Nu de actieradius van EV's groter wordt, komen lange ritten ook steeds meer binnen handbereik. De reis naar Italië afgelopen maand is daar een goed voorbeeld van.
Naar aanleiding van m'n reisverslagen ontvang ik steeds vaker vragen van andere pioniers over hóe je nou het beste zo'n reis kan voorbereiden om onderweg tegen zo min mogelijk verrassingen aan te lopen. Kortom, hoe je de reis zo efficiënt mogelijk kunt volbrengen. Het antwoord bestaat hoofdzakelijk uit twee woorden: "voorbereiding" en "planning".
In deze blogpost leg ik uit hoe ik het heb aangepakt en hopelijk doe je er wat inspiratie mee op om je eigen rit te plannen.
Uitdagingen
De uitdagingen kennen we zo onderhand wel:* Laadtijden zo kort mogelijk houden
* Betrouwbare bronnen raadplegen
* Kunnen betalen bij laadpunten
* Niet teveel betalen voor je kWh's
* Lagere gemiddelde snelheid vergt andere houding/instelling
* Betrouwbare laadpunten gebruiken
* Variabele omstandigheden zoals files en weersomstandigheden.
* Laadtijden slim benutten
Vaste waardes
Begin met het vaststellen van een aantal vaste waardes van je reis.
Bijvoorbeeld:
* Start: Utrecht
* Bestemming: Barcelona
* Seizoen: April, 18 graden celcius
* Kilometers: 1504
* Actieradius: 250
* Overnachting: Ja
* Auto: Renault Zoe 41kWh met snellaad optie Q90
* Landen: Nederland, Belgie, Frankrijk, Spanje
* Bergen: Ja
In de bovenstaande landen moet je natuurlijk ook kunnen laden. Er zijn een paar manieren om erachter te komen met welke pas je als 'buitenlander' in welk land precies terecht kunt.
De makkelijkste manier is de 'Tesla Charging Abroad' pagina. Je kiest het land uit waar je wilt laden en Tesla vertelt je welke passen werken en waar je ze aan kunt vragen. Een andere goede site met nog meer informatie is Mostaladda. (Major Overview Standard Loading App's database). Mostaladda vertelt je niet alleen welke netwerken, maar ook welke smartphone apps je kunt gebruiken, welke providers in de hele EU werken en of je de laadsessies ook kunt starten / stoppen met je app, etc etc.
Ook hier kies je het betreffende land en krijg je de info die je zoekt.
Voor dit voorbeeld gebruik ik de volgende set:
Probeer ook zoveel mogelijk apps voor betreffende landen vast op je telefoon te zetten, en te koppelen met Paypal of Creditcard waar nodig.
Basisroute uitwerken met GoingElectric
Het lijkt op een normale routeplanner... |
Er zijn een aantal routeplanners die laadpunten kunnen meenemen in je route. De bekendste en uitgebreidste is die van GoingElectric.Vul hier je startpunt en je bestemming in. Nog vóórdat je op de blauwe knop drukt, klik op de knop ernaast, 'optionen'. Je kunt dan nog veel meer gegevens kwijt om zo de optimale route te bouwen.
Ik vul de gegevens in zoals hierboven bedacht, je kan nog veel meer instellen maar voor nu is dit even voldoende. Je wordt direct geconfronteerd met de vraag welke laadpassen je over beschikt. Die kan je in deze planning meenemen.
In dit voorbeeld gebruiken we deze waardes:
* Reichweite des Autos: 250km
* Alles trager dan 22kW niet meenemen 'entfernen'
* Laadpassen die je hebt toevoegen 'Hinzufügen'
* 24/7 Nutzbar aanvinken
Uiteindelijk ziet het er ongeveer zo uit:
Tot je de 'options' ontdekt. |
Als je alles hebt ingevuld klik je op de blauwe 'autoroute' knop en je route verschijnt in beeld:
De route verder uitwerken
Doing the magic.. |
De Oranje punten eromheen zijn de best bereikbare alternatieve laadpunten van de hoogst opgegeven snelheid. De blauwe punten ook, maar dit zijn tragere 22kW laadpunten. Je kunt ze nog trager toevoegen, t/m normaal stopcontact (schuko) aan toe. Deze krijgen dan allemaal een andere kleur.
