarom ook enkele posities in de Laadpas Top 10.

Een van de nadelen van het inkopen van je laadpas techniek is dat je zelf minder invloed uit kunt oefenen op de (onderhandelingen over) roaming tarieven, samenwerking met andere partijen en dergelijke.  Waar alle pas aanbieders dus mee zitten is dat ze hun eigen tarieven nergens kunnen publiceren want ze weten het niet of niet exact genoeg.

Ze hebben vaak wel een vaste toeslag bijvoorbeeld, maar ze kunnen je niet vertellen wat hun pas kost bij een Nuon laadpaal in Limburg, een Engie lader in Rotterdam of bijvoorbeeld bij Ionity langs de snelweg. En dat is, mild uitgedrukt, onhandig.

Vrijwel alle LMS aanbieders vallen op door het ontbreken van een tarieven pagina. In het gunstigste geval staat er iets in de trant van 'de laadpaal eigenaar bepaalt het basis tarief''. Andere aanbieders kunnen je wél vertellen wat de tarieven zijn. Of in elk geval hun best doen om zo transparant mogelijk alle roaming tarieven te publiceren.  Hoog tijd voor objectieve tests.

Test A 


Ik begin met test A. De "verschillen-test"

Met Test A bekijk ik of ik op exact hetzelfde laadpunt een onverklaarbaar verschil in tarieven kan vinden van diverse LMS laadpas aanbieders.

Met een lege auto ben ik naar een laadpunt gereden en heb ik ze getest.
De volgende passen zitten in de mix:

  1. NL Mab 
  2. Ecotap
  3. Chargepoint (NL)
  4. Oplaadpunten.nl
  5. EvenSnelladen
  6. Luminus (BE)
  7. DIC Laadsystemen 
  8. Cen Energy
  9. Elbizz
  10. Elec2go
  11. Engie (LMS versie)
Van een aantal partijen weten we dat ze 1 cent per kWh 'roaming' kosten in rekening brengen en van sommige partijen zijn er ook transactiekosten bekend:

NL Mab:          12 cent transactiekosten 
Ecotap:             1 cent / kWh opslag
Chargepoint      1 cent / kWh opslag
Oplaadpunten   1 cent / kWh opslag
EvenSnelladen 1 cent / kWh opslag
Luminus           onbekend
DIC Laad         1 cent / kWh opslag
CEN Energy     onbekend
Elbizz               6 cent transactiekosten
Elec2go            1 cent / kWh opslag
Engie                15 cent transactiekosten en onbekende 'roaming' kosten 

De laadpaal betreft een Allego/Ecotap model en heeft een CPO tarief van 18,2 cent per kWh inclusief BTW, Er wordt op deze laadpaal geen start tarief van de exploitant in rekening gebracht. 

Op deze publieke laadpaal heb ik met elke pas exact 5 minuten geladen. De laadpaal functioneerde op een laadvermogen van 11 KiloWatt, elke laadsessie zal daarom ongeveer 0,9 kWh bedragen.

Als het goed is worden rond 11 oktober alle laadsessies in rekening gebracht. 
Dan zal ik de resultaten publiceren.

Onderzoeksvragen


De vragen die ik onder andere beantwoord wil hebben: 

* Welke aanbieder hanteert een starttarief en welk tarief is dit? 
* Welke aanbieder hanteert opslagen per kWh?
* Zijn de praktijkresultaten anders dan de vooraf verwachtte resultaten?
* Welke aanbieder hanteert slechts het CPO tarief?
* Zijn er andere grote afwijkingen geconstateerd tussen de aanbieders?

De antwoorden lees je in deel 2


3 opmerkingen:

  1. Super goed onderzoek. Eigenlijk bizar dat je hiervoor een praktijk test nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant en een goed plan! Ik ben heel benieuwd naar de resultaten, even off topic. Ik ben ook heel benieuwd naar het reisverslag van de kona naar schotland….

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben benieuwd naar de verschillen!! Jammer dat je niet on the go the prijs kan zien..

    BeantwoordenVerwijderen