zondag 14 juni 2020

Geachte heer Hachmang van Laadpastop10









Geachte heer Hachmang van Laadpastop10,

Binnenkort ga ik elektrisch rijden in een Audi Etron 50KW. Voor mij één groot avontuur. Ik ben tot nu toe gewend om ca. 900 km op 1 tank te rijden en dat wordt nu even anders. Ik kan thuis goed opladen en denk dat ik weinig onderweg hoef te laden, op wellicht een enkele keer na.

In NL denk ik dat allemaal wel lukt dus. Ik heb gekeken naar uw site naar de verschillende laadpassen en daar heb ik veel baat bij gehad.

Iets anders is dat ik met deze auto ook naar mijn vakantieverblijf in Spanje wil gaan. Dan vertrek ik vanuit Utrecht (woonplaats) naar Barcelona. Ik las dat veel stations van Corri Door voorzien van palen van Ivizia gesloten zijn vanwege technische problemen. Dan wordt het dus een uitdaging om er te komen. Ik vertrek rond 20 juli en blijf dan in Spanje tot ca 2 september.
In dit verband enkele vragen:

  • Wat raadt u mij aan qua route?
  • Welke passen moet ik aanvragen voor Frankrijk?
  • Welke passen moet ik aanvragen voor Spanje?
  • Ik probeer een pas van Ivizia aan te vragen maar als ik op “aanvragen” druk dan krijg ik de melding dat die pagina/die site onbetrouwbaar is en dus niet gebruikt kan worden. Dus lukt het mij niet om een Ivizia pas aan te vragen

Wellicht kunt u mij wat verder helpen.

Alvast veel dank voor uw moeite

Hartelijke groet

Frits van Breukelen






Beste Frits,


Gefeliciteerd met uw nieuwe auto, de Audi e-tron is een mooie wagen waarmee de reis naar Spanje prima is te volbrengen. U bent in elk geval al op de goeie weg door bij ons de juiste laadpassen op te zoeken die u nodig hebt voor uw reis, waarvoor dank. 

De uitschakelde snelladers van Corri-Door is inderdaad een vervelend probleem voor de Nederlandse tourist. Gelukkig is de De EVDB Real Range van uw auto 280km. 

Hiermee kunt u deze reis ook volbrengen zonder gebruik van de Corri-Door stations, al vergt dat wel wat aanpassingen. Vooral op het traject tussen België en Parijs en tussen Parijs en Clermond-Ferrand is het aanbod beperkt, helemaal als uw auto een CCS aansluiting heeft. Daar heb ik eerder een uitgebreid drieluik over geblogd, die voor u waarschijnlijk veel interessante materie bevat. 

Dan nu even concreet met betrekking tot uw probleem: 

U kunt uw route plannen met de bekende EV routeplanners van Chargemap, A Better Routeplanner of GoingElectric. Hoe u deze het beste kunt gebruiken daar heb ik ook al veel over geschreven, zoals dit artikel "Een lange rit door Europa voorbereiden". 

Het beste wat u in uw situatie kunt doen is op het traject Antwerpen - Parijs vlak voor Lille (dus in België nog) uw E-tron maximaal volladen bij het Ionity station Froyennes zuid, aan de E42 nabij Doornik / Tournai. 

Om te kijken welke laadpassen u daar het beste kunt gebruiken kunt u bij ons op de site filteren op
'Ionity' waarbij u alle laadpassen te zien krijgt die bij dit station worden geaccepteerd. Hiervoor kunt u in het menu 'snelladen' een vinkje voor 'Ionity' zetten. De laadpassen die dan niet werken bij Ionity worden hiermee uitgefilterd.
Vanaf daar is het nog 240km naar Parijs, in Parijs staan volop snelladers waarmee u weer verder komt. Elke paars blokje op deze kaart is een snellaadstation, de blauwe lijn is uw route die ik heb gepland bij Chargemap.com.  



De snellaadstations in Parijs zijn van verschillende exploitanten, waarbij u ook met extra voorwaarden te maken kunt krijgen. Bij Luchthaven Paris-Charles-de-Gaulle bijvoorbeeld staat een snellader bij een Audi garage waar je met je creditcard terecht kunt, maar die hanteert openingstijden op kantoordagen tussen 07.30 en 19:00.

De Lidl in Massy, welke ook vlakbij de A1 ligt, heeft ruimere openingstijden en biedt gratis CCS laden aan maar heeft het vermogen beperkt op 25kW, wat een langere laadtijd betekent.  

Om te kijken welke laadpassen in Frankrijk het beste werken kunt u gebruik maken van ons landenfilter, klik hiervoor op de knop 'goede dekking in'  en selecteert u Frankrijk. 

Dit is overigens een benadering, geen garantie. Als u een specifiek laadpunt in het buitenland wilt controleren bekijkt u dan de laadpalen kaart van betreffende aanbieder als u daar 100% zekerheid over wilt hebben. 

Het is aan te raden om aan de zuidzijde van Parijs in elk geval volledig vol te laden, bijvoorbeeld bij de 175kW High Power Charger (HPC) van Total aan de oostzijde van de A10. Dit station ligt op 290km van de Belgische grens, als u zuinig kunt rijden zou u dit dus in één keer kunnen redden vanaf het eerder genoemde Belgische Ionity station Froyennes-Zuid. 

Vanaf hier begint het meest kritieke stuk, waarbij na 290km de eerste snelladers op de route weer bereikbaar zijn, zoals de SDE03 snelladers bij Saint-Victor van Revéo in de gemeente Montluçon. Deze snelladers zijn over het algemeen met alle laadpassen uit het landenfilter te gebruiken. 

Vanaf hier zijn er op het traject tot aan Barcelona binnen elke 100km snelladers te vinden, en kunt u zonder grote uitdagingen uw reis vervolgen. Het landenfilter kunt u natuurlijk ook voor uw laadpassen in Spanje gebruiken, waarbij de gebruikerscommunity doorgaans de laadsleutel van Elektromaps adviseert als laadpas met de grootste dekking in Spanje.    

Het aanvragen van de laadpas van Izivia via de 'hier aanvragen' link werkt bij mij in de browser van Google Chrome in elk geval prima. Misschien kunt u onze site dus eens met Google Chrome bezoeken om te kijken of dat voor u wel werkt. 

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende op weg heb kunnen helpen. Ik gebruik uw e-mail met gefingeerde gegevens als voorbeeld op mijn blog omdat u de laatste weken niet de enige bent met deze vraag. Zo helpen we allebei de EV community verder. 

Wens ik u tot slot een mooie reis toe, en als u tijdens het wachten bij het laden niets te doen heeft en iets terug wilt doen, maakt u dan een reisverslag van uw reis, dan zal ik deze op mijn blog plaatsen.

Maarten Hachmang





Geen opmerkingen:

Een reactie posten