Zo ziet je route eruit. |
Van de hele route ontvang je een samenvatting onder de kaart. Van elke laadstop individueel staat ook een samenvatting, plus een percentage aan batterij niveau dat je bij deze stop bij benadering moet laden op de volgende laadstop te bereiken. Bij sommige laadstops hoef je maar kort te stoppen, en bij anderen moet je bijna helemaal vol laden om het volgende punt te breiken. Er staat ook altijd een 'details in neuen fenster' link bij. Als je deze link aanklikt krijg je alle informatie die over dit laadpunt bij Goingelectric bekend is. In veel gevallen ook met een foto en gebruikerservaringen. Zoals bijvoorbeeld met welke laadpas er geladen is, en of er problemen waren met parkeren of met de laadpaal zelf. Helemaal onderaan zie je 'Link zur Routenplanung'. Dat is een link waarmee je exact deze route opnieuw op kunt vragen, tot 90 dagen na de laatste aanpassing. Dit aanpassen en opslaan werkt trouwens alleen als je ook een account hebt en bent ingelogd bij GoingElectric.
Als we zo'n laadpunt wat beter willen bekijken dan klikken we op de D en verschijnt dit venster.
Gratis laden aan de Périphérique. Geen probleem. |
Als je op 'details' klikt kom je op deze pagina waar je o.a. een foto van het laadpunt ziet, leest dat je de laadsessie met de KiWhi of Chargemap pas kan starten en dat dat nog steeds kosteloos is. Ook vind je hier vaak informatie of er bijvoorbeeld een hotel of restaurant in de buurt zit.
Je ziet hier ook de link 'Ladestopp entfernen'. hiermee haal je de stop weg uit je planning. Dat komt van pas bij het finetunen van je route. Je kan elke stop 'entfernen' en 'hinzufugen' (toevoegen). Hierdoor kan je de reis naar je eigen hand zetten. Als je de afstanden tussen de laadpunten niet te groot maakt, zul je zien dat keer op keer de definitieve route inclusief alle laad-percentages worden aangepast bij elke wijziging. Zo kun je dus ook eenvoudig een hotel als tussenstop toevoegen.
Een hotel overnachting invoegen
Ergens ten noorden van van Clermond-Ferrand ben je op de helft van deze rit. Daarom plannen we een overnachting in een hotel aldaar. Natuurlijk wil je er met een lege batterij aankomen en 's morgens met een volle batterij weer vertrekken. Als we echter de kaart bekijken zien we dat het gesuggereerde aanbod met laadpunten mager is. Dat komt doordat we alleen de snellaadpunten hebben geselecteerd en dat hebben hotels vaak niet. Via booking.com kan je naast de bekende filters sinds kort ook filteren op 'oplaadpunt' bij een hotel. Zo vind je in Clermond-Ferrand dus 3 hotels die een oplaadpunt hebben. (Eventueel nog even nabellen om te reserveren kan geen kwaad)
Vervolgens kan je deze stop op de kaart bij Goingelectric toevoegen. Omdat deze stop dan laadstop F vervangt, haal je dan eerst 'F' weg en voeg je de laadstop bij het hotel toe. Als deze laadstop niet op de kaart staat kun je de filters aanpassen naar tragere laadpunten, óf wat ik meestal doe, is een laadpuntje in de buurt van het hotel selecteren. Een paar kilometer meer of minder maakt voor zo'n lange route toch niet echt uit.
Een andere manier om een hotel met laadpunt te vinden is gebruik maken van Chargemap. Klik op 'search' , toets bij 'departure' de plaats in, en vink alle filters uit behalve 'Hotel'. In dit geval kom ik ineens terecht bij een hotel genaamd 'Garden City' met een 230V stopcontact voor de EV bezoekers, zodat je er 's nachts met je granny laadkabel toch even 100km bij kan plussen.
Basis route uitwerken met Chargemap
Hetzelfde wat we bij Goingelectric hebben gedaan kunnen we ook met Chargemap. Voor Renault Zoe rijders is het hier overigens belangrijk dat we bij Plug types dan zowel Type-2 als Type2 met vaste kabel selecteren, en niet 'alleen' type-2. De 43kW snellaadpunten zijn namelijk allemaal met vaste kabel uitgevoerd, en anders mis je die in je resultaten.
Departure: Utrecht
Destination: Barcelona
Sockets: type 2 + Type2 cable attached
Speed of charge: Accelerated (rood) en Fast (paars)
Filters: All
Je krijgt een kaart te zien met de optimale route en ALLE laadpunten rondom deze route die aan je criteria voldoen. Dit zijn er erg veel doordat we Accelerated (rood, 15-25kW) als categorie hebben gebruikt. Is dit te druk, vink dan Accelerated uit en doe een nieuwe search. Je krijgt nu de route te zien met alleen de snelste laders voor jouw aansluiting (socket). Omdat Chargemap niet zoals GoingElectric aangeeft waar je precies stoppen moet, is het handig om deze route te gebruiken náást je bestaande planning van GoingElectric. Bij chargemap staan meestal meer foto's en meer gebruikers informatie van de laadpunten. Dit kan handig zijn om specifieke laadpunten die deze info bij GoingElectric niet hebben nog even goed na te gaan op extra informatie. Bijvoorbeeld of je bij de afrit van de snelweg links of rechts van de benzinepomp moet aanhouden om niet per ongeluk de snellader voorbij te sjezen en je ineens weer op een oprit van de snelweg rijdt.
De route finetunen
Om de puntjes op de I te zetten kun je nog wat meer zekerheden aanbrengen.
Bijvoorbeeld tussen C en D heb je een snellader in het dorpje Roye vlakbij de Franse snelweg. Naast dat dorpjes altijd leuker zijn om de tijd door te brengen dan een tochtige parkeerplaats, heb je bij dit laadpunt TWEE snelladers. Dubbel zoveel kans op een succesvolle laadsessie. Wat ook helpt is als je al een keer de route gereden hebt en de laadpunten kent. Toevallig ben ik bij Roye een keer geweest en dat is een prima gereserveerde laadplek voor 4 EV's waar nooit ICE's staan.
Een voor- en na-stop toevoegen
Vóór en ná je laadstop noteer je de dichtsbijzijnde stop en het aantal kilometers ertussen. Aan jouw kant van de snelweg is het handigst. Zo weet je onderweg exact of je de batterij nog wat verder leeg kan rijden óf dat je een stop eerder moet nemen omdat je door omstandigheden je geplande laadstop niet haalt. Kies de stops waarbij er zoveel mogelijk andere laadpunten in de buurt zijn.Stops met meerdere laders gebruiken
Je kunt de snelladers rondom de groene letters uit de GoingElectric planning even bekijken of er ook laadpunten bij zitten met méérdere snelladers. Als er dan iets mis of kapot is, of er staat een ICE geparkeerd dan heb je nog een uitwijk situatie.Bijvoorbeeld tussen C en D heb je een snellader in het dorpje Roye vlakbij de Franse snelweg. Naast dat dorpjes altijd leuker zijn om de tijd door te brengen dan een tochtige parkeerplaats, heb je bij dit laadpunt TWEE snelladers. Dubbel zoveel kans op een succesvolle laadsessie. Wat ook helpt is als je al een keer de route gereden hebt en de laadpunten kent. Toevallig ben ik bij Roye een keer geweest en dat is een prima gereserveerde laadplek voor 4 EV's waar nooit ICE's staan.
2x zoveel laders voor dezelfde stop :) |
Natuurlijke pauzes combineren
Je lunch, diner en andere natuurlijke stop momenten combineren met een laadstop is uiteraard optimaal. Bij de meeste snelladers langs de snelwegen is wel wat te krijgen, maar de kwaliteit daarvan laat nog wel eens te wensen over. Bij (gratis) laadpunten in de buurt van de snelwegen zit vaak van alles, bakkerijen, pizzeria's, supermarkten, noem maar op.Stoppen is laden
Kies een overnachting en een bestemming met een laadpunt of minimaal met een mogelijkheid voor het aansluiten van je granny charger (normaal stopcontact). Vooral als je langer blijft is dat laatste lekker makkelijk.Op bestemming
Natuurlijk kun je vooraf ook de terugweg al in kaart brengen. Maar dit kun je uiteraard ook ter plaatse doen. Er zijn apps die aan de hand van jouw locatie vrij makkelijk een lijstje met laadpunten in de buurt voorschotelen, zoals The New Motion en Plugshare. Handig voor wat je dan ook op je bestemming van plan bent. Maar ook de apps van bijvoorbeeld IBIL zelf vind je de dichtsbijzijnde laadpunten. Goeie reis!
Welkom in Spanje! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten